Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoikka taapero, arvostelkaa ruokavalio.

Vierailija
09.07.2011 |

Meidän pitkä tyttö kasvaa pituutta hyvin omalla käyrällään, mutta paino on mennyt miinukselle.

Osittain sormiruokaillaan, eli tyttö napsii suuhunsa 70% tarjotusta annoksesta ja murustelee ja heittelee 30% pitkin maita ja mantuja. Yrittää kovasti myös lusikoida ruokia itse, mutta toistaiseksi on pakko olla toisen lusikan kanssa syöttämässä. Ruokajuomana yleensä vesi.

Pitäiskö mun nyt yrittää syöttää enemmän vai uskoa että laps kasvaa ihan ok omalla käyrällään?

Tässä meidän 1,5 veen normaali päivä:

Aamulla:

Riisipiirakka, dl luomu kevytmaitoa, kourallinen pensasmustikoita

välipala: jugurttia, hunajaa ja marjoja tai joku hedelmämössö. Ruisleipäpala järsittäväksi.

lounas: täysjyväpastaa, kasviksia, jauhelihaa/kanaa/kananmunaa, oliiviöljyä tilkka. Kurkkutikkuja tai porkkana jälkkäriksi.

Välipala 2: dl maitoa, ruisleipä/riisipiirakka voilla. pieni kourallinen kuivattuja mustikoita/karpaloita/rusinoita tai sitten reilu kourallinen kauden marjoja/hedelmiä.

Päivällinen: Meidän päivällisestä miedosti maustettuna versiona lihaa/kalaa ja perunaa/riisiä/juureksia/kasviksia. Jos syödään sellaista ruokaa et vaikea saada lapselle siitä järkevää ateriaa, tarjoillaan purkkimössöä.

Iltapala: Kaurapuuro, lusikallinen voita ja 3rkl omenasosetta.

Miltä kuulostaa?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut jos paino on menyt miinukselle, niin liian pieniä määriä taitaa olla.

Vierailija
2/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin paljon kuin vain pieni suostuu syömään.

En kuitenkaan haluaisi pakkosyöttää yhtään, koska itselleni se oli lapsena kamalaa.

Tottapuhuen, minusta tuntuu että lapsi syö todella paljon, varmasti enemmän kuin esimerkiksi itse syön.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin paljon kuin vain pieni suostuu syömään.

En kuitenkaan haluaisi pakkosyöttää yhtään, koska itselleni se oli lapsena kamalaa.

Tottapuhuen, minusta tuntuu että lapsi syö todella paljon, varmasti enemmän kuin esimerkiksi itse syön.

AP

että on sitten niin hoikkis. Voihan se olla, että ruumiinrakenne on vain sellainen. Mulla tyttö 1v 6kk neuvolassa oli 83,7cm ja 13,5kg. Ruokahalu tuntuu olevan rajaton.

Vierailija
4/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin usein. Eli en ihmettele, jos lapsi ei syö paljoa, kun ruokaa tuputetaan koko ajan.

Kokeile ensin vaikka ( jos siis haluat päivän kokonaisenergiamäärän kasvavan), että jätät välipalan pois/annat silloin vain porkkanatikkuja tms. ja pikkasen myöhäistät päivällistä, saattaa tehdä syömiselle ihmeitä.

Noin ylipääyään, jos kerran lapsi syö ja kasvaa ja voi hyvin, sinuna lopettaisin stressaamisen. Tuputtaminen ja syömisestä stressaaminen on helpoin tapa saada se syöminen sitten ihan todellisiin ongelmiin.

Omat muksuni ovat aina olleet painon kanssa miinuksella, esikoisen kanssa sitä jaksettiin kouhkata ja tutkia ja tuputtaa ruokaa ( meni syömiset ihan pelleilyksi lopulta), seuraavat ovat saaneet itse annostella syömisensä, ja hyvin ovat kasvaneet.

Vierailija
5/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvältä kuulostaa syömiset ainakin mun korvaani. Olen terkkari.

Vierailija
6/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvältä kuulostaa syömiset ainakin mun korvaani. Olen terkkari.

Kunnon täysmaitoa vain kevytmaidon sijaan. Lisäksi poistat yhden ruokakerran päivästä. Voita näköjään söittekin, mutta mitä jos lisäisit ruokaan vähän kermaa?

Vierailija
7/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ruokailunne kuullostivat yber terveellisiltä ja yliyrittämiseltä. Välipala aamiaisen ja lounaan välissä on ihan turha. Mielestäni 1,5 vuotiaan kuuluisi osata syödä jo lusikalla! Ajattelin kirjoituksesi perusteella että lapsesi on noin 6-8 kk!!

Meidän 2 lasta ovat molemmat todella laihoja. 5-vuotias painaa vajaa 15 kiloa ja 2-vuotias 10,5 kg. Molemmat syövät todella paljon. Oletko ajatellut että ehkä lapsesi on vain hoikka/laiha eikä ruoalla ole sen kanssa mitään tekemistä?

Olen aina ollut neuvolavastainen, minua raivostuttaa käyrien mittailut. Menen luonnollisesti omien vaistojen varassa lasten kanssa ja uskoin alusta asti, että kyllä se lapsi ilmoitaa jos hänellä on nälkä.

Vierailija
8/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ruokailunne kuullostivat yber terveellisiltä ja yliyrittämiseltä. Välipala aamiaisen ja lounaan välissä on ihan turha. Mielestäni 1,5 vuotiaan kuuluisi osata syödä jo lusikalla! Ajattelin kirjoituksesi perusteella että lapsesi on noin 6-8 kk!!

Meidän 2 lasta ovat molemmat todella laihoja. 5-vuotias painaa vajaa 15 kiloa ja 2-vuotias 10,5 kg. Molemmat syövät todella paljon. Oletko ajatellut että ehkä lapsesi on vain hoikka/laiha eikä ruoalla ole sen kanssa mitään tekemistä?

Olen aina ollut neuvolavastainen, minua raivostuttaa käyrien mittailut. Menen luonnollisesti omien vaistojen varassa lasten kanssa ja uskoin alusta asti, että kyllä se lapsi ilmoitaa jos hänellä on nälkä.

No kai meidän taapero on sitten jälkeenjäänyt kun homma lusikan kanssa menee helposti pelkäksi haaveiluksi!

Jos sinua raivostuttaa käyrien mittailut, niin minua raivostuttaa kyllä tuollaiset olettamukset mitä puolitoistavuotiaan pitää osata tehdä täydellisesti tai kuulostaa muuten jollekin 6kk vauvalta.

:(

Ja terveellisesti syödään koko perhe.

PS on tietysti todennäköistä että lapsemme on vain hoikka, koska mielestäni syö paljon.

AP

Vierailija
9/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vauvasta asti. Neuvolassa th sanoi, että ei ole mitään haittaa, että menee yleisten käyrien alapuolella, kunhan oma painokasvu ei pysähdy.

Nyt vasta koulun th on lähetellyt lippusia ja lappusia, että pitäisi syödä enempi, kun on edelleen tosi hoikka. Kuten isänsä ja pappansakin:)

Vierailija
10/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai meidän taapero on sitten jälkeenjäänyt kun homma lusikan kanssa menee helposti pelkäksi haaveiluksi!

Jos sinua raivostuttaa käyrien mittailut, niin minua raivostuttaa kyllä tuollaiset olettamukset mitä puolitoistavuotiaan pitää osata tehdä täydellisesti tai kuulostaa muuten jollekin 6kk vauvalta.

:(

Ja terveellisesti syödään koko perhe.

PS on tietysti todennäköistä että lapsemme on vain hoikka, koska mielestäni syö paljon.

AP

Meidän 1v6kk tytöllä myös lusikointi menee haaveiluksi. Osaa kyllä laittaa ruokaa suuhun, mutta tykkää vielä, että minä syötän. Aina annan hänelle oman lusikan tai haarukan ruokailutilanteisiin, että saa mahdollisuuden syödä itse. Ja ei niitä neuvolan käyritä kannata ihan pelleilynä pitää, kuten tuo yksi kirjoittaja. Ne kuitenkin siellä neuvolassa ajattelevat sen lapsen parasta. Jos lapsen paras käy äidille ongelmaksi, niin äidissä on silloin vikaa. Ja meille on neuvolassa sanottu, että jos mitään suuria muutoksia ei noissa käyrissä ole, niin ei ole syytä huoleenkaan.

Vierailija
11/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta täällä aina heti syyllistetään ensin hyeenamaisesti äiti;)

Vierailija
12/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mentiin tuossa iässä painokäyrässä -11 käyrää. Mutta kun lapsi söi noin puolet tuosta määrästä kuin sinun lapsesi, niin en voinut mitään. Tuputin ja yritin, mutta kun ei syönyt niin ei syönyt. Mutta alkoi sitten syömään noin kolmevuotiaana, ja nyt syö hyvin. Ei siitä miinuskäyrästä kannata huolestua, ehkä lapsesi vain on sen rakenteinen, ei kaikkien tarvitse olla bodareita, on niitä ballerinojakin!

Vierailija
13/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puoltoista vuotias lapioi ruokansa vielä sormin ja kouralla. Lusikkaa ja haarukkaa jaksaa kokeilla n. kaksi minuuttia ja sen jälkeen ne on lattialla. Että se siitä. Mikä kiire? Ehtii sitä loppuikänsä...

Vierailija
14/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin muakin vähän ihmetyttää tuo välipala aamupalan ja lounaan välissä, onko teillä jotenkin erityisen pitkä väli siinä?

Meilläkin on hoikka tyttö, 10 kg meni rikki kaksivuotisneuvolassa. Tyttö syö kuitenkin hyvin ja monipuolisesti, joten olen tullut siihen tulokseen, että hän nyt vain on hoikka.

Vierailija
15/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitat ovat, kun tuntuu että syö enemmän kuin oma 4v.

Vierailija
16/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässäkin määrässä on osa jogurttina. Ei riitä luustolle. Pitää mennä pari desiä enempi.

En missään nimessä lähtisi VÄHENTÄMÄÄN ruokailuja!!! Tuossahan on syömistä ihan normaalit 5 kertaa. Voisi tuohon yhden välipalan vielä lisätä ihan vaan sillä että verensokerit pysyy tasasempana.. :)

Kasviksia ja hedelmiä syötte kiitettävästi!

Kannattaa pitää silmällä sitäkin puolta että lapsi saa suolaa riittävästi, 1,5- vuotias syö jo samaa ruokaa perheen kanssa joten maalaisjärjen käyttö suolalla on lähinnä jos syö raskaasti suolattua ruokaa.

Mitä noihin käyriin tulee niin ei niissä arvostella perheen ruokia vaan seurataan jos lapsen kasvu ei nouse: tämä on vakava asia ja koskee nimenomaan kasvua ja kehitystä siis lapsella voi olla joku lääketieteellinen syy joka vaatii hoitoa!

Vierailija
17/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitat ovat, kun tuntuu että syö enemmän kuin oma 4v.

neuvola vasta ens viikolla. Arvioisin et yli 80cm ja max 10kg.

1 vuotiaana oli 78cm ja 9kg. Ei varmaan mikään liian hoikka siis, mutta kun oli tosi tosi lihava syntyessään ja sen jälkeen eka puoli vuotta. Syntymämitat 4700g ja 53cm...Iso tyttö siis.

Vierailija
18/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapsi on välillä tosi huono syömään, niin olen ottanut tavaksi lisätä oikeaa voita suoraan ruoka-annokseen eli esim. aamulla puuroon tai päivällä lämpimän ruuan sekaan. Lapselle on näin tullut hiukan lisää painoa ja ruokakin maistuu paremmin. Järki kädessä toki pitää olla eli ei sitä rasvaa tolkuttomasti saa laittaa. Mutta kaikki vähärasvaiset ja kevytruuat pitäisi lapsilta kieltää.

Vierailija
19/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolissani. Olen itse ollut nirso lapsi enkä omalle lapselleni tuputa ruokaa. Syö ruokaa sen minkä syö ja päälle maitoa ja vettä. Koskaan ei ole neuvolassa toruttu mitoista, vaikka paino on selkeästi alle suomalaisen keskiarvon. Jossain eteläisemmässä Euroopassa lapsi taas on pitkä ja isokokoinen... ;) 1,5 v. painoi juuri ja juuri 10kg ja pituutta oli reilu 80cm.

Eikä syntymämitat tarkoita, että kasvu jatkuisi samaan malliin. Tasottuuhan se väkisinkin.

[neuvola vasta ens viikolla. Arvioisin et yli 80cm ja max 10kg.

1 vuotiaana oli 78cm ja 9kg. Ei varmaan mikään liian hoikka siis, mutta kun oli tosi tosi lihava syntyessään ja sen jälkeen eka puoli vuotta. Syntymämitat 4700g ja 53cm...Iso tyttö siis.

Vierailija
20/36 |
09.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kalaöljyä teelusikallinen päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi