Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin kirjoittamaan kirjaa ihmissuhteesta joka vaurioitti minua. Ehkä tästä ei tule koskaan julkaistavaa kirjaa, mutta näin saan purettua

Vierailija
24.05.2025 |

asiaa. En nyt tässä kerro sen tarkemmin mistä on kyse. Sen verran kerron, että kyse on suhteesta mieheen jossa vaurioiduin henkisesti pahasti. Edelleen yritän saada itseäni korjattua ja siksi tämän kirjan kirjoittaminen on minulle tärkeää. Terapoin itseäni tällä. Ehkä kirjaa jää ikuisesti vain minun luettavaksi, mutta tämä on silti mulle tärkeää. Toisaalta jos kirja julkaistaisiin, niin siitä voisi olla apua monelle ihmiselle.

Ei hätää, en kirjoita miehestä tunnistettavasti. Pääosassa on mun tunteet ja mitä miehen toiminta mulle aiheutti henkisellä tasolla. Yksityiskohdat kuten nimi, ikä yms. ovat muutettuja. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvitse tarttua mahdollisiin kirjoitusvirheisiin mun aloituksessa. 

Ap

Vierailija
2/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla taidoilla tuskin kannattaa varautua julkaisuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi olla sinulle ihan hyvä tapa purkaa raskas kokemuksesi. Koita nyt kuitenkin sitten joskus päästää myös irti ja jatkaa elämääsi äläkä jää jumiin kokemaasi ihmissuhteeseen etkä rakenna omaa identiteettiäsi kokemasi ympärille..!

Vierailija
4/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla taidoilla tuskin kannattaa varautua julkaisuun

Tuollaisella päättelykyvyllä tehdään tuskin kovin vaativaa työtä. Anteeksi nyt vain. 

Tämä on vauvan av. En täällä panosta samalla tavalla kuin kunnolliseen kirjoittamiseen. Lisäksi kirja ei synny heti valmiina vaan sitä hiotaan moneen kertaan. 

Ap

Vierailija
5/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi olla sinulle ihan hyvä tapa purkaa raskas kokemuksesi. Koita nyt kuitenkin sitten joskus päästää myös irti ja jatkaa elämääsi äläkä jää jumiin kokemaasi ihmissuhteeseen etkä rakenna omaa identiteettiäsi kokemasi ympärille..!

Niin tämän kirjan kirjoittaminen on osa sitä prosessia, että saan miehen pois elämästäni lopullisesti ja voin kunnolla jatkaa elämääni. En rakenna identiteettiäni yhdenkään miehen varaan, mutta silti on sattunut. En vain ole ihminen joka pystyy lopettamaan tunteensa tuosta noin vain vaan tarvitsen aikaa. Tarvitsen aikaa toipumiseen. Kiitos tämän miehen en enää usko rakkauteen. Haluan olla yksin.

Ap

Vierailija
6/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia naiset aina jää jumiin johonkin ihmissuhteen sä sanoit mä sanoin - juttuihin🤔🤔

Vierailija
7/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia naiset aina jää jumiin johonkin ihmissuhteen sä sanoit mä sanoin - juttuihin🤔🤔

Miksi olet noin typerä? Millä oikeudella sä kuvittelet päättäväsi mitä mä saan tehdä?

Ap

Vierailija
8/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet noin typerä? Millä oikeudella sä kuvittelet päättäväsi mitä mä saan tehdä?

Ap

Koska normaali ihminen vaan kohauttaisi olkiaan ja jatkaisi matkaansa.

Vierailija
9/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumatisoituminen ei ole päätösasia.

Vierailija
10/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä että kirjoitat. Kannattaa peojektin edetessä kokeilla eri näkökulmia eli kirjoittaa tapahtumista vaikka useaan kertaan. Huomioi levon tarve. Kirjoittaminen ja prosessointi voi olla yllättävän raskasta. Jos on tosi rankka tapahtuma niin rajaa selkeästi siihen käyttämäsi kirjoitusaika. Ole lempeä itsellesi.

terv. Kirjallisuusterapiaohjaaja

Vierailija
11/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kirjoitin tuollaisen joskus. 

On todella vaikeaa käsitellä traumoja jotka johtuvat vakavista teoista, sillä niistä voi joutua kunnianloukkaussyytteeseen, kun puhutaan oikeista rikoksista, joista kertominen ahieuttaa toiselle mainehaittaa. Fiktio on yksi vaihtoehto tähän. Toinen hyvä on esimerkiksi tänne vauva-palstalle kertominen, sillä täällä kukaan ei tunnista itseä eikä ole mitään mahdollisuutta yhdistää tapahtumia "eksään". Livenä jos yrität kertoa jollekin ympäripyöreästi niin kaikki tietävät, että eihän sulla muiden kuin yhden miehen kanssa ole lapsia, ja osaavat yhdistää asian.

