Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kasvatuksesta: vapaa kasvatus vs tiukka linja

Vierailija
27.06.2011 |

Minut on itse kasvatettu nk vapaasti, koskaan ei ole pidetty kauheita rajoja, vaan on neuvoteltu ja saanut sanoa vastaan. Nyt kauhulla katson veljen vaimon kasvatustapaa: minä=äiti määrään ja sinä=lapsi tottelet, ja sinä et saa ajatella omilla aivoillasi= vaan äiti on kaiken jo miettinyt puolestasi, vastaan ei saa laittaa, tottele, minä alistan sinut ja kun olen alistanut sinut kasvatusmetodini on täydellinen,kaikki täytyy tehdä kuten äiti käskee... Milloin lapsi sitten oppii omilla aivoillaan ajattelemaan jos se estetään?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

armeijaan, kuka tottelee, kuka käskee ja kuka ajattelee itse.

Lasten kasvatusta ja armeijaa ei voi verrata keskenään tai ei ainakaan pitäisi voida.

En käsitä miten joku nyt tässä jauhaa sodasta, lue aloitus uudestaan ja kommentoi siihen.

Vierailija
22/49 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tiukka linja. Itse vapaan kasvatuksen saaneena en halua lapsilleni samaa turvattomuutta.

Olen itse vapaan kasvatuksen tuote. Omalla ADHD lapsellani täytyy olla todella tiukka kuri, koska hän on erilainen kun minä olin lapsena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ikäkauteensa nähden lapselle annetaan vaihtoehtoja joista saa vapaasti valita. Eli ottaako piimää vai maitoo, siniset vai punaiset sukat, luetaanko tää vai tää kirja. Moni luulee, että vapaa kasvatus on sama kuin kasvattamattomuus ja rajattomuus. Eli maidon sijaan lapsi juo kolaa, menee varvastossuissa pakkaseen ja konttaa moottoritielle.

ruoka-ajat, pesut, nukkumaanmenot, hoitoon lähtemiset, kaupassa käymiset ja muut tärkeät asiat jotka on pakko tehdä.

Muuten meillä neuvotellaan ja keskustellaan, selitetään miksi jotain tehdään niinkuin tehdään, lapsi päättää mitä leikkii, milloin menee ulos, katsooko dvd:tä, paljonko syö, mitkä vaatteet laitetaan, mitä haluaa harrastaa, jutellaan päivän kulusta ja siitä mitä lapsi haluaisi tehdä, saa tehdä itse pieniä valintoja asioiden välillä jne.

Lasta kuunnellaan ja hänen mielipiteillään on väliä, lapsi on 6v.

Sanokaa nyt kasvatanko lasta vapaasti vai mikä on kasvatustyylini, itse en osaa sanoa???

Vierailija
24/49 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on saanut kasvaa hyvin vapaasti ja on niin miellyttävä, tottelevainen, ajattelevainen ja rauhallinen. On peruspersoona sellainen, että olisi vielä "alistuneempi", jos oltaisiin oltu jyrkkiksiä. Toki tietyt rajat on aina ollut ja on tasapainoinen eli ei nyt siinä mielessä laiminlyötä ja sitä kautta hiljainen.

Sitten taas kakkoselle on täytynyt olla tiukka. On tulta ja tappuraa, itsepäinen.

Vierailija
25/49 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä on huomattavasti tiukempi kuri kuin vaikkapa naapuriperheissä tai kaikilla sukulaisilla. Olettaisin siis, että meillä on tällainen tiukka ja jämäkkä kasvatustapa. Kun minä määrään, lapset tottelee. Ellei ala tapahtua, lasken hitaasti kolmeen, ellei sen aikana ala tapahtua, seuraa jäähyrangaistus. Ja lapset tottelevatkin. Ei juurikaan ongelmia.

Mutta silti säännöt täytyy perustella! Ei tosin joka kerta. Säännöt ovat samat, ne eivät vaihdu, joten lapset ovat kuulleet ne perustelut moneen kertaan.

Lisäksi valinnanvapautta on. Mulle on aivan sama, minkä väriset sukat lapsi haluaa pukea tai jos haluaa nyppiä salaatista tomaatit pois, niin siitä vaan. Ruokaa saa jättää, eikä ole edes pakko maistaa, kunhan muuten on pöytätavat kunnossa.

Olen myös joutunut pyytämään monesti anteeksi. Yleensä pyydän anteeksi sitä, että en kerennyt kunnolla kuuntelemaan, kun lapsella oli asiaa, vaan keskityin muuhun. Silloin pyydän anteeksi ja pyydän lasta kertomaan asiansa uudestaan.

Yksi asia, mihin puutun ankarasti, on kielenkäyttö ja epäasiallinen käytös. Liian paljon näkee sitä, että lapset ovat todella röyhkeitä vanhemmilleen "mee pois mun tieltä, sä oot aivan tyhmä, mä en kuuntele sua, yms" ja lisäksi tekevät ilmeitä, matkivat ja toistavat puhetta, huitovat. Kun puhutaan vaikkapa 3-6-vuotiaista niin tätä näkee niin tosi paljon. Mutta ei meillä. Johtuu varmaan siitä kun olen alistanut lapseni.

