Vanha lantioröntgen synnytyslääkärille?
Minulla on kotona röntgenkuva joka otettiin 4 vuotta sitten tehdyn umpisuolileikkauksen yhteydessä vatsan alueelta. Siinä näkyy myös lantio edestäpäin.
Nyt olen viimeisilläni raskaana ja vauvasta on ultrassa povattu isokokoista (n. 4,2 kg). Itse olen normaalikokoinen.
Kannattaisikohan ottaa tuo röntgenkuva mukaan synnärille, niin lääkäri voisi arvioida siitä jotain mittaa? Vai pidettäisiinkö minua ihan hölmönä? Tuskin lantiota nyt kuitenkaan kuvataan, kun vauva ei ole perätilassa. Voisiko tuosta kuvasta olla silti lääkärille jotain hyötyä? Kyseessä on esikoinen.
Kommentit (12)
ja luiskahdin ulos ihan normaalia tietä. ;)
ottaa kuvaa mukaan. Jos lääkärille herää epäsuhta epäily sinun lantion ja vauvan koon välillä niin silloin lantio kuvataan, ei muutoin.
Onko siunulle tulossa synnytystapa-arvio äitipolilla loppuraskaudesta?
välttämättä pysty ottamaan kunnon mittoja siitä kuvasta. Vaikea sanoa. Tietysti, jos on jotain merkittävää epämuodostumaa tai muuta, niin se varmaan näkyy. Mutta en usko, että epäsuhta esim. näkyisi kunnolla. Ja tosiaan, jos on samassa sairaanhoitopiirissä kuvattu, niin lääkäri pääsee kuviin kyllä käsiksi.
Ja tosiaan, jos et erittäin pienikokoinen ole, niin tuo 4,2kg on ihan ok.
Ei ole sama sairaala kyseessä.
Itse toivoisinkin alatiesynnytystä, mutta jotenkin tuntuisi myös rauhoittavalta synnytystä ajatellen, jos lääkäri vaikka tuosta kuvasta pystyisi sanomaan, että mahtuu oikein hyvin. Siitä saisi mielenrauhaa koitosta varten.
Itse mittasin kuvasta (skaalaus huomioiden), että leveimmältä kohdalta lantio olisi jopa 15,5 cm leveä sisämitaltaan ja google-tulosten mukaan se olisi tosi hyvä leveys. Tosin sehän tuossa on huonoa, että sivusta ei lantio tuossa kuvassa näy. Enkä muutenkaan pidä tätä itsetehtyä "analyysiäni" kovin luotettavana. :)
T: ap
Noissa sun jutuissa ei ole mitään järkeä. Synnytykset ei koskaan mene niinkuin kuvittelee, niitä ei voi mitenkään etukäteen "povata".
ottaa kuvaa mukaan. Jos lääkärille herää epäsuhta epäily sinun lantion ja vauvan koon välillä niin silloin lantio kuvataan, ei muutoin.
Onko siunulle tulossa synnytystapa-arvio äitipolilla loppuraskaudesta?
Nyt on jo laskettu aika mennyt, joten en usko, että tehdään synnytystapa-arviota. Lääkäri kyllä puhui viimeksi, että laittaisi minut pelvimetriaan ja että synnytys mahdollisesti myös käynnistettäisiin sen jälkeen (silloin rv 40+2), mutta sitten hän soitteli kokeneemmalle kollegalleen, ja kaikki peruuntui, sillä olen "normaalikokoinen". Joten en usko, että tehdään synnytystapa-arviota.
Jospahan ap keskittysit johonkin muuhun. Noissa sun jutuissa ei ole mitään järkeä. Synnytykset ei koskaan mene niinkuin kuvittelee, niitä ei voi mitenkään etukäteen "povata".
Joo, kunpa voisikin keskittyä johonkin muuhun! Jotenkin vain pelottaa, kun vauva vaan kasvaa ja kasvaa, eikä meinaa millään syntyä ja on hermot riekaleina.
Pitäisi varmaan vaan keksiä jotain muuta puuhaa kuin synnytysjuttujen lukeminen netistä. :(
Vai että esikoinen. No sitten yritetään kai alakautta ensin. Kannattaa ottaa kuva mukaan ja kertoa epäilyistä. Kyllä kakkosen kohdalla mittailtiin :-) Ja sektioitiin, vaikka mulla on synnyttäjän lantio.
mitä suurimmalla todennäköisyydellä se ei olisi sinun lantiosi ahtaus. Paljon todennäköisempää on, että sattuu jotain muuta pientä häikkää. Ja kaikkein todennäköisintä on, että kaikki menee oikein mallikkaasti. Jaksamista odotukseen ja tsemppiä synnytykseen!
.. se vauva voi olla myös pitkä joten painoa sen takia. Ja ihan oikeasti, siihen painoarvioon kannattaa suhtautua kyseenalaistaen, koska esim. minulle tehtiin viikko ennen vauvan syntymää Nkl:lla painoarvio ultralla ja se oli reilu 3,8.. syntyi sitten juuri ja juuri kolmikiloinen. Samaan aikaan kanssamme oli osastolla vauva jonka painoarvioksi oli sanottu 3,5kg ja oikea paino olikin reilu 4,5 kiloinen jötkäle... Tämän jälkeen en ole itse juurikaan luottanut noihin painoarvioihin. Kuten joku jo yllä sanoi, kannattaa oikeasti keskittyä muuhun kun siihen painoarvioon. :)
Tsemppiä!
p.s. Jos sinua pelottaa kovasti, pyydä reilusti lähete pelkopolille, äläkä tuskaile yksin. :)
onko kyse samasta sairaalasta? Jos on, niin kyllä lääkärillä on käytössä ne röntgen-tiedot.
Eihän tuo 4.2 kg nykymittapuulla ole vielä erityisen iso vauva, joten en sen perusteella usko lähtevän sektioimaan ellei sulla ole poikkeuksellisen ahdas lantio.