Voiko tukokset veressä kulkeutua mihin tahansa?
Eli jos nyt on vaikka apc-residenssi,tukostaipumus niin voiko se tukos tulla vaikka sydämeen ai aivoihin vai tuleeko ainoastaan raajojen laskimoon tai keuhkoihin?
Kommentit (26)
Olen pitkään ajatellut meneväni kunnolliselle sisätautilääkärille. Kiitos valaisusta, että kannattaa olla hematologiaan perehtynyt. Minulla myös muita sairauksia.
T. ei ap mutta keuhkoemboliasta kerran selvinnyt
eli esim.jalan trombi ei voi kulkeutua aivoihin?
Mulla kun todettiin tulppa tuolla nupissa (pikkuaivoissa)eikä syytä löydy ei sydämestä,suonista,ei mistään.Ainoastaan hormonaaliset tekijät jäävät mahdollisiksi.Osaako lääkäri kertoa kuinka suuri uusiutumisen riski on,jos selittävää ei löydy,terveet elämäntavat,veriarvot kunnossa?
sain massiivisen keuhkoembolian, eikä syytä siihen ole tähän mennessä löydetty. Jokainen kerta kun olen lääkäreiden kanssa tekemisissä (leikkaus yms.) niin jaksavat ihmetellä miten syytä ei ole löydetty. Minut tutkittiin ja ultrattiin, otettiin perinnöllisyyskokeet yms. Syytä ei vaan löytynyt.
-3-
Mulla kun todettiin tulppa tuolla nupissa (pikkuaivoissa)eikä syytä löydy ei sydämestä,suonista,ei mistään.Ainoastaan hormonaaliset tekijät jäävät mahdollisiksi.Osaako lääkäri kertoa kuinka suuri uusiutumisen riski on,jos selittävää ei löydy,terveet elämäntavat,veriarvot kunnossa?
Jalan trombi ei mene aivoihin, sillä keuhkot siivilöi tukokset siinä välillä (verenkierto on järjestetty siten).
Mutta keuhkoembolia voi olla yhtä vaarallinen ja tappava kuin aivotukoskin.
Uusiutumisriskistä en osaa sanoa mitään. Enkä tiedä osaako kukaan kun syytäkään ei vielä tiedetä. Käytätkö e-pillereitä? Toivottavasti et. Onko sinulla jokin verenohennuslääkitys? Asperiini? Marevan?
Raskauden aikana tälläiset tulppariskit pitää erityisesti huomioida. Ennen raskautta ottaa kantaa asiaan mieluiten jo.
Onko suvussa tulppapotilaita muita, ihan lähisuvussa?
Onko sinulta katsottu hyytymistekijät verikokein?
Parasta on mennä hematologille. Joko yksityisesti tai tk-lääkärin lähetteellä yliopistosairaalan hematologian polille. Siellä ottavat ison pinon verikokeita joista osa lähetetään Helsinkiin SPR:n Hemostaasilabraan tutkittavaksi.
Nämä tukostapaukset ja samoin verenvuototaudit ovat kaikki hematologin heiniä, siksi suosittelen hematologia. Valitettavasti enempää en osaa sinua auttaa, mutta älä jätä asiaa selvittämättä vaan VAADI lisätutkimuksia ja myös ohjeita, miten voit uusimisriskiä vähentää!
Tsemppiä!
Tuo keuhkoembolia on varmaan samaa "vakavuusluokkaa" kuin saamani lievä pikkuaivoinfarkti.Onko sinulla mitään lääkitystä käytössä? Oletko ollut raskaana tai synnyttänyt?
Kaipaan niin kovasti kohtalotovereita,joita ei löydy mistään.Sairaalastakaan ei saa enää mitään apua,tuntuu että jätettiin omin nojineni ja olen todella peloissani.
Silloin syynä voi olla synnynnäinen reikä sydämessä.
Pikkuaivotukos tuskinliittyy apc-resistenssiin. Hyytymisjutuista paljastuu koko ajan uutta tietoa eli voi olla ettei sinun tautia ole vielä "löydetty"
T: toine verkkolääkäri joka suosittelee kans hakeutumista oikealle lääkärille
P.S kaikki hematologit EI ole perehtyneitä näihin
etiologiset selvittelyt on kaikki tehty,eikä niissä mitään,holter tutkimuksen tulosta vielä odotan.Hematologia on konsultoitu,mutten ole tavannut.Pitääkö mun nyt hakea uusi lähete tk:sta hematologille,mitään seurantaa ei annettu eikä kehoitettu!lääkityksenä primaspan 50-100mg x 1.
