Onko se pyllynreikä vai pyllyreikä?
Meillä on tästä asiasta kiivas väittely kotona. Mielestäni se on ehdottomasti pyllynreikä, kumppanini ei ole samaa mieltä. Mammat, miten se nyt oikein on?
Kommentit (66)
"Pylly on mun mielestä kerta kaikkiaan ällöttävä sana, peppu sen sijaan söpökin, pieksee pyllyn mennen tullen!"
Pyppy
SE ON PERSEENREIKÄ JA SILLÄ SIPULI
Olette kaikki väärässä. Se on pepoureikä
Hiljempaa! Pyllynreiälläkin on korvat!
Pylly ei omista sitä reikää, vaan ihminen kokonaisuutena. Se ei siis voi olla pyllynreikä.
Ihmisen läpimenoreitin pyllyssä sijaitseva ulosmenoaukko. Sehän se on.
Vierailija kirjoitti:
...ihmisellä on mm. korvakäytävä ja nieluontelo, niin olisiko sittenkin oikein sanoa pyllyreikä :D
Oikea nimitys on peräaukko
Tuoksuvako ajavat toistensa peräpuskurissa haistelemassa itsekkäästi kärkkyen sormea persreseen toim. Joht. suv mies vatsasi roikkuu
Polvissa pese ny perseesi ennen lounasta
Kumpi vaan. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, vai mitä Persu-Arto.
Mä ratkaisen nämä ongelmat kirjoittamalla sanaa Googleen ja katson kumpaa se tarjoaa. Tässä tapauksessa pyllyreikä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on rectum, tuttavallisemmin peräaukko.
Anu Saukkonen
Pihtaa muutama päivä, ni kyllä mies periks antaa.
Vierailija kirjoitti:
Pylly ei omista sitä reikää, vaan ihminen kokonaisuutena. Se ei siis voi olla pyllynreikä.
Ihmisen läpimenoreitin pyllyssä sijaitseva ulosmenoaukko. Sehän se on.
Ei ole kyse omistamisesta, vaan tuossa ilmaistaan objektin suhdetta toiseen. Omistussuhde kirjoitettaisiin vieläpä erikseen. Autonovi ei tarkoita että auto omistaa oven, vaan että kyse on nimenomaan autoon kuuluva osa, ei mikään muu ovi. Se on siis pyllynreikä, pyllyssä sijaitseva reikä.
Pyllyreikä tarkoittaa päinvastoin reikää, jolla on pyllyn ominaisuuksia. Se on esimerkiksi ulkovessassa oleva reikä, joka on pyllyä varten sopiva.
Molemmat oikein kieliopillisesti. Mulla on pyllynreikä ja ukolla pyllyreikä (+pukamat). Kyllä me sovussa ollaan tämän asian kanssa. KUules, aloittaja, mitä tästä riitaa haastamaan.
Tuolla logiikalla, kun persereikä (ei perseen-), niin oikea muoto on pyllyreikä. Tosin olen kuullut myös sanottavan "perseensilmä", mikä romuttaisi tuon logiikan. Mutta on täällä jutut, täytyy sanoa.