Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään paikalla, joka olisi luovuttanut äidinmaitoa?

Vierailija
26.06.2011 |

Kuinka helpoksi koit homman, oliko monesko lapsi kyseessä ja saitko suunnilleen kuinka paljon luovutettavaksi maitoa?

Itseäni kiinnostaisi nyt kolmannen lapsen kohdalla luovuttaa, jos maidon tuotanto yhtä runsasta kuin kahdella aiemmalla kerralla. Mietityttää vaan, että onko liian suuritöistä, kun on kolme pientä lasta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siitä on jo aikaa..meidän seudulla oli raskasta se, että maitoa ei haettu kotoa, se piti itse toimittaa kunnan tk:een 13 km päähän tiettyinä päivinä. Kyseessä siis pikkukunta. Joskus tuntui raskaalta myös se jatkuva peseminen ja puunaaminen. Tietysti myös voi olla hankalaa, jos on monta pientä lasta ja huomiontarvitsijaa. Nyt kun asun kaupungissa ja lähellä synnytysairaalaa, luovuttaisin maitoa ilman muuta, kun kaikki sujuisi paljon vaivattomammin! Ja se on pumpun kyllä sai lainaan sairaalasta ihan ilmaiseksi.

Vierailija
2/8 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa sain lypsettyä litran päivässä, siitä tuotanto laski kunnes 2 kk kohdalla en saanut enää irtoamaan tarpeeksi ylimääräistä ja lopetin luovuttamisen.

Suurin hankaluus hommassa oli sairaalan iso sähkökäyttöinen lypsykone ja sen osien keittäminen. Sitä ei mitenkään jaksanut purkaa, pestä, keittää ja koota kuin 2 kertaa päivässä, mikä tietysti teki sen ettei maitoa lopulta tullut luovuttamiseen asti.

Nyt ostaisin hyvän käsikäyttöisen pumpun tai vaikka kaksi, ja lypsäisin toisesta rinnasta samalla kun imetän vauvaa toisesta, ja tekisin niin monta kertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkin ihan hyvin palvellut käsikäyttöinen pumppu ja tuota olin miettinytkin, josko sitä imettämisen yhteydessä hoitaisi tuon lypsynkin : ) Menisi ehkä vähän niinkuin siinä sivussa.

AP

Vierailija
4/8 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisella lapsellani (n. 2 vuotta sitten) ja nyt paraikaa neliviikkoiselta lapseltani. Meillä maito pakastetaan ja viedään säännöllisin väliajoin sairaalaan. Sairaalasta saa hyvän sähköpumpun luovoutuksen ajaksi. Mielestäni ei ole stressaavaa, jos asian ottaa niin, että lypsää sen, mitä jaksaa. Jos olisin tuoremaidon luovuttaja, eli maito haettaisiin päivittäin kotoa, olisi se varmasti minulle stressaavaa enkä alkaisi luovuttajaksi.

Vierailija
5/8 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito haetaan kotoa kolmesti viikossa (ma, ke ja pe), jos asuu Tampereella. Muuten sen voi lähettää Matkahuollon kautta noina päivinä, tosin maidon pitää olla perillä Tampereella muistaakseni ennen kymmentä, joten mieheni vei maidon bussiin aina noina aamuina töihin lähtiessään.

Minä innostuin luovuttamisesta juuri kolmannen lapsen synnyttyä. Maitoa tuli puolisen litraa päivässä, tein niin että imetin aamun vain toisesta rinnasta, sitten pumppasin toisen, sitten imetin muutaman tunnin siitä pumpatusta rinnasta ja pumppasin taas "levänneen" rinnan, ja illalla vielä kolmas pumppaus. Pumppuna minulla oli Avent Isis, eikä sen keitteleminen kolme kertaa päivässä ollut hirveän iso homma kun siihen sai rutiinin.

Olisin luovuttanut pidempäänkin, mutta TAYS ei periaatteessa ota maitoa kuin siihen asti kun vauva on 3kk. Minua pyydettiin luovuttamaan vielä yksi lisäkuukausi, koska maidosta oli pulaa (niin kuin aina taitaa olla).

Luovutuksesta tuli hyvä mieli ja ihan mukavasti rahaakin. Suosittelen lämpimästi :)

Vierailija
6/8 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette kuukaudeassa suunilleen tienanneet?

Vierailija
7/8 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkat hygieniavaatimukset siinä on, luonnollisesti. Rinnat piti pestä ennen pumppausta ja välineet piti keittää joka välissä.

Toisen lapsen kohdalla en enää jaksanut hommaan ryhtyä.

Minimimäärä per päivä taisi tuolloin olla 300 ml. Voi tietysti vaihdella eri sairaaloissa.

Vierailija
8/8 |
26.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidosta maksettiin 17 €/l miinus sähköpumpun vuokra. Tienaamaan en päässyt. ;)

Pumppasin kahdesti päivässä, useampaa kertaa en ehtinyt vauvan ja esikoisen hoidolta. Hygieniamääräykset olivat sen verran tiukat, että en koskaan pumpannut ja imettänyt yhtä aikaa. HUSin ohjeet löytyvät googlella.

HUS:n alueella maidot haetaan kerran viikossa luovuttajan kotoa, tuoreet tuoremaitona, vuorokautta vanhemmat pakasteena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi