Kotiäitien passaamat miehet on sitten rasittavia ystväperheiden kyläillessä...
Ei oikein maailmat kohtaa kun meillä on kaksi hyvin tasa-arvoista aikuista jotka molemmat tekee pitkää päivää töissä. Kun viikonloppukyläilee ystäväperheitä joissa on kotiäiti, minun on jotenkin vaikea sietää, että piloille passatut miehet odottaa minulta sama palvelutasoa--- en todellakaan jaksa. Melkein rajoittaa sosiaalista elämää mokoma.
Oon viikonloppuisin yhtä väsy kuin muutkin työssäkäyvät ts. se vierasperheen isi ;-)
Ootteko muut huomanneet saman?
Kommentit (57)
On ihan eri asia jos joku tulee kahville- totta kai passaan. Mutta kun ollaan yötä ja pieniä lapsia on monta, ei yksi nainen voi yhtä aikaa millään olla siivoamassa vuoteita, lasten perässä ja kahvipannun vieressä seisovan tod. tutun miehen passarina. Kiva kun jotkut ymmärtää. Ja kun minä kävin heillä, odotettiin että hboidan oman lapseni, vuoteeni, imuroinnin, tiskiä jne. eli olemme tosi läheisiä ja ystäväperheen tavat ovat siis välittömät. Tätä käytöstä pidän vaan mänttinä ja omaa harmitustani vähän tylsänä pikkumaisuutena mutta harmitti vähän silti. ap
Kun esikoisemme syntyi, ja olimme esim. mökillä appivanhempien kanssa, mies sujuvasti solahti samaan vanhaan passattavan rooliin. Siitä kyllä sitten sanoin tiukasti, etten enää lähde lapsen kanssa mökille, jos minun täytyy yksin huolehtia sekä lapsen hoito että normaalit mökin ylläpitotyöt (saunan lämmitykset, veden kannot ja lämmitykset, juomaveden haku jne. normaalien kotihommien lisäksi). Mies uskoi, ja nyt anoppi sitten kauhistelee, kuinka mies joutuu raatamaan!
Tosin minun mieheni osallistuu ihan kunnolla normiarjessa, eli hoitaa lapsia, laittaa ruokaa jne ihan siinä kuin minäkin. MUTTA heti kun menemme anoppilaan tai esim. olemme yhdessä mökillä tai anoppi + appi tulevat meille niin kas, rakas puolisoni muuttuu passattavaksi. Tästä on juteltu N kertaa ja esim. mökille appivanhempien kanssa en mielelläni tämän vuoksi lähde.
Toisaalta jaksaa huvittaa, että se kotona sujuvasti lapset hoitava jne tasa-arvoinen heppu jostain takaraivostaa kaivaa esiin sen anoppilassa esillä olevan hemmon, joka ei eväänsä liikauta lapsia hoitaakseen tai osallistuakseen mihinkään.
Joo, tää on niin outoa. :D Olen se 9. joka kirjoitti tuosta anoppila-hommasta ja minunkin miehessäni näkyy se, että kun äitinsä on paikalla, ei paljon evä heilahda avuksi. Erona veljiinsä tuntuu kuitenkin olevan se, että mies haluaisi tehdä, muttei oikein tiedä miten toimia jääräpäisen äitinsä ja veljesten esimerkin keskellä. Aina satunnaisesti "pääsee" tiskaamaan tms., mutta enimmäkseen ne mökin mieshommat ovat sitä saunan lämmittämistä sun muuta. Eikä siihen touhuun neljää miestä tarvita...
Tulee olemaan jännä nähdä, miten mökkielämä yhdessä anoppilan väen kanssa sujuu sitten kun vauva on syntynyt. Eli jätetäänkö mut sen vauvan kanssa mökkiin keittiö- ja lapsihommiin ja mies toteuttaa vanhaa mökkikaavaa, vai pystyykö jotenkin repäisemään ja hakemaan uusia rutiineita. Se on kyllä varmaa, että jos mies sitä lastaan hoitaa, nukuttaa, ruokkii jne. niin anopilta tulee sanomista. :D
useakaan ukko kehtaa alkaa hääsätä keittiössä vaikka kotona tekis ruokaa, leipois jne! EI ainakaan minun mieheni. Kyllä hän lapsia sitten yleensä vahtii siinä sivussa. Kyllä me naiset sitten keittiöhommissa ollaan.
En oleta yhdenkään miesvieraan osallistuvan keittiöni häsäykseen, ei kiitos :) Grillata saavat mutta siihen se jää.
Itse en ole passannut miestäni, vaikka enemmän ruokaa teenkin kuin hän.
Älä ota vieraita vastaan seuraavan kerran kun miehesi ei ole kotona. Ethän ole mikään hotelli, tokihan sen tietää että ei siinä emäntä ehdi vieraiden kanssa seurustella jos lapsiakin vielä pyörii siinä. Ei minulle tulisi mieleenkään ottaa vastaan vieraita jos mieheni ei olisi kotona, en suotta väsytä itseäni liikaa.
