Lapseni serkku 6v sanoi alle3-vuotiaallemme äsken
"mitä vittua sä teet" (kun lapseni tutki vain lelukorin leluja) ja muutenkin haukkuu kun lapsi ei osaa sanoa kaikkia sanoja täydellisesti.. Tahallaan toistelee ja ilkkuu lapselle kun se ei osaa sanoa esim. sanaa sirkkeli oikein.
Onko päiväkodissa tällaista? Tuo lapsi on päiväkodissa ja menossa eskariin. Pidin aika tiukan puhuttelun lapselle. Ahdistaa, kun myös oma lapseni joutuu hoitoon syksyllä ja pelkään, että tuollaisia ilkimyksiä on siellä enemmänkin. Ujo ja herkkä lapsi pahoittaa kyllä mielensä tuollaisesta.
Kommentit (31)
Anna mun kaikki kestää :D Juu, päiväkodin vika, siellä se lapsi oppii kaikki pahuudet, kirosanat ja kepposet. ET VOI OLLA TOSISSASI ?! Nyt järki käteen. Omani ovat kaikki olleet päiväkodissa ja ovat ihan mallikelposia lapsia kaikki. Kyllä se kasvatus lähtee KOTOA - sieltä lähtee ne perusteet siihen miten käyttäydytään, mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä ja miten toisia kohdellaan. KOTOA - ymmärrätkö? :D Toivottavasti vitsailit :D
joka päivä päiväkodissa, eli näitä huonosti kasvatettuja, ilkeitä lapsia, niin meinaatko, ettei se vaikuta mihinkään? Vaikka se malli tulee kotoa, niin mitä luulet, saattaako nuo lapset kiusata muita siellä päiväkodissa tai tartuttaa esim. kiroilua?
No mutta herranjumala ! Kyllä meidän päiväkodissa ainakin on säännöt, kasvatusta ja rangaistuksiakin. Jos kiroilee, joutuu jäähylle tai kiusaa niin siitä joutuu ns. "tilinteolle". Ei meidän päiväkodissa ainakaan missään pellossa eletä. Sitä varten siellä on niitä hoitajia jotka hoitaa lasta - ja kitkevät pois kaiken sen väärän. Millaisissa päiväkodeissa teidän lapset oikein on?
Heillä on aikaa puuttua esim. ilkkumiseen ynnä muuhun?
mutta eiväthän ne tädit joka tilannetta ja lasta kuule. Esim. ulos lähdettäessä jo puetut lapset odottavat ovella, kun hoitajat pukevat ja vessattavat muita kauempana. Itse haen usein lapseni, kun he ovat menossa iltapäiväulkoilulle ja kuulen, kuinka ne valmiit lapset suunnittelevat, kuka kenenkin kanssa leikkii ja joskus joku saattaa sanoa: "En mä sun kanssa leiki, oot tyhmä." Tönimistäkin saattaa olla. Kyllä sitä toivoisi, että aikuisia olisi niin paljon, että joku olisi aina ohjaamassa tilanteita ja puuttumassa, mutta koska se vain ei ole realistista, niin minusta on tärkeää opettaa lapsi pitämään puolensa, ymmärtämään, miltä omat sanat ja teot tuntuvat muista ja kertomaan ongelmista aikuisille.
kasvattajasta kiinni. Pitäisi siis tietää, millaisista perheistä lapsesi tulevat hoitokaverit tulevat.
Minä aina ihastelen, kun kummipoikani (nyt 7 vuotta) tulee kylään. Hän on perheensä ainoa lapsi, mutta osaa todella hienosti ja isovelimäisesti leikkiä meidän 3-vuotiaan tytön kanssa. Ja hänenkin omassa kodissaan järjestelee leikkejä pienelle (tyyliin "ei haittaa vaikka sä hajotat mun Lego-rakennelmat. Mä voin kasata ne sitten kyllä uudestaan.")
Kasvattajastahan se lapsen käytös on kiinni.
saa haistatella vittua ja huutaa saatanoita sekä kiusata mielinmäärin... huoh oliko nyt vähän tyhmä kysymys. Vastataan nyt silti kun tyhmiäkin ihmisiä näköjään on: että kyllä siihen puututaan jos kuullaan ja asiasta voi myös ITSE huomauttaa jos tuntuu ettei muut ole huomanneet. huoh.
Kyllä mä oon huomannu, että tiettyjen kavereiden seura päiväkodissa tartuttaa munkin lapseen millon mitäkin hokemia. Ja sitten mun lapsi kysyy, mitä tarkottaa idiootti tai paska. Ei ole ainakaan kotona tää meidän lapsi hokenut kun on selitetty, ettei oo nättiä puhetta.
Mun mielestä muita ei voi syyttää siitä, jos vaikka pihakavereilta tai hoitokavereilta jotain sanoja tarttuu. Kaipa se on ne vanhemmat, jotka auttaa lasta suodattamaan tuolta ulkomaailmasta tulevista asioista sen, mitä kannattaa omaksua ja mitä ei.
Pointti oli siinä, että onko siellä päiväkodissa enemmänkin tuollaisia lapsia, ja kuinka hyvin tuollaiseen käytökseen ja kiusaamiseen siellä puututaan!?? Tai pystytään puuttumaan, onko resursseja?? Enpä ole muissa tuttuni lapsissa moista käytöstä nähnyt! ap
No, itse varmaan tiedät paremmin, onko siellä päiväkodissa enemmän lapsesi serkkuja. Mistä palstan muut lukijat voivat tietää, kuka on lapsesi serkku tai mistä päiväkodista edes on kysymys!
Jostain syystä ihmiset suuttui vaikka kysymys oli, MITEN päiväkodissa poistetaan tuollaiset häiriköt muiden lasten vaikutuspiiristä.
Osa on myös laitettu pois roska-auton mukana.
... onko mammoilla stringit väärinpäin jalassa vaiko onko tänpäiväisten lapset just tollaisia kuin ap kuvasi lapsensa 6v serkkua ja siis ihan kotikasvatuksen tuloksena tuollaiseksi tulleita?
Jos kotona purraan heti pää irti (tai se äiti sieltä koneensa äärestä huutaa "mitä vittua sä teet" kun nälkäinen lapsi yrittää etsiä välipalaa niin onko ihme jos lapsi oppii saman mallin? Ja siis noista v-mäisistä kommenteista päätellen mammat on just tällasia, voi tsiisus... :-O
Ei meidän päiväkodissa kukaan puuttunut tuollaiseen käytökseen vaikka itse siitä huomautimme, lapsi oli tosi kiusattu ja lopulta vaihdoimme päiväkotia. Siellä menee paremmin, mutta noita av-mammojen "kotikasvatettuja" lapsia on sielläkin, ryhmät pienempiä joten siellä ehditään puuttua paremmin kotikasvatuksen puutteisiin.
kielenkäyttöön, ellei hänen oma vanhempansa olisi tehnyt sitä. Olen törmännyt kiroilevaan 6-vuotiaaseen, mutta se oli oppinut kirosanat kaveriltaan isommalta koululaiselta.
enemmänkin tuollaisia lapsia, ja kuinka hyvin tuollaiseen käytökseen ja kiusaamiseen siellä puututaan!?? Tai pystytään puuttumaan, onko resursseja?? Enpä ole muissa tuttuni lapsissa moista käytöstä nähnyt! ap
Tuntuu tietysti pahalta pienen lapsesi puolesta, mutta olen kyllä sitä mieltä, että toisiin lapsiin kannattaa totuttaa jo ennen kouluikää. Tottakai päiväkodissa on nollatoleranssi kiusaamisen suhteen ja sosiaalista kanssakäymistä harjoitellaan paljon. Kiroilu ei missään nimessä ole sallittua, eikä ilkkuminen.
Mutta ikävä tosiasia on, että on myös niitä lapsia, jotka kiusaavat muita. Parasta oppia jo pienenä, että ei kannata pahoittaa mieltään muiden sanomisista ja oppia nauramaan itselleen muiden mukana.
jos siellä ehtii hoitajat joka sanan kuulla mitä kymmenet lapset sanoo?