Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsiperheiden vanhemmat - montako ruokavaihtoehtoa tarjoatte

Vierailija
29.11.2023 |

perheessä lounaalla vkl ja päivällisellä yleensäkin? jokaiselle haluajalle oma ruoka? vai yksi sama jota kaikki syö esim ala-asteikäisetkin vielä? jääkö ns. eilisen/toissa päivän ruoka käyttämättä vai löytyykö lopulta syöjä (vanhemmat). onko niuhottamista jompaan kumpaan suuntaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden.

Vierailija
2/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ruoka. Meillä ei ole allergisia. Ruoka voi olla myös eiliseltä päivältä jäänyttä. Tämä keittiö ei ole mikään à la carte -ravintola. 

Vierailija
4/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergioiden takia joskus muokannut kakkosversion. Jättänyt siis jotain pois tms, ei ole vaikeaa. Lisäksi en laita teineille ruokaa mistä eivät tykkää; ostan esim muikkuja vain itselleni ja laitan heille jotain muuta.

Vierailija
5/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi. Jos on edellisen päivän jämiä, niitä voi pakastaa kerta-annoksina, syön esim. etätyölounaina ihan mielelläni.

Vierailija
6/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden ja syödään seuraavana päivänä samaa ruokaa, jos sitä jää.

Vierailija
7/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jokainen laatii vuorollaan viikon ruokalistan ja osallistuu sekä kauppareissuun, ruuanlaittoon ja siivokseen, jne. Meidän koti ei ole hotelli, jossa voi valita sen täyshoidon. 

Vierailija
8/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pääruoka ja sen vierelle jokaiselle jotakin, käytännnössä siis 5 eri ruokaa. Itse olen itkenyt ruokapöydässä ihan tarpeeksi, omien lasten ei tarvitse sitä tehdä.

Vierailija
9/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim ala-asteikäisetkin vielä? Hieman on nyt hämmentävä aloitus. 

Vierailija
10/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ruoka. Jos sitä jää niin seuraavana päivänä syödään se loppuun.

Vierailija
11/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kaikille samaa, pl. allergiat. Jämäpäivinä on useampaa lajia ja silloin syödään vähän kaikkea tai jaetaan sen mukaan mitä kukakin haluaa tai voi syödä.

Vierailija
12/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viiva neljä vaihtoehtoa pitää olla

Vierailija
13/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä yksi. Lapset on täällä vain joka toisen viikon, joten silloin teen sitä mistä he tykkää, muulloin voin sitten syödä mitä itse haluan. Joskus on kyllä useampi vaihtoehto, kun toinen ei tykkää esimerkiksi kalasta, hänelle sitten vaikka lihapullia. Toinen taas tykkää kalasta paljonkin, joten hänen kanssaan sitä sitten syödään. Joskus edellisen päivän ruokaa, jos riittää kaikille tai sitten osalle. Itse välillä skippaan kokonaan, jos lapsille riittää. Syön kuitenkin koulussa . 

Vierailija
14/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki syö samaa, ruokaa arvostetaan ja sitä laitetaan yhdessä. Myös lapset vaikuttaa ruokalistaan. Ravintolaluksusta on valita itse oma annos. Tuttavaperheessä otettiin nirso 7v mukaan kokkaamaan, kaupasta aineksien etsimistä myöden, niin sama ruoka mikä ennen oli ällöä olikin ihanan tuoksuvaa jo valmistaessa.

Vierailija
15/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä yhden. Voin toki tarjota yhdellä aterialla lisukkeita eri makuihin. En pidä niitä eri ruokina, vaan monipuolisen kattauksena,

Vierailija
16/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi pääruoka ja sen vierelle jokaiselle jotakin, käytännnössä siis 5 eri ruokaa. Itse olen itkenyt ruokapöydässä ihan tarpeeksi, omien lasten ei tarvitse sitä tehdä.

