Miten pääsen eroon syöttämiskierteestä?! Kyseessä jo 2,5-vuotias lapsi.
Joka osaa ottaa oikein hienosti lusikan kauniiseen kätöseen ja syödä vaikka lautasen tyhäksi, jos haluaisi. Mutta tyttö on todella huono syömään. Ja sitten tulee sorruttua syöttämään itse lasta. Ja tottakai tyttö ottaa palvelun vastaan. Jos siis uhmaltaan ehtii. Lasi piimää ja kaksi lusikallista/haarukallista ruokaa on ihan normiannos...
Tiedän kyllä tasan tarkkaan, että kyllä lapsi syö sitten kun sillä on nälkä. Joten otanko nyt vaan kylmästi linjan, että itse en lusikkaan koske ja lapsi syö itse tai on syömättä. Ja seuraava ruoka seuraavalla aterialla. Välinaposteluja meillä ei ole koskaan sallittu.
Kommentit (8)
poika oli ihan samanlainen! Kun 3v alkoi täyttyä ja vauvan LA lähestyä niin otin tiukan linjan ja lopetin syöttämisen. Ei siinä montaa päivää mennyt kun ei enää edes pyytänyt. Lautasen viimeiset suupalat voin vieläkin syöttää.
Mä sanoisin että 2,5-vuotias on kuitenkin vielä aika pieni. Kyllä meillä on varmaan jokaista jossain määrin tuossa iässä syötetty.
Ja lasi piimää on aika täyttävä setti, jos lapsesi kasvaa hyvin, niin saa riittävästi ravintoa. Ja se piimä kannattanee antaa rasvaisena versiona, silloin lapsi saa enemmän energiaa.
Eikö ole tullut aikaisemmin mieleen lopettaa syöttämistä? Eikö lapsi ole missään vaiheessa ilmaissut haluavansa syödä itse?
Meillä syöttäminen loppui jo 1-vuotiaana, sillä lapsi ei yksinkertaisesti antanut syöttää. Ja hyvä niin, onpahan motorisesti hyvin kehittynyt 4-vuotias nyt, kun on pienen ikänsä halunnut tehdä asioita itse.
ei millään syö kotona itse, vaan aina olisi syötettävä tai ylipäätään ruokailusessiot on taistelua, mutta toisaalta on eskarin nopein syöjä. En meinannu uskoo ku eskariopet niin sanoivat.
olisko nyt pikkuisen keksitty ongelma? Kumpi sulle on oikeasti tärkeämpää: että lapsi syö paremmin syötettynä vai se että 2,5v pieni tyttösi osoittaa "älyä ja itsenäisyyttä" eli pärjää ilman hoivaa?
Mun kolmesta lapsesta yksi alkoi syödä 13kk iässä itse eikä kaivannut syöttäjää. Kaksi taas pyysi satunnaisesti syöttämään ainakin 3v asti. Vähän samalla tavalla se oli huomioimista kuin halipularutistus tms ja vähitellen on jäänyt pois.
Tyttö oli tosi huono syömään, ei ollenkaan mitään ruokahalua.. Tulipa sitä sitten syötettyä että sentää jotain edes söi. Toki söi itse aina sillointällöin. No eskarissa joutui syömään itse ja taisi se ruokahalukin kasvaa, eli kyllä se lapsi siellä eskarissa ainakin syö.. 2 vuotta nuorempi pikkuveli on syönyt pienestä pitäen itse, ruokahalu on hyvä, ei mitään ongelmia.
tuollaisen kärjistyksen???
Lapseni todellakin saa hellyyttä ja hoivaa, vaikka tekeekin asioita itse. Häntä ei jätetä yksin syömään, vaan ruokailu on koko perheen yhteinen hetki.
-se, jonka 4-vuotias on motorisesti hyvin kehittynyt
olisko nyt pikkuisen keksitty ongelma? Kumpi sulle on oikeasti tärkeämpää: että lapsi syö paremmin syötettynä vai se että 2,5v pieni tyttösi osoittaa "älyä ja itsenäisyyttä" eli pärjää ilman hoivaa?
mä en oo koskaan tavannu yhtään eskarilaista, jota täytyisi syöttää, vaikka perheitä olen tavannut satoja (tavoiltaan) erilaisia... Eli eiköhän tuo jossain vaiheessa ala syömään itse? Tietty jos asia häiritsee sinua, niin sitten ehkä pitää vaan lopettaa palvelu...
T:eskarin ope