Minkä summan arvelet lapsesi saavan vuoden varrella sukulaisilta?
Jos siis lasket itsesi pois joukosta, ja mietit isovanhempia, setiä, tätejä, kummeja yms. sukulaisia ja heidän antamiaan synttäri- ja joululahjoja, ja jos ostavat vaatteita, harrastusvälineitä, kustantavat lapsia jonnekin yms.
Vanhempani pitävät omaa panostaan suurena, joten vertailisin hiukan mielelläni muihin.
Kommentit (31)
Mutta lapsiltamme ei puutu mitään, se mitä tarvitaan me vanhemmat hankimme sen.
Tyypillinen synttäri- tai joululahja on sukulaisesta riippuen n. 10-20 euron arvoinen. Meillä on 4 sukulaisperhettä (minun vanhempani, miehen vanhemmat, minun veljeni perhe ja minun tätini perhe) jotka antavat lapsillemme lahjoja. Joten sanoisin että keskimäärin siitä tulee noin 50-80 euroa per lapsi per vuosi. Lapsia on kaksi.
100e/kk, laittavat joka kuukausi lapsen syntymän päivämääränä (siis samannumeroisena päivänä) lapsen omalle tilille. On vielä vauva, alle vuoden. Vaatteita mun äiti ostelee tosi paljon, lisäks ostivat meille just uuden rattaat 560e. Ovat ostaneet 2 sitteriä (mummolaan ja mökille) ja 3 vannaa (kotiin ed lisäksi).
Ihan oikeesti näin lapsen ekana vuonna varmaan useita tonneja, kun rahaahan tulee siis jo 1200e plus kaikki noi mitä ovat hankkineet. Mitään ei olla pyydetty, tää on heidän eka lapsenlapsi ja ovat hyvätulosia ja suht nuoria (molemmat töissä).
muuten sukulaiset lähettivät syntymän aikoihin vaatteita jonkun verran, mut en usko että muuten tulee samaan kauheesti mitään. Mut siis tosi paljon mun vanhemmilta.
ehkä 1000 tai ylikin. Ukki matkustaa ja tuo tuliaisiksi aina merkkivaatteita, joita en ikinä itse osta, niin en osaa arvioida mitä maksavat. Mummo taas tyhjentää kirpputoreja, eikä ikinä tietenkään kerro löytöjensä hintoja. Lisäksi tulee sitten lelua ja kirjaa, ei mitään hirmuinen kalliita mutta ei yleensä krääsääkään. Niissäkin voi hinnat vaihdella paljon kun tiedän että jotkut ostava aina alennuksesta ja toiset hintaa katsomatta mitä mieleen tulee. Yhtä arvokkaita ovat lapsille siitä huolimatta, jos yhtään ajatuksella annettu.
ja paljon lahjoja joista suurinosa on arvoltaan pieniä. Lisäksi äitini tekee paljon itse, ja käsitöille on hankala laittaa hintaa. Samoin antaa paljon vanhaa tavaraa, jotkut ei ole minkään arvoisia kun taas toisten arvoa ei voi mitata. Villi veikkaus on että 500-800€, tuohon summaan ei kuulu äitini käyttämä aika, vain materiaalit. Lahjojen tekoon kun menee aikaa 2-100h/lahja, ehkä enemmänkin.
100e/kk, laittavat joka kuukausi lapsen syntymän päivämääränä (siis samannumeroisena päivänä) lapsen omalle tilille.
Eikö tuosta mene jo lahjaveroa?
100e/kk, laittavat joka kuukausi lapsen syntymän päivämääränä (siis samannumeroisena päivänä) lapsen omalle tilille.
Kuukaudessa saa antaa 111,08 euroa ilman että lahjaveron rajan ylittyisi.
ja lahjoja ym tulee lapsia kohtaan ehkä noin tonnilla per lapsi miehen vanhemmilta, minun ehkä parilla satasella per lapsi vuosittain.
tuovat tuliaisia yms. varmaan yli tuhannella eurolla vuodessa meidän molempiin lapsiin. Toiset ehkä 500€ yhteensä molempiin.
meillä, kun lapsi saa usealta sukulaiselta vuoden aikana jotain. Veikkaisin ihan hatusta, että olisko jotain 500 - 1000 euron väliltä.
Sen sijaan tiedän varmasti sen että omat vanhempani ovat siirtäneet omaisuuttaan noin 500 000 euron edestä 2- ja 5-vuotiaille lapsilleni.