KOhdallani tuo tukos on mennyt huomaamatta ohi,oli sivulöydös mri:ssä kun tutkittiin migreeniä.
hyytymistutkimuksetkin on ok.Vaskuliitista vielä odotan vastausta mutta neurologi sanoi,että olisi näkynyt MRI:Ssä eikä minulla ole crp eikä lasko koholla.
Kertoisitteko vielä,mitä kautta hakeudun hematologille,yksityisesti vai tk:n lähetteellä?Olin sairaalassa vajaa kk sitten asian vuoksi.
etiologiset selvittelyt on kaikki tehty,eikä niissä mitään,holter tutkimuksen tulosta vielä odotan.Hematologia on konsultoitu,mutten ole tavannut.Pitääkö mun nyt hakea uusi lähete tk:sta hematologille,mitään seurantaa ei annettu eikä kehoitettu!lääkityksenä primaspan 50-100mg x 1.
KOhdallani tuo tukos on mennyt huomaamatta ohi,oli sivulöydös mri:ssä kun tutkittiin migreeniä.
Tiedän potilaita joilta vastaavia löytynyt sivulöydöksenä magneetissa. Valitettavasti aina ei selkeää syytä löydy. Ilmeisesti olet nainen ja alle 40v? Siksi tärkeää että jos raskaaksi tulet niin äitipolilla käyt jo raskauden suunnitteluvaiheessa tukosasian vuoksi.
Minä sinuna hakisin uuden lähetteen hematologille juuri siksi että olet huolestunut ja varsinkin jos raskaus olisi suunnitelmissa.
Itse myös sinusta lähetteen tekisin hematologille, jos tk:ssa sinuun "törmäisin" potilaana, mutta sehän ei tarkoita että näinä "säästöjen aikoina" kaikki lääkärit sinulle lähetettä antaa. Varsinkin Etelä-Suomessa voi olla vaikeampaa saada lähetettä kuin pohjoisessa, on mututuntumani.
Jos niin käy ettet lähetettä saa, mene yksityiselle. Ja hanki tietoa sitä kautta että rauhoitut. Juo runsaasti kesäkuumalla nesteitä ja myös lentomatkoilla ja käytä tuota Primaspania.
Kyllähän näitä tukostaipumusihmisiä tuolla paljon liikkuu ilman että edes asiasta tietävät, ei kannata nyt huoleen kuolla. Mutta voihan asiaa pitää esillä että huomioidaan aina esim. leikkausten yhteydessä.
Ilmeisesti suvussa ei ole tulppia?
Joskushan keskenmenojakin voi tulppataipumus aiheuttaa, ilmeisesti häiritsee istukan verenkiertoa. Ja raskaana olevalla ja synnyttäneellä lapsivuodeaikana on kohonnut tulppariski aina joten näitä tälläisiä perusasioita tulpista siksi kertaan tässä.
Veritulppani keuhkoissa oli massiivinen ja molemminpuolinen.
Mitään lääkitystä ei siin' vaiheessa ollut ja lapset olivat kouluikäisiä.
Embolia tuli täysin seinän takaa.
Mitään kummenpia ohjeita vastaisuuden varalle en saanut. Kuten mainitsin niin minut tutkittiin läpikotaisin. Tutkittiin perinnöllisyystekijät., etsittiin kasvaimia (jotka mahdollisesti voivat lähettää trombeja).
Olen sen jälkeen joutunut muutamaan operaatioon ja aina muutoinkin lääkärit jaksavat ihmetellä, ettei syytä todellakaan ole löydetty. Varmistavat varmaankin näin jos olisin käynyt yksityisellä tai sairaalatiedoista olisi jotain jäänyt pois.
-3-
ps. aion etsi hyvän ja pätevän hematologiaan perehtyneen sisätautilääkärin, yksityispuolella
hyytymistutkimuksetkin on ok.Vaskuliitista vielä odotan vastausta mutta neurologi sanoi,että olisi näkynyt MRI:Ssä eikä minulla ole crp eikä lasko koholla.
Kertoisitteko vielä,mitä kautta hakeudun hematologille,yksityisesti vai tk:n lähetteellä?Olin sairaalassa vajaa kk sitten asian vuoksi.
Ihan miten vain pääset hematologille.
Minä sinuna soittaisin ekaksi sen osaston lääkärille jolla olit vajaa kuukausi sitten ja pyytäisin jos sieltä voisivat vielä polille hematologille laittaa. Varmaan raskaussuunnitelmatkin mainitsisin, vaikkei nyt ihan ajankohtaisia olisivatkaan ;) Niillä voi asioihin tulla vauhtia :)
Sano että lisätietoa haluat ja tarvitset etkä halua mitään paperikonsultaatiota vaan keskustella ELÄVÄN IHMISEN KANSSA!
kysyn lähetettä kyllä.iLmeisesti kohdallani e-pillerit+tupakointi nuorena tai sitten raskaudet ovat saaneet sen aikaan.Muutakaan en keksi.Enkä tiedä miten huolissani pitäöisi olla.toinen neiúrologi sanoi ettei minulla ole suurempaa riskiä kuin muillakaan ja toinen oli sitä mieltä että selkeä riski on.haluaisin vain verrata,onko riskini yhtäsuuri versus esim.jos olisi apc-residenssi??koska niitähän tuntuu olevan paljon.
lääkäri myös sanoi että migreenipotilailla näitä pieniä infarkteja näkee mangeettikuvissa.onko näin?
uutta raskautta ei ole enää suunnitelmissa,kaksi hormonialkuista takana.
kysyn lähetettä kyllä.iLmeisesti kohdallani e-pillerit+tupakointi nuorena tai sitten raskaudet ovat saaneet sen aikaan.Muutakaan en keksi.Enkä tiedä miten huolissani pitäöisi olla.toinen neiúrologi sanoi ettei minulla ole suurempaa riskiä kuin muillakaan ja toinen oli sitä mieltä että selkeä riski on.haluaisin vain verrata,onko riskini yhtäsuuri versus esim.jos olisi apc-residenssi??koska niitähän tuntuu olevan paljon.
lääkäri myös sanoi että migreenipotilailla näitä pieniä infarkteja näkee mangeettikuvissa.onko näin?
uutta raskautta ei ole enää suunnitelmissa,kaksi hormonialkuista takana.
En osaa verrata riskisi suuruutta apc-resistenssiin, valitettavasti. En tiedä osaako kukaan muukaan, olethan saanut varsin eriäviä mielipiteitä jo nyt sinua hoitaneilta lääkäreiltä.
Oliko sydämesi ultrattu (varmaan on) eikä mitään väliseinäreikiä havaittu? Muistaakseni joskus reikä voi olla hyvin pienikin ja vaikea löytää.
Tuosta migreenipotilaiden magneettikuvalöydöksestä en osaa myöskään mitään varmaa sanoa mutta luottaisin neurologin/radiologin sanomaan jos he näin väittävät. Hehän näitä kuvia paljon näkevät.
Tupakointi ja e-pillerit/muutkin hormonit ovat kieltolistalla mutta senhän jo tiesitkin. Tai ainakin jos joskus jotain hormonihoitoa haluat niin taas juttelet gynekologin ja hematologin/sisätautilääkärin kanssa että mikä on parasta tulppa-asiat huomioiden.
On varmasti hyvinkin todennäköistä ettei sinulle isoja tulppia koskaan tule, mutta kukapa meistä mitään osaa tulevaisuudesta varmaksi ennustaa.
mulla oli kolme vuotta sitten kova päänsärkykohtus, johon liittyivät vasemman puolen puutuminen. Oireet katosivat viikossa. Kävin muutaman päivän aikana 4 kertaa päivystyksessä, hoitivat migreeninä, vaikka sanoin että mulla eikä koko mun suvussa ole migreeniä.. Lopulta se neljäs päivystävä lääkäri suostui laittaa kiireettömän lähetteen mri kuvaan. Puolen vuoden päästä mri:ssä näkyi oikealla ohimolohkossa harventuma, joka merkitsee sairastettua aivoinfarktia.
Sitten otettiin kaikki mahdolliset verikokeet yms. Sydän ultrattiin ja lopulta kävin neurologin vastaanotolla kuulemassa tulokset: missään ei mitään vikaa, eikä selitystä näin ollen löytynyt. Ainut altistava tekijä oli tupakka ja e-pillerit, molemmat jätin sitten pois.. Lääkityksenä kehoitettiin syömään primaspan 100mg.
Viime joulukuussa tulin raskaaksi. Alkuraskauden ultrassa, gynekologille toin esille huoleni primaspanin riittävyydestä. Hän määräsi minulle klexanen pienellä annoksella ja lupasi konsultoida äitipolia.
Pian äitipolilta otettiin yhteyttä ja sanottiin, että koska veressäni on AT3-vajaus (????) pitää klexanea pistää isommalla annoksella ja se on erittäin tärkeää.. Tämä AT3- vajaus mikä ikinä onkaan oli näkynyt papereissani (testeissä mitkä tehtiin silloin aikoinaan). En edelleenkään tiedä mitä se tarkoittaa ja miksi neurologi ei puhunut siitä mitään..
Nyt on menossa rv 36 ja äitipolilla olen käynyt pari ylimääräistä kertaa seurannassa, joka kerran sanovat, että sitten seuraavan kerran puhutaan synnytyksestä, kun siinä saatetaan joutua tiputtamaan suoneen jotakin?? ja seuraamaan veriarvoja?? Kukaan ei oikeastaan suostu kansankielellä selittämään mitään, sen myös sanoi, että synnytys todennäköisesti käynnistetään, että tarvittavat verikokeet keritään ottaa ja klexane tauottaa..
Sen ainakin tiedän, että mulla ei ole mitään luottoa siihen, että julkisella puolella saa hoitoa. Jos infarkti joskus uusii, kuolen varmaan siihen koska sehän on vain migreeniä, koska eihän 24-vuotiaalla terveellä naisella muutakaan voi olla. Niin sen infarktin aikaan olin tosin vasta 21-vuotias..
ja normaali löydös sielläkin.Lisäksi magneettikuvattiin kaulasuonet,kaikki ok.MRI tehtiin varjoainetehosteisena.KOvasti huolestuttaa pienten lasten äitinä,olen alkanut saamaan ahdistus/paniikkikohtauksia asian vuoksi ja yöt menee valvoessa.Olin jo hiukan hokein mielin srlasta lähtiessäni ja sillä tiedolla mitä sieltä sain (eli että hyvä kun tekijää ei löydetty ja että suurta riskiä uuteen tulppaan ei ole).Sitten oli yhteenvetokäynti toisella neurolla ja hänpä sitten saikin minut täysin pois tolaltani veikatessaan mm. elinvuosieni määrää.. :(
Minulle olisi vapauttava tieto,että tulppa olisi tullut raskauksien aikana tai e-pillereistä nuorempana.Tulppani luokiteltiin tosiaan vanhaksi eli voi olla kymmenenkin vuotta vanha.
Olisin kovin kiitollinen jos jompi kumpi lääkäri vastaisi,kuinka huolissaan iTSE olisi,jos olisi kokenut tällaisen eikä selittävää löydy.
Olisitko halukas vaihtamaan ajatuksia kanssani?En löydä kohtalotovereita nuorella iällä sairastetuista infarkteista?
Samoin,kävin päivystyksessä monta kertaa ja samoin omalla tk:lla,jännityspäänsärkyä ja migreeniä ehdotettiin vaikka kuvaan tuli myös neurologiset oireet.En tosin tiedä olivatko nämä juuri silloin infarktin aikaan vai onko infarkti ollut aiemmin.Kun vain tietäisi!! Olen ajatellut jopa tehdä selvityspyynnön terveysasemalle,jossa sain hyvinkin nihkeää palvelua ja pidettiin luulotautisena.
Nro 16,onnea kovasti tulevasta jo etukäteen,on "mukava" tietää että on kohtalotovereita,Toivon kaikkea hyvää sinulle ja vauvalle!
Ymmärrän pessimistisyytesi, mutta kyllä sinun päänsärkysi ja puutumisesi pitää jatkossa hoitaa mahdollisena aivoinfarktina siihen saakka kunnes toisin todistetaan. Eli pää kuvataan päivystyksenä. Tähän on terveydenhuoltojärjestelmämme pystyttävä ja eiköhän homma hoidukin kun papereissasi (tai sähköistähän kaikki nykyään on) on merkintä sairastetusta aivoinfarktista!
en ole itsekään tavannut kohtalotovereita, siksi ajattelinkin kirjoittaa tuon. :) Onko sulla esim. anonyymiä sähköpostia, minkä voisit laittaa tähän ketjuun?
T: nro 16
ja normaali löydös sielläkin.Lisäksi magneettikuvattiin kaulasuonet,kaikki ok.MRI tehtiin varjoainetehosteisena.KOvasti huolestuttaa pienten lasten äitinä,olen alkanut saamaan ahdistus/paniikkikohtauksia asian vuoksi ja yöt menee valvoessa.Olin jo hiukan hokein mielin srlasta lähtiessäni ja sillä tiedolla mitä sieltä sain (eli että hyvä kun tekijää ei löydetty ja että suurta riskiä uuteen tulppaan ei ole).Sitten oli yhteenvetokäynti toisella neurolla ja hänpä sitten saikin minut täysin pois tolaltani veikatessaan mm. elinvuosieni määrää.. :(
Minulle olisi vapauttava tieto,että tulppa olisi tullut raskauksien aikana tai e-pillereistä nuorempana.Tulppani luokiteltiin tosiaan vanhaksi eli voi olla kymmenenkin vuotta vanha.
Olisin kovin kiitollinen jos jompi kumpi lääkäri vastaisi,kuinka huolissaan iTSE olisi,jos olisi kokenut tällaisen eikä selittävää löydy.
Tuo neurologi joka sinut pelotteli, oli täysin asiaton! Tee hänestä jonkin sortin ilmoitus tai kantelu/huomautus! Täysin pöljää puhetta ennustella ihmisen elinvuosia, ei perustu millekään asialliselle tiedolle tuollaiset ennustukset vaan on ihan joutuvaa höpinää!
Vaikka itsekin olen lääkäri niin tuosta tollosta kollegastani suosittelen tekemään kantelun. Sairaalan potilasasiamiehelle tai vielä mieluummin lääninlääkärille. Lääkäreissäkin on niin monenlaista tyyppiä, kuten esimerkkisikin kertoo.
Itse en olisi tuosta tukosasiasta kamalan huolissani. Söisin Primaspanit ja liikkuisin ja joisin vettä pitkillä lentomatkoilla ja ehkä ottaisin yhden ylimääräisen primaspanin vielä ennen lentoa. En missään nimessä pienten lasten äitinäkään valvoisi öitäni peläten kuolemaa.
Älä nyt hyvä ihminen sinäkään öitäsi valvo! Todella huono onni että tuollaiseen elämän nuijimaan pelottelijaan törmäsit!
Kuten huomaat, on paljon ihmisiä joilla on ollut tukoksia eivätkä he tiedä miksi tukoksen sairastivat. Sinullakin e-pillerit/raskaudet ilmeisesti voivat olla tuo syy, infarktijälkihän oli vanha eli sopisi olemaan e-pilleriajaltakin?
Sisätautipoliklinikoilla on myös sairaanhoitajia, joille kuuluu hematologian asiat. Hematologian hoitajiksi kutsutaan slangissa. Soitat/tapaat sellaisen ja kysyt, onko tukospotilaille jotain potilasyhdistystä tai jäsenlehteä, ja tietääkö heman hoitaja mistä voisit saada vertaistukea. Eli tietääkö ihmisiä joilla samantyyppistä probleemaa, joiden kanssa voisit jutella.
Heitä turha huoli pois!
Sydämestä lähtee aivoihin ja jaloista päätyy keuhkoihin.
Kai sulla on joku muukin lääkäri jolta kysyä että et ole pelkästään tämän av-palstan tietojen varassa?
Ota aika sisätautilääkärille joka on erikoistunut veritauteihin eli hematologiaan ja kysy häneltä. Suurimmissa yliopistokaupungeissa ainakin on hematologeja.