Löytyykö muita hammas-eroosiosta kärsiviä?
Itse kärsin kovasti kuluneesta hammaskiilteestä. Toistaiseksi asia on kurja lähinnä ulonäkö seikasta, mutta varmaankin jossain vaiheessa tulee vihlontaa yms. kuvioon. Syytä asiaan ei ole löytynyt, ilmeisesti mun suun oma happamuus on sellainen, että se aiheuttaa asian. Eroosiota kaikissa hampaissa tasaisesti, etuhampaat tietysti näkyvimmät. Nyt olen alkanut miettiä mitä jatkossa...pitääkö hampaat päällystää, vai pitääkö hankkia jopa tekarit tms. :-( Pehmeä harja, sensodne pro emalj hammastahna ja purkat ovat käytössä, mutta näistä ei apua. Löytyykö kohtalotovereita? Oletko löytänyt asiaan helpotusta? Itse vältän sitrushedelmiä ja viinejä.
Kommentit (38)
Mikä on solumineraali ja saako niitä apteekista?
GC Tooth Mousse (hampaiden hoitoaine)
Kyllähän näitä löytyy. Varsinkin naisia tuntuu tuo tauti vaivaavan. Etenkin Länsi-Tampereella näkee näitä hampaattomia kolmekymppisiä naisia. Jostain syystä asuinalue ja hammpaattomuus korreloi.
Vierailija kirjoitti:
- Ala juo mitaan muuta kuin vetta (no, jos juon jotain muuta, juon pillilla, jotta juoma ei koskettaisi hampaita).
- Pese aamuin, illoin ja mielellaan viela lounasaikaan kunnon (fluoripitoisuus 5000ppm) hammastahnalla, alaka huuhtele! Jata tahna pesun jalkeen suojaamaan hampaita).
- Tietysti valta sokeria, suklaata, kekseja...
Ja yksi tärkeä mikä puuttuu sun listalta on se, että huuhtele suu vedellä mahdollisimman usein syönnin tai juonnin jälkeen. Siis jos juot mehua/limsaa tms hapanta, niin huuhtele suu. Ei siis tarvitse mitään suurieleistä purskuttelua harrastaa, kunhan vähän pyöräyttää vettä suussa kun sitä viimeiseksi juo.
Etenkin jos juot paljon energiajuomia/limuja, niin joka juontikerta on hyvä päättää siihen, että hörppää vettä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Voiko duraphatia käyttää intensiivisen hoitojakson jälkeen jatkossakin? Minulta hammashoitaja ja hammaslääkäri kielsi vaikka hampaani ovat surkeassa kunnossa. Käytän sitä enää kerran viikossa.
Kyllä minä käytän sitä joka ilta.
Kummallista tosiaan, että hammaslääkärit eivät ole minullekaan suositelleet mitään omahoitoa, esim. noita fluoriliuoksia. Onko niistä jotain haittaa?
Kyselepä duraphatin käyttöä. Aluksi sitä käytetään aamuin illoin sitten harvemmin. Siinä on runsaasti föuoria.
Vähätteleviä kokemuksia on ollut siis teillä muillakin! Mun edellinen hl ei kanssa ottanut oikein vakavasti eroosiotani, syynä mm ruokavalio ja stressissä narskuttelu. Nyt uusi lääkärini pinnoitti kuluneet hampaat, josta pidän kovasti koska asia on niin että kun kiille on kulunut niin loppu hammas kuluu tuplanopeudella vaikka elintapoja korjaisikin parhaansa mukaan. Onkohan joku rahastuskeino kun ei ennaltaehkäistä pinnoittamalla jo lähtökohtaisesti. Mulla nyt kuluminen saatu vihdoin pysähtymään ja olen tyytyväinen, vaikka maksoikin mansikoita yksityisellä.
Minulla todettiin etuhampaissa eroosiota jo teini-iässä, söin paljon sitrushedelmiä. Tilanne vain paheni, hampaat lyhenivät ja olivat teräväreunaiset. Nyt on muutamia vuosia sitten laitettu kruunut, koska hampaissa oli myös muita esteettisiä ongelmia. Olen tyytyväinen.
Liiallinen fluorin käyttö voi päin vastoin haurastuttaa kiillettä. Sekä aiheuttaa hampaisiin laikkuja, myöhemmällä iällä jopa osteoporoosia. En kyllä suosittelisi noita 5000 ppm tahnoja päivittäiseen käyttöön. Suomessahan fluorattiin juomavettä menneinä aikoina tietyillä paikkakunnilla. Pienille lapsille tämä saattoi olla haitallista, kuten myös (odottavan) äidin liiallinen fluorin saanti.
Älkää menkö tähän ansaan, että käytätte fluorihammastahnaa, sitä muodostuu hampaan pinnalla fluoroapatiittia, joka on kyllä kovempaa kuin tavallinen hydroksiapatiittikiille, mutta se myös särkyy helpommin ja muodostaa epätasaisen pinnan, fluorihammastahna ei pysty myöskään korjaamaan syvempiä kuoppia hammaskiilteessä. Kannattaa hankkia hydroksiapatiittihammastahna, joka korjaa paremmin kiillevaurioita.
Kiitos tästä hammastahnavinkistä GC MI paste plus. Tilasin Hobby Hallista missä sitä on sovelluksessa tarjouksessa 20,99€.
On se fluori varmaan ihan hyvä suoja hampaille, en ehkä kovin suuria määriä käyttäisi silti päivittäin. Xylitol on toinen hyvä lisä, sitä on pepsodentissa.
Minulla ei ole varaa kruunuihin ja pinnoitteisiin, kyllä se sitten on tekohampaat jossakin vaiheessa.
Minulla lääkkeet aiheuttaa, eikä sille voi mitään. Julkiselta apua ei saa, yksityiseen ei varaa. Pelkään, että omat hampaat vaihtuu tekareihin ennen kuuttakymppiä :C
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itellä myös eroosiota oli jo kakskymppisenä, uskon astmalääkkeen vaikuttavan siihen. Apteekista saa hyvää hammastahnaa, enää ei satu syödessä. Ikävä vaiva kyllä. Bulimikoillahan kans yleinen, oksennus syövyttää.
Hoitavaa astmalääkettä ei saa ikinä käyttää pesemättömiin hampaisiin! Hampaat pitää pestä puhtaaksi, ottaa hoitava lääke ja kurkku kurlata sekä suu purskuttaa kunnolla vedellä puhtaaksi sen jälkeen. Sitten kannattaa purskuttaa suu apteekin Nafdent-fluoriliuoksella.
Ei riitä. Eroosiota tulee kaikista varotoimenpiteistä huolimatta.
En juo limppareita, enkä vastaavia, mutta: Hedelmämehu on kuulemma yhtä paha :(
Ei nyt ihan kaikesta haluaisi luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vähätteleviä kokemuksia on ollut siis teillä muillakin! Mun edellinen hl ei kanssa ottanut oikein vakavasti eroosiotani, syynä mm ruokavalio ja stressissä narskuttelu. Nyt uusi lääkärini pinnoitti kuluneet hampaat, josta pidän kovasti koska asia on niin että kun kiille on kulunut niin loppu hammas kuluu tuplanopeudella vaikka elintapoja korjaisikin parhaansa mukaan. Onkohan joku rahastuskeino kun ei ennaltaehkäistä pinnoittamalla jo lähtökohtaisesti. Mulla nyt kuluminen saatu vihdoin pysähtymään ja olen tyytyväinen, vaikka maksoikin mansikoita yksityisellä.
Minulle hammaslääkäri väitti, ettei kannata pinnoittaa, koska ei ne kestä kuitenkaan.
Dentiplus auttaa minulla. Ja ei hiilihappojuomia. Solumineraali nrot 1 ja 2 vahvistavat hampaita ja läpinäkyviä etukärkiä.