mitä vastasyntyneen päälle kotiintulovaatteiksi helteellä?
Tässä olen miettinyt että mitä laitettaisiin vauvan päälle kun tullaan kotiin sairaalasta. La on viikon kuluttua joten on kait todennäköisesti hellettä kun päästään sairaalasta kotiin.
Vastasyntynyt ei pysty säätelemään ruumiinlämpöäön joten varmaan pitkähihainen body, housut ja myssy. Vai onko se ihan liikaa?
Mietin myös kun meillä on ruskovillan villainen body & housusetti niin olisiko se ok? Kun villaa nyt mainostetaan lämpimällä viileäksi ja hengittäväksi materiaaliksi. Vai saako porukka täällä hepulin pelkästä ajatuksesta. :)
Kommentit (3)
pitkähihaisen, puolipotkarit ja kevyen puuvillamyssyn. Omalla pienellä vauvallani olen pitänyt näin helteilläkin ihan kunnolla vaatetta, ja selvästi kitiseen jos olen yrittänyt sitä vähentää. Ulkona vielä pidän puuvillaista neulehaalaria eikä sekään ole liikaa.
Pitkähihaisen kannalla olen minäkin, suojaa myös auringolta. Myssy, koska vastasyntyneen lämmönsäätely ei tosiaan toimi ja pään kautta haihtuu paljon lämpöä, sekä ohuet tumput, koska vauvat voivat vahingossa raapia itseään, ja koska etenkin kädet ja jalat voivat olla viileät. Varuiksi vielä peitto.
Meidän hoikalla lapsella oli sairaalassa (tosin talvi, mutta lämmintä oli sisällä) kahdet vaatteet ja kaksi peittoa päällekkäin ensimmäisinä päivinä.
Todnäk lapsesi syntyy 1-1,5vkoa myöhemmin varsinkin jos on ensimmäinen lapsesi.
No mutta, vastauksena kysymykseesi niin totta on ettei alle 1v lapsen lämmönsäätelyjärjestelmä vielä toimi, siksi vauvaa ei saa ns saunottaa ja hänen ääreisverenkiertonsa on heikkoa eli sormet ja varpaat tuntuvat kylmiltä silloinkin kun vauvalla ei varsinaisesti kylmä olekaan.
Laittaisin pitkähihaisen bodyn, puolipotkarit tai housut tai potkuhousut, myssyn ja kevyt peite ulkonaliikkumismatkan ajaksi. Mutta vain kevyt.
Ruskovillan silkkimyssy olisi oiva mutta kyllä ihan perustavallinen puuvillainen ajaa asiansa:)