Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Miksi sinulla ja puolisollasi EI ole kaikki rahat yhteisiä?

Vierailija
09.07.2011 |

Perhe on yksi yhteinen yritys, miksi puolisoiden rahat pitäisi siis pitää erillään?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Molemmilla on omat tulot ja omat menot, ei tulisi mieleenkään elää sellaisessa parisuhteessa, jossa joutuisin kysymään mieheltäni luvan ostaa itselleni jotakin. Tai päin vastoin.

Meillä on yhteiset rahat, eikä meistä siltikään kumpikaan kysle toiselta lupaa saako jotain ostaa vai ei. Ostaa jos mieli tekee ja tarpeelliseksi näkee.

Vierailija
42/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi että meillä on niin erilaiset tavat käyttää rahaa että muuten meille tulisi riitaa rahankäytöstä.

On vapauttavaa että se, haluaako mies ostaa moottoripyörän tai avoauton vaikka sillä on asuntolainaakin vielä 15 vuodeksi jäljellä, ei ole mun ongelmani siitä huolimatta että itse pidän moista tuhlausta ihan älyttömänä. Eikä mun tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa omista ostoksistani joita mies ei ymmärtäisi.

Ja joo, sen verran meillä näköjään on yhteistä raha-asioissa että kumpikaan ei pidä avioliittoa firmana jonka tarkoitus on yhdistetyin varoin saada mahdollisimman hyvää tuottoa palkkatuloillemme. Molemmista on ihan mukavaa mukavaa näin, kun ainoa varallisuuden karttuminen on asuntolainan poismaksamista, ja muilla rahoillamme vain eletään niin kuin meistä kivaa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies olisi vienyt ne Alkoon.

Vierailija
44/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä takia täällä ravaa jengiä kertomassa miten heillä ON kaikki rahat yhteisiä ja se on pelkkää päivänpaistetta?

Onko kovastikin vaikeaa ymmärtää että se mikä ei aiheuta ongelmia juuri sinun parisuhteessasi voisi aiheuttaa ongelmia minun parisuhteessani, ja päinvastoin?

Vierailija
45/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tykkäämme siitä että molemmilla on ns. "omaa rahaa". Meillä on yhteinen taloustili, yhteinen säästötili sekä omat käyttötilit mihin toisella ei ole käyttöoikeuksia. Ei se silti tarkoita sitä että laskisimme rahojamme pennilleen, kyllä meillä esim. mies maksaa aina jos olemme ulkona syömässä tms., koska hän on meistä se huomattavasti paremmin tienaava. Mutta omat rahamme voimme käyttää ihan mihin lystäämme, ilman että tarvii kysellä toiselta. Paitsi jos kyse on jostain tuhansien eurojen ostoksesta niin silloin sovimme toki yhdessä vaikka omilla rahoilla se ostettaisiinkin (esim. miehen moottoripyörä).

Vierailija
46/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä on omat tilit monista eri syistä. Pankki tätä myös suositteli (lahjoitukset lapsille todennettavissa, kuolemantapauksessa on käyttötili, joka ei sulkeudu jne). SIlti rahat on täysin yhteiset. Siirtelen rahoja miten sattuu. Ja laskut menee eräpäivän mukaan tileiltä.

Mietin samaa tutkimustulosta. Eihän se kenen nimellä tili on, kerro käytetäänkö ja päätetäänkö rahoista erikseen vai yhdessä. Omilla vanhemmillanikaan ei ole ollut koskaan yhteistä tiliä, mutta omilla nimillä olevia tilejä on käytetty täysin ristiin ja kohdeltu yhteisinä.

Vierailija
47/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja molemmilla omat palkkatilit. Omilta tileiltä menee kaikki harrastukset ja omat menot. Yhteiseltä tililtä sitten kaikki perheen yhteiset menot, kuten ruoat, vakuutukset, lomamatkat, perheen yhteiset ravintolareissut, lapsen kaikki menot (ostan paljon netistä omalla kortilla ja siirrän sitten miehen osuuden yhteiseltä tililtä itselleni).

Kumpikin lähtee ihan mielellään joskus ruokakauppaan "rentoutumaan" perheruletista, kun siellä voi maksaa yhteiseltä tililtä.

Meillä tosin vaimo (minä) on enemmän tienaava. Ostan jonkun verran lapsille jotain erityiskivaa omilla rahoilla eli esim. sellaisia vaatteita, joita mies ei ehkä raaskisi tai jotka vaan on tosi kivoja, mutta ei niin tarpeellisia.

Meillä käytetään järkeä näissä raha-asioissa eikä kinata :-)

Vierailija
48/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies harrastaa kalliisti, minä esim. luen paljon. En tiedä paljonko sillä menee kuussa mutta veikkaisin ettei tonni riitä. En tuhlaile vaan olen tyytyväinen pienituloinen. KOSKA olen molempien yhteisestä päätöksestä tällä hetkellä kotona maksaa mies kaiken elämisen. Miehen rahat on miehen rahoja eikä se ole mulle tilivelvollinen. Miehellä on paljon rahaa käytössä koska olemme YHDESSÄ maksaneet talomme ja olemme velattomia.

Omia rahojani käytän paljon lasten menoihin ja ostelen myös miehelle esim. vaatteita.

ja sillä on tosi kalliit harrastukset. Minä olen aina tienannut tarpeeksi omiin menoihini nähden. Omat tilit on ollut aina, kalliit ostokset on mies yleensä maksanut, minä jos mulla on ollut ylimääräistä. Lapset tehtiin vanhemmalla iällä ja minä olen ollut viime vuodet äippälomalla/hoitovapaalla. Tänä aikana mies on maksanut kaikki laskut (lainan lyhennykset, sähköt, lääkärit, ruoan jne). Mulla on älyttömästi ns. omaa rahaa kun saan äityispäivärahan/kotihoidontuen ja lapsilisän. Meillä ei tarvitse olla yhteisiä rahoja kun rahaa on muutenkin tarpeeksi!

Anteeksi nyt vaan mutta eikö teillä ole yhteiset rahat jos miehesi maksaa elämisesi ja yhteiset kulut ja sinä mälläät omat tulosi omaan käyttöösi? Tai siis itse asiassa miehesi rahat ovat yhteisiä ja sinun rahat sinun rahoja, ei mitenkään harvinaista suomalaisperhessä :)

Vierailija
49/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat, eikä meistä siltikään kumpikaan kysle toiselta lupaa saako jotain ostaa vai ei. Ostaa jos mieli tekee ja tarpeelliseksi näkee.

Ihan sama meillä. Toiminut yli kymmenen vuotta ilman ongelmia. Tästä huolimatta koen olevan ihan itsenäinen yksilö.

Yhteinen tili toimii hyvin, kun tilin saldo ei ole koko ajan punaisella, isommista hankinnoista osataan keskustella ja molemmat käyttävät rahaa suht järkevästi.

Minulle oli yllätys, että yhteinen tili on niin harvinainen.

Vierailija
50/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli yllätys, että yhteinen tili on niin harvinainen.

En ymmärrä, miksi pitäisi olla jotain "omaa rahaa", jota saa "käyttää miten huvittaa". Minusta kaikki tienaamamme eurot tulevat joka tapauksessa perheen hyväksi. Tietenkin omiakin hankintoja saa tehdä, mutta ensisijaisesti ajatellaan aina yhteistä hyvää.

Tämä on minusta erittäin tärkeää, etenkin jos ylimääräistä rahaa ei ole ylenpalttisesti.

Vierailija
51/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ollenkaan vaikeaa. Kun molemmat käyttää rahaa järkevästi niin kummankaan ei tarvi "vahtia" toisen rahankäyttöä.

Meillä ei ole koskaan vielä riidelty rahasta.

Vierailija
52/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mies täysin holtiton rahankäytössä. Aiemmin saattoi heti tilipäivänä ostaa elektroniikkaa ym. Tyhjensi siis meidän yhteisen tilimme jolla olisi pitänyt maksaa elämisemme. Nykyään hänen tililtään lähtee heti tilipäiväni suurin osa minun tililleni ja minä hoidan kaikki perheen raha-asiat.

Vierailija
53/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen menot hoidetaan yhdessä, mutta tienaan enemmän kuin mieheni, joten ei ole tullut pakotettu miestä yhteiseen tiliin.

Vierailija
54/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Toinen/molemmat holtittomia rahankäyttäjiä

2. Rahaa vähän

3. Raha on elämässä isossa roolissa

Vierailija
55/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sillä on tosi kalliit harrastukset. Minä olen aina tienannut tarpeeksi omiin menoihini nähden. Omat tilit on ollut aina, kalliit ostokset on mies yleensä maksanut, minä jos mulla on ollut ylimääräistä.

Lapset tehtiin vanhemmalla iällä ja minä olen ollut viime vuodet äippälomalla/hoitovapaalla. Tänä aikana mies on maksanut kaikki laskut (lainan lyhennykset, sähköt, lääkärit, ruoan jne).

Mulla on älyttömästi ns. omaa rahaa kun saan äityispäivärahan/kotihoidontuen ja lapsilisän.

Meillä ei tarvitse olla yhteisiä rahoja kun rahaa on muutenkin tarpeeksi!

Vaikkakin kai aika yleinen. Että yhteiset rahat on vain siksi että toinen ei muuten tulisi toimeen.

Meillä on ollut yhteiset tilit siitä asti kun saatiin sama sukunimi. Tulomme ovat yhtä suuret, ja kaikki menee samalle tilille. Lapsilisät menee säästötilille. Sieltä tililtä maksetaan laskut, siirretään rahaa ruokatilille ja käyttötilille sekä säästöön eikä koskaan ei ole tarvinnut kytätä tai olla kiukkuinen toisen rahan käytöstä. Lasten menot maksetaan samasta ja omat menot. Musta olisi outoa jos mieheni haluaisi pitää omat taskurahat pimennossa.

Vierailija
56/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tulevan ex-mieheni kanssa ollut yhteinen tili, jonne molemmat laittaa sen verran tuloistaan, että myös omalle tilille jää jonkun verran rahaa "omiin ostoksiin", kuten vaatteisiin, harrastusvälineisiin jne. Koen itse, että systeemi on ollut toimiva. Ei tarvitse kinata siitä, kumpi on maksanut enemmän ruokaostoksia, laskuja tms. eikä käyttää aikaa niiden jakamiseen. En myöskään halua tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että ostan jotain "hömppää" yhteisillä rahoilla. Ja kyllä, yleensä ostelen sitä aika paljon. Kun minulla jää esim. 200-300€ kuussa omiin humputuksiin, voin antaa palaa! Ja samoin tekee eksäni omilla rahoillaan. Erotilanteessa mitään kinaa raha-asioista ei ole tullut myöskään.

Vierailija
57/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä syystä että mieheni tienaa huomattavasti enemmän kuin minä.

Minä maksan kaikki taaloutemme laskut miehen tililtä. Hän käy myös aina ruokaosoksilla.

Minä huolehdin lasten taskurahoista, omista rahastoista ja eläkevakuutuksesta. Shoppailuun ja kauneudenhoitoon menee myös sievoinen summa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi