Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäitien passaamat miehet on sitten rasittavia ystväperheiden kyläillessä...

Vierailija
15.06.2010 |

Ei oikein maailmat kohtaa kun meillä on kaksi hyvin tasa-arvoista aikuista jotka molemmat tekee pitkää päivää töissä. Kun viikonloppukyläilee ystäväperheitä joissa on kotiäiti, minun on jotenkin vaikea sietää, että piloille passatut miehet odottaa minulta sama palvelutasoa--- en todellakaan jaksa. Melkein rajoittaa sosiaalista elämää mokoma.

Oon viikonloppuisin yhtä väsy kuin muutkin työssäkäyvät ts. se vierasperheen isi ;-)

Ootteko muut huomanneet saman?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman lapsensa sotkuja esim kaatunutta maitoa tai ei antais miesvieraan kaataa itse lisää kahvia jos emännällä jutut kesken. Itse ainakin oletan että myös se miesvieras osaa laittaa lakanansa jos jää yöksi jne. En passaa vaikka keittiössä hoitaisinkin kokkaamiset.

Vierailija
22/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen isä ei edes hoida pihatötiä vaimoaan enemmän vaan tekevät yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko elämänsä tottunut passaamiseen kun syntyi ainokaisena poikana 4 tyttären jälkeen. Voitte kuvitella millaiseksi pikkukingiksi kasvatettiin ja sen huomaa :( vaimonsa passaa kaiken nenän eteen kipeällä jalalla ja äijä vaan makaa. Joskus mieheni sanoi pari painavaa sanaa kun ei ukko viitsi edes nurmikkoa ajaa vaan anoppi joutui tekemään senkin konkaten vasta leikatulla jalalla.

Vierailija
24/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit hyvin voinut kirjoittaa minun anoppilastani! Ainoa ero on, että minun mieheni on perheensä ainoa poika, ja vielä pahemmin passattu. Tosin olemme olleet yhdessä jo niin kauan, että omassa kodissaan mies osallistuu kyllä kotitöihin. Tosin se ruokalautanen kyllä edelleen useimmiten jää pöytään.

Kun esikoisemme syntyi, ja olimme esim. mökillä appivanhempien kanssa, mies sujuvasti solahti samaan vanhaan passattavan rooliin. Siitä kyllä sitten sanoin tiukasti, etten enää lähde lapsen kanssa mökille, jos minun täytyy yksin huolehtia sekä lapsen hoito että normaalit mökin ylläpitotyöt (saunan lämmitykset, veden kannot ja lämmitykset, juomaveden haku jne. normaalien kotihommien lisäksi). Mies uskoi, ja nyt anoppi sitten kauhistelee, kuinka mies joutuu raatamaan!

Naiset siis tekevät ruuan, siivoavat, katsovat lasten perään jne. Itse olen tottunut siihen, että se tekee joka ekana ehtii ja yhdessä hoidetaan hommat. Anoppilassa käydessä aina hämmentää, kun hän hoitaa Ihan Kaikki kyökkihommat. Ihan sitä myöten, että kun ruokailu päättyy, niin miesväki nousee pöydästä ja jättää ruuat, leivät, juomat ja likaiset lautaset sun muut siihen pöytään. Anoppi ne siitä siivoaa ja jos toinen miniänsä on paikalla, niin hänkin alkaa siivota paikkoja.

Miehen veljistä toinen on sellainen peräkammarin poika, että vaikka asuu omillaan, niin käy silti pesettämässä pyykit äidillään. Toinen on siirtynyt suoraan äidin ylläpidosta vaimon hoidettavaksi. ONNEKSI oma mieheni muutti riittävän nuorena tarpeeksi kauas ja asui pitkään omillaan. On huomaavainen, osaa tehdä ruuat ja hoitaa pyykit, siivota jne.

No, meille on nyt tulossa esikoinen ja tuo anoppilan naisväki on mm. sanonut, että "sulla on sit paljon pyykinpesua edessä" ja olettavat, että minä jään hoitamaan lasta kotiin moneksi vuodeksi. Miehen kanssa ollaan puhuttu, että niille tulee olemaan todella vaikeata sulattaa sitä, että mieheni pitää kaikki mahdolliset isyysvapaat ja on oikeasti perheensä kanssa, plus aiomme jakaa hoitovapaan. Mies tulee myös hoitamaan lastaan ihan siinä missä minäkin.

Ihan pikkaisen karmii, että tuleeko minusta anoppilan väen silmissä ns. laiska miniä...? :O

Vierailija
25/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoisemme syntyi, ja olimme esim. mökillä appivanhempien kanssa, mies sujuvasti solahti samaan vanhaan passattavan rooliin. Siitä kyllä sitten sanoin tiukasti, etten enää lähde lapsen kanssa mökille, jos minun täytyy yksin huolehtia sekä lapsen hoito että normaalit mökin ylläpitotyöt (saunan lämmitykset, veden kannot ja lämmitykset, juomaveden haku jne. normaalien kotihommien lisäksi). Mies uskoi, ja nyt anoppi sitten kauhistelee, kuinka mies joutuu raatamaan!

Tosin minun mieheni osallistuu ihan kunnolla normiarjessa, eli hoitaa lapsia, laittaa ruokaa jne ihan siinä kuin minäkin. MUTTA heti kun menemme anoppilaan tai esim. olemme yhdessä mökillä tai anoppi + appi tulevat meille niin kas, rakas puolisoni muuttuu passattavaksi. Tästä on juteltu N kertaa ja esim. mökille appivanhempien kanssa en mielelläni tämän vuoksi lähde.

Toisaalta jaksaa huvittaa, että se kotona sujuvasti lapset hoitava jne tasa-arvoinen heppu jostain takaraivostaa kaivaa esiin sen anoppilassa esillä olevan hemmon, joka ei eväänsä liikauta lapsia hoitaakseen tai osallistuakseen mihinkään.

Vierailija
26/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun menemme mun tai miehen kotiin, niin taantuu. On vissiin siellä vaikea olla normaali itsensä, kaipa isänsä piikittelee tossun alla olemisesta, jos jotain tekee. Mun isä vielä pahempi tapaus.

Vierailija
27/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei taas ollut mitään tekemistä kotiäitiyden kanssa; meillä ei ole koskaan ollut tuollaista elämää, vaan molemmat osallistuu kotitöihin ja lastenhoitoon, vaikka minä olen kotona ja mies töissä tällä hetkellä.

Tuo ongelma on ihan sieltä miehen lapsuudenkodista lähtöisin, jos äiti on pojan passannut pilalle ja isän näyttämää esimerkkiä on noudatettu sieltä asti, niin eihän se mihinkään muutu siinä vaiheessa, kun poika muuttaa kotoa ja menee naimisiin. Saman kaavan mukaan tehdään kaikki, JOS vaimo siihen suostuu. Jos ei suostu palvelijaksi, niin miehellä on uuden opettelu edessä ja se on todella vaikeaa enää aikuisena oppia, että avioliitossa onkin tasa-arvo.

Kylässä yleensä on vieraat ja isäntäväki, joten en ymmärrä miksi ap:n pitäisi tehdä kaikki, miksei miehesi tee jotakin, näyttäisi edes niille muille esimerkkiä?

Vierailija
28/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA heti kun menemme anoppilaan tai esim. olemme yhdessä mökillä tai anoppi + appi tulevat meille niin kas, rakas puolisoni muuttuu passattavaksi.

mies osallistuu arkeenkin, mutta noissa mökkitilanteissa muttuu vallan suorittajaksi! Pitää vissiin äidilleen päästä näyttämään miten näppärä rakennusmies hänestä onkaan tullut, lisäksi kokki, lastenhoitaja ja siivoaja :-D

Vierailija
29/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siten että kukaan työssäkäyvä nainen ei ehdi miehelleen pitämään hotellia. Kotirouvat vaan ehtii enemmän huolehtia arjesta, miehen ei oo tarvinnut eikä oo tottunut huolehtimaan ja huomaamaan.

huolehtimaan 'enemmän arjesta' perhevapaideni aikana. Minulla meni kyllä kaikki aika ihan lasten hoitamiseen ja pahimpien päivän aikana syntyneiden sotkujen siivoamiseen.

Ei siinä mitään hotellia ehtinyt pyörittämään.

Nyt töissä ollessa arjen pyörittäminen tuntuu paljon helpommalta ja kotikin on siistimpi kuin kukaan ei päivisin sotke kotia :)

Tuo hotellin pyörittäminen on enemmän asennekysymys kuin kotiäiti-työäiti-kysymys.

Vierailija
30/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmettelevät, miksei ap:n mies tee mitään. Yleensä tekee, mutta nyt ei ollut kotona.

Kahvin kaatamisesta: pointti oli se, että minä siivosin vieraana olevan lapsen kaatuneita mehuja ja ukko odotti keittiössä muumimukiinsa lisää kaffia- mutta ei herra nähköön millään saanut pannunkahvaa käteensä ;-)

ap

Vierailija
31/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla olet se kotirouva. Ehdit seuraavana päivänä yhtä hyvin laittaa vieraiden petivaatteet pesuun mutta työssäkäyvä äitipä koittaa ennättää siivota samalla kun on vieraat että arki lähtisi taas jotenkin rullaamaan. Eikä siis ehdi yhtään seurustella tms. kun on vain hotellihenkilökuntana. Mies matkoilla eli todellakin hotelli jossa kukaan ei tapaa ketään ;-) arrgh

ap

Vierailija
32/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla on vieläpä sellainen joka melkeinpä passaa mua ja ihan omasta tahdostaan ;)

Vierailija
33/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai toki voi tapauskohtaisesti ollakin, mutta enemmän siinä on kyse siitä, miten vierailut mielletään.

Eli mikä kuuluu isäntäperheen tehtäviin ja mitä vieraat saavat/pitää tehdä.

Esim. meillä mies tekee paljon kotitöitä ja hoitaa lapsia, mutta kun menemme kylään, emme tuppaudu kumpikaan keittiöhommiin. Ja vastavuoroisesti en odota sellaista meillä kyläileviltä. Vieraat saavat nauttia olostaan ja korkeintaan viihdyttää meitä isäntiä ja katsoa hiukan lasten leikkien perään.

Ja kahvia emäntä/isäntä kaataa, ei vieras itse. Korkeintaan kälyn luona tai parhaan ystävättäreni luona (kun naisten kesken istumme iltaa) saatan ottaa itse kahvia, muuten sellainen omatoimisuus saatetaan tulkita arvosteluksi isäntäperhettä kohtaan.

Eri tavat siis kyseessä, ei noilla ole välttämättä mitään korrelaatiota sen suhteen, miten ko. perheessä kotioloissa työt on jaettu!

Vierailija
34/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli niin äitinsä pilalle passaama. Uskomatonta meininkiä niitten perheessä. Niillä miehet ei tehnyt mitään kotitöitä sisällä, paitsi jotain taululle naula seinään. Ex-poikakaveri ei osannu vettä keittää, edes vedenkeittimellä. Jos exäni ja isänsä lähtivät jonnekin, tulivat kun halusivat, äiti sillä välillä odotti kotona lautaset pöydällä. Kun ovi kävi, hyökkäsi äkkiä laittamaan ruoat lautaselle ja mikroon jotta herrat vaan kävelivät pöytään syömään.

Olivat sitä mieltä että aina on ollut miesten työt ja naisten työt ja hyvin on toiminu. Jännä vaan että tällainen miesten työt, naisten työt periaate ei ylettynyt siihen asti että mies olisi yksinään elättänyt koko perheen. Ei todellakaan, naisen piti myös käydä töissä ja puoleksi maksaa kaikki... Poikakaverini oli asiasta samaa mieltä joten dumppasin mäkeen. Luuseri mikä luuseri...

Vierailija
35/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai toki voi tapauskohtaisesti ollakin, mutta enemmän siinä on kyse siitä, miten vierailut mielletään. Eli mikä kuuluu isäntäperheen tehtäviin ja mitä vieraat saavat/pitää tehdä. Esim. meillä mies tekee paljon kotitöitä ja hoitaa lapsia, mutta kun menemme kylään, emme tuppaudu kumpikaan keittiöhommiin. Ja vastavuoroisesti en odota sellaista meillä kyläileviltä. Vieraat saavat nauttia olostaan ja korkeintaan viihdyttää meitä isäntiä ja katsoa hiukan lasten leikkien perään. Ja kahvia emäntä/isäntä kaataa, ei vieras itse. Korkeintaan kälyn luona tai parhaan ystävättäreni luona (kun naisten kesken istumme iltaa) saatan ottaa itse kahvia, muuten sellainen omatoimisuus saatetaan tulkita arvosteluksi isäntäperhettä kohtaan. Eri tavat siis kyseessä, ei noilla ole välttämättä mitään korrelaatiota sen suhteen, miten ko. perheessä kotioloissa työt on jaettu!

ettei ap:n esimerkit oikeastaan välttämättä liity miesten ja naisten työn jakoon.

Vierailija
36/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmettelevät, miksei ap:n mies tee mitään. Yleensä tekee, mutta nyt ei ollut kotona. Kahvin kaatamisesta: pointti oli se, että minä siivosin vieraana olevan lapsen kaatuneita mehuja ja ukko odotti keittiössä muumimukiinsa lisää kaffia- mutta ei herra nähköön millään saanut pannunkahvaa käteensä ;-) ap

koet jotenkin raskaana sen, että kaadat vieraalle kahvia! :D Anna mun kaikki kestää.. ja minä ainakin siivoan mielelläni lapsivieraiden sotkut, ei tulisi mieleenkään laittaa heitä penkomaan meidän kaappeja ja ettimään rättejä ja pesuaineita, jos käy vahinko..

Kaikki sitä kehtaavatkin emännäksi itseään kutsua! Mieti vähän, ap, itse taidat olla aika laiska.

33

Vierailija
37/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enka passaa miestani. Minun "tyoni" ei ole lomailua myoskaan vaikken siita palkkaa saakaan. Meilla mies on taysin kyvykas laittamaan ruokaa ja keittaan teeta, kuten myos auttaan illalla laittaan lapset nukkumaan. Kun tulee vieraita, me molemmat keitamme teeta ja jaamme tyot aika tasapuolisesti.

Vierailija
38/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini on pilannut kolme poikaansa tuollaisiksi laiskiaisiksi, jotka vaan nousee ruokapöydästä ja jättää lautaset siihen, kun aina on se äiti tullut jäljet korjaamaan.

Yli 10 vuoden koulutus avioliitossa ei ole onnistunut purkamaan anopin tihutöitä.

Jos siis kutsut meidät kylään niin valitettavasti mieheni istuu perseellään ja odottaa kahvin ilmestyvän kuppiin :(

Eli tee palvelus sekä miehelleni että minulle: SANO MIEHELLENI, että se voisi korjata ne petivaatteensa ja korjata lastensa jäljet !! Pliis, tämä on oikeasti ainoa joka auttaa, kun joku muu kuin minä sanoo hänelle asiasta!!

Minun puheeni menevät nalkuituspiikkiin, mutta SINUN puheesi (kun olet vieras) piostävät mieheeni liikettä.

kiitos jo etukäteen.

Vierailija
39/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi vähän olla, eihän yksi ihminen voi joka paikkaan revetä! Ja sitten kun ei ehdi joka paikkaan niin on laiska??? voi helvata sentään.

Odottakoon vierasperheen isäntä vaikka maailman tappiin asti kaffiaan jos ei sitä itte pannusta saa sillä aikaa kun emäntä juoksee lasten perässä.

Kyllä se on aina kohteliasta vieraankin kysyä että voinko auttaa, ettei yhden ihmisen tarvitsis kymmenpäistä joukkoa passata. Ja jos tykkää passata mieluummin kuin antaa toisen tulla keittiöönsä touhaamaan niin saahan siitä avusta kieltäytyä!

Vierailija
40/57 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä kyllä palvellaan vieraille kahvit pöytään-ei ole kovin iso vaiva.Mutta en haluaisi mitään ruokavieraita joka ikinen viikonloppu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi