Kumman asumistavan valitsisit?
Perheessä äiti ja kaksi alaikäistä lasta.
Vaihtoehto 1:
Rivitalo, 97m2, 4h+keittiö+sauna.
Rakennusvuosi 1982.
Asuntolainaa n. 90 000e. Vastike n. 250e/kk. Pihapiirissä ei lapsia.
Rauhallinen, mukava ja hyvin hoidettu yhtiö. Kylppäriremontti edessä lähivuosina.
Vaihtoehto 2:
Kerrostalo, 78m2, 3h+keittiö.
Rakennusvuosi 1967.
Ei asuntolainaa. Vastike n. 250e/kk.
Pihapiirissä paljon lapsia.
Rauhallinen ja hyvin hoidettu yhtiö. Putkiremontti edessä lähivuosina.
Kommentit (42)
eihän tossa tokassa ollut muuta hyvää kun lainattomuus
Ovatko lapset samaa sukupuolta, yhteinen huone?
Mä todennäköisesti valitsisin 60-luvun kerrostalon, yleisesti rakentamisen laatu oli 60-luvulla paljon parempi kuin 80-luvulla.
Asuntojen sijainti tottakai myös vaikuttaa, työmatkan pituus, lasten koulumatkan pituus?
Jos olisin kotiäitinä, valitsisin kakkosen - olisi mukava, että hiekkiksella olisi seuraa.
Jos kyseessä olisi pienet tarhaikäiset lapset tai 1-2-luokkalaiset, kallistuisin rivariin. Omassa pihassa on helppo ulkoilla, mutta jos taas pihassa ei ole muita lapsia, olisivat teidän lapset aina kahdestaan. Eli tällöinkin kallistuisiin kakkoseen.
Jos kyseessä on isommat lapset etkä itse haaveile omasta pihasta, on se kerrostalo edelleen paras vaihtoehto, minusta siis.
Rahan kannalta ei minusta ole juuri merkitystä, ellei sitten tuon lainan maksaminen tekisi elämäänne tosi tiukaksi.
putkiremontista melkein sama laina kuin ekasta joka on uudempi talo eli valitsisin 1.
Kuinka kaukana päiväkoti/koulu ja sinun työpaikkasi noista ovat?
Sijainti pysyisi kutakuinkin samana. Koulumatka turvallisempi vaihtoehdossa 2. /ap
Voit joutua ottamaan lainaa putkiremontin vuoksi paljon enemmän kuin kylppäriremonti. Lisäksi asunto jää pieneksi viimeistään muutaman vuoden kuluttua ja asunnon arvo laskee, kun putkiremontista on päätetty.
mutta tuskin 90 000 eur kuitenkaan, miltä tuo lainasumma tuntuu. Minusta se tuntuu aika isolta yh:lle.
mutta tuskin 90 000 eur kuitenkaan, miltä tuo lainasumma tuntuu. Minusta se tuntuu aika isolta yh:lle.
Ja puolet siitä ikävä kyllä nyt lasten. Tietenkään lapset
eivät sitä lyhennä itse, mutta tässäkin tulee vastaan
lahjavero asiat, jos kk-erä liian suuri.
3h+k on riittävän kokoinen. Mahdollisuus erilaisiin huonejärjestelyihin. /ap
kaverit ja lyhyt turvallinen koulumatka kuulostaa hyvälle, mutta se putkiremontti on paljon isompi kuin kylppäriremontti (meillä kph + saunaremontti maksaa 10 000 eur)
Me asutaan rivarissa ja mulla on pakko olla oma piha.
Teille parempi kerrostalo, koska olisi kavereita ja ei lainaa.
vaiheessa todella tärkeetä, että pihalla on sosiaalista elämää, niin itselle kuin lapsillekin.
Ehkä jos isot lapset jo, jotka voivat liikkua pidemmällekin, niin toi eka vaihtoehto.
Tosin niin moni muukin asia vaikuttaa, esim. se, missä päiväkodit, koulut, kaupat, julkinen liikenne jne. et mahdoton sanoo tän perusteella varmasti, mutta periaatteessa meille sopii paremmin iso yhteinen piha, missä kavereita kuin oma pieni, missä ei.
Alue on siis molemmissa sama. Ei merkittävää eroa työ- päiväkoti-, koulu-, kauppamatkoissa.
Hitsi, on tää vaikeeta. Mieli muuttuu joka toinen tunti. Muutenkin kun elän aika sekavaa vaihetta nyt. :(. /ap
Silloin vaan ei kannata myydä. Eikä se putkiremppa maksa mitään 90 00 euroa. Päinvastoin putkiremppa parantaa talon arvoa, kun sellainen ei ole edessä pitkään aikaan.
Äitini kerrostalossa tehty juuri täydellinen putkiremppa ja maksaa per kuukausi putkiremppaa rahoitusvastikkeessa.
Olisikohan hinta n. 20.000-30.000.
Onhan kerrostaloissa yhteinen sauna ja jokainen saa valita oman saunavuoronsa.
Näin siis tehdään kerrostaloissa.
T.20
Ja puolet siitä ikävä kyllä nyt lasten. Tietenkään lapset eivät sitä lyhennä itse, mutta tässäkin tulee vastaan lahjavero asiat, jos kk-erä liian suuri. 3h+k on riittävän kokoinen. Mahdollisuus erilaisiin huonejärjestelyihin. /ap
kuukausittain maksan 500 eur, joten kyllä tuo on ihan helposti hoidettavissa. Ei ole liian suuri laina yhdelle hoidettavaksi.
Lähes 7 vuoden kotonaolon+osa-aikatöiden jälkeen ei ole takataskussa niin paljoa rahaa, että voisin lasten osuutta ostaa. Lainan määräksikin tulisi niin iso, että ei taitaisi pankki suostua yksinhuoltajalle sellaista myöntämään.
Maistraattiin olen yhteydessä ensi viikolla. Eiköhän nämä asiat tästä selkene. /ap