AUTTAKAA en kestä tätä ihottumaa!
Minulla on paha atooppinen iho,joka on oikein villiintynyt raskauden ja synnytyksen myötä. Minulla on punoittavaa,näppyläistä ja erittäin paljon kutiavaa ihottumaa koko rinnan alueella,kaulassa,niskassa,käsitaipeissa ja reisissä. Olen kolunnut läpi varmaan kaikki apteekin voiteet mitä löytyy,ainoa hetkellinen apu on bepanthen. Bepanthen on vain niin paksua että se kuivuu iholleni kun lisään sitä päivän mittaan. Käsitaipeiteni iho on alkanut jo halkeilla kuivuudesta,joten kortisonia en voi käyttää. En voi pitää mitään sellaisia vaatteita päällä,jotka olisivat tuon ihottuman päällä.
En voi pidellä pientä vauvaani sylissä tämän kutinan vuoksi!
Olen käynyt terveyskeskuksessa monen monta kertaa,heidän mielestä minun pitäisi vain käyttää perusvoiteita.En saanut lähetettä iho&allergiasairaalaan sen vuoksi,että tämä ei ole kuulemma niin pahassa kunnossa! Näytän siltä kuin minulla ei olisi päällysnahkaa ollenkaan. En pysty nukkua enkä käydä suihkussa kirvelyn takia. Mitä hittoa minun pitäisi tehdä?Varaanko ajan yksityiselle?AUTTAKAA!
Kommentit (49)
kaikki rasvat ja muut vastaavat aina reseptillä niin säästät huimia summia rahaa. ja nykyään täytyy vaatia sitä lähetettä eteenpäin kunnallisella puolella, muuten ei tapahdu mitään.
Kokeile sideharson/teepaidan alle Ceridalin ihoöljyä tai vauvaöljyä. Ovat mineraaliöljyjä, eli eivät allergisoi kuten monet kasvispohjaiset. Tosin Ceridalissa taitaa olla tilkka jojobaa, mutta allergisuus sille lienee harvinaista. Mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Pointti kuitenkin on tuossa puuvillan rauhoittavassa kosketuksessa. Ja sitä kun tehostat vielä pienellä paineella, eli kääräise tiukahko side.
Ai niin, suihkut ovat nykysuositusten mukaan sallittuja ja suositeltaviakin. Eli ota pitkä lämmin suihku ennen nukkumaan menoa, rasvaus ja tuo side. Saisitkohan sillä unenpäästä kiinni?
Missä asut? Kun siis vasta parin viikon päähän löytyi aika? Stadissa valikoimaa on niin paljon, että varmasti löytyy aikaisemminkin jostain lääkäriasemasta.
mutta joku muukin suositteli: sisäisesti helokkiöljyä + lohiöljyä ja sinkkitabletteja. Neitsytkookosrasvaa löytyy myös meiltä ja sitä saa sekä syödä (keskipitkäketjuinen rasva) että käyttää ulkoisesti.
Tsemppiä kovasti, toivottavasti joku keino löytyy!
ja varasin ajan Lääkärikeskuksen ihotautilääkärille. Syön tällä hetkellä kalanmaksaöljytabletteja.
AP
Mehiläistä ja Diacoria, heillä on useita pisteitä ja molemmissa tosi mukavia ja symppiksiä lääkäreitä. Ja ajan saa netistä surffaillen. Ihoakatemia on ihana, ehkä hiukan kalliimpi. Mutta siellä ymmärretään todella hyvin ihottuman psyykkinen puoli. Kerran istuin vastaanotolla 90 minuuttia ja parasta oli tuo kuunteleminen.
(Helokkiöljy on ihan hyvä juttu, mutta samaa asiaa ajavat muutkin öljyt. Juuri jokin aika sitten oli taas lehdissä juttua, että tuo 80/90-luvulla julkaistu helokkitutkimus tuloksineen oli väärennetty.)
Minulla on koko ikäni ollut atooppinen iho ja jokunen vuosi sitten homma meinasi revetä käsistä. Ravasin ihotautilääkärillä ja kokeiltiin vaikka mitä; niin Eloconit kuin muutkin. Vihdoin Protopic ja Locobase Repair toivat avun. Protopicin sain jo viime kesänä jätettyä pois ( auringolla ja Protopicilla saattaa olla yhteisvaikutuksena altistuminen syövälle ), mutta Locobasea käytän edelleen joka ilta. Nyt ihoni on niin normaali kuin se vain atoopikolla voi olla. Ulkopuolinen tuskin edes tajuaisi minun olevan atoopikko :) Ja Locobase Repairia saa ilman reseptiä!
Kokeile homeopatiaa. Auttaa hyvin.
Mun teinitytöllä on paha atooppinen iho eikä ihottuma parane millään kortisoneilla ja perusvoiteilla. Ihottumakausina hän raapii ihonsa öisin verille. Ainut tuote, mikä on hänelle tuonut avun, on Yves Rocherin Hamamelis-pesunesteet. Aina, kun ne loppuu, alkaa ihottuma nostaa päätään. Pitäisikin taas ostaa sitä lisää.
tosiaan käy myös Diacorin ja Mehiläisen sivuilla, aikas paljon samoja lääkäreitä; voit saada nopeamminkin ajan ko lääkärille toisen firman kautta.
Lisänä kaikkiin edellisiin ehdottaisin myös tilapäiseen kättöön kutinan helpottamiseen yöksi Ataraxia (antihistamiini). Mielestäni sitä saa syödä myös imetyksen aikana.
Mulle tulee kans ihan sietämätön kutina joskus iholle ja tuo Elocon on ainoa rasva joka auttaa. Perus kortisoni tai bepanthen ei tehoa. Olen käyttänyt myös raskaana ja imettäessä kun lääkäri antoi luvan.
todella pahana iho. Pääsin allergiatestehin, joista ei ollut apua. Jonkun neuvosta poistin elämästäni kaikki hajusteet, niin omosta, fairysta, käsisaippuasta, shampoista, hoitoaineista. Näin sain ihottuman pois käsistä ja poskista.
Tänä päivänä pystn taas käytämään normituotteita. Jostain syystä silloin tuli yliannostus. Kokonaan ihottuma ei silloin parantunu. Iho siis oli just tuollainen kuin kuvailit.
Tänä vuonna en ole enää edes suihkun jälkeen rasvannut. Olen käynyt homeopaatilla viitisen vuotta. Tänä päivänä minulla ei ole ihottuman länttiä.
Samoin kaksi atoppista poikaani ovat tänä talvena olleet ihottumavpapaita. Kiitos homepatian.
Kutinaan ja ihottumaan auttaa meillä lapsilla parhaiten suolavesikääreet. Puhtaalle iholle kortisonia tai perusrasvaa paksusti ja sitten suolaveteen (1 litra kiehuvaa vettä ja 2 tl lisäaineetonta suolaa) kastellut vanhan lakanan palat iholle ja kääritään kiinni lakanasta revityillä kaistaleilla. Kääreiden annetaan olla paikallaan vähintään 2 tuntia.
Meillä laitetaan välillä kolmekin kertaa vuorokaudessa tällainen hoito lapselle (kerran kortisonilla ja kahdesti perusrasvalla) ja kyllä kutina loppuu ja iho paranee.
Meillä ihottumia on aiheuttaneet / pahentaneet:
- Tekokuituvaatteet iholle vastattuna
- Kuminauhat, nikkeli iholle vastattuna
- Kuiva ilma (eli nukkumahuoneeseen pyykkejä kuivumaan sängyn viereen
- hikinen iho, kuuma, kannattaa käydä suihkussa vähintään kerran vuorokaudessa
- Jotkut ruoka-aineet
t. kolmen allergisen lapsen äiti
Tämä poistaa kutinaa
Voiteet antavat hetken helpotuksen , mutta ruokavaliolla on yleensä suurempi merkitys. Eli kokeilepa jättää pois suurin osa viljatuotteista
(ruis on yleensä pahin, kauraa atoopikot yleensä sietää)Sen lisäksi vähennä vehnää, sokeria ja hiivaa sisältäviä tuotteita.Juomista olut saattaa olla pahin samoin viinit.
Syö maitohappobakteereita ja kasviksia paljon.
Itse atoopikkona sain huomattavan helpotuksen kun jätin jäätelön ja valmiit leikkeleet syömättä. Näistä tuli mulle käsi-ihottumaa.E-lisäaineet on myös pahasta.
Kannattaa mennä alergiatesteihin vaikka ovat miten allergiatestattuja lääkkeitä, saatat olla jollekkin ainesosalle allerginen...!!!
+Tuo suolajuttu hyvä, eli jos amme mene kylpyyn johon olet lisännyt suolaa, eli ns. suolakylpyyn mikä auttaa useita.
Kannattaa myös koittaa olla ilman rasvija, eli älä käytä mitään rasvija vaan vaikka ihan oliivi- tm.- öljyä laita iholle, siis ihan ruoka sellaista, ei mitään "voiteita"
minä kun jätin hamamelis-tuotteet pois, niin iho voi paremmin.