Suomessa on paljon pahuutta. Mitä enemmän siitä puhutaan, sen parempi. Ihmiset oppivat tunnistamaan vaaran merkkejä etukäteen ja välttämään sitä.

Vierailija
12/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tämän kirjan kirjoittaminen on osa sitä prosessia, että saan miehen pois elämästäni lopullisesti ja voin kunnolla jatkaa elämääni. En rakenna identiteettiäni yhdenkään miehen varaan, mutta silti on sattunut. En vain ole ihminen joka pystyy lopettamaan tunteensa tuosta noin vain vaan tarvitsen aikaa. Tarvitsen aikaa toipumiseen. Kiitos tämän miehen en enää usko rakkauteen. Haluan olla yksin.

Ap

No mutta, rakkautta on onneksi muunkinlaista. Esim. me naiset täällä hoivaamme sinuakin <3

Vierailija
13/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koska normaali ihminen vaan kohauttaisi olkiaan ja jatkaisi matkaansa.

Sä et tiedä normaalista yhtään mitään etkä tiedä mitä olen kokenut. Mene pois.

Ap

Vierailija
14/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Traumatisoituminen ei ole päätösasia.

Niin en mä päättänyt traumatisoitua. 

Ap

Vierailija
15/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvä että kirjoitat. Kannattaa peojektin edetessä kokeilla eri näkökulmia eli kirjoittaa tapahtumista vaikka useaan kertaan. Huomioi levon tarve. Kirjoittaminen ja prosessointi voi olla yllättävän raskasta. Jos on tosi rankka tapahtuma niin rajaa selkeästi siihen käyttämäsi kirjoitusaika. Ole lempeä itsellesi.

terv. Kirjallisuusterapiaohjaaja

En ajatellutkaan käyttää tähän kaikkea vapaa-aikaa. Kirjoitin nyt hetken aikaa ja jätin sivuun. Kerään ajatuksiani joku toinen päivä. Nyt alan suunnitella virkattua laukkua eli mulla on kyllä muutakin tekemistä. Ei tunteiden purkaminen kirjoittamalla sulje pois muita asioita.

Ap

Vierailija
16/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo traumaattiset kokemukset ovat sellaisia, että niitä tulee käytyä läpi aikansa. Esimerkiksi vakavat väkivaltakokemukset: niistä tulee flashbackeja, joita ei voi kuin itkeä. Näitä ei kannata vältellä. Kolmannella kerralla se kipu on jo paljon lievempi, kuin ekalla. Itku on parantavaa, sillä se vapauttaa hormoneja, jotka parantavat. 

Kun se tilanne on ohi, jäljellä on vain se muisto. Joka kerralla, kun sitä muistelee, se laimenee ja "uudelleenkirjoittuu" muistoihin. 

Ihan hirveää ja väärinhän se on, että viattomat ihmiset joutuvat tällaista käymään läpi psykojen vuoksi. Mutta siitä huolimatta että se on väärin, siitä pääsee yli. Aina kun tulee flashback tai tunne, että asiaa pitää prosessoida, antaa vaan itselleen aikaa ja tilaa, jotta se tapahtuu. 

Vierailija
17/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella vaikeaa käsitellä traumoja jotka johtuvat vakavista teoista, sillä niistä voi joutua kunnianloukkaussyytteeseen, kun puhutaan oikeista rikoksista, joista kertominen ahieuttaa toiselle mainehaittaa. Fiktio on yksi vaihtoehto tähän. Toinen hyvä on esimerkiksi tänne vauva-palstalle kertominen, sillä täällä kukaan ei tunnista itseä eikä ole mitään mahdollisuutta yhdistää tapahtumia "eksään". Livenä jos yrität kertoa jollekin ympäripyöreästi niin kaikki tietävät, että eihän sulla muiden kuin yhden miehen kanssa ole lapsia, ja osaavat yhdistää asian.

Suomessa on paljon pahuutta. Mitä enemmän siitä puhutaan, sen parempi. Ihmiset oppivat tunnistamaan vaaran merkkejä etukäteen ja välttämään sitä.

Ei ole kyse rikoksista vaan tunnepuolen asioista.

Ap

Vierailija
18/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli käytännössä sulle ei ole mitään hätää, mutta et vain saanut miestä jonka halusit, ja pettymysten sietäminen on vaikeaa.

Vierailija
19/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä oleta. Olet todella ilkeä. Kyse on miehestä jonka kanssa olin suhteessa. Suhteessa joka vaurioitti mua. En ymmärrä tuollaista toisen kokemusten vähättelyä. Ihminen voi kokea kovia muutenkin kuin fyysisesti.

Ap

Vierailija
20/25 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä oleta. Olet todella ilkeä. Kyse on miehestä jonka kanssa olin suhteessa. Suhteessa joka vaurioitti mua. En ymmärrä tuollaista toisen kokemusten vähättelyä. Ihminen voi kokea kovia muutenkin kuin fyysisesti.

Ap"

Anna ajan kulua, niin aikanaan tulee aitojakin ongelmia vastaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi