Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mopokorttiuudistus pelkkää rahastusta !

Vierailija
28.06.2011 |

Kun uudistusta mietittiin, sanottiin että hinta asettuu noin 300 euroon. Ja paskat esim Kaakisen autokoulu oulussa veloittaa kuulemma 600 eura eli puolet enemmän

Mitä muuta kuin rahastusta. Toivottavasti tällasia paikkoja aletaan boikotoimaan

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan kaikkiin. Jos keskimääräinen av-mamma ei osaakaan opettaa janinaeemeliä pyörän ajamisessa eikä liikennesäännöissä niin jokseenkin kuka hyvänsä normaaliälyinen suomalainen kuitenkin osaa. Se ei vaadi mitään erityisosaamista. Ei se oikeasti vaadi kuin harjoittelua ja opuksen liikennesäännöistä. Jälkimmäisiä jaetaan ilmaiseksi eikä harjoittelurataaikakaan paljon maksa, jos nyt ei satu omaa maata olemaan.

suurin osa liikenteessä olevista mopoilijoista on sitten av-mammojen opettamia, koska enemmistö niistä ei näytä osaavan oikein mitään.

T: motoristi

Vierailija
22/29 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan kaikkiin. Jos keskimääräinen av-mamma ei osaakaan opettaa janinaeemeliä pyörän ajamisessa eikä liikennesäännöissä niin jokseenkin kuka hyvänsä normaaliälyinen suomalainen kuitenkin osaa. Se ei vaadi mitään erityisosaamista. Ei se oikeasti vaadi kuin harjoittelua ja opuksen liikennesäännöistä. Jälkimmäisiä jaetaan ilmaiseksi eikä harjoittelurataaikakaan paljon maksa, jos nyt ei satu omaa maata olemaan.

suurin osa liikenteessä olevista mopoilijoista on sitten av-mammojen opettamia, koska enemmistö niistä ei näytä osaavan oikein mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti. Mopoilijoiden opetustunteja pitäisi lisätä ja kaikkien korttien ikärajoja nostaa.

600 euroa ei ole mikään hinta turvallisuusopetuksesta.

Vierailija
24/29 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai hämmästytkö sä niiden tekemisistä, koska et itse tiedä, miten pitäisi toimia?

vai onko ainoa antisi tähän keskusteluun tuollainen typerä naljailu?

Vierailija
25/29 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun uudistusta mietittiin, sanottiin että hinta asettuu noin 300 euroon. Ja paskat esim Kaakisen autokoulu oulussa veloittaa kuulemma 600 eura eli puolet enemmän

Mitä muuta kuin rahastusta. Toivottavasti tällasia paikkoja aletaan boikotoimaan

Se on TUPLASTI, puolet olis 450€.

Itse asiasta olen samaa mieltä. Ajokortti myös karseaa rahastusta.

Vastaanvänkääjille: Ei raha ihmisestä vastuullisempaa tee. Totta on että opetuksen taso (tai syystä tai toisesta sen lopputulos) ei ole mistään kotosin. Pitäisköhän nostaa hintaa vielä muutamalla sadalla? :)

Vierailija
26/29 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai hämmästytkö sä niiden tekemisistä, koska et itse tiedä, miten pitäisi toimia?

ja aloin naljailla vasta sitten kun sinä paljastuit autokoulupropagandalla aivopestyksi.

Noin sinänsä minä en vastusta mitenkään sitä, että mopokorttien vaatimuksia kasvatetaan. Päinvastoin, minusta vaatimusten kasvattaminen on hienoa. Sen sijaan minä vastustan sitä, miten ne vaatimukset nyt suunnataan: Nyt EI olla lisäämässä mitään varsinaista oikeaa taitovaatimusta, ei se ajo-opiskelun tulosta - vain opetustapaa ollaan muuttamassa. Ja sitten sitä ollaan vielä muuttamassa huonompaan suuntaan, koska minun kokemukseni mukaan autokouluilla EI oikeasti ole mitään didaktista pätevyyttä opettaa ajamista sen enempää autoilla kuin mopoilla tai moottoripyörilläkään, päinvastoin, niin opetus on surkeaa, huomattavasti surkeampaa kuin opetusluvalla annettu opetus.

TÄllaisella lainmuutoksella ei ole oikeasti mitään muuta vaikutusta kuin se, että autokoulut saavat keinon rahastaa vähän lisää. TÄhänhän ne toki pyrkivätkin, samoin kuin autolla-ajokorttienkin kohdalla opetustupa-opettamista pyritään rajoittamaan mahdollisimman paljon. TÄmmöinen laki ei siis palvele mitään oikeaa yleishyödyllistä tarkoitusta, ei ainamaan liikenneturvallisuuden parantamista tai mopoilijoiden taitojen kasvua.

Se, millä asiaan voitaisiin oikeasti vaikuttaa, olisi se, että moporttiin pitäisi oikeasti suorittaa useampiosainen ajokoe ja myös teoriakoe tehtäisiin niin, että paperin lisäksi tietoa liikennesäännöistä pitäisi osata soveltaa myös esim ajosimulaattorissa. TÄllä tavalla kun mopoilija osoittaisi taitonsa, olisi sitten ihan sama, mistä hän on ne taidot hankkinut.

Näin voitaisiin oikeasti saada liikenneturvallisuuteen merkittävä parannus. Mutta sehän ei taas käy, koska se ei tuo autokouluille voittoa, vaan (teoriakokeiden käytännö järjestäjinä) kuluja kun pitäisi hankkia se kallis simulaattori.

Vierailija
27/29 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aloin naljailla vasta sitten kun sinä paljastuit autokoulupropagandalla aivopestyksi.

Noin sinänsä minä en vastusta mitenkään sitä, että mopokorttien vaatimuksia kasvatetaan. Päinvastoin, minusta vaatimusten kasvattaminen on hienoa. Sen sijaan minä vastustan sitä, miten ne vaatimukset nyt suunnataan: Nyt EI olla lisäämässä mitään varsinaista oikeaa taitovaatimusta, ei se ajo-opiskelun tulosta - vain opetustapaa ollaan muuttamassa. Ja sitten sitä ollaan vielä muuttamassa huonompaan suuntaan, koska minun kokemukseni mukaan autokouluilla EI oikeasti ole mitään didaktista pätevyyttä opettaa ajamista sen enempää autoilla kuin mopoilla tai moottoripyörilläkään, päinvastoin, niin opetus on surkeaa, huomattavasti surkeampaa kuin opetusluvalla annettu opetus.

TÄllaisella lainmuutoksella ei ole oikeasti mitään muuta vaikutusta kuin se, että autokoulut saavat keinon rahastaa vähän lisää. TÄhänhän ne toki pyrkivätkin, samoin kuin autolla-ajokorttienkin kohdalla opetustupa-opettamista pyritään rajoittamaan mahdollisimman paljon. TÄmmöinen laki ei siis palvele mitään oikeaa yleishyödyllistä tarkoitusta, ei ainamaan liikenneturvallisuuden parantamista tai mopoilijoiden taitojen kasvua.

Se, millä asiaan voitaisiin oikeasti vaikuttaa, olisi se, että moporttiin pitäisi oikeasti suorittaa useampiosainen ajokoe ja myös teoriakoe tehtäisiin niin, että paperin lisäksi tietoa liikennesäännöistä pitäisi osata soveltaa myös esim ajosimulaattorissa. TÄllä tavalla kun mopoilija osoittaisi taitonsa, olisi sitten ihan sama, mistä hän on ne taidot hankkinut.

Näin voitaisiin oikeasti saada liikenneturvallisuuteen merkittävä parannus. Mutta sehän ei taas käy, koska se ei tuo autokouluille voittoa, vaan (teoriakokeiden käytännö järjestäjinä) kuluja kun pitäisi hankkia se kallis simulaattori.

nyt ihan oman kokemuksen pohjalla: olen havainnut, että mopoteinit eivät yleensä tunne liikennesääntöjä kunnolla, eivätkä he myöskään ymmärrä, mikä on mopon asema liikenteessä.

Itse olen saanut autokoulusta todella pätevää opetusta, samoin monet tuttavani. Mitään kummempaa propagandaa en ole kuullut enkä siitä kiinnostunut.

Joka tapauksessa mopoteinit aiheuttavat liikenteessä vaaratilanteita.

Mihin muuten perustat tuon käsityksesi siitä, että autokoulujen antama opetus on surkeaa ja parempaa kuin opetusluvalla annettu? Miten autokoulunopettajilla ei ole didaktista pätevyyttä?

Vierailija
28/29 |
04.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään taas Kalevassa juttu että mopokortti maksaa 350-400 euroa vaikka Oulussa maksaa 600 euroa inssiajoineen.

valehtelevatko autokoulut lehdistölle hinnoista ??

Vierailija
29/29 |
28.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin muuten perustat tuon käsityksesi siitä, että autokoulujen antama opetus on surkeaa ja parempaa kuin opetusluvalla annettu? Miten autokoulunopettajilla ei ole didaktista pätevyyttä?

sekä lisäksi tietoon (ihan julkiseen ja helposti netistä löytyvään) siitä, että autokoulunopettajan oma koulutus on tässä suhteessa jokseenkin naurettava verrattuna mihin tahansa muuhun ammattikseen opettavaan ammattikuntaan.

Mitä tulee mopoteinien liikennesääntöihin, minä ajan (autolla ja polkupyörällä) itse joka päivä reittiä, jota kulkevat myös mopoteinit lukioon ja näin kesällä moneen muuhun paikkaan. Näin mopolijan liikennerikkeen (varsinaista vaaratilannetta ei syntynyt) viimeksi huhtikuun alussa. Autoilijan tekemiä liikennerikkeitä ja heidän aiheuttamiaan vaaratilanteita minä näen joka päivä.

Niin että ei se sinun oma kokemuksesi ihan vastaansanomaton ole, minun kokemukseni on päinvastainen ja väitän sitä yhtä hyväksi. Tilastojakin tästä asiasta tehdään, mutta niihin yleensä päätyvät vain sellaiset liikennerikkeet, joihin joku kiinnittää huomiota ja joissa jotakuta sattuu - huomio on epäilemättä kaltaistesi ihmisten ennakkoluulojen täyttämää ja sattuminen taas johtuu siitä, että muut varovat autoja enemmän kuin mopoja.

Viimemainittu lienee se, mitä sinä tarkoitat "mopon asemalla liikenteessä" - että koska se on pienempi, sen pitäisi ymmärtää väistää isompia. No näin on ehkä mopoilijan oman turvallisuuden kannalta, mutta a) ei kuitenkaan voida lähteä siitä, että liikennesääntöjä ei pitäisi noudattaa vaika liikenteessä onkin erikokoisia kulkijoita (ei se mopokaan voi sanoa, että "en nähnyt" kävelijää, ei autoiloijankaan pidä voida väittää ettei hän nähnyt mopoilijaa - jokaisen pitää ajaa niin hiljaa että näkee!) ja siksi on väärin maksattaa tästä syystä mopoilijalla ylimääräiset 600 euroa - autoilijanhan se pitää mennä uudelleen autokouluun ja b) vaikka oikeudenmukaisuudesta ja säännöistä huolimatta on epäilemättä viisasta olla varovainen kun kerran on pienempi, ei henkilökohtaisen varovaisuuden ja "pienemmän vehkeen itsesuojelun" opetteleminen mitenkään edellytä autokoulunopettajaa. Se edellyttää vain opettelemista.

Edelleen kysyn: miksi lakia ei kehitetä siihen suuntaan, että mitattaisiin ajokorttikokelaan taitoja - miksi halutaan vain kontrolloida millä keinoin hän on taitonsa hankkinut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi