Tuore vuokralainen se osaa yllättää
Muutti toukokuun alussa, maksoi sen kuun vuokran OK. Kesäkuun vuokran maksupäivä oli 2.6., sen maksoi vasta kun muistutettiin noin 20.6. Nyt on heinäkuun vuokra maksamatta kahdeksatta päivää.
Aamulla soitti, että pakastin hajonnut, pitäisi korjata. Kyselin vuokrasta, on kuulemma nyt vähän tiukkaa. Vastasin, että niin on meilläkin eli pakastinta (joka ei kuulu vuokraan, vaan sattui olemaan asunnossa edellisten asukkaitten jättämänä) ei nyt korjata ennen kuin tulevat vuokrarahat.
Kommentit (45)
Tuskin tulee maksamaan ajallaan koskaan.
Varmasti on hankala löytää hyvä ja luotettava vuokralainen.
myymättä sitä vuokralaiselle tai ainakin kirjoittamatta vuokrasopimukseen kissan kokoisin kirjaimin, että vekottimen ylläpito- ja korjauskulut kuuluvat vuokralaiselle. Muuten ne tosiaan mankuvat joka välissä sen itse rikkomansa vehkeen korjausta tai uusimista sulta ja todennäkösiesti vasta poismuuttaessaan tajuavat että sehän ei kuulunut vuokraan - ja sen mikä eikuulunut vuokraan, pois muuttava vuokralainen vie mennessään...
Jouduin haatamaan asunnosta maksamattomien vuokrien takia. Ehti asua siella muistaakseni 7 kk ja rastivuokrat menivat ulosottoon. Niiden saaminen keski vuosia, mutta lopulta sain kaikki korkoineen.
Millaisen taustaselvityksen ja hakuprosessin teit? kysymys on kuitenkin omasta investoinnistasi, jossa jo muutenkin huolehdittavaa, paljon vastuuta ja varoja kiinni. Itsellekin on sattunut kaikenlaista, mutta otettiin opiksemme ja linja tiukkeni. Sitten olikin jo helpompaa.
mun äidillä oli 11 v sama vuokralainen, maksoi aina päivän aikaisemmin kun oli määrä.
Nyt uusi on ollut vapusta saakka ja ihan oikeesti, kertaakaan ei ole maksanut. Äiti ilmoitti kauniisti hän korottaa vuokraa tai sitten saat lähteä jos vuokra ei ole oikeana päivänä tilillä. Kun vuokralainen on ollut alle vuoden vuokralla saa hänet häädettyä aika helposti.
Vaihda vuokralaista, toi asia ei tule paranemaan.
olemme itse vuokralla ja olemme toimineet niin, että ilmoitamme ajoissa etukäteen, jos meinaa olla mitään viivästystä.
Esim. nyt mies lähti töihin ja siksi rahaa (palkka)
tuleekin reilusti normaalia myöhemmin. Ilmoitimme useamman viikon etukäteen, että tietty vuokra myöhästyy. Ja jos ei olisi sopinut vuokraemännälle olisimme lainanneet jostain.
Löytyy meitä edes suht kelvollisiakin vielä : D
Millaisen taustaselvityksen ja hakuprosessin teit? kysymys on kuitenkin omasta investoinnistasi, jossa jo muutenkin huolehdittavaa, paljon vastuuta ja varoja kiinni. Itsellekin on sattunut kaikenlaista, mutta otettiin opiksemme ja linja tiukkeni. Sitten olikin jo helpompaa.
Luottotiedot jne. pitäisi olla tarkastettuna.
Vuokravälitysfirman kautta otettiin
Luottotiedot jne. pitäisi olla tarkastettuna.
Olisiko palautteenannon paikka sinne brokerifirman suuntaan. Maksoitteko palvelusta vai amksoiko vuokralainen? Vai joutuiko vain todella odottamattomaan tilanteeseen ja siksi tiukilla?
Maksaisiko KELA vuokran, kunnes saatte uuden vuokralaisen? Ei kukaan voi odottaa saavansa asua ilmaiseksi tai koettamatta edes hoitaa asiaa! Erikoinen asenne. Noin vastuuton ei voi olla, joudutte varmaan harkitsemaan asiaa uudestaan.
Itse aivan aluksi soittaisin vuokravälitysfirmaan. Ja vuokrat tietysti takuista, samalla vuokralainen vaihtoon.
Millaiset ovat omat suunnitelmanne?
Joskus vaan käy huono tuuri ja vuokralainen ei hoida sille kuuluvia asioita.
Otittehan vuokratakuun? Ja jos välittäjäää kätitte, niin pyydä sieltä apua. osaavat kllä ihan lain mukaan mennä, eli pitäisi osata kertoa miten etenette laillisesti.
Eli mitä vuokrille tehdään, miten uhkaillaan", voiko lähettää maksumuistutuksen yms.
Eli niin, että etenette kuitenkin laillisesti. Itse vuokranantajana ymmärtäisin vaikka 5 päivän myöhästymisen vuokrassa, koska niin vaan käy toisinaan. Ihan heti en siis valittaisi ja kun se aika ylittyisi, niin yhteyttä vaan vuokralaiseen.
Olen joskus asunut asunnossa, jonka vuokranantaja saattoi soittaa minulle samana päivänä kun vuokra pitäisi maksaa, että missä rahat ovat.
Sanoin, että menee suoraveloituksena ko. päivänä, mutta koska käytämme eri pankkeja, rahat näkyvät hänellä vasta yhden tai kahden päivän päästä :)
ja sanoin heti kättelyssä, että maksan vuoden vuokrat samantien ja voivat huoletta tarkistaa luottotiedot kunhan vaan saadaan asunto. Heilläkin edellinen vuokralainen oli saanut kämpästä häädön maksamattomienvuokrien takia.
Käsittämätöntä ettei ihmisten mielestä vuokran maksaminen ole prioriteetti nro1! Edes kunnalta/ kaupungilta ei saa asuntoa jos on saanut häädön maksamattomien vuokrien takia
siis yleensä vuokranantajat odottavat/katsovat viisi vuorokautta ilmestyykö raha tilille ja sen jälkeen maksukehotus.
Tuo vuokralaisenne tapaus kuulostaa sen vuoksi huonolta, jose vuokralainen ei itse ole koskaan ole ottanut yhteyttä vuokran myhästymisestä.
Maksamattomat vuokrat ovat suoraan vuokrasopimuksen purkuperuste, joten irtisanomisajoistakaan ei tarvitse välittää. Kannattaa vaan huomioida miten pitkään riittää vuokratakuuta.
Ja ilman muuta käydä itse selittämässä tilanne vuokralaiselle, jotta ei ole mitään epäselvyyksiä.
Jos teilläkin on asunto ikäänkuin sijoitusasuntona, niin tuotot valuu aika äkkiä noihin maksamattomiin vuokriin :(
Tero
Juttu on senverran tuorekin, kysy neuvoa.
Ei kannata odottaa liian kauaa, nopea tilanteeseen tarttuminen auttaa nykyista vuokralaistannekin aktivoitumaan paremmin. Tiukkoja tilanteita tulee kaikille, mutta sitten on haettava apua ja toimittava. Helpottaa kaikkia, kun tilanne mahdollisimman nopeasti ratkeaa.
Se, ettei itse aktiivisesti ole ilmoittanut muutoksistaan vuokranmaksukyvyn suhteen on jo huolestuttavaa. Jos menee joka kuukausi lypsyn puolelle, voi olla kaikille parempi aloittaa alusta.
Vuokralainen voi hakea halvemman tai vahvasti sosiaalisesti tuetun asunnon ja te vastaavasti sitten teille sopivan uuden vuokralaisen.
Kuten ketjussakin on viestitelty, vastuullisia vuokralaisiakin on ja hienoa niin.
oli vähän sama tilanne. Onneksi olin ottanut vuokralaisen välitysfirman kautta, vaikka se maksoikin paljon. Firma hoiti maksut, häädön ja perinnän sekä uuden vuokralaisen tilalle!
Mitä firmaa ap käytti?
Voiko sopimukseen laittaa lausekkeen tyyliin "vuokran maksutapa on suoraveloitus vuokralaisen tililtä joka kuun x. päivänä", jotta ei ainakaan tarttis kärsiä niistä, jotka eivät laiskuuttaan saa asioitaan hoidetuksi?
Muistaakseni meillä on pankin lainasopimuksen takaisinmaksussa joku tuollainen systeemi.
Ehkei hän tiedä, että sossu auttaa vuokrassa tai sitten se on vaan niin pälli ettei välitä, vaikka koti menisi alta.
Itselläni on joskus ollut rahat melkein finito ennen vuokranmaksua (olen työtön), mutta olen esim. äitini on aina lainannut puuttuvat pari kymppiä tms. eikä ole tarvinnut soittaa vuokranantajalla ja pyytää esim. 5 päivää "maksuaikaa" (vuokran eräpäivä on 15. päivä ja työmarkkinatuki tulee "milloin sattuu").
Heti kun vuokra oli yl 2 vko myöhässä. Vastaus oli, että katsotaan rauhassa, sattuuhan näitä jne.
Vuokralainen on yh-äiti, joten ei tunnu kivalta mennä sanomaan, että muuttakaa taas pois.
Terolle tiedoksi: vaikka irtisanominen on vuokrarästien takia, menee noin 6 kk ennen kuin irtisanominen on lainvoimainen eli kaikki oikeuskiemurat käyty läpi. Näin siis jos vuokralainen tahtoo olla hankala.
Vuokravälitysfirman kautta otettiin
Luottotiedot jne. pitäisi olla tarkastettuna.Olisiko palautteenannon paikka sinne brokerifirman suuntaan. Maksoitteko palvelusta vai amksoiko vuokralainen? Vai joutuiko vain todella odottamattomaan tilanteeseen ja siksi tiukilla?
Maksaisiko KELA vuokran, kunnes saatte uuden vuokralaisen? Ei kukaan voi odottaa saavansa asua ilmaiseksi tai koettamatta edes hoitaa asiaa! Erikoinen asenne. Noin vastuuton ei voi olla, joudutte varmaan harkitsemaan asiaa uudestaan.
Itse aivan aluksi soittaisin vuokravälitysfirmaan. Ja vuokrat tietysti takuista, samalla vuokralainen vaihtoon.
Millaiset ovat omat suunnitelmanne?
juu kyllähän KELA maksaa....
Yh ja vaikeuksissa, miten se nyt menee? Hyvinvointivaltiossa, jossa korkea verotus, huonompiosaisia kai tuetaan jotenkin nimenomaan valtiollisesn systeemin kautta? Miten se instanssi on nimetty?
Voiko sopimukseen laittaa lausekkeen tyyliin "vuokran maksutapa on suoraveloitus vuokralaisen tililtä joka kuun x. päivänä", jotta ei ainakaan tarttis kärsiä niistä, jotka eivät laiskuuttaan saa asioitaan hoidetuksi?
Muistaakseni meillä on pankin lainasopimuksen takaisinmaksussa joku tuollainen systeemi.
Suoraveloituksen hoitaa maksun saaja - siis ei pankki- enkä oikein usko, että yksityishenkilö saisi ko.oikeutta. Lisäksi siihen tarvitaan erillinen ohjelma, jota yksityisellä tuskin on.
Nimin. työssään suoraveloituksia hoitava.
ps. suoraveloituksesta ei ole apua, jos tilillä ei ole katetta
vaivaudu korjaamaan pakastinta. Sano sen sijaan vuokralaiselle, että voi korjauttaa sen omalla kustannuksellaan ja hoidella sen pakastimen sitten mukanaan pois, kun muuttaa.