Vierailija
26/49 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissain asioissa ollaan tiukkoja (esim. toisia ei saa satuttaa) ja joissain ei (esim. nukkumaanmeno lomilla).

Vierailija
27/49 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljään ryhmään. 1. jämäkät rajat, lämmin suhde vanhempiin 2. jämäkät rajat, autoritäärinen suhde vanhempiin 3. löysät rajat, lämmin suhde vanhempiin 4. löysät rajat, etäiset vanhemmat Ja asiantuntijoiden mukaan lapsi kasvaa terveimmäksi juuri tuossa järjestyksessä, eli paras on ykkönen, neljä on huonoin.

Ei siis ihme, että äitinä olen ykkösluokkaa... :)

itse äitinä olen ykkösluokka ;))

Vierailija
28/49 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla mielenkiintoinen käsitys vapaasta kasvatuksesta... Olin aamulla vielä nukkumassa kipeää oloani pois, niin 2v. ja 4v. pennut tuli huutamaan korvaan ja hyppimään jalkojen päälle, vaikken heitä juurikaan tuntenut. Lasten vanhemmalta eli ystävältäni ei tullut pyynnöstäni huolimatta mitään kieltoa, koska lapsilla on "vapaa kasvatus". No perkele, sanon minä...

Vierailija
29/49 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2011 klo 08:46"]

Mutta jos oikeasti syttyisi sota, ja kävisikin sillä tavalla että ryhmän johtaja saisi surmansa, ne jotka ovat oppineet tottelemaan miettisivät mitä nyt tehdään kun kukaan ei käske, ja ne jotka ovat oppineet tekemään omat päätöksest osaisivat toimia.

[/quote]

Väärin. Jos tietäisit armeijasta mitään niin tietäisit että jos ryhmänjohtaja kuolee niin seuraa astuu tilalle. Se seuraava on seuraavaksi korkea arvoisin sotilas. Armeija EI VOI toimia niin että ihmiset itse päättävät mitä tekee. Sellainen armeija tuhotaan hetkessä

Vierailija
30/49 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2014 klo 08:57"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2011 klo 08:46"]

Mutta jos oikeasti syttyisi sota, ja kävisikin sillä tavalla että ryhmän johtaja saisi surmansa, ne jotka ovat oppineet tottelemaan miettisivät mitä nyt tehdään kun kukaan ei käske, ja ne jotka ovat oppineet tekemään omat päätöksest osaisivat toimia.

[/quote]

Väärin. Jos tietäisit armeijasta mitään niin tietäisit että jos ryhmänjohtaja kuolee niin seuraa astuu tilalle. Se seuraava on seuraavaksi korkea arvoisin sotilas. Armeija EI VOI toimia niin että ihmiset itse päättävät mitä tekee. Sellainen armeija tuhotaan hetkessä

[/quote]

Ryhmän(kin)johtajan on kyettävä tekemään päätöksiä. Jos olisit käynyt armeijan ja pitäisit konkreettisten tilanteiden eri vaihtoehtoja punnitsevaa pohdiskelua luontevana, ymmärtäisit, että erityisesti sotilasjohtajalla on oltava alaisiaan enemmän kykyä hyvään lopputulokseen johtavaan oma-aloitteellisuuteen. Tämä on totta siitäkin huolimatta, että armeija on pyritty etenkin ruohonjuuritasolla tekemään mahdollisimman tehokkaaksi ja yksinkertaiseksi mm. sen toimintaan osallistuvien yksilöiden mukavuuden ja pitkän aikavälin fyysisen sekä henkisen hyvinvoinnin kustannuksella - sodathan ovat luonteeltaan väliaikaisia kriisitilanteita.

Riittävän aloitekyvytön, kokematon ja vainoharhainen ihminen jäätyy, pakenee tai tuhoaa itsensä (henkilökohtaiset ahdinkonsa ulkoistamaan tottuneet kenties mieluummin/myös ryhmänsä) joutuessaan yllättäen liian suuren vastuukuorman alle. On Suomessakin tapauksia, joissa ihminen on ampunut itsensä jo rauhan ajan varusmieskoulutuksen aikana, vaikka se onkin täysin harjoitteluluonteinen.

Vierailija
31/49 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rehellisiä ollaan niin: Mua ärsyttää se et oon ilkee vanhemmilleni enkä koskaan saa kunnon opetusta. Tän takia vihaan vapaakasvatuslakia.

Vierailija
32/49 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rehellisiä ollaan niin: Mua ärsyttää se et oon ilkee vanhemmilleni enkä koskaan saa kunnon opetusta. Tän takia vihaan vapaakasvatuslakia.

Mikään laki ei määrää tekemään niin tai näin, tietysti ruumiillinen kuritus on kiellettyä mutta se ei ole ainoa keino pitää selkeät rajat. Taidat tosiaan saada aika vapaan kasvatuksen, kun tähän aikaan pyörit netissä?

Vierailija
33/49 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljään ryhmään.

1. jämäkät rajat, lämmin suhde vanhempiin

2. jämäkät rajat, autoritäärinen suhde vanhempiin

3. löysät rajat, lämmin suhde vanhempiin

4. löysät rajat, etäiset vanhemmat

Ja asiantuntijoiden mukaan lapsi kasvaa terveimmäksi juuri tuossa järjestyksessä, eli paras on ykkönen, neljä on huonoin.

Ei siis ihme, että äitinä olen ykkösluokkaa... :)

Vierailija
34/49 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, mihin puutun ankarasti, on kielenkäyttö ja epäasiallinen käytös. Liian paljon näkee sitä, että lapset ovat todella röyhkeitä vanhemmilleen "mee pois mun tieltä, sä oot aivan tyhmä, mä en kuuntele sua, yms" ja lisäksi tekevät ilmeitä, matkivat ja toistavat puhetta, huitovat. Kun puhutaan vaikkapa 3-6-vuotiaista niin tätä näkee niin tosi paljon. Mutta ei meillä. Johtuu varmaan siitä kun olen alistanut lapseni.

Mä olin itse aikanaan niin törkeä ja epäkunnioittava vanhempiani kohtaan, etten ikinä suvaitse sellaista omalta lapseltani. Mulla on ihan hyvä vanhemmat joita en vaan vieläkään osaa kunnioittaa vaikka kuinka yrittäisin, koska mä sain määrätä kaikesta perheessä jo lapsena ja tunsin oloni todella hylätyksi ja turvattomaksi. Ketään ei myöskään kiinnostanut mun todelliset tunteet, kaikki vaan ihaili mun "itsenäisyyttä" ja "temperamenttia". :(

Vierailija
35/49 |
30.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole nyt vähän tiukka mutta läheinen vanhempi lapsilleni

Vierailija
36/49 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja sinun valintasi ei ole ainoa oikea ja autuaaksi tekevä. Kaikki on sallittua lain puitteissa. Yleensä ihminen toistaa aika pitkälti sitä minkä on omasta kodistaan saanut malliksi.

Onko Tämä sitä modernia lasten ja nuorten kasvatusta?????Lapset puhuvat toisilleen huutamalla ja kirkumalla!Nyky vai antinykyaikaa??Kiva on luokanopettajan mennä luokkaan jos alaluokille tulee aina muutama häirikkömölyapina?Opettajan pitää pysyä opetusohjelmassa missä ei ole otettu apinoiden kasvatusta.Ollessani nuori ei tätä nykyajan melskaamista ollut jos olisi niin luokan nurkka olisi kutsunut välittömästi.

Vierailija
37/49 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja sinun valintasi ei ole ainoa oikea ja autuaaksi tekevä. Kaikki on sallittua lain puitteissa. Yleensä ihminen toistaa aika pitkälti sitä minkä on omasta kodistaan saanut malliksi.

Onko Tämä sitä modernia lasten ja nuorten kasvatusta?????Lapset puhuvat toisilleen huutamalla ja kirkumalla!Nyky vai antinykyaikaa??Kiva on luokanopettajan mennä luokkaan jos alaluokille tulee aina muutama häirikkömölyapina?Opettajan pitää pysyä opetusohjelmassa missä ei ole otettu apinoiden kasvatusta.Ollessani nuori ei tätä nykyajan melskaamista ollut jos olisi niin luokan nurkka olisi kutsunut välittömästi.

Ei, vaan liki 10 vuoden takaista, koska viesti on kirjoitettu vuonna 2011.

Vierailija
38/49 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku pelle puhui sodasta huh,huh mikä vertaus.Nykypellet juoksisi pakoon niin että taakseen eivät ehtisi katsoa.Älkää verratko sotaan kunnioittakaa rauhaa.Mieleltänne sotilaat teidän pienet nuppinne ei kestäisi nykyammuksia ja pauketta.Isävainaani joutui jo silloin aikoinaan sotilaita pitelemään puolustus asemissa.Turpiin tuli molemminpuolin,että tukkalähti.

Vierailija
39/49 |
06.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko siellä veljen kotona? Aivan. Et oikeasti tiedä puoliakaan siitä mitä he tekevät oikein ja mitä väärin.

Jonkun 2-3v:n pitäminen aisoissa vieraissa ja stressaavissa paikoissa näyttää varmasti meilläkin aika tiukalta.

T. Lempeä ja lapsilähtöinen kasvattaja/äiti

Vierailija
40/49 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom.Ensin pitää koululaisten vanhemmat kasvattaa omat lapsensa!Kukaan muu ei paremmin tiedä lasten ominaisuuksia temppuja joihin arkipuhe tehoaa.Heikoksi mennyt opetus jos lasten  vanhemmat alkavat vaatimaan mitä opettajat saavat tai pitää tehdä.Oppimistaso romahtanut jos lapset keskustelevat kännyköiden kanssa ja välityksellä asiansa.Lasten kasvatus kymmeniä vuosia pielessä jos vapaa sana yhdistettiin kasvatukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi