Mopokorttiuudistus pelkkää rahastusta !
Kun uudistusta mietittiin, sanottiin että hinta asettuu noin 300 euroon. Ja paskat esim Kaakisen autokoulu oulussa veloittaa kuulemma 600 eura eli puolet enemmän
Mitä muuta kuin rahastusta. Toivottavasti tällasia paikkoja aletaan boikotoimaan
Kommentit (29)
kyllä tähän muutokseen ovat mopoilijat ja heidän vanhempansa. Kun katsoo tuota kohellusta liikenteessä, niin ihan hyvää tekee lisätuntien määrä. jos sillä edes vähän saisi taottua järkeä mopoilijoiden päähän.
Tässä pari esimerkkiä mopoidiootista:
-ajetaan pyörätiellä, jolla ei ole merkkiä Sallittu mopoille ja aletaan keulimaan kun vastaan tulee aikuinen pyöräilevän lapsen kanssa
-ajetaan urheilukenttillä ympyrää
-viritetään mopoja
Mopot tulisi saada mitä pikimiten sekä vuosittaisen katsastuksen että ajoneuvoveron piiriin. Ja melusaaste pitäisi lailla määrätä huomattavasti alemmas kuten autoillakin.
Jos siis saat opetusluvan. Autokoulun palveluja ei ole pakko tuossa käyttää,
Jos on rahaa ostaa mopo tai mopoauto, on syytä olla rahaa myös korttiin, vakuutuksiin, bensaan, kypärään jne. Jos ei ole, aja (tai laita teini ajamaan) pyörällä tai hankkimaan rahaa työllä.
mutta ei se taida olla paikasta kiinni.
Noin ylipäänsä minusta autokoulut ovat rahastusta. Itse kävin autokoulua, mutta oikeasti opin ajamaan vasta sitten kun isä otti kärsivällisyyden käteensä, istui viereen polkimineen ja minä kuskiksi... Kas, se isä halusi pitää minut hengissä, autokoulua kiinnosti vain mun maksama raha.
Mikä siinä nyt on ongelma?
KAIKESTA rahastetaan mahdollisimman paljon.
Ruotsissa ajokortti maksaa yhtä paljon kuin suomessa pelkkä mopokortti
Vähän nauran kun autokouluille jää luu käteen kun nuoret eivät aja enää mopokorttia
Ennenhän kuka tahansa uuvatti on voinut mopoa ajaa
mutta ei se taida olla paikasta kiinni. Noin ylipäänsä minusta autokoulut ovat rahastusta. Itse kävin autokoulua, mutta oikeasti opin ajamaan vasta sitten kun isä otti kärsivällisyyden käteensä, istui viereen polkimineen ja minä kuskiksi... Kas, se isä halusi pitää minut hengissä, autokoulua kiinnosti vain mun maksama raha.
Ja kaikki liukkaanajon pakolliset tunnit kuulostavat niiin hienolta, mutta käytännössä pelkkää lisärahastusta. Joku lobbasi Trafia tooosi hyvin.
(liukkaanajon kurssit pelkkää seisoskelua...autokoulu vie 10 nuorta kerrallan rahalla: uksi ajaa 2 min ja muut odottaa, silti veloitetaan kaikilta tunti)
ne voi pistää nyt rahoiks.. loppuu tolla menolla mopoilut tästä maasta, mopojen maahantuojat on kusessa kohta kans
Kyllä se on ihan oikein, että on jotain ajoharjoittelua. Nythän on voinut ajaa traktorikortilla vaikka isoa työkonetta samantien kun on kortin saanut.
Tarpeeseen se harjoittelu tulee, kun on meilläkin ollut traktori ojassa uudella kuskilla, ihan kokemattomuuttaan. Myös mopotytöt ovat todellinen liikenneriski, kun ei ole kokemusta ajosta eikä hyvin paljon tietoa liikenteestä.
Autokouluissa kai pätee kysynnän ja tarjonnan laki: kun tulijoita on enemmän kuin tilaa, voidaan rahastaa.
Ennenhän kuka tahansa uuvatti on voinut mopoa ajaa
luuletko että sen puutaman minuutin käsittelyopetus jotain ratkaisee ? Naapurin nuori ollut eilen "mopotunnilla" eli nuori seisonut autokoulun pihassa 45 min ja itse ajanut 5 min ( lopun aikaa oli muita opetettu): Ja tietenkin veloitettu tunti
Ennenhän kuka tahansa uuvatti on voinut mopoa ajaa
luuletko että sen puutaman minuutin käsittelyopetus jotain ratkaisee ? Naapurin nuori ollut eilen "mopotunnilla" eli nuori seisonut autokoulun pihassa 45 min ja itse ajanut 5 min ( lopun aikaa oli muita opetettu): Ja tietenkin veloitettu tunti
olisin kirjoittanut paikallislehden yleisöosastolle ja kertonut ihan nimeltä ko. autokoulun
a) autokoulun, (jolla ei muuten edes mitään isoja työkoneita ole, eikä olisi niihin varaakaan) joka saa maksun joka tunnista joka tapauksessa riippumatta siitä, miten harjoittelija loppujen lopuksi oppii ajamaan - joka itse asiasas toivoo saavansa lisätunteja jos harjoittelija ei opi tehokkaasti
vai
b) mopoilijan oma vanhempi, joka yleensä haluaa pitää lapsensa elossa ja vahingoittumattomana tai sen kymmenien tai satojentuhansien arvoisen työkoneen omistaja (mahdolinen työnantaja-kouluttaja) joka haluaa ainakin pitää koneensa ehjänä
miten musta näyttää selvältä, että b-tahojen motivaatio ainakin on suurempi. Muu on oikeasti pelkkää autokoulujen propagandaa.
Kyllä se on ihan oikein, että on jotain ajoharjoittelua. Nythän on voinut ajaa traktorikortilla vaikka isoa työkonetta samantien kun on kortin saanut.
Tarpeeseen se harjoittelu tulee, kun on meilläkin ollut traktori ojassa uudella kuskilla, ihan kokemattomuuttaan. Myös mopotytöt ovat todellinen liikenneriski, kun ei ole kokemusta ajosta eikä hyvin paljon tietoa liikenteestä.
Autokouluissa kai pätee kysynnän ja tarjonnan laki: kun tulijoita on enemmän kuin tilaa, voidaan rahastaa.
Sydän syrjällään seuraan mopoilijoita, ne eivät oikeasti tajua liikenteestä yhtään mitään. Mopolla liikkuessa pitää myös muistaa, että mopo on autoilijalle vaikeampi havaita. Sen takia mopoilijan pitää koko ajan tarkkailla autoilijoita esim. risteyksissä.
T: motoristi
a) autokoulun, (jolla ei muuten edes mitään isoja työkoneita ole, eikä olisi niihin varaakaan) joka saa maksun joka tunnista joka tapauksessa riippumatta siitä, miten harjoittelija loppujen lopuksi oppii ajamaan - joka itse asiasas toivoo saavansa lisätunteja jos harjoittelija ei opi tehokkaasti vai b) mopoilijan oma vanhempi, joka yleensä haluaa pitää lapsensa elossa ja vahingoittumattomana tai sen kymmenien tai satojentuhansien arvoisen työkoneen omistaja (mahdolinen työnantaja-kouluttaja) joka haluaa ainakin pitää koneensa ehjänä miten musta näyttää selvältä, että b-tahojen motivaatio ainakin on suurempi. Muu on oikeasti pelkkää autokoulujen propagandaa.
tutkikaapa liikenneministerin kytkökset !!
KAIKESTA rahastetaan mahdollisimman paljon.
Ruotsissa ajokortti maksaa yhtä paljon kuin suomessa pelkkä mopokortti
Ruotsissa (auton) ajokortti on kutakuinkin samoissa hinnoissa Suomen hintojen kanssa.
b) mopoilijan oma vanhempi, joka yleensä haluaa pitää lapsensa elossa ja vahingoittumattomana tai sen kymmenien tai satojentuhansien arvoisen työkoneen omistaja (mahdolinen työnantaja-kouluttaja) joka haluaa ainakin pitää koneensa ehjänämiten musta näyttää selvältä, että b-tahojen motivaatio ainakin on suurempi. Muu on oikeasti pelkkää autokoulujen propagandaa.
Sen perusteella, mitä olen mopoilijoita liikenteessä tarkkaillut, vanhemmat eivät ole opettaneet lapsilleen mitään. Lisäksi pelkästään autoileva vanhempi ei välttämättä osaa opastaa tarpeeksi kaksipyöräisellä liikkumisen vaaroista.
Ilmeisesti vanhemmilla on joku motivaatio pitää lapsensa hengissä, mutta se ei erityisesti manifestoidu mopoteinien kohdalla: mopoja ei huolleta (ketjut roikkuu ja on kuivat, renkaista usein urat kuluneet jo pari vuotta sitten) ja kypäräksi voidaan hyvällä omalla tunnolla ostaa joku Lidlin parinkympin muovipotta, josta ei todennäköisesti ole mitään hyötyä ainakaan pään suojaamisessa tosipaikan tullen.
T: motoristi
b) mopoilijan oma vanhempi, joka yleensä haluaa pitää lapsensa elossa ja vahingoittumattomana tai sen kymmenien tai satojentuhansien arvoisen työkoneen omistaja (mahdolinen työnantaja-kouluttaja) joka haluaa ainakin pitää koneensa ehjänä
miten musta näyttää selvältä, että b-tahojen motivaatio ainakin on suurempi. Muu on oikeasti pelkkää autokoulujen propagandaa.
Yhtä fiksua kuin kysyä, kumpi on tehokkaampi pelastamaan lapset palavasta talosta, pelastumisesta riippuvatta palkkaansa saava palomies vai palossa olevan lapsen oma vanhempi, joka haluaa pelastaa lapsensa liekeistä elossa ja vahingoittumattomana.
B-tahon motivaatio on taatusti suurempi, mutta tarvittava osaaminen tavoitteeseen turvallisesti pääsemiseksi puuttuu.
ei ainakaan kaikkiin. Jos keskimääräinen av-mamma ei osaakaan opettaa janinaeemeliä pyörän ajamisessa eikä liikennesäännöissä niin jokseenkin kuka hyvänsä normaaliälyinen suomalainen kuitenkin osaa. Se ei vaadi mitään erityisosaamista. Ei se oikeasti vaadi kuin harjoittelua ja opuksen liikennesäännöistä. Jälkimmäisiä jaetaan ilmaiseksi eikä harjoittelurataaikakaan paljon maksa, jos nyt ei satu omaa maata olemaan.
Uudistus on ihan hyvä. Jos jotain valittamista pitäisi keksiä niin korkeintaan se, että pakolliset opetusmäärät ovat liian pieniä.
Osa mopoilijoista ajaa ihan ok, mutta liian suuri osa aivan hälläväliä tyylillä. Kaverini oli viikon sairaalassa eikä ikinä tule enää juoksemaan normaalisti kun mopo ajoi pyörätiellä päin.
Vanhempien vastuuseen en luottaisi tippaakaan. Jos vanhemmilla on jotain vastuuta jälkikasvunsa mopoilusta niin miksi he eivät puutu kakaroidensa ajotapoihin tai esim mopojen virittelyyn?