Perinnönjaon kannalta on onni että vanhempamme ovat eronneet.
Sekä minun että miehen vanhemmat ovat eronneet. Kummankin äidillä on omaisuutta asunnon verran, miehen isällä osittain maksetu asunto, minun isälläni vain velkaa.
Minun äitini on uusissa naimisissa mutta heillä on tiukka aioehto, joten kun hänestä joskus kaukana tulevaisuudessa aika jättää, ei perinnön jaossa ole ongelmaa. Jos isäpuoleni on vielä elossa tuolloin, ja ovat edelleen naimisissa, me saammeauton ja asunnon sekä joitakin henkilökohtaisia tavaroita pesästä, isäpuoli saa irtaimiston.
Isäni kuollessa kuolinpesä haetaan konkurssiin.
Miehen äidiltä jää asunnon lisäksi kohtuullinen omaisuus, mutta jakamisen kanssa tuskin tulee ongelmia, kun lapsia on vain kaksi ja irtaimisto arvoton.
Miehen isällä on "uusi" perhe, ja käytännössä kaikki omaisuus on kiinni asunnossa, joten leskelle jää hallintaoikeus asuntoon. Tuolta tuleva perintö on sama testamentata suoraan lapsillemme, sillä kun se aikanaan irtoaa, olemme itsekin jo pitkästi eläkkeellä, ellemme ehdi kupsahtaa ennen anoppipuolta.
Kommentit (2)
Harvoin menee asiat niin yksinkertaisesti miten on etukäteen ajatellut..Testamentteja ja avioehtojakin voi aina muuttaa vuosien varrella jne.
Terveisin:kuolinpesän asioiden kanssa kamppaileva
Mistä sitä koskaan tietää, kuka täältä ensiksi lähtee.
perinnön jättämistä voi kyllä suunnitellla, muttei perimistä.