Hieman samoin ajatuksin olen ruokaa laittanut. Lisäksi meillä tietenkin on allergioita (myös minulla) jotka rajaavat kaikille sopivia ruokia. On muutamia ruokalajeja, jotka käyvät kaikille, mutta esimerkiksi yksi lapsi ei syö mitään kalaa, toinen taas syö mitä tahansa kalaa (myös graavattuna). Yksi ei syö lainkaan makkaraa (enkä ihmettele), toinen taas söisi pelkkää makkaraa. Yksi ei voi syödä lasagnea, toinen hernekeittoa. Verilettuja en ole testannut.

Itse näin lapsena nälkää, koska en voinut syödä tarjolla olevia ruokia. Lopulta teini-iässä paljastui allergioita, jotka siihen asti olivat oireilleet vain suolisto-oireina, silloin aloin saada iho-oireita ja hengitystieoireita. Että ei ihmekään, ettei joku tietty ruoka innostanut, kun olin sitten viikon ripulilla. Lapsuudessani oli kausia, että elin navetasta haetulla maidolla ja voileivällä (ilman mitään päällisiä). Kouluruokalassa oksensin.

Meillä täytyy kerran maistaa ihan vähän jotain uutta ja ihmeellistä, jos se ei käy (olipa syy mikä tahansa) asia on ok, eikä enää tarvitse maistaa edes.

Eli ruualle voin esimerkiksi tehdä perunamuussia ja uunilohta. Niiden kanssa on tarjolla keitettyjä kasviksia, yhdessä kattilassa parsakaalia ja papuja, toisessa herneitä ja kolmannessa maissia. Parsakaali käy kaikille. Lohi ei sille yhdelle kelpaa, joten hänelle on uunimakkaraa.

Tai teen lasagnea, ja yhdelle sitten pastaa, paistettua jauhelihaa ja kypsennettyjä kasviksia.

Sienikeittoa ja lämpimiä voileipiä. Kahdelle sitten useampi lämmin voileipä, joissa enemmän täytettä.

Kanakastiketta ja riisiä. No, kana-allergisille halloumia kasviksilla. Yksi ei syö tomaattipohjaisia kastikkeita (tomaateista tulee aftoja) ja toinen ei kermakastikkeita. Eli teen kaksi eri kastikettakin. Riisiä syö kaikki.

Vierailija
17/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen perheen, jossa tehtiin JOKA PÄIVÄ 3 eri ruokaa; tytär ei syö sitä mitä poika syö, poika ei syö sitä mitä tytär syö, eikä kumpikaan syö sitä mitä äiti syö, eikä äiti tietenkään syö mitään, mitä lapset syövät. Nyt lapset jo omillaan erittäin ruokarajoitteisina ja siirtävät sen omille lapsilleen.

Taitaa olla aika harvinaista tuollainen nirsoilu, yleensä perheissä lapset syövät sitä mitä on tarjolla, näin ainakin meillä. Jos ei niin maistu, voi syödä vähemmän ja seuraavalla ruualla ruoka jo maistuu... nälkä on paras mauste.

Vierailija
18/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Ota tai jätä. 

Vierailija
19/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-4. Tuo 4 tarkoittaa käytännössä jämäruokapäivää, missä jokainen syö jonkin aikaisemman ruoan jämät, mistä ei riitä kuin yhdelle.

Tietyistä ruoista voi erotella osan erikseen, kun tiedän ettei yhdelle kelpaa se lopullinen ruoka, mutta syö kahta eri osaa, mitkä laitetaan kolmannen sekaan valmistuksen loppupuolella ja niitä voi syödä sellaisenaan ilman sitä kolmatta osaa, jota hän ei siedä.

Vierailija
20/23 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan yhtä, mutta ennen tarjosin kahta allergioiden vuoksi ja silti mies ei usein suostunut syömään samaa perheen kanssa. Sitten lasten ruokavaliot alkoivat muuttua ja jotta jokainen olisi saanut mieleistään, olisi tarvittu neljä erilaista ruokaa. Jokainen osaa laittaa itse, joten teen terveellistä ja nopeaa syötävää itselleni ja niille joille kulloinkin maistuu. Miehen ruoanlaittotaidot tosin rajoittuvat makkaraan ja lapsille ostan joskus valmista välittämättä enää hinnasta. Lapset laittavat ruokaa itse ja välillä heidän laittamansa maistuu myös minulle. Olen opettanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan