Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muokkaako juokseminen kroppaa parhaiten? Voiko kuka vain oppia nauttimaan juoksusta?

Vierailija
30.06.2011 |

Entä onko polvien kipeytyminen normaalia alussa?

Haluaisin juosta, talvella yritin Porin juoksukouluohjeilla, mutta parin viikon jälkeen polveni kipeytyivät niin että kävellessäkin vihloi, ja en uskaltanut enää jatkaa :( Lenkkarit on ihan Niken juoksulenkkarit. Muuten juoksukunto selvästi alkoi kasvaa, mutta polvien kipuilun takia oli pakko lopettaa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvien tai lonkkien kipeytyminen alussa on ihan normaalia - käyttämättömät juoksulihakset eivät tue niveliä tarpeeksi. Mutta kyllä kipujen pitäisi pian mennä pois..muistan kun itse 3 vuotta sitten aloitin, että jotain kipua tuntui toisessa polvessa ja lonkassa. Se kyllä hävisi viikossa.

Ehkä aloitit kuitenkin hieman liian rajusti? Palaa hetkeksi intervalliharjoitteluun - pari minuuttia hölkkää, pari minuuttia reipasta kävelyä.

Juokseminen on hienoa hommaa. Sitä voi tehdä aikataulusta suht riippumatta ja harjoittelu alkaa heti kotiovelta, ei tarvitse erikseen lähteä saleille tms.

Vierailija
2/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä heikommatkin polvet kestää hyvin, ja on myös hyväksi linjoille :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesijuoksu on nivelvaivaisille paras laji. Teho on kuitenkin hyvä.

Parhaita kropan ohentajia: uinti, juoksu, hiihto.

Vierailija
4/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laskimaha ja läskiperse vaikka olen juossut monta vuotta. Kunto kyllä on tullut hyväksi.

Eli jos muokkausta haluat, valitse jokin muu laji, ja sellainen mistä itse nautit.

Vierailija
5/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä heikommatkin polvet kestää hyvin, ja on myös hyväksi linjoille :)

Minulla taas joskus kipeytyy polvi pidempiä matkoja pyöräillessä, juostessa ei lainkaan. Ei nämä niin mustavalkoisia juttuja ole.

Ei pyöräily sitä paitsi ole mitenkään tehokasta kropan muokkausta, paitsi jos painaa menemään useita kilometrejä hirveää vauhtia kilpapyörällä, tai maastopyörällä ylämäkiä (yäk..;)

Vierailija
6/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kertoo joko ylipainosta tai kierukkaongelmista.

Mutta juoksemisesta: Mä en ainakaan juokse metriäkään ilman musiikkia. Itse juoksemisesta en nauti, mutta musiikin kanssa se on ihan ok, kun saa ajatukset muualle, eikä tarvi kuunnella omaa hengitystä. Antaa myös mukavasti rytmiä ja intoakin. Että siis hyvät musat kuulokkeisiin, niin jo jaksaa :)

Vierailija
7/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on edelleen iso takapuoli ja paksut reidet, vaikka olen maratoonikunnossa. Alunperin ajattelin, että ei kellään sellaisella, joka on treenannut itsensä maratoonikuntoon, voi olla iso takapuoli, mutta voipa vaan olla. Nyt oon todistanut sen itselleni :-)

Käyn lisäksi salilla, koska se parantaa juoksukuntoa. Oon vaan tällaista persevää mallia. Noh, miehet ainakin kehuvat kovasti tätä takapuolta. Itse yritän tunkea sitä epätoivoisesti vaatteisiin, jotka eivät ikinä istu. Kurvikkaille naisille ei tehdä vaatteita.

Vierailija
8/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä lajia, että ylimääräiset grammat kertyvät reisiin ja lantiolle. Niinä kuukausina vuodesta, kun harrastan juoksua, lantioni kaventuu vähintään puoli senttiä kuukaudessa, jos pidän syömiset entisellään. Housukokoni pienenee keväästä syksyyn aina. Varmaan silti muokkaavampiakin lajeja löytyy.

Vierailija
9/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin kasvoi, samoin reidet, että on muokannut minua ainakin suuremmaksi. Mä en kyllä juoksisi jos polvi herkästi kipeytyisi, valitsisin varmaan salin tai muun lajin.

Vierailija
10/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan tykännyt juoksemisesta vaikka olen pelannut futistakin tli 10 vuotta muksuna.

Ihan typerää hommaa juosta ympyrä ja päätyä takaisin lähtöpisteeseen...

Toki jonkun verran on tullut lenkkeiltyä, koska muiden lajien treeaus on sitä vaatinut mutta tykännyt en ole koskaan

Vierailija
11/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kuin Serena Williamsilla tässä kuvassa, kun treenaan ja juoksen paljon.

Olen kuitenkin ihan valkoihoinen suomalainen.

http://www.iltalehti.fi/viihde/201106040141328_vi.shtml

t.8

Vierailija
12/12 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu on tehokasta liikuntaa ja kuluttaa energiaa huomattavasti enemmän kuin esim. pyöräily -ja siihen perustuu juoksun muokkaavuus. Sinänsähän juoksu ei juurikaan vahvista keskivartalon, saati sitten yläkropan lihaksia, eli muokkaavuus perustuu lähinnä siihen, että rasva palaa olemassa olevien lihasten päältä pois.

Polvi- tai muu kipu on jokseenkin normaalia alkuun, ennen kuin kroppa on tottunut. Mutta vihlova kipu ei kuulosta hyvältä eikä normaalilta. Ensimmäisenä lähtisin tarkistamaan ovatko kenkäsi hyvät juuri sinulle: juoksukengissä on paljon eroja ja se mikä sopii naapurin Maijalle, voi olla sinulle juuri väärä valinta. Kenkien tulee olla omaan jalkaan sopivat, tuntua mukavilta -ja niiden tulee olla riittävän uudet (eikä loppuun kulutetut). Hyvillä ja oikeilla kengillä voidaan välttää paljon vammoja.

Seuraavaksi lähtisin miettimään aiheuttaako juoksuasento tai jalkojen virheasento polvivaivaa (esim. jalkaterät ulospäin, ryhti huono tms.). Juoskussa asento ja jalan liikerata ovat tärkeitä, etenkin jos ongelmia on ollut. Kiinnitä myös huomiota missä polvikipu tuntuu pahiten (ylämäki, alamäki) ja missä kohdassa polvea vihloo. Niiden tietojen avulla voi jo suhteellisen helposti lähteä selvittämään millainen vahvistava jumppa olisi sinun vaivaasi hyväksi.

Mutta tärkeimpänä kannattaa pitää mielessä, että kun käyt juoksemassa, lopeta juoksu HETI kun ensimmäisen kerran tuntuu kipua. Sitten vaikka kävelet loppulenkin ajan, mutta kipu ei kuulu juoksuun!

Juoksu on hieno laji, mutta aloitettaessa kannattaa pitää maltti mukana, muuten voi rikkoa paikat aivan liian helposti.

terveisin aktiivijuoksentelija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä