Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten usein lapsenne syövät kaupan valmiita kolmioleipiä?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemme eväsleivät aina itse sekä lapsille että aikuisille. Eipä ole kovin vaikeaa.

Vierailija
42/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole tullut edes mieleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhin on 10v. Mutta hyvä idea, pikainen välipala jossain reissussa. Ei, ei hirvitä tuotteen lisäaineet kun niitä hommaa tuossa muodossa tosi harvoin eli toistaiseksi ei ikinä.Ja se e-koodilista kannattaa "avata"; niitä koodiavaimia kannattaa hommata useampi ja pitää yksi aina kauppakassissa mukana. Aika pian sitä alkaa muistaakin yleisemmät.

Vierailija
44/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos niitä lisäaineita pelkää (tietämättä mitä ne edes ovat), niin paljonko tulee lisäaineita, kun otat leipäpalan kaupan pussista, laitat pääälle valmista maustettua tuorejuustoa ja kinkkua?

<a href="http://pietar.in/2011/04/puolukassa-on-viisi-e-lisaainetta/" alt="http://pietar.in/2011/04/puolukassa-on-viisi-e-lisaainetta/">http://pietar.in/2011/04/puolukassa-on-viisi-e-lisaainetta/</a&gt;

tarpeen, jos suolaakin saa riittävästi, mutta muuten minusta tuo lisäaineiden määrän luetteleminen on typerää. Lisäaineissa kun on monia hyödylllisiä ja luonnollisia aineita, tyyliin sitruunamehu happoa antamassa tai porkkana väriaineena.

Jotkut luulevat olevansa aina huippuovelia kun vetävät tämän esimerkin esiin. On totta, että lisäaineissa on enemmän ja vähemmän haitallisia yhdisteitä ja keinotekoisesti eristettyinä samoja yhdisteitä kuin mitä luonnossakin on. Itse vain jos haluan puolukan sisältämiä yhdisteitä syödä, syön sitä OIKEAA puolukkaa. Tai jos haluan c-vitamiinia, syön jotain hedelmää, joka sisältää sitä! Ette vain pysty vastaamaan kysymykseeni, että MIKSI niitä lisäaineita pitäisi syödä, kun elimistöni ei tarvitse niitä mihinkään ja saan normaalista ruuasta kaiken tarvittavan??

En minä PELKÄÄ lisäaineita, vaan olen sitä mieltä, että suurin osa niistä on TURHIA minulle. Säilöntäaineet ovat ok kun niitä käytetään kohtuullisesti, mutta nykyään yli 90% lisäaineista on minun näkövinkkelistäni turhia: niillä parannellaan keinotekoisesti ruuan makua, ulkonäköä ja rakennetta sekä korvataan niitä arvokkaita, aitoja ja oikeasti hyviä ravinteita. Ei kunnon ruuan makua, ulkonäköä ja rakennetta tarvitse parannella keinotekoisilla kemikaaleilla. Ne ovat hyvät jo luonnostaan. Ja kun ei niitä arvokkaimpia aineksia ole korvattu tyhjillä kemikaaleilla ja aromeilla, saa varmasti kaikki tarvittavat kivennäis- ja hivenaineet, vitamiinit jne.

Minusta on hölmöläisen hommaa syödä ensin ravinneköyhää (mitä paljon lisäaineita sisältävä ruoka on) ruokaa ja sitten ostaa kalliita vitamiinipurkkeja apteekista. Kun syö laadukasta, ei tarvitse tuhlata rahoja apteekkiin ja saa varmasti parhaassa muodossa (keinotekoinen ei ole koskaan sama kuin luonnollisessa muodossa oleva) kaiken mitä elimistö tarvitsee.

Vierailija
45/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli eivät syö ikinä. Miksi söisivät? Kalliita, pahoja ja itse saa loihdittua paaaaaljon paremmat leivät.

