Tutista vieroitus, vertaistukea kaivataan!
Vauva on 11,5kk ja tänään nukhati ensimmäistä kertaa ilman tuttia. Huusi kaksi tuntia lähes tulkoon kokoajan. Pidin hänestä kiinni, oli kainalossani sängyssä. Puhelin rauhallisesti ja lauloin tuutulauluja. Pieni oli ihan hikinen ja karjui äänensä käheäksi. Selitin että tutti on rikki ja voi nukkua ilman tuttia, äiti on lähellä.
Olenko toiminut ollenkaan oikein? Sydäntä niin raastaa ja toivon että huomiset päiväunet ja yänukutus menisi vähän kivuttomammin. Toivottavasti lapseni ei saanut traumoja.
Miten teillä on sujunut tutista luopuminen tässä iässä?
Kommentit (32)
Meillä vielä tutti nukkumaan menessä. Ikää 1,5v. Muuten ei syö tuttia.
vähän ihmettelen että eikait siitä mitään haittaa olis jos oisit vielä tutin antanu olla.
Meillä 1v9kk tyttö nukkuu nyt kolmatta yötä ilman tuttia. Kaksi iltaa meni huutaessa, tänä iltana ei muistellut koko tuttia enää.
hienon lelun tutista, ei tarvinnut itkeä. Mikään nykyaikainen tutkimus ei pakota eroamaan tutista noin pienenä.
Otin 2.5-vuotiaalta pois. Sanoin, että iso tyttö ei enää tarvi. Pohjustin pari viikkoa ja se oli siinä. Ei itkuja.
En halunnut napata ap:n lapsen ikäisenä, koska sain lapsen syömään tuttia vasta puolivuotiiana. Ja siitä lähtein lapsi myös nukkui pitkät yöunet.
Jätin yösyötöt samaan aikaan pois ja annoin tutin tilalle. Bueno.
Koeta jaksaa.
Onko lapsi kovin pehmolelujen perään? Mitä jos veisit lelukauppaan ja katsoisitte yhdessä mukavan pehmeän unikaverin sänkyyn?
Mun lapsi vaihtoi tutin mielellään Ikean isoon pehmeään pupuun.
ymmärrän kyllä jos tutista luopuminen käy helposti mut en kyl huudattais noin pientä. miten te ees pystytte siihen?
Paljon helpompi homma sitten kun lähempänä 2v.
Ymmärtää selitykset ja pohjatyö on helppo tehdä esim. aiheesta on paljon lasten kirjojakin.
Ei lasta kannata vieroittaa tutista tuossa iässä varsinkin, jos kyseessä on vain nukahtamisen tai tyynnyttämisen väline. Odota ihan rauhassa kunnes lapsesi on 2v. Silloin lapsi jo ymmärtää asioita ja hänen kanssa voi luultavasti sopia ja keskustella asiasta.
Omaltani lähti tutit tasan 2v siten, että leikkasin niistä imuosat pois ja sitten ihmeteltiin, että ovat menneet vanhuuttaan rikki. Muksua inhotti rikkinäinen tutti ja pyysi tilalle vesihörpyn. Ei itkun itkua. Toisin kuin puoli vuotta aiemmin, jolloin (pelkkä tutin jättäminen pois) aiheutti pitkät itkut kunnes lapsi nukahti itkuihinsa olkkarin sohvalle aamuyöstä. Tätä tuli viikko kokeiltua. Täysin tyhmä idea, lapsi parka.
Koeta jaksaa.
Onko lapsi kovin pehmolelujen perään? Mitä jos veisit lelukauppaan ja katsoisitte yhdessä mukavan pehmeän unikaverin sänkyyn?Mun lapsi vaihtoi tutin mielellään Ikean isoon pehmeään pupuun.
Jokainen päättäköön itse sopivan hetken napata tutti pois. Meillä lähti iän ollessa 1v 3kk, mutta tosin meni todella helpolla: eka iltana itkeskelyä 20min ja toisena 5min ja siinä se. Mutta tutti oli siinä vaiheessa käytössä vain sänkyyn nukkumaan mennessä, ei autossa/vaunuissa/leikeissä/väsyneenä jne.
Nyt kuitenkin olen sitä mieltä, että ei enää tuttia takaisin. Ja minusta parempi ottaa viimeistään 2v ikään mennessä pois ihan hampaidenkin vuoksi. Ja ei "iso" lapsi tarvitse tuttia mihinkään, se on eriskummallisen näköistä, kun juoksevat tutit suussaan;)
Jokainen päättäköön itse sopivan hetken napata tutti pois. Meillä lähti iän ollessa 1v 3kk, mutta tosin meni todella helpolla: eka iltana itkeskelyä 20min ja toisena 5min ja siinä se. Mutta tutti oli siinä vaiheessa käytössä vain sänkyyn nukkumaan mennessä, ei autossa/vaunuissa/leikeissä/väsyneenä jne.
Nyt kuitenkin olen sitä mieltä, että ei enää tuttia takaisin. Ja minusta parempi ottaa viimeistään 2v ikään mennessä pois ihan hampaidenkin vuoksi. Ja ei "iso" lapsi tarvitse tuttia mihinkään, se on eriskummallisen näköistä, kun juoksevat tutit suussaan;)
ja ota pois sitten kun ymmärtää, että on jo iso eikä tarvitse tuttia. Käy paljon kivuttomammin. Nyt lapsi-polo ei käsitä alkuunkaan miksi ei saa turvaa tuovaa tuttia, jota ennen on saanut syödä. Sinuna vähentäisin tutin käyttöä niin, että syö vain nukkuessa ja kokeilisin vähän myöhemmin uudestaan. Meillä jätettiin pois kun tyttö oli 1v7kk ja hienosti meni. Vei itse tutit "linnunpojille" ja ekana iltana hieman valitteli. Seuraava päivä meni jo hienosti kun tutia kysellessä muistutin, että siellähän ne on lintuvauvojen suussa.
Esikoisen kanssa pidin tärkeänä sitä, että lapsi ymmärtää, miksi tuttia ei yllättäen ole. Niinpä tutti "unohtui" kotiin mökkireissulla, kun lapsi oli 1v10kk. Silti vaikka siis tuttia söi vain iltaisin sen nukahtamishetken (eli noin 15-30 min), niin jaksoi kaivata sitä viisi iltaa. Ei itkenyt suoraa huutoa, mutta uikutti ja toisteli tutaa ja imeskeli unileluaan. Yölläkin heräili pari kertaa pyytämään tutaa.
Ajattelin sitten, että ehkä odotin liian kauan ja että olisi helpompi ottaa tutti pois nuoremmalta ja olen nyt yrittänyt löytää sopivaa hetkeä, mutta meidän 1v5kk kuopus on aivan mieletön tutinlutkuttaja. Tarvitsee tuttia vielä päiväunille, pyytelee kesken päivänkin ja saa lohduttomia kohtauksia, jos ei saa tuttia. Lapsi aloittaa päivähoidon syyskuussa, ja kerroin tästä tuttiongelmasta hoitajalle ja vakuutin samalla, että otan tutin pois ennen hoidon alkua. Hoitaja ihan pyysi, että en niin tekisi. Sanoi, että on mieletön lohduntuoja aluksi ja että ilman muuta ekojen viikkojen jälkeen jätetään pois, mutta että ensialkuun on varmasti tärkeä ja merkittävä lohtu.
Kyllähän sinä, ap, nyt itse näet lapsestasi, tarvitseeko vauvasi vielä sitä tuttia vai ei. Jos tutin käyttö on rajattu nukkumistilanteisiin, en näe mitään syytä, miksi 11 kk:n ikäinen ei saisi sitä lohtututtiaan syödä iltaisin. Ei alle vuoden ikäinen tajua, miksi häneltä viedään se turva pois.
Koeta jaksaa.
Onko lapsi kovin pehmolelujen perään? Mitä jos veisit lelukauppaan ja katsoisitte yhdessä mukavan pehmeän unikaverin sänkyyn?Mun lapsi vaihtoi tutin mielellään Ikean isoon pehmeään pupuun.
Mun lapsi oli silloin tasan vuoden eli 12 kk vanha. Näin tosiaan kävi. Sanoin, ettei samanikäinen serkkunsakaan syö tuttia (serkkupoika ei kyllä koskaan ollut syönytkään tuttia). Meillä vaihtui tutti mukavasti unileluun.
ei huutoja, ei ongelmia. Sama koski tuttipullon käyttöä. En kyllä kauheesti muista noista ajoista kun on monta lasta...ehkä ne huusivatkin :-)
tuntuupa tosi mukavalta kun ensin on tämä ilta mennyt niin kuin on mennyt ja sitten tulee täällä saarnat miten nyt olet sydämetön ja paska äiti..
Miksi antaisin enää tuttia takaisin jos kerran yksi ilta on jo huudettu.. muutenhan tämä ilta olisi mennyt ihan hukkaan ja turhaan..
ap
tuttipulloa ei ole käytössä enää ollut kohta puoleen vuoteen ja itse näyttää vieroittavan itsensä juuri rinnalta kun ei enää rinta kelpaa iltaisin
ap
Meni hoitoon ja tutti unohtu kotiin. Oli nukahtanut siis päikkäreille ilman tuttia ni päätettiin et nyt jää pois. Ja hienosti luopu, ei itkuja tms. Olin aiemmin ajatellut et sit 2v mennessä luovutaan mut kävikin helposti noin. Toki oltiin jo vähäm ruvettu rajottaan päivisin tutin käyttöä ja virkeenä ollessa harmitukseen ei enää annettu tuttia vaan sylitettiin ja juteltiin. 1v tuntuu kyl itsestä tosi pieneltä vielä... Ja paljon kehittymistä ja muutoksia tuossa iässä..
yhtenä iltana huusi tutin perään sen 2h. Seuraavana iltana ei ollut enää mitään ongelmaa.
Ja juu,teet oikein. Tsemppiä! Kerran se kirpasee. Nyt kun kestit tuon niin älä enää anna tuttia takaisin. Joka pvä se helpottaa vaan