Kuinka haluaisit minun palvelevan sinua kassalla? T: Myyjä
Nopeasti mutta kuitenkin asiallisesti asiallisesti vaiko kenties hitaammin ja perusteellisemmin?
Saako myyjä lörpötellä niitä näitä tai kommentoida ostoksia vai pelkät perus "vuorosanat" hei/kiitos/ole hyvä?
Haluatko vaihtorahat ja ostokset saadessasi myyjän sanovan vaihtorahan määrän (esim 15,30 takaisin olkaa hyvä) vai riittääkö pelkkä "ja näin olkaa hyvä" vaiko kenties ihan vaan "ja näin" tms?
Tuleeko sinua teititellä vai sinutella?
Olen siis myyjänä töissä ja jatkuvasti saan paskaa niskaan siitä kuinka palvelen "väärin". Ajattelin nyt tehdä sen kyselyn, katotaan vaikka miten suurin osa haluaisi itseään palveltavan niin tiedän teenkö tosiaan jotain väärin :D
Kommentit (46)
niin että sen kuulee, et teitittele minua ainakaan.
Mua ei ainakaan oo koskaan palveltu huonosti missään, eniten ärsyttää kyllä sellaiset myyjät jotka ei puhu yhtään mitään tai ei vastaa kunnolla jos niille sanoo jotain murahtelee/inisee vaan jotain.
Iloinen pitää olla vaikka asiakkaat ei aina olekkaan mutta kummasti se piristää päivää kun myyjä on iloinen/kiva.
T: N29v, myyjä =)
pääasia on, että kassalla oleva hekilö tervehtii ystävällisesti, eikä murahda jotai suupielesään tai mulkaise pahasti asikasta. Arvostan myös sitä, että kassa sanoo selkeästi loppusumman, kortin mahdollisen vähennyksen ja myös vaihtorahojen määrän. Mitään small talkia ei tarvitse alkaa vääntää, ellei asiakas itse ole aktiivinen keskustelun aloittaja. Näin itse näen asian kassan molemilla puolilla olleena.
Ystävällinen ja reipas Hei aluksi sekä katsekontakti. sitten ripeästi tavarat kassan läpi. Maksan aina kortilla, en tarvitse vaihtorahoja, mutta kuitin antaessa voi sanoa Kiitos reippaasti ja taas se katsekontakti Mielelläni rupattelen muutaman ylimääräisen sanan, jos ei ole jonoa takana.
Mua kiinnostaisi tietää, mitä valituksia olet saanut? En ole itse koskaan saanut niin huonoa kassapalvelua, että olisi tarvinnut harkitakaan valittamista.
Itse tykkään nopeasta ja asiallisesta kanssakäymisestä. Vaihdetaan tervehdys molemminpuolin, otetaan tavaroista hinnat, sanotaan summa, minä maksan, myyjä ojentaa vaihtorahan ja sanoo ole hyvä ja minä kiitän.
Pieni kommentti ei haittaa, kunhan se on aika neutraali - periaatetta vaatekaupan kassalla voi sanoa, että tämä onkin hieno paita, jossain muualla voi sanoa pari sanaa säästä, yleensä erikoiskaupoissa tuo on luontevampaa, kun niissä on se tietty tavara, josta voi sanoa jotain. Myös sellainen kommentointi on miellyttävää, jos kassa sanoo, että meille tulee ensi viikolla vaikka merkin x vaatteita ensimmäistä kertaa, tai muu vastaava pieni tiedonjako.
Ruokaostosten suhteen taas kommentointi on vähän vaikeampaa, tai neutraalia tapaa on vaikeampi keksiä. Sellainen varmaan on, mutta ehkä varman päälle kannattaa olla sanomatta hirveästi ylimääräistä.
Useimmat keski-ikäiset kai näin toivoo. Tervehdys ja ole hyvä riittää. Juttele vain jos minä juttelen. Eli yleensä ripeä, kohtelias käytös on parasta. Hölmä olo tulee joskus kun sanoo jotain muuta ja myyjä ei vastaa.
Vain yhden huonon myyjän olen vuosikymmenien aikana tavannut. Kävi raivoamaan, että ole väärässä paikassa maksamassa (olikin joku neuvontatiski). En ollut huomannut ohjelappua jossain katonrajassa ja jonotin muiden perässä. Ilmeisetsi minun kohdallani myyjällä meni sitten hermo.
Tietenkin hyvä ominaisuus, ystävällisyys ja luonnollisuus, eli ei mitään teennäistä ja liian konemaista, vaikka varmaan kassarepliikit alkaa tulla konemaisesti kun niitä tarpeeksi toistaa. kanta-asiakaskorttia olis hyvä kysyä jos sitä en muista antaa heti, ainakin plussaliikkeissä on usein vain sillä saatavia alennuksia.... jos ei ole jonoa eikä kiirettä, niin on minusta kiva myyjän kanssa joskus rupatellakin. tilannetajua siinä tosiaan vaaditaan... mutta en mä yleensä mistään ärsyynny, paitsi töykeistä myyjistä, tyyliin H&M.n myyjät välillä..
Erikoiskaupassa myyjäkin voi aloittaa keskustelun mutta vaatii enemmän tilannetajua. Ja kommentit ostoksista aina positiiviseen tyyliin!
Ehdoton ei: ostosten kommentointi, tyhjänpäiväinen ja/tai tarpeeton jutustelu, hidastelu, typerä virnehymyily, teitittely.
Ehdoton kyllä: nopeus, tarkkuus.
Täysin yhdentekeviä: tervehdykset ja kohteliaisuusfraasit. Myyjä on kassalla ensisijaisesti rahastamassa ostokseni, kaikki muu on toissijaista.
mulla ei ole mitään ongelmaa kenenkään kassamyyjän kanssa.
Joskus nuorempana kävi mielessä että teitittelevä myyjä ei varmaan ollut viitsinyt yhtään edes vilkaista ketä palvelee, mutta ei sekään mua mitenkään suututtanut - totuus on etten minäkään suhtaudu kassalla maksamiseen kovin intohimoisesti, sitä liukuhihnatyötähän se on sekä myyjälle että ostoksiaan tekevälle.
Nopea ja asiallinen on aina hyvä.
Hidasta ja perusteellista palvelua en koe tarvitsevani.
Pieni lörpöttely on ihan ok, myös pelkät peruskohteliaisuudet riittävät.
Ei tarvitse sanoa ääneen vaihtorahojen määrää mutta saa jos tahtoo.
Mieluummin sinutellaan, muttei teitittelykään haittaa.
noista mainitsemistasi jutuista ainoa mikä mua saattaisi enemmän häiritä olisi ostosten kommentointi. Olen sen verran vainoharhainen että alkaisin varmaan kehittää kommenteista negatiivisia piiloviestejä.
"Onpas paljon herkkuja" --> olet läski
"Tää olutsalkku onkin tosi hyvässä tarjouksessa" --> olet pihi ja juoppo
"Ihania ruokia, onkos juhlat tulossa" --> kun on kerrankin kunnollista ruokaa eikä sitä halpaa pirkkasontaa
itse ravintolan narikassa työskennellesäni sain huomautuksen asiakkaalta jolle olin toivottanut Hyvää yötä, klo 1.30 aamuyöllä. Hänelle olisi pitänyt sanoa "Hauskaa illanjatkoa"
Samoin tuo teitittely on vaikeaa toiset loukkaantuu kun niitä teitittelee ja toiset vielä pahemmin jos ei teitittele.
teen siis extravuoroja sekä ruokakauppaan että vaatekauppaan, molemmissa toki hieman eri tapansa.
Vaatekaupassa olen juuri aloittanut, siksi päätin tälläisen kyselyn tehdä :D
- ap
meidän K-Supermarketin myyjä, joka kysymättä pakkaa pakasteet sellaiseen pikkupussiin ( minä sitten aina ennen kauppakassiin pakkausta otan ne pois siitä pussista ja jätän pussin kassalle). Ylimääräistä roskaa.
Samainen myyjä ärsyttää, kun kaupassa on jokin leimakeräilykampanja niin hän (ja juuri hän, ei muut myyjät) kysyy, että "kerääksä näitä". Kyllä mä sitten kysymättä annan sen keräilyvihon, jos niitä leimoja keräilen.
meidän K-Supermarketin myyjä, joka kysymättä pakkaa pakasteet sellaiseen pikkupussiin ( minä sitten aina ennen kauppakassiin pakkausta otan ne pois siitä pussista ja jätän pussin kassalle). Ylimääräistä roskaa.
Samainen myyjä ärsyttää, kun kaupassa on jokin leimakeräilykampanja niin hän (ja juuri hän, ei muut myyjät) kysyy, että "kerääksä näitä". Kyllä mä sitten kysymättä annan sen keräilyvihon, jos niitä leimoja keräilen.
Noi on monesti ohjeita jotka tulee ylemmältä taholta, eli myyjä saa sapiskaa jos ei pakkaa pikkupusseihin tai kysy sitä keräilyvihkoa :/
Kassa kysyy lopuksi: Haluatko kuitin? Miksi sitä pitää erikseen kysyä? Eikö sen voi ojentaa automaattisesti niinkuin kuuluu, vaikka maksankin pankkikortilla enkä saa vaihtorahaa takaisin.
Kassa kysyy lopuksi: Haluatko kuitin? Miksi sitä pitää erikseen kysyä? Eikö sen voi ojentaa automaattisesti niinkuin kuuluu, vaikka maksankin pankkikortilla enkä saa vaihtorahaa takaisin.
TODELLA MONET nimittäin tekevät niin että kuittia ja rahoja/korttia antaessa alkavat "väistelemään", kun eivät halua kuittia ja sitten rahat ja kortit tippuvat pitkin pöytiä. Karkeasti noin puolet asiakkaista eivät halua kuittia ja näistä ei-haluavista puolet eivät osaa sitä sanoa, vaan toteuttavat tuon väistelyliikkeen :)
Niin ja todella usea niistä, jotka kuitin ottavat, nakkaavat sen siihen kassapöydälle. Joten koska arvioni mukaan reilusti alle puolet asiakkaista todella haluavat sen kuitin, minusta on kätevämpi kysyä.
Tosin tässäkin on vähän pelisilmä harjaantunut ja osaan jo aika hyvin erottaa, kelle kuitin annan suoraan, keltä kysyn ja tietenkin on joitakin vakkareita joiden kuitit tulee heittää suoraan kyselemättä roskiin :) (ovat siis monta kertaa sanoneet että ilmoittavat kyllä etukäteen jos tarvitsevat).
-juttele hiukan jos itse kommentoin jotain
-kun annat rahoja takaisin niin anna ensin kolikot ja sitten setelit (on ainakin minusta helpompi laittaa kukkaroon eka setelit ja sitten kolikot)
-yritä hymyillä (tiedän että kaikilla on hankalia päiviä ja joillakin aika nyrpeä perusilme, mutta silti :)
Ymmärrän AP:ta hyvin, mutta silti niin käsittämätöntä, miten voi olla joillekin niin suuri asia ja ongelma se miten kassahenkilöt toimii. :D
Olen itsekin toiminut kauppojen kassoilla nuoruudessani (olen mies), ja toki sain ns. erityiskohtelua sukupuoleni takia, sitä en kiellä. Mutta olen niiiin paljon lukenut siitä miten joillekin on niin tärkeää että sanotaan päivää eikä hei, ja sitten pitää katsoa tuohon kohtaan ja sitten ojentaa oikealla sekunnilla kortti, jne jne jne. AIVAN ÄLYTÖNTÄ.
Mitään muuta en osaa sanoa, kuin että mahtavaa että on asiat elämässä niin hyvin, että suurin hankaluus on se, että pitää kritisoida ja kommentoida kassatyöntekijän käyttäytymistä. :D
Oivoi, ei tähän muuta keksi. Minulle riittää että on perusystävällinen, ja käyttäytyy ihmisiksi. Ja tarvittaessa huomioi sen että kävelen liikkeeseen sisään (jos kyse ei ruokakaupasta vaan erikoistavaraa myyvästä liikkeestä).
Miten kaikesta osataankin nykypäivänä tehdä ongelma.. Kaikkialta pitää vaatia ruhtinaan kohtelua. Oma päivä jatkuu yhtä onnellisena jos myyjä ei vaan sylkäse naamaani ja saan mahdolliset vaihtorahat takaisin, eikä ala kamalasti mua haukkumaan tiskillä. :)
No ei minuakaan rassaa kassojen toiminta, eikä pivää saa pilalle millään normaalitoimella. Mutta tässähän nimenomaan kysyttiin, millainen on optimaalinen palvelutapa!
Ap.lle vastasin jo tuolla ylempänä. Teitittely on minusta hassua, kun olen kuitenkin alle 40 ja pukeudun nuorekkaasti (tosin olen luvannut, että minua saaa lyödä kovaa, jo käytän itsestäni ilmaisua 'nuorekas' ;). Ei se teitittelykään haittaa enkä ota sitä kommenttina iästäni, vaan ko. henkilön valitsemana tapana puhutella ihmisiä.
Ymmärrän AP:ta hyvin, mutta silti niin käsittämätöntä, miten voi olla joillekin niin suuri asia ja ongelma se miten kassahenkilöt toimii. :D
Olen itsekin toiminut kauppojen kassoilla nuoruudessani (olen mies), ja toki sain ns. erityiskohtelua sukupuoleni takia, sitä en kiellä. Mutta olen niiiin paljon lukenut siitä miten joillekin on niin tärkeää että sanotaan päivää eikä hei, ja sitten pitää katsoa tuohon kohtaan ja sitten ojentaa oikealla sekunnilla kortti, jne jne jne. AIVAN ÄLYTÖNTÄ.
Mitään muuta en osaa sanoa, kuin että mahtavaa että on asiat elämässä niin hyvin, että suurin hankaluus on se, että pitää kritisoida ja kommentoida kassatyöntekijän käyttäytymistä. :D
Oivoi, ei tähän muuta keksi. Minulle riittää että on perusystävällinen, ja käyttäytyy ihmisiksi. Ja tarvittaessa huomioi sen että kävelen liikkeeseen sisään (jos kyse ei ruokakaupasta vaan erikoistavaraa myyvästä liikkeestä).
Miten kaikesta osataankin nykypäivänä tehdä ongelma.. Kaikkialta pitää vaatia ruhtinaan kohtelua. Oma päivä jatkuu yhtä onnellisena jos myyjä ei vaan sylkäse naamaani ja saan mahdolliset vaihtorahat takaisin, eikä ala kamalasti mua haukkumaan tiskillä. :)
Pientä relaa.