Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita "modernin selkeä" muka ajaton sisustus ja klassikoiden keräily, artek-tyyli yms.

Vierailija
04.07.2011 |

Mua ärsyttää just tuollainen että ollaan sitten olevinaan niin hienoa, kun jotain artekia ostetaan tai joku design-valaisin jostain Hulluilta Päiviltä tai Askon tarjouksesta.

Ja jotain "selkeää linjaa", kulmikkaita huonekaluja... niitä on kaikki paikat täys.

Tehdään jostain sisustuslehdessä / asuntomessuilla nähtyä tusinakotia.

Itselläkin oli ehkä VÄHÄN sen tyyppistä (tosin kyllä omaakin ideaa seassa), mutta nyt onneksi erilaisessa talossa laitan rauhassa vähän sellaista selkeää, mutta kuitenkin pehmeämpää, hieman "romanttisempaa".

Joku voisi inhota tätäkin, kun on aika paljon valkoista, vaikkei nyt ihan kauheaa uusvanha-maalaisromanttis-piperrystä olekaan.

Jotenkin vaan mua ärsyttää jo sellaiset ihmisetkin, joitten kotien pitää näyttää joltain design-kodeilta; kaikki ketä tunnen, on aika epämiellyttäviä pyrkyri-luonteita.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot ovat täynnä klassikoita - ovatko ne muka mahtavia paikkoja

Vierailija
2/45 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ärsytä kyllä yhtään mikään sisustustyyli, sehän vasta ikävystyttävää olisi, jos kaikilla olisi tasan sama maku. Itse en tykkää yhtään just siitä romanttisesta white-on-whitesta, enkä mistään antiikkiesinekokoelmista (ja ylipäänsä mikä tahansa tyyli vietynä äärimmäisyyksiin vie mielestäni kodikkuuden), mutta en kyllä todellakaan ärsyynny siitä, että jotkut tykkää. Mitä se minulta on pois?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua tosiaan ärsyttää tuo "mun juttu" -ajattelu, koska 95% kohdalla se on vain laumasieluisuutta. Aikansa kutakin. Olin aivan hulluna, kun kaveri rakensi juuri talon ja laitti tasan oman makunsa mukaista. Mm. tammiset peiliovet keittiöön ja eteiseen pronssiset peilit. Oi, niin out näiden trendipellejen mielestä, mutta minusta 100-kertaa ajattomampaa kuin nämä vetimettömät kaapistot keittiössä, jotain vaakaviilua, joka on niin ärtsyä, että muutamassa vuodessa on kamaluus.

Kaunis on kaunista. Se voi olla tuota kliseistä trendikkyyttä, mutta yhtä lailla joku 90-lukulaiseen tyyliin laitettu boordikylppäri voi olla hurmaava tai keittiön taustalaatat hedelmälaatoilla.

Vierailija
4/45 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mulle tulee siitä mieleen lapsuudenkoti ja lapsuuden mummola. Kodikasta ja nostalgista.

Vierailija
5/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyypillinen suomalainen.

Ap:tä ärsyttää oikeastaan aivan kaikki.

:D

Vierailija
6/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ärsytä se itse tyyli, mutta kyllä jonkun verran tuo ihmistyyppi, joka tuohon haksahtaa. Ollaan tosissaan niin olevinaan ja niin kultturellia, tehdään ja ollaan kiinnostuneita siitä, mistä "kuuluu" olla vaikka oikeasti itse haluaisi jotain aivan muuta, ollaan tosi "tiedostavia" eikä ollenkaan ajatella asiaa itse eikä oteta edes selvää mistään.

Jos toi tyyli taasen on se "oma" tyyli, niin silloin se on eri asia.

Vierailija
7/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua teitä. Miksi ihmiset eivät ihan vaan yksinkertaisesti voisi siitä siitä tyylistä? Ja mitä pahaa on siinä jos arvostaa laadukasta ja kestävää? Miksi se olisi jokin "haksahdus"?

Jotenkin tuntuu että kyse on vain siitä, että esim.Artek on aika kallista tavaraa ja sitä on usein pidetty vähän niinkuin virallisena "hyvänä makuna". Se mielletään varakkaiden ja koulutettujen ihmisten tyyliksi, ja siitä pitävät ihmiset sitten sellaisiksi, jotka yrittävät esittää varakkaampia ja parempimakuisia kuin ovatkaan. Ihan älytöntä ja vainoharhaista vikojen etsimistä muista. Niinkuin ylipäänsä muiden sisustustyylien rääpiminen tällaisilla palstoilla. Antakaa ihmisten sisustaa rauhassa!

Vierailija
8/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

söpöintähän tässä keskustelussa on se, että design-sanaa käyttävät ihmiset eivät osaa sitä edes kirjoittaa oikein.

Ihan sama, miten kotisi sisustat, jos siellä itse viihdyt. En ole tavannut ketään, joka olisi oikeastaan sinut itsensä kanssa, joka pätee sillä, että vaihtaa sisustustyyliään kolmen vuoden välein.

Vierailija
9/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 22:39"]

Kirjastot ovat täynnä klassikoita - ovatko ne muka mahtavia paikkoja

[/quote]

Ovat.

Vierailija
10/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tosi absurdi ketju. Tässä ollaan nyt taas sellaisten asioiden äärellä, joista ei Afrikan aids-orpojen tarvitse huolehtia. Hieman suhteellisuudentajua, kiitos.

Vierailija
11/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 09:03"]

En tajua teitä. Miksi ihmiset eivät ihan vaan yksinkertaisesti voisi siitä siitä tyylistä? Ja mitä pahaa on siinä jos arvostaa laadukasta ja kestävää? Miksi se olisi jokin "haksahdus"?

[/quote]Mun mielestä taas just päinvastoin. Eli täällähän on just sanottu, että mikäs siinä, jos tykkää, mutta kun kovin monella se ei ole aitoa tykkäämistä vaan siihen vaan juurikin haksahdetaan, koska niin luki jossain hienossa sisustuslehdessä ja sisustusohjelmassakin sanottiin silleen.

Ja ikävän usein sen kyllä myös huomaa ihan lopputuloksestakin, että onko se tehty omaa silmää miellyttäen vai yritetty miellyttää jotain muuta tahoa.

Vierailija
12/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja koen sen kyllä vähän "hassuna", kun esim. yksi kaverini aina vouhaa jonkun artekkien ja designtuotteiden perään, vaikka kuvittelisin että etenkää heidän tuloilla ei juuri voisi ostella mitään niin kalliitta juttuja, vaikka miten pitkäikäisiä olisivatkin. 
Kyllä niissä silti siitä brändistä maksetaan myös ekstraa. 

ap"

Jaaha, siis rahasta oli taas tässäkin ketjussa kyse, eikä sisutusmausta.

Vierailija
13/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja koen sen kyllä vähän "hassuna", kun esim. yksi kaverini aina vouhaa jonkun artekkien ja designtuotteiden perään, vaikka kuvittelisin että etenkää heidän tuloilla ei juuri voisi ostella mitään niin kalliitta juttuja, vaikka miten pitkäikäisiä olisivatkin. 
Kyllä niissä silti siitä brändistä maksetaan myös ekstraa. 

ap"

Jaaha, siis rahasta oli taas tässäkin ketjussa kyse, eikä sisutusmausta.

Vierailija
14/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän mielestä sisustuslehtien kuvat aivan samanlaisia kuin 10-15 vuotta sitten? Musta tuntuu, että jos avaa lehden vuodelta 2001 ja 2013 niissä on pyöritelty samoja kuvia. Yleisväritys on valkoinen, sitten haetaan jotain yksityiskohtia jostain Timbuktun matkamuistosta. Olisi virkistävä yllätys jos joskus olisi matkamuistot haettu Iin Kärkkäiseltä.

Vierailija
15/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 09:21"]

Jotenkin tosi absurdi ketju. Tässä ollaan nyt taas sellaisten asioiden äärellä, joista ei Afrikan aids-orpojen tarvitse huolehtia. Hieman suhteellisuudentajua, kiitos.

[/quote]Hei jeeee jeee jeesustelija!

Vierailija
16/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 09:21"]

[/quote]Hei jeeee jeee jeesustelija!

[/quote]

Kolahtiko kovaa?

Vierailija
17/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ei. Ei siksi, että kukin laittakoon kotinsa omalla tyylillään. Pääasia että itse siellä viihtyy ja tuntee olonsa hyväksi. 

Ei siksikin että mulla on suvussa ja ystäväpiirissä tosi paljon näitä artek koteja. Koulutettuja kaupunkilaisia, paljon graafisen alan ihmisiä jne.

Joo siksi, että välillä tuntuu että sen kodinkin pitää olla niin kamalan kontrolloitu. Sitä virallista hyvää makua on mustat vaatteet ja artek-koti, mukana pari jonkun kotimaisen tuoreemman tekijän minimalistista valaisinta ja mustavalkoista grafiikanlehteä. Hirveästi kontrollia ihmisten elämässä!! Laittakaa nyt edes kotona vähän ranttaliks!

Eikö se koti vois olla se missä persoona ja oma eletty elämä saisi näkyä? Ulkomailla asuessani huomasin että artek-koti on hassu suomalainen (pk-seutulainen?) ilmiö. Muualla en ole törmännyt ilmiöön virallisesti hyvällä maulla sisustetusta kodista vaan kodit on ihan kaikenlaisia.

Vierailija
18/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D voi luoja.

Vierailija
19/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 09:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 09:03"]

[/quote]Mun mielestä taas just päinvastoin. Eli täällähän on just sanottu, että mikäs siinä, jos tykkää, mutta kun kovin monella se ei ole aitoa tykkäämistä vaan siihen vaan juurikin haksahdetaan, koska niin luki jossain hienossa sisustuslehdessä ja sisustusohjelmassakin sanottiin silleen.

Ja ikävän usein sen kyllä myös huomaa ihan lopputuloksestakin, että onko se tehty omaa silmää miellyttäen vai yritetty miellyttää jotain muuta tahoa.

[/quote]

No minusta tuo tulkinta taas on just sitä vainoharhaisuutta josta kirjoitin. Mistä te tiedätte, että kyseinen ihminen ei oikeasti pidä siitä tyylistä vaan yrittää olla jotain hienompaa? Miten minusta tuntuu että te vain luulette ja oletatte niin? Vai kertovatko he itse heille että en minä oikeasti tästä tonnin tuolista pidä, kunhan yritän esittää jotakin? Ja ei, en usko että teillä on sellaista maagista silmää että näette sen päältä lopputuloksesta. 

Vierailija
20/45 |
15.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 09:47"]

No minusta tuo tulkinta taas on just sitä vainoharhaisuutta josta kirjoitin. Mistä te tiedätte, että kyseinen ihminen ei oikeasti pidä siitä tyylistä vaan yrittää olla jotain hienompaa? Miten minusta tuntuu että te vain luulette ja oletatte niin? Vai kertovatko he itse heille että en minä oikeasti tästä tonnin tuolista pidä, kunhan yritän esittää jotakin? Ja ei, en usko että teillä on sellaista maagista silmää että näette sen päältä lopputuloksesta. 

[/quote]

Siihen on sellaisia tietynlaisia viitteitä.

Kysyy vaikkapa kirpparilla jostain kalusteesta tai esineestä tällaiselta henkilöltä mielipidettä. Sama homma on mm. musiikissa, koska pitää pitää tietystä artistista ja dumata tietyt, jos ei tunnista artistia, niin on miltei mahdoton saada tällaiselta ihmiseltä mielipidettä suusta ulos. Jne jne jne.

Tällainen ihminen voi kertoa mielipiteen vasta, kun tietää merkin/valmistajan/esittäjän. Jos sitten taas kertoo mielipiteen ja sitten tuote onkin nk. hyväksyttyä merkkiä, mielipidettä lähdetään nopeasti muuttamaan ja taas toisin päin tietenkin myös.

Jos maku on oma, niin merkillä ei varmaankaan ole mitään väliä vaan sillä, että miellyttääkö se silmää?

Tietenkin, jos esim. joku halpa tuote ei kestä käyttöä yms, niin on hyvinkin fiksua ja ihan perusteltua hakea se muotoilu joltain laadukkaalta valmistajalta, mutta siinäkään kohtaa ei kyse ole enää varsinaisesti merkistä vaan laadusta, joka ei edelleenkään vaikuta tuotteen ulkonäköön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi