Maksaisitteko lapsillenne mansikoiden poimimisesta?
Jos lapset 12 ja 13 -vuotiaat kävisivät keräämässä muutaman kilometrin päässä mansikkatilalla mansikoita omalle perheelle, maksaisitteko siitä? Ja kuinka paljon? Vai olisiko se, että no kotitöistä ei makseta? Vai kuinka toimisitte / tai olette ehkä toimineetkin?
Kommentit (4)
mutta riippuisi vähän. Jos he poimisivat mansikoita, ja minä tekisin myöhemmin vaikkapa mansikkakakun, niin tuossahan työnjako jollain tavalla toteutuisi. Jos taas poimisivat enemmän, esim. pakastimeen, niin sitten korvaisin heille jotain, jos en rahalla, niin jollain heidän haluamallaan vaatteella, korulla tmv. pienellä.
Jos aletaan puhua n. 10 kilosta ja siitä ylöspäin, niin kyllähän se poiminta jo sen verran raskasta on, että siitä jotain pientä korvausta haluan antaa.
mutta mun mielestä oli törkee ajatus, kun olin 12, että 15-v veljeni oli kesätöissä ja sai pitää kaikki palkkansa ite, ja mun oletettiin tekevän viikkosiivoukset ym. kesällä ku ei ollu koulua, ilman palkkaa. Isä siis oli tätä mieltä. Onneksi äiti piti mun puolia, ja sain sitten jotain pientä palkkaa. Tein kesälomalla siis kotitöitä ehkä 10 tuntia viikossa, ja sain pientä palkkaa. Musta se oli fiksua.
Mutta yksittäsestä mansikanpoiminnasta en osaa sanoa. Riippuu vähän tilanteesta.
Kuinka olisikaan, jos kotona olisi 12 vuotias pikkuveli ja kesätöissä 15 vuotias sisko. Epäilen, että monessa perheessä sisko siivoaisi silti ja ilmaiseksi. Pikkuveli olisi niin pikku ja niin poika, että senhän pitää viettää kesää.
Jos ämpäri /lapsi niin sen saisi tehdä vielä ilman erityiskorvausta, mutta jos suurempia määriä niin onusta tulisi viikkorahaan.