Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummin velvollisuuksista, mitä tekisitte?

Vierailija
31.10.2005 |

Meillä on ilmiriita kummilapsen äidin kanssa, koska hänestä en vietä tarpeeksi aikaa kummilapsen kanssa. Kummiksi pyytäessä hän sanoi että toivoo lapselle aikaa ja aikuista ystävää. Sopi minulle.

Nyt tilanne on kuitenkin muuttunut niin, että meillä on vauva, joka on todella huono nukkumaan ja vatsavaivainen. En kertakaikkiaan jaksa mitään muutenkaan tehdä, saati olla vauvan JA leikki-ikäisen täystuhon kanssa. Kummilapsen äiti on järkkymätön mielipiteessään, olen luvannut niin olen luvannut. Hän ei armoa tunne eikä tilanteeseen ole poikkeusta. Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Tekisi mieli sanoa, että irtisanouden kummeudesta ja kehoittaa valitsemaan tilalleni paremman kummin. Syyttelyt alkavat viedä jo tosissaan vähiä voimavarojani.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

menet sen " täystuhon" kaa vaik leikkikentälle tms missä nopeasti vierähtää aikaa ja lapsi ei voi kauheasti särkeä mitään ja anna vauva kummilapsen äidille hetkeksi hoitoon (jos raskit)...näkeepähän sitte, että vauvan hoidolta ei jää aikaa muuhun niin jospa alkaa ymmärtämään tilannettasi hieman paremmin.

Jos tämäkään ei tepsi niin vie joskus kaupassa käynnin ajaksi vauva sinne hoitoon niin jospa sit tajuaa kun oma lapsi kiekuu ja vielä vauva kiljuu niin mitä se on ja aika on tosiaan kortilla!!

JAKSUJA!! kovasti

Vierailija
2/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liioittelet vähän, että " taaskaan ei viime yönä nukuttu kuin pari tuntia" jne. Lupaa taas ottaa enemmän kummilasta, kun tilanne helpottaa. Mikä tyranni se äiti oikein on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos olisit muuttanut jonnekin kauas esim. Australiaan? Olisiko ystäväsi suuttunut tästä ja vaatinut, että tulet Suomessa käymään muutaman kerran vuodessa vain kummilapsen takia?

Ihmisillä muuttuu elämäntilanteet, pääasiahan on se, että haluat pitää yhteyttä kummilapseesi etkä muista vain lahjalla syntymäpäivänä ja jouluna.

Vierailija
4/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikottain? Kuukausittain? Pari kertaa vuodessa?

Nyt vain sanot kummilapsen äidille, että nykyisessä elämäntilanteessa et enää ehdi olla yhtä paljon kummilapsen kanssa kuin aiemmin. Jos ei kelpaa niin sitten ei kelpaa. Kunhan vauva kasvaa niin tilanne on taas eri. Jos kummilapsen äiti ei tätä ymmärrä, niin olkoon ymmärtämättä.

Vierailija
5/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen elämä ja hänen lapset... *huoh*

Vierailija
6/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oma lapsi menee kuitenkin aina kummilapsen edelle!

Vierailija
7/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tähän asti se ykköslapsi elämässäsi on ollut kummilapsi ja äidistä nyt tuntuu vaikealta tuo että sulla on nyt oma, joka tietenkin on tärkeämpi ja rakkaampi jne.

Vierailija
8/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellytti se sitten tai ei, se on hänen ongelmansa.

Vierailija
9/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista ja ikävää käytöstä kyllä :/

Vierailija
10/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ap ei pitänytkään kummilapsensa äitiä yhtä läheisenä, koska ei pyytänyt kummiksi. Ja nyt kummilapsen äiti kostaa!

terv. kotipsykologi

Vierailija
11/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kummillakaan ole mitään hoitovelvoitetta!!!! Hoitajat tilataan MLL:ltä.

Siis kyllä ihmisillä on otsaa... Eräs tuttuni sai aina ennen lapsen syntymäpäivää ja joulua tekstiviestin äidiltä. Tässä Marin lahjalista. Ja ne lahjat olivat sitten kalleimmasta päästä. Kun kummi uskalsi sanoa, että ei nyt ole oikein varaa noin kalliiseen lahjaan niin äiti ei hyväksynyt tilannetta. Ei meidän Mari muuta halua!!!

Sano suoraan, että olet väsynyt pienen lapsen kanssa, et jaksa hoitaa kummilastasi (eikä sinun tarvitsekaan). Ovat tervetulleita teille yhdessä äidin kanssa käymään tai te voitte vauvan kanssa mennä heille kylään, mutta hoitoon et voi nyt ottaa.

En minä ole ikinä kummilapsiani hoitanut (ehkä johtuu myös siitä, että kaikki ovat olleet aika kaunana, enkä itse ole mikään vauva ihminen) ... ollaan käyty kylässä puolin ja toisin. Sitten kun ovat olleet vähän isompia, niin sitten ollaan puuhasteltu yhdessä ilman vanhempia jotain. Kortteja, lahjoja laitetaan ja soitellaankin. Mutta varsinainen hoitoapu on ollut aika minimalistista.

Vierailija
12/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on molemmilla 4 kummia, eikä kukaan heistä paitsi mun sisko ole sen kummemmin hoitaneet kummilastaan. Enkä edes oleta, että hoitaisivat. Asuvat kaikkia 100-350 km:n päässä lapsistamme, joten ei tietenkään tavata kovinkaan usein. Lapset saavat kyllä lahjoja juhlapäivinä kummeiltaan ja toki kummit käyvät silloin tällöin kylässä. Mutta ei kummit mielestäni ole mitään lastenhoitoautomaatteja. Toki jos asuu samalla paikkakunnalla niin voi nähdä vähän useammin ja jos lapsi on tarpeeksi iso, niin voi joskus mennä vaikkapa yökylään, mutta en kyllä todellakaan oleta, että mun lasten kummit ottaisivat kummilapsensa viikoksi hoitoon tms. Itsellä on myös 3 kummilasta ja kaikki ovat vielä niin pieniä (1-4-vuotiaita), ettei ole tullut mieleenkään pyytää heitä meille hoitoon ja asuvat siis kaikki väh. 100km:n päässä meiltä. Ehkä sitten kun ovat vanhempia, niin saatan joskus ottaa vaikka yökylään, korkeintaan päiväksi pariksi.

Vierailija
13/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoitat, että hän on yhä ajatuksissasi. Kummastuttaa kyllä vaatimukset mitä kummeilta odotetaan. meidän lapsen kummit eivät ole koskaan hoitaneet lasta, eikä se ole kummien tehtäväkään.

Joidenkin kummien luona kyläillään tiiviimmin n2- 3 kk välein ja pari kummeista on tavattu esim puoli vuosittain.

Vierailija
14/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän varmaan luulee, että hylkäät heidät. Meilläkin on vähän hankala tilanne kummin kanssa. Anteeksi jos tunkeudun aloitukseesi, mutta...

Meidän toisen lapsen toinen kummi on lakannut pitämästä yhteyttä. Hän oli sinkku kun lapsemme syntyi ja mieheni hyvä ystävä (tunteneet melkein 20v.). Yks kaks hän alkoi seurustella ja kuulimme siitä tuttujen kautta. No ostin kummille joululahjan ja kun en tiennyt tästä tyttöystävästä niin en sit ottanut häntä huomioon. Kummisetä tuli yksin lapsemme synttäreille muutaman päivän syttärijuhlien jälkeen ja parin kuukauden päästä pikkulinnut lauloi, että he ovat menneet naimisiin. Mentiin heille käymään mutta ei päästy sisälle eli juttelimme ulkona kummisedän kans. Me ollaan pyydetty heitä monta kertaa kylään, mutta eivät ole tulleet ja meitä ei ole pyydetty heille. Kummisetä ei vastaa tekstareihin eikä aina puhelimeenkaan. Ennen tätä vaimoa hän kävi meillä ihan ilman kutsumista ja me käytiin hänen luona. Ja muutenkin hän oli ihan eri ihminen. Nyt vaan mietityttää mitä me ollaan tehty ettei meidän kanssa voi olla enää väleissä. Pitäiskö heidän vaan antaa olla vai yrittää jotain?

Vierailija
15/26 |
31.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kehtaisi mennä sellaista vaatimaan. Enhän itsekään vietä aikaani omien kummilasten kanssa, miten sitä oikein ehtisi ja jaksaisikaan, kun on itselläkin suuri perhe, eikä koskaan omaa vapaa-aikaa. Ihan kohtuuton vaatimus tuollainen.

Vierailija
16/26 |
01.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks kaveri on juuri tuollainen kyseinen kummilapsen äiti (ja luojan kiitos en ole hänen lastensa kummi, vaikka muuten mukavia ovatkin).

Kaikki juhlapyhät vietetään tarkkojen rutiinien mukaan

kun tulee vieraita kaikki on tip top ja ruoat erinomaiset, lapset viimeisen päälle puettuja ja rouva pyntätty

koti on aina ihan ylisiisti, ruoka on laitettava itse

tottakai kummit viettävät aikaa heidän lastensa kanssa

kaikki on tosi muodollista ja kaavojen mukaista, mitä siitä sitten että äiti on ihan ylistressaantunut näistä vaatimuksistaan, kavereitakaan ei voi tulla kylään paitsi jos siitä on sovittu pari kk aiemmin, että ehtii tehdä kaikki ruoat, siivoukset + muuta valmistelut puhumattakaan siitä, että itse voisivat kyläillä missään, koska silloin pitäisi tytöillä olla uudet paidat + mekot ja kampaajallakin pitäis olla käytynä.. huh

Vierailija
17/26 |
01.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummilapsen äiti haluaa kummin omistautuvan kummilapsilleen. Itse hän ei pahemmin huomio kummia, ainoastaan jouluna ja satunnaisesti muina merkkipäivinä. Itse hän ei kummilapsien huomioimisesta muista kiittää yleensä koskaan, mutta auta armias, jos kummi unohtaa vastata kummilapsen huomionosoituksiin.

Minulla on myös kummilapsi kehitysmaassa ja vaikka hänellä on pulaa paperista, postimerkeistä ja kaikesta muustakin, häneltä tulee oma-aloitteisia kuulumisia huomattavasti useammin kuin kotimaiselta kummilapselta.

Vierailija
18/26 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kummiuden voi hyvin lopettaa. 

Vierailija
19/26 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kummeilla ole mitään velvollisuuksia.

Vierailija
20/26 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattiko lupautua kummiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan