Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoillis-lestadiolaisuus kiehtoo mua hirveesti!

Vierailija
04.07.2011 |

Olen jo useamman vuoden lueskellut aiheesta ja nyt taas katsontu suviseura-sivustoja. Ihan huikeeta. Aika ison kaupungin verran väkeä kokoontuu keekelle peltoa kuulemaan sanaa.

Millaista siellä on? Millaista on kuulua semmoiseen yhteisöön?

En usko, että vaikka myöhäisherännäisenä liittyisi joukkoon, voisi ikinä kunnolla päästä sisään toimintaan.

ja vielä tuossa mietin, että voiko lestadiolainen olla feministi? Toki näin ulkopuolista mietityttää tuo naisen asema ja muutenkin sääntöjen lateleminen. Mutta siitä huolimatta, todella kiehtovaa.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala-suhteensa etsimisessä turvallisempiin seurakuntayhteyksiin. Vl uskossa voi joutua käsittelemään asioita, jotka johtavat umpikujaan ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
2/50 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala-suhteensa etsimisessä turvallisempiin seurakuntayhteyksiin. Vl uskossa voi joutua käsittelemään asioita, jotka johtavat umpikujaan ennemmin tai myöhemmin.

Mua varmaan kiinnostaa enemmän tuo vahva yhteisöllisyys, joka ajaa ihmiset yhteen ja pitää yhdessä. Mulla on oma uskoni, joka ei taatusti taipuisi vl-muottiin. Vaikka tavallaan tunnenkin kaipuuta sen kaltaista heittymistä kohtaan. Lisäksi oma auktoriteettien epäileminen ei ehkä sopisi hyvin kuvioon.

Ja tosiaan luulen, että tuohon pitäisi kasvaa, ei siihen voi tulla ulkoa päin. Mutta kiinnostaa kovasti!

Missäköän kaikki vl-ihmiset ovat? Jossain vaiheessa täällä oli (tai sanoi olevansa) heitä, nyt ei ole hetkeen ollut juuri mitään sen suuntaista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäköän kaikki vl-ihmiset ovat? Jossain vaiheessa täällä oli (tai sanoi olevansa) heitä, nyt ei ole hetkeen ollut juuri mitään sen suuntaista...

Vierailija
4/50 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokaisella paikkakunnalla on oma rauhanyhdistys, jonka kaikille avoimista tilaisuuksista ilmoitetaan internetissä ja/tai paikallislehdissä.

Myös suviseurat sekä pienoissuvarit/maakunnalliset kesäseurat ovat kaikille avoimia ja olet sinne enemmän kuin tervetullut!

- juuri Lumijoelta palannut

Vierailija
5/50 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme uskossa, kristittyjä siis, ja itse asiassa kävimme Suviseuroillakin kerran ja kerran seuroissa Oulunkykässä.

Molemmat olivat kokemuksina ihan hyviä, mutta olen kanssasi samaa mieltä, että siihen uskoon pitäisi syntyä, jotta pääsisi mukaan kuvioihin.

Itselläni oli aikoinaan vaikea hyväksyä ehkäisyä ja toivoin, että olisin vain voinut jättää lasten tulon Herran haltuun. Siksikin VL-usko kiehtoi. Mutta nyt on ihan selkeästi alkanut tuntua siltä, että lapsiluku on tämän lapsen jälkeen täynnä, joten aiomme jatkossa käyttää ehkäisyä.

Minä hyväksyn naispappeuden ja homoliittojen siunaamisen, joten sikälikään SRK ei ole minua varten.

Mutta edelleen asia kiehtoo, vaikken siihen koskaan voisikaan itse kääntyä. Ja Suviseuroille mennään varmaan vielä joskus, kunhan ne ovat taas lähempänä asuinpaikkaamme.

Vierailija
6/50 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokaisella paikkakunnalla on oma rauhanyhdistys, jonka kaikille avoimista tilaisuuksista ilmoitetaan internetissä ja/tai paikallislehdissä.

Myös suviseurat sekä pienoissuvarit/maakunnalliset kesäseurat ovat kaikille avoimia ja olet sinne enemmän kuin tervetullut!

- juuri Lumijoelta palannut

En tiedä, että uskaltaisiko. Millaista oli suviseuroissa?

Vierailija
7/50 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit löytää "kodin" esim. vanhoillislestadiolaisuudesta tai mistä tahansa liikkeestä, missä iso osa elämäsi ehdoista määritetään ulkopuolelta.

Ymmärräthän toki, että jos valitset vanhoillislestadiolaisuuden ylennät itsesi kanssaihmisiäsi korkeammalle tasolle ja tuomitset heidät tulimereen. Ja usko tai älä, pystyt myös syrjäyttämään viralliset valtakunnalliset liikennemerkit ja ohjaamaan seuraliikenteen pääväylälle kolmion takaa ainoastaan näyttämällä jumalaista liikennemerkkiä. Eikö vaan olekin siistiä!?

