Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entinen ikisinkku uudessa tilanteessa - miehelle ruokaa?

Vierailija
01.07.2011 |

Voi apua, nyt alkaa ideat loppumaan. Elämääni on vihdoin tullut mies, mutta minulla alkaa olla ongelmia ruokkia tuota körilästä :).

Itse olin vuosia sinkkuna. Pidän ruuanlaitosta, ja pieniruokaisena naisena olen tottunut tekemään ruokia raaka-aineissa tai valmistusvaiheiden monimutkaisuudessa säästelemättä. Nyt kun talouteeni on on tullut mies, olenkin aivan ihmeissäni ruuanlaiton suhteen.

Mies syö saman verran yhdessä illassa kuin minä kolmessa-neljässä päivässä. Salaatti- /kasvispainotteiset näpertelyruokani eivät riitä miehen nälkään (vaikka mies kovasti kehuu ruokiani) ja toisaalta näin isojen annoskokojen tekeminenkin kestää huomattavasti kauemmin. Tuntuu, että kaikki illat menevät ruokaa laittaessa!

Listatkaa hyviä, helppoja, terveellisiä (ja mielellään edullisiakin) ruokia, joilla miehen saa helposti täyteen, sillä omat ideat on nyt käytetty moneen kertaan. Näpertelyruokia voin sitten tarjota viikonloppuisin :). Mies pitää terveellisestä ja monipuolisesta ruuasta, myös kasviksista -ja jopa niistä salaateista.

Ja ei, mies ei ole pyytänyt minua laittamaan ruokaa, eikä oleta että ruokkisin hänet. Minä pidän ruuanlaitosta, omat ideat on nyt vain käytetty :).

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä olen vähän vastaavassa tilanteessa eli olen vuosia ruokkinut vain itseni ja nyt yhtäkkiä elämääni on tullut kaksimetrinen mies joka syö hyvinkin puolet enemmän kuin minä. Jo ruokakaupan lasku hieman kauhistuttaa, tosin kaipa tuosta yhteenmuutosta (vielä edessä) jotain muuta rahallista hyötyä koituu. Itse ongelmassa en osaa auttaa koska tää mies tekee meidän kaikki ruoat. :)

Vierailija
2/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa, että on muitakin samassa tilanteessa :). Mitä ruokia miehesi tekee, listaa vaikka niitä! Raaka-aineet osaan varmasti keksiä ruokien perusteella, mutta tuntuu tosiaan, että omat ideat täyttävämmistä ruuista on käytetty jo liian moneen kertaan (itsekin kaipaan vaihtelua)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä salaatteja, mutta miehelle lisäkkeeksi hiilaripitoista pastaa, perunaa jne. Ja leipää tarjolle myös. Ja riittävästi rasvaa, niin pitää kylläisenä.

Vierailija
4/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanapastaa aurajuustolla, lohipastaa, pasta carbonara, jauhelihapastaa...

Lohikeittoa, lapin ukon keittoa, makkaraa ja hapankaalia, pihvit, uunikalaa...

Viikonloppuna on meillä usein alkuruokana esim. kasvisosekeitto, juustoinen salaatti, lämpimät vuohenjuustoleivät salaatin kanssa, kylmäsavulohta...

Arkiruokina hyviä ovat makaroonilaatikko, kiusaukset, lihapullat, mureke...

Uusia perunoita ja erilaisia kaloja, sillejä...

Grilliin lihaa, kalaa, kasviksia, herkkusieniä, maissia...

Vierailija
5/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän nälkä lähde.

ja miksi pitää olla edullista? ja mies nyt kuluihin osallistuu?

Vierailija
6/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa, mutta isompia annoksia. Mun alle 70-kiloinen "köriläs" nimittäin syö ainakin kahden edestä. Joskus kun mennään kylään, huvittaa, kun ruokaa on laitettu esim. neljälle hengelle sen verran, mitä mä laitan meille kahdelle...

Vierailija
7/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla halpaa, mutta saa olla. Mies osallistuu kustannuksiin kyllä, mutta minun kantiltani ero entisten ja nykyisten kauppalaskujen välillä on vain huikea :). Ei tosin mikään ongelma.

ap

eiköhän nälkä lähde.

ja miksi pitää olla edullista? ja mies nyt kuluihin osallistuu?

Vierailija
8/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan uusia perunoita, pihvejä, kastiketta, salaatteja, lohta, kermaperunoita, lasagnea, kinkkukiusausta jne.

Tänään valmistan uudet perunat uunissa kypsennettynä ja porsaan filettä uunissa. Lisäksi joku salaatti, johon tulee juustokuutioita.

Älä unohda jälkiruokia, nyt saa tuoreista mansikoista vaikka mitä. Mansikkarahkaa, jäädykkeitä..

Vierailija
9/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies kuitenkin maksaa itse ruokakustannuksensa?

Vierailija
10/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä salaatteja, mutta miehelle lisäkkeeksi hiilaripitoista pastaa, perunaa jne. Ja leipää tarjolle myös. Ja riittävästi rasvaa, niin pitää kylläisenä.

Esim. possun ulkofilepihvit on edullsia, jos sulla on grilliä, niin siinä saa kesällä nopeasti valmista, tai sitten pannulla paistamalla. Joskus vois tehdä pyttäriä makkaroineen ja kananmunineen, täyttää varmasti, eikä kai uunilenkkikään ole silloin tällöin poissuljettu. Jauhelihamureketta, peruna-jauheliha-vihannes-laatikkoa, lasagnea, mitähän vielä, lihakeittoa, kermaista kalakeittoa, keitothan on edullisiakin valmistaa ja saa helposti parin päivän annoksen. Monet keitot vain paranee nukkuessaan yön yli.

Joo, muuten on selvä ero siinä, tekeekö miehellekin ruokaa, vain vaan lapsille ja itselle, aina sen huomaa, kun mies on työmatkoilla. Tänäänkin taas palaamassa kotiin, niin pitää lasten päikkärien jälkeen lähteä jääkaappia täydentämään lihalla yms :)

Vierailija
11/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääkin vinkkejä otetaan vastaan

ruokaa, mutta isompia annoksia. Mun alle 70-kiloinen "köriläs" nimittäin syö ainakin kahden edestä. Joskus kun mennään kylään, huvittaa, kun ruokaa on laitettu esim. neljälle hengelle sen verran, mitä mä laitan meille kahdelle...

Aikaisemmin keitin riisiä korkeintaan kahden hengen annoksen, ja siitä riitti helposti kahdeksi, joskus kolmeksikin päiväksi lisukkeista riippuen. Kun ensimmäisen kerran keitin riisiä meille, keitin 4 hengen annoksen -eikä se (lisukkeineen) riittänyt viemään miehen nälkää :D. Minä en vain lakkaa ihmettelemästä miten joku pystyy syömään noin paljon!

ap

Vierailija
12/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se mies kuitenkin maksaa itse ruokakustannuksensa?

yleensä tekee näiden asioiden kanssa, mutta ei mulle tullut kyllä mieleenkään puolittaa kauppalaskua miehen kanssa siihen aikaan, kun vielä asuttiin eri osoitteissa. Se teki ruokaa, kumman luona oltiin, ja kustannukset menivät sitten suurimmaksi osaksi sille.

Vierailija
13/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otit sitten pojan itsellesi hoidettavaksi ja ruokittavaksi.

Et halunnut aikuista miestä?

Vierailija
14/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakaisitteko puoliksi, vai siinä suhteessa miten paljon kumpikin syö?

Vierailija
15/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se mies käy kuitenkin usein ap:n luona, kun ap mainitsi, että ero entiseen kauppalaskuun on huikea. Se pisti miettimään.

Vierailija
16/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä pidät ruuanlaitosta, niin nauti nyt elämästäsi täysin rinnoin, kun saat sitä huvia ylen määrin.

Miksi tekisit suotta näpertelyruokia, kun sitten sinun aikasi ei riitä mihinkään muuhun? Perheen kasvaessa siirrytään yleensä suosiolla yhden/kahden hengen kalliista ja työläistä annoksista perheruokiin: kiusauksiin, keittoihin, laatikoihin, patoihin, kastikkeisiin ym.

Nythän sinulla on hyvää aikaa opetella siltä varalta, että pieni perheesi tulee kasvamaan edelleen. Älä kuitenkaan sido itseäsi ihan pysyvästi keittiöön ainakaan yksin, vaikka se sinusta vielä kivaa onkin.

Vierailija
17/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääkin vinkkejä otetaan vastaan

Aikaisemmin keitin riisiä korkeintaan kahden hengen annoksen, ja siitä riitti helposti kahdeksi, joskus kolmeksikin päiväksi lisukkeista riippuen. Kun ensimmäisen kerran keitin riisiä meille, keitin 4 hengen annoksen -eikä se (lisukkeineen) riittänyt viemään miehen nälkää :D. Minä en vain lakkaa ihmettelemästä miten joku pystyy syömään noin paljon!

ap

Myös äitini (käydään aika usein vanhempieni luona syömässä) on jo tottunut mieheni syöntitottumuksiin. Mutta kyllä mua kieltämättä joskus hämmästyttää ne määrät, joita tuo kukkakeppi itseensä ahtaa. Ruokaa ei jää yli juuri koskaan.

Vierailija
18/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kokonainen naudan sisäfile. Tulee hinta-laatusuhteeltaan edulliseksi.

Leikkaa se pihveiksi, joiden väliin laitat esim voipaperit. Laita pihvit pakastimeen. Mieti myös, että pakastatako ne marinadin kanssa. Ota tarpeen mukaan pihvejä jääkaappiin sulamaan jo edellisenä iltana ennen valmistusta tai useampaa iltaa ennen, jos haluat marinoidumpaa. Välillä on lämmintä pihviä ja välillä esim salaatin kanssa jääkaapista jo aikaisemmin paistettua, ettei sun joka ilta tarvitse paistaa..

Käytä valurautapannua paistamiseen. Lisäksi esim maustevoita (saa valmiina kaupasta ja käy ainoaksi mausteeksikin ehkä suolan ja mustanpippurin ja/tai sipulirenkaiden ohella)

Tee samaa ruokaa samankokoinen annos miehellekin kuin mitä itse syöt. Lisää miehelle 150-200 g pihvi.

Sama muiden lihojen kanssa. Mies elää lihalla ja joskus myös makkaralla tai ruisleivällä. makkarassakin voi olla korkea lihapitoisuus. Odota mieheltä myös omatoimisuutta (tarvittaessa opeta hoitelemaan pihvit jos ei jo osaakin) ja mielipiteitä, että mitä hän haluaa oikeasti syödä?!

Vierailija
19/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama on ihmetellyt miten kustannuksia jaetaan:

Mies käy useimmiten luonani, käymme usein yhdessä kaupassa ja mies maksaa ostokset toisinaan, minä toisinaan. Pienet täydennysostokset hoidan ja maksan useimmiten itse. Kysymys ei ole siitä, että minä olisin hätää kärsimässä ruokalaskujen kanssa, olen vain kiinnittänyt huomiota siihen että kauppalasku on nykyisin reippaasti suurempi kuin aikaisemmin - riippumatta siitä kumpi ostokset maksaa.

Ja sille joka päivitteli, että olen ottanut ison pojan hoidettavakseni, asia ei suinkaan ole niin. Kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin, minä PIDÄN ruuanlaitosta, teen sen mielelläni. Olen nyt vain uudessa tilanteessa ja käyttänyt omat ruokalaji-ideani jo loppuun :).

Mies kyllä tekee ruokaa yhdessä kanssani ja tekisi varmasti minulle ruuan jos itse en jostain syystä pystyisi / ehtisi / haluaisi. Mutta minä nyt vain pidän kokkailusta :)

ap

Vierailija
20/24 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ruuat yhdelle =)