Ja vielä rasittavampaa on, että mun APPI on tuo pilamme hemmoteltu äijä. Olenkin monesti ärähtänyt että pistetään ukko töihin kun käyvät meillä (ei esim. ole koskaan edes kattanut pöytää, kerännyt astioita, tai muita "auttavia" tehtäviä, ruuanlaitosta tai siivouksesta puhumattakaan). Poikansa on onneksi aivan toisenlainen, jos olisi tässä asiassa seurannut isänsä jalanjälkiä, olisin heivannut ovesta ulos jo aikaa sitten.
Ja vielä rasittavampaa on, että mun APPI on tuo pilamme hemmoteltu äijä. Olenkin monesti ärähtänyt että pistetään ukko töihin kun käyvät meillä (ei esim. ole koskaan edes kattanut pöytää, kerännyt astioita, tai muita "auttavia" tehtäviä, ruuanlaitosta tai siivouksesta puhumattakaan). Poikansa on onneksi aivan toisenlainen, jos olisi tässä asiassa seurannut isänsä jalanjälkiä, olisin heivannut ovesta ulos jo aikaa sitten.
Mieheni ei ole käyt. koskaan viikonloppuna kotona eli ei vieraita meille.
Kiitos, arvostan kommenttiasi.
ap
tilanteen, mutta jos isännällä (ja emännällä??) on "naiset hoitaa keittiön ja lapset, otetaan me oluet ja mennään katsomaan mun uutta ruohonleikkuria" -asenne, niin paha siinä on kai vieraiden vikistä.
kun meidän tuttavapiirissä on lähes järestään se tilanne että miehet passuuttavat itseään, oli niiden vaimo kotiäiti tai ei. Kun mennään kyläpaikkaan lapsinemme, miehet hyvin pian häipyvät jonnekin autotalliin, saunaan tms. paikkaan ja jättävät vaimot laittamaan ruokaa ja hoitamaan lapsia.
Olen itse ollut tästä ihan käpynä omalle miehelleni, ja nykyään (vuosien passuuttamisen jälkeen) on sanottava että se yrittää kyllä parhaansa. Mutta ongelma on että vain meillä kotona se voi auktoriteetilla sanoa että "ei kun ollaan nyt täällä kaikki yhdessä eikä jätetä naisia yksin hoitamaan kaikkea", kyläpaikoissa tilanne jotenkin kuitenkin menee siihen että jos illan isäntä haluaa miesten pysyvän erossa velvollisuuksista niin siihenhän se menee.
Tämä ongelma on meidän kaveripiirissä sekä kotiäitien että työäitien miehillä, mutta kieltämättä kaikkein pahin on yhden pitkän linjan kotiäidin (kotona kahden lapsen kanssa tähän mennessä 9 vuotta) miehellä. Se on erittäin fiksu ja hauska mies, mutta jotenkin ei tunnu yhtään menevän jakeluun ettei ole mukavaa naisvieraille joutua automaattisesti työvuoroon sukupuolensa takia.
etten haluaisi vieraita "passata" mutta on outoa, jos yksi (mies) on aina se vapaamatkustaja joka vain istuu sohvalla ja tuijottaa tv:tä tms., kun muut tarjoutuvat auttamaan. Etenkin jos ovat pidemmällä vierailulla yön yli tai useammankin, se alkaa ärsyttää. Vieraita otan ainakin minä (en siis ap) vastaan mielelläni, mutta tasa-arvotutkani älähtää pahasti jos joku mies antaa jatkuvasti palveluttaa itseään.
etten haluaisi vieraita "passata" mutta on outoa, jos yksi (mies) on aina se vapaamatkustaja joka vain istuu sohvalla ja tuijottaa tv:tä tms., kun muut tarjoutuvat auttamaan. Etenkin jos ovat pidemmällä vierailulla yön yli tai useammankin, se alkaa ärsyttää. Vieraita otan ainakin minä (en siis ap) vastaan mielelläni, mutta tasa-arvotutkani älähtää pahasti jos joku mies antaa jatkuvasti palveluttaa itseään.
Samaa mieltä ja samoja kokemuksia! Ymmärrän ap:n ajatuksia.
kun meidän tuttavapiirissä on lähes järestään se tilanne että miehet passuuttavat itseään, oli niiden vaimo kotiäiti tai ei. Kun mennään kyläpaikkaan lapsinemme, miehet hyvin pian häipyvät jonnekin autotalliin, saunaan tms. paikkaan ja jättävät vaimot laittamaan ruokaa ja hoitamaan lapsia.
Olen itse ollut tästä ihan käpynä omalle miehelleni, ja nykyään (vuosien passuuttamisen jälkeen) on sanottava että se yrittää kyllä parhaansa. Mutta ongelma on että vain meillä kotona se voi auktoriteetilla sanoa että "ei kun ollaan nyt täällä kaikki yhdessä eikä jätetä naisia yksin hoitamaan kaikkea", kyläpaikoissa tilanne jotenkin kuitenkin menee siihen että jos illan isäntä haluaa miesten pysyvän erossa velvollisuuksista niin siihenhän se menee.
Tämä ongelma on meidän kaveripiirissä sekä kotiäitien että työäitien miehillä, mutta kieltämättä kaikkein pahin on yhden pitkän linjan kotiäidin (kotona kahden lapsen kanssa tähän mennessä 9 vuotta) miehellä. Se on erittäin fiksu ja hauska mies, mutta jotenkin ei tunnu yhtään menevän jakeluun ettei ole mukavaa naisvieraille joutua automaattisesti työvuoroon sukupuolensa takia.
mutta onneksi omassa kaveriporukassa ei tätä käytöstä ole (vaikka on KOTIÄITEJÄKIN ;) ). Räikeimmillään mies-naisjako on silloin, jos miehet grillaa lihoja ja naiset tekee salaatin. Ja kun salaatit voi tehdä etukäteen, me naiset saadaan usein grillausaika viettää kivasti viinilasin kanssa juoruten. Usein tosin tätäkään jakoa ei ole, vaan jokainen tekee sitä, mikä hyvältä tuntuu.
Mimullakin mieheni suvussa naisten oletetaan passaavan ja laittavan, ja miehet istuu ja eninään murisevat "kuinka naiset hössöttävät". Olemme käyneet asiasta mieheni kanssa monta keskuistelua ja olen saanut hänet ymmärtämään, ettei esim. juhlapäivinä juhlatunnelman luominen (ruoat, koristeet yms.) ole vain naisten vastuulla, vaan kaikkien perheen aikuisten vastuulla. Myös anoppilassa kaikki jättävät likaiset astiat pöytään ja odottavat, että anoppini korjaa ne. Ruoasta ei ole tapana kiittää, vaan lähinnä ruokapöydässä nirsoillaa ja valitetaan kovaan ääneen. Mieheni on onneksi oppinut arvostamaan hyviä pöytätapoja ja hoidamme kotityöt yhdessä omassa kodissamme. Ilmankos anoppi jo minulle huomauttelikin "että kuule kyllä se on niin, että miehen pitää saada olla mies ilman tasa-arvovaatimuksia". Huhhuh. En ole sen jälkeen anoppilassa sitten käynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Naiset siis tekevät ruuan, siivoavat, katsovat lasten perään jne. Itse olen tottunut siihen, että se tekee joka ekana ehtii ja yhdessä hoidetaan hommat. Anoppilassa käydessä aina hämmentää, kun hän hoitaa Ihan Kaikki kyökkihommat. Ihan sitä myöten, että kun ruokailu päättyy, niin miesväki nousee pöydästä ja jättää ruuat, leivät, juomat ja likaiset lautaset sun muut siihen pöytään. Anoppi ne siitä siivoaa ja jos toinen miniänsä on paikalla, niin hänkin alkaa siivota paikkoja.
Miehen veljistä toinen on sellainen peräkammarin poika, että vaikka asuu omillaan, niin käy silti pesettämässä pyykit äidillään. Toinen on siirtynyt suoraan äidin ylläpidosta vaimon hoidettavaksi. ONNEKSI oma mieheni muutti riittävän nuorena tarpeeksi kauas ja asui pitkään omillaan. On huomaavainen, osaa tehdä ruuat ja hoitaa pyykit, siivota jne.
No, meille on nyt tulossa esikoinen ja tuo anoppilan naisväki on mm. sanonut, että "sulla on sit
En toimi noin milloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
voisi vähän olla, eihän yksi ihminen voi joka paikkaan revetä! Ja sitten kun ei ehdi joka paikkaan niin on laiska??? voi helvata sentään.
Odottakoon vierasperheen isäntä vaikka maailman tappiin asti kaffiaan jos ei sitä itte pannusta saa sillä aikaa kun emäntä juoksee lasten perässä.
Kyllä se on aina kohteliasta vieraankin kysyä että voinko auttaa, ettei yhden ihmisen tarvitsis kymmenpäistä joukkoa passata. Ja jos tykkää passata mieluummin kuin antaa toisen tulla keittiöönsä touhaamaan niin saahan siitä avusta kieltäytyä!
Näin nämä asiat koetaan.
No, mä oon ihan kokopäivätyössäkäyvä nainen ja kun vieraita meille kutsun, olen kyllä emäntänä eli vieraiden ei todellakaan tarvi tehdä mitään. Samaa toki oletan, kun olen itse vieraana.
On ihan eri asia jos joku tulee kahville- totta kai passaan. Mutta kun ollaan yötä ja pieniä lapsia on monta, ei yksi nainen voi yhtä aikaa millään olla siivoamassa vuoteita, lasten perässä ja kahvipannun vieressä seisovan tod. tutun miehen passarina.
Kiva kun jotkut ymmärtää.
Ja kun minä kävin heillä, odotettiin että hboidan oman lapseni, vuoteeni, imuroinnin, tiskiä jne. eli olemme tosi läheisiä ja ystäväperheen tavat ovat siis välittömät.
Tätä käytöstä pidän vaan mänttinä ja omaa harmitustani vähän tylsänä pikkumaisuutena mutta harmitti vähän silti.
ap