Minulle kävi niin, että kun täytin 26, niin bang! Alkoi hirveät ihottumat. Mulla oli sitä ennen tosi kaunis iho. Ihottuma oli todella hirveä noin kolme vuotta. Kokeilin kaikkia rasvoja, sisäisesti ja ulkoisesti. Ja tuntui, että kesällä iho oli kaikkein hirveimmillään. Sitten aloin odottaa esikoista, ja ihottuma katosi äkisti. Imetyksen ajan ihottuma pysyi poissa, mut palasi taas. Taas toisen raskauden aikana ihottuma katosi. Olen lopettanut imetyksen kolme kk sitten, ja iho on pysynyt hyvänä. Ihan muun asian kanssa lääkärissä käydessäni pyysin perusvoidettakin reseptillä, mitä lääkäri ihmetteli, kun eihän mulla oo ollenkaan atooppinen iho. Ihottuman aikana lekurit sanoivat, että ihoni on ihan päivänselvä atoopikon iho. Nykyään ihottuma pysyy poissa, mutta kuuriluonteisesti joudun liottamaan ensin ihoa suihkussa ja sitten rasvaan aqualanilla. Tämä riittää. Mutta pahimmillaan mulla oli kortisonia jääkaappi puolillaan.
Eli jos et aina ole ollut atoopikko, niin ihottumat saattaa hävitäkin. Mulle ne tuli jostain ihan yllättäen, mutta nyt siis pysyvät enimmäkseen poissa. Tää viimeinen lääkäri arveli hormonaalisia juttuja syypääksi ihottumaan. Ja sanoi, että ihotautilääkärin hommat ois kyllä niin epäkiitollisia, kun kaikilla ns. samakin juttu reagoi niin eri lailla.
ja varasin ajan Lääkärikeskuksen ihotautilääkärille. Syön tällä hetkellä kalanmaksaöljytabletteja.
AP
on tosi hyviä ihotautilääkäreitä. Suosittelen. (Itselläni oli nuorempana tosi paha atooppinen ihottuma, johon valohoito auttoi talvikaudella tosi hyvin. Helsingin lääkärikeskuksessa on myös valohoitoyksikkö).
Ja -et vaan olisi sitten allerginen turskalle? - sen öljyähän kalanmaksöljyssä on?)
Ja jotain antihistamiinia kannattaa käyttää, se helpottaa kutinaa - jos vain on imetyksen aikana sallittu lääke 8siis jos imetät).
(Yksi hyvä vinkki kutinaan on ottaa suihku niin kuumalla vedellä kuin iho kestää. Minulla se auttoi sietämättömään kutinaan tosi hyvin. EI tietenkään saa polttaa ihoa! Mutta sopivan kuuma rauhoittaa kutinaa, ja siihen puhtaalle ihottumaiselle iholle on hyvä sitten laittaa esim Sibicortia).
(Helokkiöljy on ihan hyvä juttu, mutta samaa asiaa ajavat muutkin öljyt. Juuri jokin aika sitten oli taas lehdissä juttua, että tuo 80/90-luvulla julkaistu helokkitutkimus tuloksineen oli väärennetty.)
MInäkin kokeilin aikoinaan kutisevaan pahaan atooppiseen ihottumaan helokkiöljyä, mutta ei mitään vaikutusta.
Sen sijaan jätin lehmänmaidon pois, ja se auttoi! Ihottuma väheni selvästi + palasi kun käytin lehmänmaitoa. Suklaa aiheutti myös kutinaa (ei valkoinen suklaa, jota saatoin syödä). Kannattaa kokeilla josko jokin tietty ruoka-aine (tai pois jättäminen) voisi auttaa. Jotkin ruoka-aineethan vapauttavat histamiineja = voivat aiheuttaa kutinaa jos on taipumusta.
Ota kyypakkauksen kolme kortisonitablettia kerralla ja mielellään ainakin kolmena peräkkäisenä päivänä. Sun oma kroppas valmistaa kortisonia koko ajan ja etenkin stressin ja sairastumisen (lue ihottuman ) aikana. Auttaa voiteita nopeammin ja tehokkaammin. Annos on sama kuin 2-vuotiaalla vakavan allergoakohtauksen jälkihoitoon, eli tosiaan tapa sua tai vaavia...
mars lääkäriin pyytämään ELOCONIA .itselläni kädessä paha kutiseva ihttuma pari kuukautta,nyt ELOCON on auttanut viikossa,paraneminen alkoi kolmen päivän käytön jälkeen! ps. laita side yöksi,ettet raavi ihottumaa!
tuoksuttomia ja zeoliitittomia pyykinpesuaineita?