Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saankohan huomenna huutia neuvolassa kun en mennyt sokerirasitustestiin?

Vierailija
31.10.2005 |

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kannattaisi ajatella vauvan parasta...?!!

Vierailija
2/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten varmaan huomenna tulet haukkumaan terkkarin kun kehtasi sulle sanoa, että kuule olisi sinne pitänyt mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoista odottaessa jouduin käydä kaksi kertaa ja eskoinen painoi syntyessään rv39 3050g ja viimeksi nyt kun kävin lääkärissä tämän odoutuksen tiimoilta sanoi lääkäri että lapsi kasvaa täysin käyrien mukaan.

Ainoa syy miksi minua sinne ollaan laittamassa on painoni: 87kg/169cm.

Ja viimeksi kun olin sok.ras.testissä menin niin heikkoon kuntoon siitä litkun juomisesta..

ap

Vierailija
4/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en voi ymmärtää niitä jotka jättävät tällaiset kokeet vapaaehtoisesti väliin.

Vierailija
5/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ylipaino tekee suuremman riskin saada raskausdiabetes. Mieti nyt vielä. Uskon, että siitä tulee kurja olo, mutta se testi voi olla tarpeellinen.

Vierailija
6/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä se siltä terkalta ole pois jos sun lapsesi syntyy vammaisena sen takia, että et viittiny käydä testeissä, joiden tuloksen perusteella ois voinu asian ehkäistä.

Vierailija
7/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihavalle sula mahdottomuus.

Vierailija
8/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se asenne painettu kaaliin, niin sen äklönä ottaa. Sitruunamehua. Niin simppeliä.

Vierailija
9/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti, asiat tärkeysjärjestykseen!

Vierailija
10/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvinkin saada huutia neuvolassa. Ei noihin testeihin turhaan laiteta. Onneksi itse menin, kun kaikki kolme arvoa oli pielessä. Raskausdiabetes ei ole leikin asia, vaikuttaa hoitamattomana kovasti vauvan vointiin. Isoksi kasvu ei ole ainoa haitta. Elokuusta asti olen ollut dieetillä. Paino onkin noussut vaan 3kg ( ylipainoa oli 10kg) ja vaavi voinut hyvin ja kasvanut käyrillä. Marraskuussa onkin sitten laskettu aika.

Nyt kun on jo pitkään syönyt terveellisesti, niin on helppo jatkaa samaa linjaa sitten synnytyksen jälkeen ja toivon pääseväni noista ylikiloistani vihdoin ja viimein.

Vierailija
11/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myös jouduin sokerirasitukseen ylipainon takia, mutta olo oli ihan hyvä koko ajan, niin olivat arvotkin. Mulle oli oikein tervetullut tauko arkeen saada lepäillä ja lueskella lehtiä rauhassa pari tuntia.

Vierailija
12/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aikoinani menny, mutta sanoin siitä jo sillon kun terkka sitä ehotti, että en mene. Syy tähän on se että lapsena jouduin sokerirasitustestiin ja kun olin juonut sen litkun oksensin labran lattialle. Ja kaikki mitä saman päivän aikana suuhuni laitoin tuli välittömästi ulos. Mulle tulee tosi paha olo jo pelkästä ajatuksesta että pitäis sitä uudelleen juoda. Olen kyllä mieluummin huono äiti kuin oksentelen holtittomasti koko päivän.

Siskollani oli huono olo monta päivää sokerirasitustestin jälkeen. Arvot kylläkin ok. Ja meidät laitettiin siihen sen takia kun äidillä on diabetes.

Vierailija
13/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman AV:ta en edes tietäisi että siitä voi seurata lapselle jotain. Ja silloin en vielä tätä palstaa lukenut. Eikä terkkakaan mitään sanonut, nosteli vaan käsiä. Harkitsen kyllä seuraavassa raskaudessa sinne menemistä.

Vierailija
14/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti ei halua mennä testiin, ei siinä auta terkkarin riehua. On äidin oikeus valita, mitä testejä tai tutkimuksia hän haluaa itselleen ja vauvalleen tehtävän.

