Olen raskaana, sain tietä tänään, join alkoholia
siitä ennen noin 6krt, joka kerta kännissä. Mitä vahinkoja tein
Kommentit (31)
Mulle kerrottiin neuvolasta, että ekojen viikkojen aikana pieninkin vahinko alkiolle aiheuttaa keskenmenon. Jos siis raskaus jatkuu normaalisti, lapsesi on ihan kunnossa.
Koeta siis olla ressaamatta ja potematta huonoa omatuntoa asiasta, jolle et mitään voi ja nauti täysillä raskaudestasi.
Ne elimet sun muut kehittyy siellä ruskuaispussissa, jonne ei pääse mitään "myrkkyjä" äidin kautta! Yleensä, jos jostain syystä tulee alkioon epämuodostumisia tms. niin luonto hoitaa ne pois keskenmenolla. Kuitenkaan en millään jaksa uskoa, että ihan alun dokaaminen haittaisi alkiota mitenkään!
4.6. eli 4s vko nyt menossa, mutta olin oikeasti aika kännissä ne päiväät, eli 21,22,24,25 sekä 1 ja 2.7. matkan takia
Aivan niin alussa raskautta lukemieni kirjojen mukaan alkio ei häiriinny alkoholista. Myöhemmin se onkin vaarallista kun elimet, raajat ym alkaa kehittyyn. Voit mun mielestä olla huoletta. Todella moni juo kännejä alussa kun ei tiedä olevansa raskaana.
Noilla viikoilla ei vielä myrkyt mene veren kautta vauvaan, vaan nimenomaan diffuusiolla. Tuossa aiemmin oli hyviä linkkejä, lukekaa älkääkä mutuilko.
Ja hermostokaan ei ole vielä edes aloittanut kehitystään. Alkio on lähes yksinomaan kaikkikykyisiä kantasoluja, joiden vaurioituminen johtaa alkion tuhoon. Joten jos jatkat kiltisti alkoholitta niin et saa FAS-lasta.
Ja hermostokaan ei ole vielä edes aloittanut kehitystään. Alkio on lähes yksinomaan kaikkikykyisiä kantasoluja, joiden vaurioituminen johtaa alkion tuhoon. Joten jos jatkat kiltisti alkoholitta niin et saa FAS-lasta.
Mille viikoille asti on näitä kantasoluja?
8vrk kaikkikykyisiä, mutta tämän jälkeen huomattavasti pidempään lähes kaikkikykyisiä. Tästä eteenpän erilaisia kantasolujen alatyyppejä. Karkeasti sanottuna 4-5vk on vielä erilaisten kantasolujen ja esisolujen muodostama.
Aikuisella kantasoluja (vain multipetintteja) on aina mm. luuytimessä. Myös istukka on kantasoluinen ja juuri istukasta otetaankin kantasoluja tutkimuksiin.
https://wiki.helsinki.fi/display/solu/Kantasolu
Myös siinä diffuusiossa ravinteet tulevat äidistä. Elimet alkavat kehittyä hyvin aikaisessa vaiheessa. Missään vaiheessa alkoholinkäyttö ei ole turvallista. Siinä vaiheessa kun alkio on kiinnittynyt ei ole enää mitää multipotentti aikoja.
miten menee?