Vierailija
8/50 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit löytää "kodin" esim. vanhoillislestadiolaisuudesta tai mistä tahansa liikkeestä, missä iso osa elämäsi ehdoista määritetään ulkopuolelta.

Ymmärräthän toki, että jos valitset vanhoillislestadiolaisuuden ylennät itsesi kanssaihmisiäsi korkeammalle tasolle ja tuomitset heidät tulimereen. Ja usko tai älä, pystyt myös syrjäyttämään viralliset valtakunnalliset liikennemerkit ja ohjaamaan seuraliikenteen pääväylälle kolmion takaa ainoastaan näyttämällä jumalaista liikennemerkkiä. Eikö vaan olekin siistiä!?

Ap, täältä saat hyvin ristiriitaisia vastauksia, joten kokonaisuuden/ oman käsityksen muodostaminen on aika vaikeaa. Kerää rohkeutesi ja mene/tule seuroihin. Nyt kesällä on useampina viikonloppuina maakunnallisia kesäseuroja mm. Reisjärven, Ranuan ja Jämsän kansanopistoilla, Alajärven kesäseuran kirkon ympäristössä. Ovat pienempimuotoisia "suviseuroja". Itse ymmärrän osittain kritiikin vl:ä kohtaan, mutta totuushan on se että oli toiminta/yhteisöllisyys mitä tahansa, on aihe aina herkullinen kritisoitavaksi. Näin on vähän kaikkien eri uskonnollisiin yhteisöihin kuuluvien kohdalla. Nykyään ihmistä joka uskoo Jumalaan tmv, pidetään osittain jo outona/hulluna.

Itse tunnen useampia jotka ovat "liittyneet" lestadiolaisuuteen aikuisiällä. Pääsääntöisesti ovat ihan hyvin löytäneet paikkansa sieltä.

Itse menen perheeni kanssa Jämsän opistoseuroihin, suviseuroihin kun ei päästy. Sitä viikonloppua kovasti odottelemme. :)

Vierailija
9/50 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi muuta kuin ihmetellä ja onnitella uskovaisia. Ilo ja rauha oli käsinkosketeltavaa. Siellä oli turvallisen tuntuista. Ei merkkiäkään lehtien jutuista. Olen lukenut lehdistä mm. Musta pilvi leijuu suviseurojen yllä- eipä näkynyt, luin kuinka koko lu

Lumijoki on roskattu jne. Ajellessamme lumijoen keskustassa en nähnyt juurikaan roskia . Eli paljon kirjoitetaan kun ei ymmärretä ja ollaan muka suvaitsevaisia mutta suvaiaevaisuuden raja menee lestojen kohdalla. Minusta on outoa se että siellä ihan yleisesti luettiin esitykouksia joissa monet elämän ongelmat oli esillä. Sitten väitetään että lestat piilottelevat ja väittävät ettei niitä ole. Tuo on kanssa ihan hassua että he ylentävät itsensä. Samalla perusteella voisi sanoa että muut ylentävät itsensä jne.

Käy ihmeessä tutustumassa. Moni kirjoittelee musta tuntuu/ olen kuullut juttuja muttei uskalla mennä oikeasti avoimin mielin tutustumaan.

Vierailija
10/50 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin, että tämä palsta taitaa olla viimeinen paikka missä kannattaa tästä asiasta kysellä. :) Täältä saa niin monenlaisia kommentteja, että niiden perusteella on mahdotonta perustaa oikeanlaista kuvaa vanhoillislestadiolaisuudesta.

Suviseuroista saa hyvin tietoa suviseurojen sivuilta: www.suviseurat.fi/2011.

Rohkaisen käymään paikallisissa seuroissa. Siellä näet lestadiolaisia ja voit jutella heidän kanssaan.

Vierailija
11/50 |
05.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa kuunnella seurapuheita. Niistähän se sanoma tulee, raamatun tekstiä, sen selitystä ja ajankohtaisia aiheita. Suviseurojen sivuilta löytää myös puheet ja netin välityksellä voi kuunnella paikallisten rauhanyhdistysten seuraohjelman mukaan puheita.

Meidän perhe ei päässyt tänä vuonna suviseuroihin, mutta oli rohkaisevaa, lohduttavaa ja voimaa antavaa kuunnella kuitenkin puheita ja keskusteluja sieltä. Myös kuvat suviseuroista oli ilahduttavia.

Vierailija
12/50 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla samaa mieltä, sitä se on, ja julkisivun kiillotusta. yhtä aitoa kuin entisten sosialistimaiden ulospäin mainostama sopu ja yksimielisyys.

Vierailija
13/50 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suviseurojen avulla liikkeen johto osoittaa aina "suurinta ja kauneinta"

http://freepathways.wordpress.com/2011/07/05/materialismin-mahtinaytos/

Vierailija
14/50 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran erehtyin päivästä kun olin menossa tuttavani lapsen rippijuhliin ja siellä olikin joku kokous menossa, katselin aikani ympärille ja ihmettelin mitä siellä tapahtuu kun ei näytä rippijuhlilta ja joku vanhempi mies tuli ottamaan hiasta kiinni, veti penkkiin istumaan ja sanoi että kuuntele tarkkaan kävi laittamassa oven lukkoon ja sitten alkoi sieltä edestä kuulumaan uhkaavaan äänensävyyn kaikenlaista sättimistä minua kohtaan, naureskelin ja hymuilin luulin sitä vitsiksi ja olin lähdössä pois niin se puhuja osoitti sormilla minua ja alkoi oikein huutamaan minulle jotakin ja vieressä istujat osoittivat myös sormella minua, katsoin paremmaksi häipyö paikalta ja nopeaa pois, ulko-ovi oli lukossa mutta siinä oli sisäpuolella avain varmaankin unohtunut siltä kuka sen laittoi lukkoon, painelin autooni ja hurautin kotiin kaljalle ja miettimään että mitä oikein tapahtui, ei opikein kiinnostais mennä uudestaan sinne jos tuollasta sairasta peliä se messu tai mikä onkaan.

Vierailija
15/50 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran erehtyin päivästä kun olin menossa tuttavani lapsen rippijuhliin ja siellä olikin joku kokous menossa, katselin aikani ympärille ja ihmettelin mitä siellä tapahtuu kun ei näytä rippijuhlilta ja joku vanhempi mies tuli ottamaan hiasta kiinni, veti penkkiin istumaan ja sanoi että kuuntele tarkkaan kävi laittamassa oven lukkoon ja sitten alkoi sieltä edestä kuulumaan uhkaavaan äänensävyyn kaikenlaista sättimistä minua kohtaan, naureskelin ja hymuilin luulin sitä vitsiksi ja olin lähdössä pois niin se puhuja osoitti sormilla minua ja alkoi oikein huutamaan minulle jotakin ja vieressä istujat osoittivat myös sormella minua, katsoin paremmaksi häipyö paikalta ja nopeaa pois, ulko-ovi oli lukossa mutta siinä oli sisäpuolella avain varmaankin unohtunut siltä kuka sen laittoi lukkoon, painelin autooni ja hurautin kotiin kaljalle ja miettimään että mitä oikein tapahtui, ei opikein kiinnostais mennä uudestaan sinne jos tuollasta sairasta peliä se messu tai mikä onkaan.

Vierailija
16/50 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kertoo erään lestadiolaisen perheen tarinaa

Armon penikoita ,Sara Ranta - Rönnlund.

Kerro sitten mitä tykkäsit

Vierailija
17/50 |
07.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea tehdessäsi ratkaisua :

http://freepathways.wordpress.com/

Vierailija
18/50 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että ihan myönteiset ja hyödylliset sekä ihmissuhteita kannustavat asiat ovat lestadiolaisuudessa kiellettyjä

http://scratchpad.wikia.com/wiki/Synnit

Oudointa on että nuo on ihmisten itsensä keksimiä, eihän Raamatussa kielletä esim. kohottamsta onnittelumaljaa, esim. syntymäpäivillä tai valmistujaisjuhlassa...

Vierailija
19/50 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon vl kodista ja kävin SRK rippikoulun niin ymmärsin asioita mitä selitettiin lestadiolaisten uskosta , mitä en oo ikinä ennen ymmärtänyt . Uskovaisilla ei ole mätään sääntöjä! Lapset on jumalan lahja , mutta jos terveydelle vaaraksi niin (mun ja monien muiden mielestä) ehkäisy hyväksyttävää . Ja juoda ei saa koska , raamatussa lukee että jeesus on sanonut että juokaa viini minun muistolleni . ja juomari ei pääse taivaaseen . Ja taitaa siellä jotain humaltumisesta lukea . Ja että vain uskolla pääsee taivaaseen . Jokainen ihminen tekee syntiä , ihan huomaamattakin . Kaikki synnit voi uskoa anteeksi . Ja raamatussa lukee että jokaisen pitää noudattaa esivaltaa . elikkä jos rikot lakia teet syntiä . Ja rikolliset pitää toimittaa maanpäällisen tuomion eteen . Ja tässä tullaan siihen että esim siinä '''minnan'' tapauksessa ne kaikki muut teki syntiä kun ei toimittanu oikeuden eteen pedofiilejä.

Vierailija
20/50 |
09.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatuntohjan se sanoo mikä ei uskovaiselle sovi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä