Exelin käyttäjät mammat, auttakaa
Eli minulla on listoja exelissä esim tälläi
numero, nimi, arvo
1 Maija 5
2 Matti 2
3 Merja 1
4 Mari 7
ja olen sortannut ne tuon arvon mukaan tälläi
numero, nimi, arvo
3 Merja 1
2 Matti 2
1 Maija 3
4 Mari 7
Nyt koska oikeasti minulla on näitä nimiä muutama sata niin valitsen molemmista päistä 10% ja teen saman kymmenellä muulla setillä.
Voiko exel järjestää kaikki tauluk yhteen jotta nopeasti näkisin toistuuko nimet
ELi
jos A olis
3 Merja 1
2 Matti 2
ja B olisi
2 Matti 2
1 Maija 3
ja C olisi
2 Matti 1
4 Mari 3
niin exelin pitäisi yhdistää ne näin
A B C
1 Maija
2 Matti Matti Matti
3 Merja
4 Mari
Kommentit (8)
mutta onnistuiskohan tämmönen.
Voitko laittaa ne kaikki peräjälkeen A, B ja C kolumneihin niin että A kolumnissa on vaikka se eka numero,B:ssä nimi ja C:ssä se vimppo numero? (jos eivät jo ole yhtenä pötkönä samassa "solussa".
Sitten D kolumniin laita: =A1&B1&C1 ja enter . Tulokseksi tulee samaan soluun 1merja3 . Näitä voit sitten sorttailla ja manuaalisti laskea kuinka monta samanlaista yhteensä löytyy joka sorttauksen alta ja kaipa on jokin funkitokin poimimaan samanlaiset yhteen.
mutta en ymmärtänyt selostuksestasi yhtään mitään...
Mutta tuo exel on vieraampi. Joku toinen ehkä osaa senkin
mutta en ymmärtänyt selostuksestasi yhtään mitään...
se ongelma on, että nämä aineistot on niin hemmetin suuria.
Yritän selittää uudestaa.
Minulla on monta aineistoa, jossa on numeroituja muuttujia, kaikissa samat muutujat. Eri aineistoissa muutujien arvo muuttuu ja minun tarvitsee listata kaikki ne arvot, jotka toistuvat useassa setissä joko ylä 10% tai ala 10%. Olen sortannut jokaisen aineiston erikseen ja saanut niistä listat joissa on nuo 10% muutujista. Nyt minun pitäisi katsoa onko muuttujia, jotka olisivat useammassa aineistossa 10% sisällä.
Osaako exel laittaa nuo eriaineistojen 10% muutujat listaan, jotta helposti näkisin onko samoja muuttujia eri aineistoissa. Siis vaikka sillai, että x-akselilla olisi aineistot ja y-akselilla muutujien numerot tai nimet.
Jos joudun käsin vertaileen, mulla menee siihen pari viikkoa :(
Mutta ideoita:
Voit etsiä merkkijonoja ja katsoa, mitä palautuu (esimerkiksi osumien lukumäärä tai indeksi, jonka perusteella voit tukia vaikka osuman viereisestä solusta arvon).
Voit pulattaa nuo ABC... listasi vierekkäin ja hakea juttuja tietyltä rivimäärältä alueen alussa ja lopussa (jos listat yhtä pitkät)
Lookup-tablet ovat käteviä, jos haet nimeä.
ainakaan mun exceli ei varmaan osaa ihan suoraan verrata noita keskenään, toki voit kokeilla mitä saat aikaan käskyllä import data.
Mut sä voit ihan itse copypastata noi äärikymmenykset yhteen samaan uuteen tiedostoon ja sortata ne sit vaikka numeron perusteella uudestaan. Tästä listastahan näkee kätevästi, onko samannumeroisia tekijöitä monta. Eik tekemiseen mene paria viikkoa, vaikka aineistoja olisi kuinka helvetisti.
ei ole enää kaikkia alkuperäisiä muuttujia ainostaan 10% niistä, joten jos muuttujat olivat numeroitu 1-1000 ja minulla on 100 random numeroa noista jokaisessa setissä, mutta seteissä on siis aika paljon ero keskenään ja eri settejä on 10.
Pystynkö sorttaamaan kaikki setit yhteen taulukkoon vaikka niissä ei kaikissa ole samoja numeroita? Nyt siis minulla on 10 eri listaa muuttujista jotka meni ylös ja toinen kymmenen listaa muuttujista, jotka meni alas. Nämä toistaiseksi kaikki eri listoja ja en keksi muuta kuin käsin verrata näitä listoja ja laskea erikseen käsin kuinka monessa eri listassa sama muuttuja esiintyy.