Raskausdiabetes ei muuten aiheuta lapselle mitään vammoja. Sokeritasapainon häiriö alkuraskaudessa voi niitä aiheuttaa, minkä vuoksi diabeetikkojen pitää saada tautinsa hyvin tasapainoon ennen raskautta. Raskausdiabetes aiheuttaa lapsen keskivartalon liikakasvua pahimmillaan. Tällöin vauva ei välttämättä mahdu syntymään alakautta. Lisäksi syntymän jälkeen vauva voi olla vaarassa, koska hänen haimansa on tottunut tuottamaan insuliinia runsaasti reaktiona äidin korkeisiin verensokereihin ja vauvan omat verensokerit eivät olekaan niin korkeat. Tällöin vauvan sokereita mitataan ja annetaan lisämaitoa tai glukoositippa.

Ellet halua mennä testiin, voisit varmaan pyytää neuvolasta kotimittarin ja mitata sokereita kotona esim. kuuden päivän ajan neljä kertaa päivässä (ennen ja tunnin jälkeen aamiaisen ja pääaterian). Jos sokerit ovat tuolloin ok, ei sokerirasituskokeellekaan ole mitään perustetta.

Vierailija
15/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja synnytyksessä vammautumisen riski on suurempi ison koon takia.

http://www.mamashealth.com/diabetes3.asp

Risk for babies born to mothers with Gestational Diabetes

* macrosomia (large, fat baby)

* shoulder dystocia (birth trauma)

* neonatal hypoglycemia (low blood sugar in the newborn)

* prolonged newborn jaundice

* low blood calcium

* respiratory distress syndrome

Vierailija
16/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei halua mennä *seulontatestiin*. Hänellä ei ole raskausdiabetesta. Hän voisi esimerkiksi seurata verensokeriaan kotona ja saada ihan luotettavan tuloksen.

Jos ap:n vauva kasvaa normaalisti, hän ei ole makrosominen.

En käsitä, miksi jokaisen riskiäidin tarvitsisi mennä sokerirasitukseen, jos vauvan vointia tai mahdollista sokeritasapainon häiriötä seurataan muuten. Tuleehan raskausdiabetesta niillekin, joilla ei ole seulontaan viittaavia riskitekijöitä, eikä heitä erityisesti pelotella sillä.

Vierailija
17/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin jos ehdottomasi haluaisi välttää sokerirasituksen, mutta välttää riskit vauvalle, niin odottaja voisi myös oma-aloitteisesti noudattaa raskausdiabetesruokavaliota. Siitähän ei ole terveellekään odottajalle tai hänen vauvalleen mitään haittaa.

Valitettavan harva näistä tutkimuksista kieltätyjistä suhtautuu asiaan näin vastuuntuntoisesti, vaan miettivät vain sitä, mikä heistä tuntuu mukavimmalta (lyhyellä aikavälillä).

Vierailija
18/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

lihavalle sula mahdottomuus.

Itse ainakin pystyin olemaan syömättä sen mitä vaadittiin. Vaikka on lihava se ei tarkoita sitä, että ei pystyisi olemaan syömättä useita tunteja. Pientä suhteellisuudentajua taas.

Vierailija
19/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin toisen raskauteni aikana käymään sokerirasitustestissä, kun virtsanäytteessäni oli sokeria. Asialle oli looginen selitys: istukastani vuoti jatkuvasti verta, joten virtsanäytteeseen oli joutunut veren mukana sokeria. Moni lääkäri sanoi minulle etukäteen, että on erittäin epätodennäköistä, että minulla olisi raskausdiabetes, sillä olen todella hoikka. Silti kävin testissä, kun en halunnut ottaa turhaa riskiä lapseni terveyden kustannuksella.

Vierailija
20/24 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Valitettavan harva näistä tutkimuksista kieltätyjistä suhtautuu asiaan näin vastuuntuntoisesti, vaan miettivät vain sitä, mikä heistä tuntuu mukavimmalta (lyhyellä aikavälillä).

Itse taas tunnen monia ihmisiä, jotka kyseenalaistavat tiettyjä rutiinitutkimuksia tai seulontoja raskauden tai synnytyksen aikana. Heillä kaikilla on järkevät perusteet toimia valitsemallaan tavalla. Kaikki ovat miettineet asiansa perusteellisesti ja ovat hyvin vastuuntuntoisia. Jos esimerkiksi tietää olevansa hiv-negatiivinen, voi vastuuntuntoinenkin äiti jättää neuvolan hiv-testin väliin.

Itse olen sitä mieltä, että terve medikalisaatiokritiikki on hyvä tapa yrittää pysäyttää medikalisaation etenemistä kaikille (varsinkin naisen) elämänalueille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi