Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Miksi sinulla ja puolisollasi EI ole kaikki rahat yhteisiä?

Vierailija
09.07.2011 |

Perhe on yksi yhteinen yritys, miksi puolisoiden rahat pitäisi siis pitää erillään?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on yhteinen tili ni siita voi nostaa vaikka toinen olisi kuollut...

jos on ja-ehdolla, niin ei voi nostaa ilman että siitä tehdään erillinen päätös.

Vierailija
22/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on yhteinen tili ni siita voi nostaa vaikka toinen olisi kuollut...

jos tili on muotoa "Matti ja Maija Meikäläinen" ja Matti kuolee, ei Maija saa nostaa siitä rahaa ilman, että siitä on erillinen kuolinpesän osakkaiden päätös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan jo mainitsin, "tai ollut pistämättä". Molemmilla on ihan mukavat säästöt omilla tileillään, ja voi niillä tehdä ihan mitä lystää, vaikka ostaa jonkun kalliin harrastusvälineen. Tai jättää säästöön, sijoittaa tms. Toisen ei tarvitse kyräillä, jos toinen käyttää säästöjä. Yhteiset säästöt on sitten yhteisellä säästötilillä. terveisin 7

Saastotililla ei rikastu, pitaa sijoittaa. Sijoituksiin on yleensa minimisummat ja jos sinulla on 100 ja miehellasi 100 niin ette paase klubiin johon minimi on 200. Yhdistamalla varanne paasisitte.

Minulla onneksi on mies joka ymmartaa naita asioita ja viime vuonna saimme parhaasta sijoituksesta voittoa 40%, siihen ei mikaan saastotili pysty.

Ei meilla myoskaan tarvitse kyrailla, jos jotain haluaa ja siihen on rahaa niin anna palaa.

Vierailija
24/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tuhlaisi kaikki ruokarahat parissa viikossa johonkin "tarpeelliseen".

Hänellä on muutenkin paljon enemmän menoja kun minulla.

Pyydän ruokakassaan lisää rahaa jos omat ei riitä, mutta muuten mies ei pääse talosrahoihin käsiksi, eikä varmasti tiedä kuinka paljon kulutamme kuukaudessa.

Vierailija
25/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olemme naimisissa, niin meistä ei ole kasvanut siamilaiset kaksoset. Molemmilla on omia harrastuksia ja ystäviä.

Laitamme molemmat tuloistamme saman prosenttiosuuden yhteiselle tilille, josta maksetaan yhteiset laskut ja ruokamenot. Omilla rahoillaan molemmat saavat sitten tehdä mitä huvittaa. Minulla se tarkoittaa monesti monia pieniä hankintoja: kahvilla käymisiä, kirpputorilöytöjä jne. Mies sen sijaan saattaa tehdä jonkun suuren hankinnan, esim. uuden tietokoneen ja olla loppukuukauden sitten rahattomana. Näin ei ole valittamista kummallakaan ja molemmat voivat omistaan säästää mitä haluavat.

Vierailija
26/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tilit olisivat erikseen, se ei tarkoita etteikö rahat olisi yhteisiä..

Vierailija
27/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä keksi yhtäkään syytä miksi meillä pitäisi olla yhteinen tili. Yhdessä kyllä kulut maksetaan. Mä haluan pitää omat rahani omassa hanllinnassani ja ostaa mitä haluan.

Meillä on yhteinen tili ja ostan silti mitä haluan ja niin tekee miehenikin.

Toimii meillä, mutta ei välttämättä kaikilla. On helppoa, kun ei tarvitse siirrellä rahoja, laskea prosentteja jne.

Vierailija
28/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä pitäisi varmaan nostaa hattua ap:lle kun on löytänyt uuden kulman tähän vanhaan riidanaiheeseen. Vähän kaukaa haettua ehkä että yhteisten sijoitusten ja rikastumisen puute olisi jotenkin paheksuttavaa, mutta onpahan uusi kulma.

Tuossahan jo mainitsin, "tai ollut pistämättä". Molemmilla on ihan mukavat säästöt omilla tileillään, ja voi niillä tehdä ihan mitä lystää, vaikka ostaa jonkun kalliin harrastusvälineen. Tai jättää säästöön, sijoittaa tms. Toisen ei tarvitse kyräillä, jos toinen käyttää säästöjä. Yhteiset säästöt on sitten yhteisellä säästötilillä. terveisin 7

Saastotililla ei rikastu, pitaa sijoittaa. Sijoituksiin on yleensa minimisummat ja jos sinulla on 100 ja miehellasi 100 niin ette paase klubiin johon minimi on 200. Yhdistamalla varanne paasisitte. Minulla onneksi on mies joka ymmartaa naita asioita ja viime vuonna saimme parhaasta sijoituksesta voittoa 40%, siihen ei mikaan saastotili pysty. Ei meilla myoskaan tarvitse kyrailla, jos jotain haluaa ja siihen on rahaa niin anna palaa.

Vierailija
29/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tulotililmme ja sitten yhteinen tili mihin siirretään rahaa asumiseen yms liittyviä menoja varten.

Omille tileille jätetään rahaa ruokaostoksiin ja omiin menoihin.

Erilliset tilit on hyvä, koska meillä on molemmilla lapsia edellisistä liitoista, ja vaikka kyllä maksamme näiden lasten harrastus- yms menoja myös yhteisvastuullisesti, niin välillä tuntuu mukavalta kun voi hoitaa oman lapsen menoja ilman että siitä tarvitsee toisen mitään oikeastaan tietääkään.

Vierailija
30/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sillä on tosi kalliit harrastukset. Minä olen aina tienannut tarpeeksi omiin menoihini nähden. Omat tilit on ollut aina, kalliit ostokset on mies yleensä maksanut, minä jos mulla on ollut ylimääräistä.

Lapset tehtiin vanhemmalla iällä ja minä olen ollut viime vuodet äippälomalla/hoitovapaalla. Tänä aikana mies on maksanut kaikki laskut (lainan lyhennykset, sähköt, lääkärit, ruoan jne).

Mulla on älyttömästi ns. omaa rahaa kun saan äityispäivärahan/kotihoidontuen ja lapsilisän.

Meillä ei tarvitse olla yhteisiä rahoja kun rahaa on muutenkin tarpeeksi!

Anteeksi nyt vaan mutta eikö teillä ole yhteiset rahat jos miehesi maksaa elämisesi ja yhteiset kulut ja sinä mälläät omat tulosi omaan käyttöösi? Tai siis itse asiassa miehesi rahat ovat yhteisiä ja sinun rahat sinun rahoja, ei mitenkään harvinaista suomalaisperhessä :)

Vierailija
31/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe on yksi yhteinen yritys, miksi puolisoiden rahat pitäisi siis pitää erillään?

Meillä on muuten myös omat hiusharjat, omat shampoot, omat pyyhkeet ja omat sukat. Ei ole vakavaa, vaikka näitä lainailtaisiin puolin ja toisin, ja sitä tehdäänkin, mutta periaatteen vuoksi olemme kaksi erillistä yksilöä, jotka ovat yhdessä pariskunta, emme ole mikään firma.

Vierailija
32/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni vastaa toisen per... eikun siis yrityksensä veloista koko omaisuudellaan. Ei ole mitään järkeä sekoittaa minun rahojani hänen yrityksensä rahoihin.

Vierailija
33/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään järkeä antaa omia ja lasten rahoja miehen käyttöön.

Periaatteessa meillä on kyllä yhteiset rahat, vaikka molemmilla onkin omat tilit. Mulla on käyttöoikeus miehen tilille, miehellä ei mun ja lasten. Rahoja käytetään yhdessä yhteisiin tarkoituksiin eli ei kukaan yritä pimittää mitään keneltäkään. Pelkään, että jos pelaaminen alkaa taas, menee koko perheen rahat, jos ne ovat hänen saatavillaan.

Vierailija
34/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muuten myös omat hiusharjat, omat shampoot, omat pyyhkeet ja omat sukat. Ei ole vakavaa, vaikka näitä lainailtaisiin puolin ja toisin, ja sitä tehdäänkin, mutta periaatteen vuoksi olemme kaksi erillistä yksilöä, jotka ovat yhdessä pariskunta, emme ole mikään firma.

Mitä jos ottaa prinssinnakin miehen jääkaappipuoliskolta? Tai sipaisee omalle leivälleen miehen margariinia?

Tai katselee miehen telkkaria?

Vierailija
35/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaista yhteistä taloudenhoito- tai lainanmaksutiliä. Molemmilla on ihan omat tilit ja omat rahat. Ruokaostokset maksaa se kumpi nyt sattuu kaupassa käymään, ja uskon että menee pitkällä aikavälillä aika lailla tasan. Mies maksaa osan laskuista, minä osan. Näin ollaan pärjätty hyvin ja näin aiomme jatkaakin.

Minä olen itsenäinen ihminen, samoin mieheni. Molemmilla on omat tulot ja omat menot, ei tulisi mieleenkään elää sellaisessa parisuhteessa, jossa joutuisin kysymään mieheltäni luvan ostaa itselleni jotakin. Tai päin vastoin.

Vierailija
36/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ei ole yhteisiä rahoja, kun meillä on avioehto. Todettiin, että rahasta ja omaisuudesta on turha tapella, siksi kumpikin pitää huolen omasta omaisuudestaan.

Mies omistaa talon, ja hänella on osuus isosta kuolinpesästä. Mulle on perintöä tulossa, mutta todennäköisesti vasta vuosien kuluttua.

Kun on omat tilit, on helpompi pitää huolta juuri siitä omasta omaisuudesta, eikä riitoja pääse syntymään. Mä en todellakaan alkaisi maksamaan miehen asuntolainaa tai taloremontteja ja siten pitämään huolta miehen omaisuuden arvosta tai arvonnoususta. Eron sattuessa en siitä saisi mitään takaisin, tai no voisinhan mä repiä kylppäristä omat kaakelini mukaan.

Kaikki laskut laitetaan samaan nippuun. Kuun lopussa siitä sitten laskeskellaan. Kumpikin maksaa omat henkilökohtaisiin menoihinsa liittyvät itse. Sähkö, vesi, jätemaksu, netti, televisiolupa maksetaan suunnilleen puoliksi.

Kumpikin tienaa suht saman kuukaudessa. Mä olen nyt hoitovapaalla, joten mies maksaa enemmän noita yhteisiä menoja.

Jos tuota avioehtoa ei olisi, silloin varmaan kaikki menisikin puoliksi, koska kaikki olisi silloin yhteistä.

Vierailija
37/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioliiton ajan. Periaatteella, se maksaa kellä on varaa. En tiedä mieheni tilin saldoa.

Vierailija
38/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on myös avioehto

Vierailija
39/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ottaa prinssinnakin miehen jääkaappipuoliskolta? Tai sipaisee omalle leivälleen miehen margariinia?

Tai katselee miehen telkkaria?

Jatkuvasti meidän omat rahamme sekoittuvat, mutta ei se ole mikään ongelma. Mutta periaatteessa haluamme, että rahat ovat nimellisesti omia, koska ajattelemme, että olemme itsellisiä yksilöitä. Eli käytännössä rahat ovat lähes kokonaan yhteisiä, koska käytämme niitä yhdessä ja ristiin, mutta silti molemmilla on omat tilit ja rahat tavallaan ovat erillään. Tajusitko?

Sama juttu sen hiusharjan kanssa. Meillä on omat harjat, mutta jos en löydä omaani, käytän miehen harjaa. Ajattelin, että tämä harjaesimerkki olisi selventänyt, mitä tarkoitin, mutta näköjään meni pointti ohi.

Vierailija
40/57 |
10.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies hoitaa asumisen ja autonkulut, laskut. Mina ostan ruokaa. Tienaan hieman enemman miestani, hoitotuella kun olin niin vahemman tietty. Molemmat saastetaan saastotilillemme

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan