Karkkia syövät lapset ovat hoikempia
Tutkimuksen mukaan karkkien kulutus ei vaikuta lasten painoon. He ovatkin todennakoisemmin hoikkia kuin karkista kieltaytyvat.
Kommentit (32)
Mietikää vaikka omasta tuttavapiiristänne lihavia naisia. Ne on just niitä, jotka ei koskaan ota kahvin kanssa pullaa, ei tartu helteellä jäätelöön jos tarjoaa, koska on niiin kova tarve esittää aina tilaisuuden tullen, että itsekuria löytyy.
Mulle äiti (kokoa 36) huomautti jo 70-luvulla, että katsopas vaan lihavia, eivät koskaan laita kahviin sokeria LOL
Sitä sitten yhdessä aina salaa seurattiin, kun istuttiin samassa pöydässä tankerojen kanssa. Kyllä se paikkansa pitää, eivät ne koskaan vieraiden läsnäollessa syö mitään ja niillä on vähemmän tarjottavaa omassa kahvipöydässä.
No, kyllä sen kiloista näkee, että ne herkut kuitenkin maistuu, jos vuodesta toiseen jättää pullat ja jäätelöt syömättä, mutta paino ei putoa.
Tiedän kaksi selvästi ylipainoista pientä lasta ja molempien äidillä on aivan valtava tarve koko ajan kertoa, kuinka lapsi ei tykkää makeasta eikä syö karkkia.
Lihavat myös aina korostavat terveellistä ruokavaliotaan. Mutta ei se kovin terveellinen voi olla, jos ne kilot eivät lähde.
Ihan sama mitä selittää, kyllä sen silmillä näkee, kun ruokatottumukset on perseestä.
kuin nälkäkurjet...enemmänkin painoa sais olla.
syövät tismalleen samaa ruokaa, saavat saman määrän karkkia ja liikkuvat suunnilleen samoin. Mistä mahtaa johtua? Ei ainakaan ruokavaliosta...
Karkin syöminen ei vaikuta olevan kovin vahingollista lasten ja teinien vyötärölle. Tuoreessa amerikkalaistutkimuksessa karkkia kuluttavilla lapsilla oli jopa vähemmän ongelmia painon kanssa kuin lapsilla, jotka eivät syöneet karkkia.
Tulokset ovat peräisin laajasta väestöpohjaisesta NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) –poikkileikkaustutkimuksesta. Siinä tarkasteltiin kuinka paljon koehenkilöiden kokonaisenergiasta saatiin karkeista, heidän syömänsä ravinnon laatua, painoindeksiä ja sydäntautien riskitekijöitä. Tutkimuksessa oli mukana yli yksitoistatuhatta 2–13-vuotiasta lasta ja 14–18-vuotiasta teiniä.
Tulokset osoittivat, että karkinsyöjien kokonaisenergian saanti oli hieman suurempi kuin lapsilla, jotka eivät syöneet karkkia. Tästä huolimatta karkinsyöjien todennäköisyys olla ylipainoinen oli lapsilla 22 prosenttia ja teineillä 26 prosenttia pienempi kuin kontrolleilla, jotka eivät syöneet karkkia.
Sydäntautiriskistä kertovan C-reaktiivisen proteiinin tasot olivat myös alhaisemmat karkinsyöjillä.
Kun tutkijat vertailivat karkinsyöjien ja verrokkien ravinnon laatua, se ei juuri poikennut ryhmien välillä. Se oli kaikkiaan huonoa molemmilla ryhmillä.
Tutkijat kirjoittavat, että jos makeisia ei käytetä korvaamaan ravintopitoisempaa ruokaa, niiden kohtuullisen kulutuksen vaikutukset painoindeksiin ja sydäntautien riskitekijöihin eivät ole niin pahoja kuin on ajateltu.
Tutkimus julkaistiin Food & Nutrition Research -sarjassa.
syövät tismalleen samaa ruokaa, saavat saman määrän karkkia ja liikkuvat suunnilleen samoin. Mistä mahtaa johtua? Ei ainakaan ruokavaliosta...
Mulla kanssa kolmevuotias painaa jo saman kuin viisivuotias isosiskonsa. Syö aamupalalla puuroa x 3, mitä isosisko jne. ikkut ihan vauvasta parempi syömään. Pienenä maito maistui, kun isommalle tissillä olo oli yhtä tuskaa, nyt on ruokapöydässä olo.
lihavat ota pullaa ja kieltäytyvät jäätelöstä yms, koska ihmiset arvostelee ja tuomitsee. Sinäkin, joka jo äitisi kanssa olette tehneet empiiristä tutkimusta lihavien sokerin käytöstä kahvin kanssa, niin mietippä ihan hetki, miksi se lihava ei sitä sokeria laittanut pienien kyttäävien silmiesi alla.
Ja kyllä, minä olen lihava, mutta en juo kahvia, joten en voi osallistua tutkimukseesi. Mutta voin sanoa, että syön myös julkisesti jäätelöä ja pullaa. Mutta olen siitä erikoinen, että minua ei jaksa kiinnostaa, mitä muut miettivät. En jaksa uhrata aikaani pohtiakseni muiden aivoituksia.
Olen ollut suurimman osan elämästäni sopusuhtainen, mutta en silloinkaan ollut merkittävän onnellinen. Lihava tai laiha, pullalla tai ilman, elämä on turhaa ja onneksi se joskus loppuu.
todettiin, että karkkia syövien lasten kokonaisenergiansaanti on suurempi kuin niiden jotka eivät syö karkkia. Minusta se oli melko hämmentävä tieto.
Sitten muistin, että lihakset tarvitsevat glukoosia (saa hiilihydraatista) jaksaakseen pidempään ja paremmin. Varmaan nämä karkkia syövät jaksavat sokerin ansiosta liikkua enemmän.
Lapsetkin ovat erilaisia liikkujia. Siinä kun joku haluaa liikkua koko ajan, viihtyy joku joku parhaiten sohvalla.
Myös liikkumistavassa on eroja, siinä miten lihaksia käyttää liikkuessaan.
Tuo liikkuminen saattaa olla yksi syy karkkia syövien hoikkuuteen, mutta syitä on varmasti paljon muitakin.
Onko tuolla mitään väliä. Karkki ei missään tapauksessa ole järkevää ravintoa. Karkki tuo aina lisäenergiaa ilman mitään suojaravintoaineita. Karkissa on sokeria, lisäaineita, transrasvoja sekä keinovärejä. Mitkään noista eivät kuulu terveelliseen ja suositusten mukaiseen ruokavalioon.
'Liikunta ei laihduta' P.Mustajoki.
'Laihtuuhan sitä rotanmyrkylläkin' P.Puska
Lihavat myös aina korostavat terveellistä ruokavaliotaan. Mutta ei se kovin terveellinen voi olla, jos ne kilot eivät lähde.
Tarkoitit varmaankin VIRALLISTERVEELLISTÄ ruokavaliotaan. Vähän rasvaa, ei lihaa ja runsaasti kuitua ja täysjyvää perunalla höystettynä. Lisäksi riittävästi E-vitamiinejä.
Olen nimittäin huomannut työpaikallakin, että mitä lihavampi, sitä vähemmän syö lounasta. Yleensä pulskat syö jonkun olemattoman lounaan, yhden salaatinlehden tms. Hoikat vetää kunnon lounaan, jossa reilusti perunaa/pastaa ja kastiketta ja salaattia.
Jos lapsi on selvästi ylipainoinen, hänen karkinsyömistään todennäköisesti rajoitetaan voimakkaasti.
Kuitenkin lihavuuden perussyy on perheen ruokailutottumuksissa. Yleensä.
Tunnen kyllä perheen jossa pulska isä, langanlaiha äiti ja lapsista toinen lihava ja toinen hoikka.