Sisarusten pojat
Mä olen vähän järkyttynyt siskon kasvatuksesta, kun ollaan eri linjoilla. Olenko mä ihan liian tiukka vai onko sisko leväperäinen? Esikoiset noin 10v poikia.
Mulle ei saa puhua epäkohteliaasti, niskoittelevasti tai nenätellen. Jos sitä tapahtuu mä sanon etten hyväksy tuota tapaa puhua. Peliaikaa on 1/2h vrk paitsi koulupäivinä ei konsolipelejä pelata. Yleisten sääntöjen rikkomisesta seuraa kotiaresti päiväksi tai pelikielto, riippuen siitä kumman arvelen olevan voimakkaampi keino. Ilmoitan etukäteen että näy tulee käymään jos toiminta ei muutu. Viikkoraha on 2e/vk jos siivoaa huoneen, vie roskat aina ja tyhjentää tiskikoneen pyydettäessä (pari kertaa viikossa käytännössä kumpaakin) sekä pissattaa koiraa. Kännykkä on peruskapula jolla ei pääse nettiin ja jossa on saldorajoitus.
Siis olenko mä liian tiukka mutsi? Toisaalta, pojat ovat erilaiset perusluonteeltaan, mun poika tarvitsee ehdottomasti tiukat ohjat, siskon poika ohjautuu vähemmällä.
Kommentit (62)
Meillä saa tuulettaa tunteitaan ja karjua pahaa oloaan ulos jos siltä tuntuu, äidillekin saa purkaa raivoaan. Rahaa saa viikkorahan lisäksi jos tarvii, eikä tarvi tehdä viikkorahan eteen töitä. Just on uusittu kaikille lapsille pikkuhiljaa kännyköitä ja kaikilla pääsee nettiin. Puhelinlaskut maksan.
Tulos: Lapset ei huuda, eikä tulkutta epäkohteliaasti vanhemmille. Harvoin tarvitsevat ylimääräistä rahaa ja kuukausirahastaan ovat säästäneet esim. osan uusiin puhelimiin ja konsolipelinsä ostavat itse kun saavat rahasta säästettyä. Puhelinlaskut ovat muutaman euron, koska heillä ei ole tapana soitella. Eivät pelaile kovin paljoa, koska harrastavat aktiivisesti urheilua ja koulunkäynnin lisäksi aikaa kuluu treeneihin. Lisäksi koulu menee hyvin ja heillä on kavereita.
lapsi saa puhua epäkunnioittavasti ja olla nenäkäs eikä vanhemmat puutu asiaan. Pelailla saa mielinmäärin, koska sitä ei ole rajoitettu mitenkään. Kotiarestia ei yleensä lapselle anneta, ja jos annetaan, siitä ilmoitetaan vasta sitten kun vahinko on jo tapahtunut. Lapsi saa rahaa käyttöönsä lähes aina kun pyytää, mitään viikkorahasysteemiä ei ole. Vastineeksi rahasta lapsen ei ole pakko osallistua kotitöihin. Lisäksi tuolla hemmotellulla kakaralla on markkinoiden hienoin kännykkä, josta pääsee nettiin ja jonka puhelinlaskun vanhemmat maksaa mukisematta.
Summasummarum: Ap on kateellinen jostain syystä siskolleen ja yrittää nyt kiillottaa "hyvä äiti" kruunuaan mollaamalla toisten erilaista tapaa kasvattaa lapsiaan.
Helpottaako se sun pyykkistä pahaa oloasi? Epäilen.
jos kerran osa lapsista on automaatisesti hyviä ja helppoja ja osa taas haastavia ja hankalia. Ensinmainittujen "kasvatus" on turhaa, koska lapsista tulee automaattisesti hyviä ja haastavien kasvattaminen taas niin hankalaa, että ei siitä mitään tule ja ulkopuoliset vain mollaavat, kun eivät ymmärrä.
Jätetään kaikki kasvattaminen, jos sillä ei ole mitään merkitystä ja lapsen luonne/temperamentti on ainoa merkittävä tekijä.