Vierailija
46/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyllisia aineita? Mikä lisäaine on erityisen tarpeellinen ja hyödyllinen elimistölle, jota ei saisi luonnollisesta lähteestä? Tavallisesta ruuasta saa kaiken tarvittavan, miksi siis käyttäisin E:tä? Miksi ruokia pitäisi värjätä? Eikö se riitä, minkä värinen ruoka on luonnostaan? Jos haluan porkkanan väristä ruokaa, laitan siihen sitä hemmetin porkkanaa, enkä mitään E:tä. Tai jos haluaa sitruunan hapanta makua, miksen käyttäisi sitä oikeaa sitruunaa enkä E:tä? Ei vain mee kaaliin, miksi pitäisi syödä jotain keinotekoista, mitä en tarvitse mihinkään. Omalla kohdallani menen oma hyvinvointi enkä teollisuuden intressit (tehdä rahaa) edellä.

Lisäaineita käytetään parantamaan ruoan ulkonäön ja rakenteen lisäksi säilyvyyttä. Minä en pidä pahana jotain happamuuden säätöä sitruunahapolla tai jotain liivatetta pitämään jugurtti kiinteämpänä.

Tuore itse valmistetu ruoka on tietysti hyvää, mutta joskus on helpointa turvautua siihen kolmioleipään tai eineksiin ja silloin on ihan kiva, että on suojakaasuja ja luonnollisia lisäaineita pitämässä sitä ruokaa siedettävän näköisenä ja ennenkaikkea syömäkelpoisena.

Paljonhan lisäaineita käytetään myös jatkamaan käyttöikää tolkuttoman pitkäksi tai kosvaamaan kalliimpia luonnollisia raaka-aineita. Yleensä nämä tuotteet ovat halpoja ja maistuvat tosi teolliselle. Ne jäävät hyllyyn.

Pidän kuitenkin aika yksinkertaisena ihistä, joka kauhistelee muutamaa E-koodia, jotka paljastuvat luonnonaineiksi.

Vierailija
47/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hölmöläisen hommaa syödä ensin ravinneköyhää (mitä paljon lisäaineita sisältävä ruoka on) ruokaa ja sitten ostaa kalliita vitamiinipurkkeja apteekista. Kun syö laadukasta, ei tarvitse tuhlata rahoja apteekkiin ja saa varmasti parhaassa muodossa (keinotekoinen ei ole koskaan sama kuin luonnollisessa muodossa oleva) kaiken mitä elimistö tarvitsee.

Halvemmalla pääsee kun ostaa vaan kiltisti ne vitamiinit, ei niitä tarvitse apteekista ostaa. Etenkin jos laskee omalle työlle yhtään hintaa.

Lisäksi ruokaa ei mene niin paljon hukkaan pilaantumisen vuoksi, kun ei kaikkea laita itse.

Vierailija
48/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hölmöläisen hommaa syödä ensin ravinneköyhää (mitä paljon lisäaineita sisältävä ruoka on) ruokaa ja sitten ostaa kalliita vitamiinipurkkeja apteekista.

ei muuten ole ainoata hölmöläisten hommaa, mitä nykyään harrastetaan.

Vierailija
49/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyllisia aineita? Mikä lisäaine on erityisen tarpeellinen ja hyödyllinen elimistölle, jota ei saisi luonnollisesta lähteestä? Tavallisesta ruuasta saa kaiken tarvittavan, miksi siis käyttäisin E:tä? Miksi ruokia pitäisi värjätä? Eikö se riitä, minkä värinen ruoka on luonnostaan? Jos haluan porkkanan väristä ruokaa, laitan siihen sitä hemmetin porkkanaa, enkä mitään E:tä. Tai jos haluaa sitruunan hapanta makua, miksen käyttäisi sitä oikeaa sitruunaa enkä E:tä? Ei vain mee kaaliin, miksi pitäisi syödä jotain keinotekoista, mitä en tarvitse mihinkään. Omalla kohdallani menen oma hyvinvointi enkä teollisuuden intressit (tehdä rahaa) edellä.

Lisäaineita käytetään parantamaan ruoan ulkonäön ja rakenteen lisäksi säilyvyyttä. Minä en pidä pahana jotain happamuuden säätöä sitruunahapolla tai jotain liivatetta pitämään jugurtti kiinteämpänä.

Tuore itse valmistetu ruoka on tietysti hyvää, mutta joskus on helpointa turvautua siihen kolmioleipään tai eineksiin ja silloin on ihan kiva, että on suojakaasuja ja luonnollisia lisäaineita pitämässä sitä ruokaa siedettävän näköisenä ja ennenkaikkea syömäkelpoisena.

Paljonhan lisäaineita käytetään myös jatkamaan käyttöikää tolkuttoman pitkäksi tai kosvaamaan kalliimpia luonnollisia raaka-aineita. Yleensä nämä tuotteet ovat halpoja ja maistuvat tosi teolliselle. Ne jäävät hyllyyn.

Pidän kuitenkin aika yksinkertaisena ihistä, joka kauhistelee muutamaa E-koodia, jotka paljastuvat luonnonaineiksi.

Kuten toisessa viestissäni kirjoitin, säilöntäaineet kohtuullisissa määrin ovat minustakin ihan ok. Sen sijaan se yli 90% lisäaineista on minulle turhia. En tarvitse keinotekoisesti värjättyjä tai maustettuja ruokia kun aitoakin on tarjolla. Täysin ehdoton en ole. En siihen kuole, jos syön jotain lisäainetta joskus kun se ei ole säännönmukaista.

"Pidän kuitenkin aika yksinkertaisena ihistä, joka kauhistelee muutamaa E-koodia, jotka paljastuvat luonnonaineiksi."

Varmasti näitäkin on, jotka eivät juuri mistään mitään ymmärrä. Suurin osa lisäaineita välttelevistä kyllä tietävät mitä välttelevät ja miksi välttelevät. Toisaalta: Minusta siitä ei ainakaan varmasti ole mitään haittaa, että niitä välttelee, mutta päinvastoin ei voi sanoa samaa. Eli jos joku yksinkertaisempi ihminen ei juuri lisäaineista oikeasti mitään ymmärrä ja välttelee niitä, niin parempi se kuitenkin on hänelle kuin ettei välttelisi.

Vierailija
50/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen syönyt joskus junassa, ehkä 3 vuotta sitten viimeksi.

Vierailija
51/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppojen hyllyt näyttäisivät, jos esim. erilaiset säilyvyyttä lisäävät lisäaineet kiellettäisiin.

Tai karkkihyllyt, jos yleensäkin kaikki väri- yms. lisäaineet laitettaisiin pannaan.

Tero

Vierailija
52/52 |
08.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmalla pääsee kun ostaa vaan kiltisti ne vitamiinit, ei niitä tarvitse apteekista ostaa. Etenkin jos laskee omalle työlle yhtään hintaa.

Lisäksi ruokaa ei mene niin paljon hukkaan pilaantumisen vuoksi, kun ei kaikkea laita itse.

1. No, hinta ja helppous ovat tosiaan suomalaisten ruokapäätöksiä ohjaavat tekijät. Muualla ruokaa arvostetaan ihan eri tavalla ja on se arvostus onneksi Suomessakin nousussa. Minulle tärkeintä on maku ja paras maku tulee laadukkaista raaka-aineista ja itse mahdollisimman alusta alkaen tehden. Jos elämänrytmimme olisi niin kiivas, ettei ruokaan ehtisi panostaa, miettisin uudestaan prioriteettejämme. Meillä pidetään ensisijaisen tärkeänä sitä, että lapset saavat kunnon kotiruokaa ja he oppivat nauttimaan hyvän, aidon ruuan mausta - ei mistään keinotekoisista aromeista.

2. Vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet on parasta saada niiden luonnollisista lähteistä eikä purkeista. Silloin ne ovat parhaassa ja parhaiten imeytyvässä muodossaan. Keinotekoinen ei ikinä ole yhtä hyvä kuin luonnollinen ja aito.

3. Meillä menee tosi vähän ruokaa hukkaan. Mitä jää yli, menee pakkaseen ja on sieltä käytettävissä sitten niinpä päivinä kun laiskottaa laittaa ruokaa pitkän kaavan mukaan. Veikkaan, että einesperheissä heitetään enemmän ruokaa pois, koska sitä ei arvosteta ja se oli huonoa jo alunperinkin..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi