Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein vai väärin elää kesällä "yli varojensa"

Vierailija
09.07.2011 |

täyttääkseen lasten haaveita. Ei mitään mega sellaisia, mutta pieniä juttuja jotka haluaa lapsilleen tuleviksi ihaniksi kesämuistoiksi muistiinsa tallettaa?

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ymmärrän, että isoille lapsille hankkii jotain huvipuistoreissua tms., jos pystyy sen seuraavasta tilistä maksamaan.

Sitä en ymmärrä, että kerryttää vikavippejä tai lainaa, jota ei pysty heti maksamaan.

Itse kyllä hankin ensin rahat ja sitten vasta haemme kesämuistoja. Tosin helppo sanoa, kun ei tarvitse tuollaista miettiä.

Vierailija
82/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mulla ei olisi sitä tonnia cashinä maksamaan, vaan kortilla kustannan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi esim. omat teinit eivät ole muistelleet puuhamaareissuja, vaan sitä, kun matkalla puuhamaahan syötiin eväitä pysäkillä. Se oli suuri elämys, ei itse huvitus!

Linnanmäeltä sen, kun somalipoika oksensi karusellissa, Särkänniemenretkestä sen, miten Edenissä jouduttiin nukkumaan lattialla ja Savonlinnasta sen, miten uitettiin rannassa pikkuveneitä.

Vierailija
84/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joskus se ei onnistu (esim. opiskellut ja siirtymässä työelämään, tai vaikka ollut pakko remontoida taloa/autoa tai ostaa esim. uusia kodinkoneita, ollut lomautuksia tai kalliita hammaslääkärireissuja tmv. mihin säästöt huvenneet).

On ihan ok ottaa lainaa jos:

1. puhutaan pikkusummasta, esim. kahden työssäkäyvän aikuisen perheelle tonni ei oli mikään magalomaaninen summa, opiskelevalle yh:lle taas todella iso.

2. TIETÄÄ että sen pystyy maksamaan pois vaikka tulisi lomautuksia/yllättäviä kuluja jne.

Tuttu esim. tekee niin (on tosin sinkku) että kesällä tekee yhden pitkän reissun tai pari lyhyempään (=on koko kesälomansa ulkomailla) ja ei laske pennosia. Joskus jää budjetista yli, ja joskus vinguttaa Visaa enemmänkin (riippuen maastakin kuinka halpaa/kallista) mutta aina on saanut luottokorttilaskunsa hoidettua parissa kuukaudessa pois. Ja mikäs ihme se on, pakollisia menoja ei ole paljoa ---> helppo maksaa luottokortttilasku pois kun käteen jää joka kk ylimääräistä.

Vierailija
85/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ootte te ikäviä ihmisiä : (

esittää aina tämän perustelun. :D No mut joo, eipä tuossa tilanteessa tietty ole yhtään asia-argumenttiakaan esittää. :D

Etköhän sä ap ole jo päätöksesi tuhlaamisesta tehnyt, joten mitä täällä enää mieltänsä pahoittamaan. Ei kun luotto sinkumaan, "kerranhan sitä vaan eletään" ja sä haluat "elää" ja pitää hauskaa, et toimia järkevästi.

Vierailija
86/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsien pidä tietää onko matka luotolla maksettu vai ei. Itse asiassa lapselle ei asiantuntijoiden mukaan edes saisi kertoa liikaa perheen taloudellisista huolista...!

Vierailija
87/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sille lasten havematkalle lähdetään!

Mitä me kaksi töissäkäyvää ihmistä noin pientä lainaa pelkäämään : )

Vierailija
88/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meillä noihin pulunoksennusreissuihin Linnanmäellä se tonni jo uppoaa.

Vierailija - 09.07.11 10:10 (ID 13003952)

Sitä paitsi esim. omat teinit eivät ole muistelleet puuhamaareissuja, vaan sitä, kun matkalla puuhamaahan syötiin eväitä pysäkillä. Se oli suuri elämys, ei itse huvitus!

Linnanmäeltä sen, kun somalipoika oksensi karusellissa, Särkänniemenretkestä sen, miten Edenissä jouduttiin nukkumaan lattialla ja Savonlinnasta sen, miten uitettiin rannassa pikkuveneitä.

vaan valitsemme vaatimattomamman majapaikan, vaikka Vaakunan.

Vierailija
89/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokineen, matkustuksineen sun muine menoineen.

Vierailija
90/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lomalla ei olla köyhiä ei kipeitä" -asenne ei ole mikään hyvä viesti lapsille.

"suu säkkiä myöten" sen sijaan on.

+ tietenkin hyvä on, että joskus voi olla jotain ekstraa, mutta ei mitään missä on taloudellisen katastrofin aienksia.

Vierailija
91/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan siinä 4 häät ohjelmassakin pari, joka halusi unelmahäät ja nyt ovat ulosotossa ja vouti vienyt auton. Ihanat kesämuistot ovat sen arvoisia, että syksyllä ei ole varaa ruokaan. Etenkin teineistä on ihanaa, kun vaatteet haetaan kirpparilta.

Vierailija
92/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"lomalla ei olla köyhiä ei kipeitä" -asenne ei ole mikään hyvä viesti lapsille.

"suu säkkiä myöten" sen sijaan on.

+ tietenkin hyvä on, että joskus voi olla jotain ekstraa, mutta ei mitään missä on taloudellisen katastrofin aienksia.

Vierailija
93/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ootte te ikäviä ihmisiä : (

esittää aina tämän perustelun. :D No mut joo, eipä tuossa tilanteessa tietty ole yhtään asia-argumenttiakaan esittää. :D Etköhän sä ap ole jo päätöksesi tuhlaamisesta tehnyt, joten mitä täällä enää mieltänsä pahoittamaan. Ei kun luotto sinkumaan, "kerranhan sitä vaan eletään" ja sä haluat "elää" ja pitää hauskaa, et toimia järkevästi.

Molemmat vanhempani kuolleet aivan liian aikaisin, se on elettävä tässä ja nyt, sen olen oppinut: (

Vierailija
94/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai ne lapset siitä pilalle mene?

Vierailija
95/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan sama millä sitä laskunsa maksaa - Visalla tai käteisellä kunhan tietää, että Visa-laskun tultua sen pystyy maksamaan. Itse käytän luottokorttia paljon tasaamaan kuluja eri kuukausien välillä - esim. vaatteita minulla tulee ostettua kerralla paljon.

Jos tiedät, että luoton takaisinmaksu ei tuota sinulle ongelmia, anna mennä vaan! (parasta tietysti on, jos voit vain käyttää luottokorttia ns. maksuaikakorttina, etkä joudu maksamaan korkoja ollenkaan)

Vierailija
96/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä saada Linnanmäkireissuun tonnia kulumaan, vaikka matkataan, yö hotellissa nukutaan ja syödään muuta kuin eväitä.

Vierailija
97/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhallintaa opetetaan soitten ympäri muu vuosi, töitä on tehtävä, että syödään ja laskut maksetaan : )

että miten sä sitten ympäri vuoden opetat sen, että velaksi ei lomailla. Sillä kyllähän se on yksi erittäin oleellinen osa elämänhallintaa, että jos ei ole rahaa lomamatkoihin, niin silloin niitä ei tehdä. Miten sä opetat tuollaisen perusasian, kun et itsekään pysty sitä toteuttamaan.

Vierailija
98/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta oli jo kamalaa, että tänään piti maksaa kahdesta Minihupirannekkeesta 36 €.

Eikä saada Linnanmäkireissuun tonnia kulumaan, vaikka matkataan, yö hotellissa nukutaan ja syödään muuta kuin eväitä.

Vierailija
99/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä edes ajatellut koskaan, että olisi väärin maksaa visan puolelta. Siksihän se visa kai hommataan, että sitä voi käyttää.

Meillä on rahaa kiinni tilillä, mistä sitä voi nostaa kerran vuodessa. Lisäksi osa on sijoitettu niin, että tuotto kerätään myös kerran vuodessa.

Olen kyllä surutta höylännyt visalle lomareissuilla ja jopa maksanut lomankin visalla. Ihan yhtä kiva loma se on lapselle ollut, on se sitten maksettu debitin puolelta kuin kreditin. Ei lapsi sitä tiedä, kummalta puolelta lomat on maksettu.

Vierailija
100/119 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä kerran vuodessa Visaa tonnilla vingutan, meneekö mun lapsilla elämänhallinta persiilleen,

vai saako ne kivaa kaivattua muutosta arkeen?