Menee hermo vieraisiin...
Oikeastaan vain tiettyihin, siis yhteen perheeseen. Kutsuvat aina itse itsensä meille, miltei viikottain. Mä en jaksais tavata niin usein, ja olen koittanut hienovaraisesti sanoa, muttei mene jakeluun. Pitääkö sanoa rumasti?
Meillä on työntäyteinen elämäntilanne ja sosiaaliset suhteet kärsii muutenkin, emme ehdi tapaamaan muita ystäviämme, kun aina tämä perhe tunkee kylään estelyistä huolimatta.
Mitä mä teen? En tahtoisi ikiajoiksi välejä jäädyttää.
Kommentit (12)
eikö voisi sanoa, että "ensi viikon perjantaina ei sovikaan, meillä olikin jo muita suunitelmia". Ja eihän heidän kuuluu tietää, mitä suunitelmia teillä on, kunhan kerrot vaan, että ei käy. Sitten voisit lisätä vielä, että "mutta me voidaan tulla teille käymään siitä seuraavalla viikolla". Näin helposti...eikö?
Hienovaraiset vihjailut eivät aina mene perille. Kun ehdottavat, sano että meille ei valitettavasti nyt käy, mutta mitä jos tulisitte parin viikon päästä. Jos siitä loukkaantuu, syy ei ole sinun. Ja jos kysyvät että onko teillä jotain erityistä menoa, ei tarvitse valehdella, sanot vaan että ei, mutta ollaan ajateltu viettää viikonloppu ihan vain oman perheen kesken.
nyt jo itsekin tiedät, että ihmiset eivät ymmärrä vihjailuja. Se on huono kommunikointitapa. Paljon tehokkaampaa on sanoa suoraan, että nyt ei sovi.
Ei sitä rumasti tarvitse sanoa, kerrot vain, että ei sovi.
Luulen, että perhe olettaa, että teille voi tulla kun ette kieltäydy.
Jos sovitte tapaamisesta, niin seuraavalla kerralla sanot vaan jämptisti että vietätte tuolloin perheiltaa ja ehdotat samantien tapaamista seuraavalle viikolle.
Jos tulevat kutsumatta, niin sitten vaan alatte tekemään lähtöä kaupaan / kylään tmv. Tyyliin "Harmi kun tulitte juuri kun ollaan lähdössä"
Pieni valkoinen valhe ei mun mielestä haittaa, etenkin jos ei halua loukata toista töksäyttämällä suoraan ettei haluta nyt teitä kylään.
yleensä kysyvät, ootteko kotona ja vastaan, että ollaan, mutta tehdään töitä. niin sitten sanovat, okei tullaan käymään. :(
Mun mies on usein liikematkoilla ja sen pitää olla sitten vierailuilla aina kotona, kun kyläilevän perheen mies ei voi jäädä kotiinsa(?). Kyllä olisi minulla enempi aikaa tavata perheen äitiä kun olen yksin kotona.
ja eivät onneksi vielä ole tehneet yllätyskäyntejä. Käynnit on 10min-2vrk varoitusajalla.
-ap
yleensä kysyvät, ootteko kotona ja vastaan, että ollaan, mutta tehdään töitä. niin sitten sanovat, okei tullaan käymään. :(
Mun mies on usein liikematkoilla ja sen pitää olla sitten vierailuilla aina kotona, kun kyläilevän perheen mies ei voi jäädä kotiinsa(?). Kyllä olisi minulla enempi aikaa tavata perheen äitiä kun olen yksin kotona.
Väännetään vielä rautalangasta; seuraavaksi kun kysyvät, oletteko kotona, vastaat kieltävästi.
ja näkevät että kotona ollaan. Asutaan meinaan saman tien varressa. :)
-ap
Siis jollei nyt ihan omien vanhempien luona käymisestä ole kyse. Mutta kyllä silloinkin tietysti mennään vaan jos sinne heille sopii.
ja näkevät että kotona ollaan. Asutaan meinaan saman tien varressa. :)
-ap
Ei se sen vaikeampaa ole, ihan ystävällisesti sanoo että ei, nyt ei valitettavasti käy. Pitää pitää puolensa eikä aina suostua kaikkeen mitä muut ehdottelee.
sinun ei kannata valehdella että ette ole kotona. Vaan sanoa, että ollaan, mutta siinä vaiheessa kun sanovat että okei, me tullaan, niin sanoa, että tänään ei valitettavasti sovi (ei keksiä tekosyitä). Ja tosiaan sanoa itse se seuraava aika: Sovitaanko kahden viikon päästä keskiviikkona?
teille ei käy vierailu kun kutsuvat itsensä kylään.