ielestäni juhannus on perhejuhla ! Siis että molemmat
vanhemmat viettävät aikaa lastensa kanssa, ei niin että perheenisä lähtee vaikka 3 päiväksi festareille koska on tehnyt niin nuoruusvuosistaan saakka. Näin ainakin yhdessä tuttavaperheessä isi tekee...
Työvuorot juhlapyhinä ja yksinhuoltajaperheet on eri juttu.
Kavereita yms. voi tulla mukaan juhannusta viettämään mutta mielestäni kummankaaan vanhemman ei tule lähteä yksinään juhlimaan, festareille ainakaan päiväkausiksi !
Ja ei, en ole N. Mikkonen :)
Kommentit (19)
Juhannusta voi kukin juhlia niin kuin tykkää, välillä kavereiden kanssa, välillä perheen kanssa. Ei juhannus ole sen enempää pakollinen perhejuhla kuin tiistaikaan.
Juhannus on ennen kaikkea kirkollinen juhla.
Kirkkohan on pyrkinyt omimaan kaikki pakanajuhlat kirkollisiksi juhlapäiviksi.
lapset isovanhempien kanssa mökillä ja mä nautiskellut yksinolosta kotosalla. Kaikki sai sitä, mitä eniten halusi. Eli täydellinen ratkaisu meille. Kaksi tulevaa viikonloppua sitten mökkeillään perheen kesken. En nyt itse ymmärrä, että miksi juuri sen juhannuksen pitäisi olla perhejuhla, jos perhe viettää kuitenkin muuten aikaa keskenään.
Joten ei ole olemassa myöskään täydellistä juhannuksen mallia :) Kukin taplaa tyylillään.
Ite oon ainakin vaihtelunhaluinen, joskus voi viettää juhannuksen ihan perheen kesken, mutta vois olla hauskaa vaihteeksi juhlia myös hyvällä ystäväporukalla :)
perhejuhlana. Vain meidän perhe ja 30 lähisukulaista! Lapsia kirmasi mökin pihalla eilen noin 10 ja mummot ja serkukset aviopuolisoineen nautittiin auringosta, ja taidettiin pari lasia kuohariakin juoda. Siis ihana perinteinen mökkijuhannut, vaikka kukaan ei ryypännytkään. Me tykätään.
on ylipäätään säälittävää. Jotenkin teinitouhua.
Hei, ei festareille mennä välttämättä pettämään ja rellestämään. Perheenisä saattaa mennä kuuntelemaan hyviä bändejä ja rentoutumaan kavereiden kanssa. Perheenäiti taas saattaa mennä vaikka laivalle tyttöporukassa myöhemmin. Kummallista tuo jaottelu, mitä perheellinen SAISI tehdä ja mitä EI SAISI.
Mut hittojako sillä on väliä jos ei jonkun muun mielestä.
Lue historiankirjasi tarkemmin.
jokainen perhe saa mun puolesta luoda sen oman, näköisensä juhannusperinteen ja juhlia millaisella porukalla lystää.
Itse olemme aina viettäneet juhannuksen mökillä ystäväporukassa ja ilman lapsia, he viettävät omaa juhannusta mummojen ja pappojen kanssa.
Rentoutua voi perheen kanssa yhdessä, olipa kyse juhannuksesta tai normiviikonlopusta.
kaksistaan toisinaan vaikkapa juhannuksena jos niin huvittaa, eikös vaan? :)
Kirkkohan on pyrkinyt omimaan kaikki pakanajuhlat kirkollisiksi juhlapäiviksi.
meillä koko perhe oli hajaantunut. Lapset olivat hoidossa, mies mökillä ja minä isäni luona. Ei vain päästy yhteisymmärrykseen juhannuksen vietosta.
Tosin meille itse juhannuksella ei ole mitään merkitystä eli emme ylipäätänsä ole koskaan sitä varsinaisesti juhlinut. Nyt vain sattui sopivasti niin, että miehen sisko halusi lapset yökylään joten saimme miehen kanssa tehdä mitä haluamme.
kun ei kauheasti vilkuile sivuilleen ja arvioi miten muut viettävät omaa juhlaansa. Silloin voi unohtua se nauttiminen omasta juhlasta. :)
OT, mutta ap, käytitkö termiä "tuttavaperheen isi" ironisessa mielessä, vai käytätkö oikeasti tuota sanaa aikuisesta miehestä?
perheelliseltä, etenkin aivan pienten lasten vanhemmilta vaaditaan arvostelukykyä ja ennenkaikkea epäitsekkyyttä !
Omia menoja, etenkin jotain monen päivän festariputkia en ymmärrä ! Mutta kyse on ihmisitä, jolloin oma, MINUN MINUN mielihyväni ja rentoutuminen on se 1. asia!
Rentoutua voi perheen kanssa yhdessä, olipa kyse juhannuksesta tai normiviikonlopusta.
juhannus on perhejuhla MUTTA jos miehen mielestä on pakko ryypätä niin parempi sit tehdä se muualla kuin lasten kanssa.
Me vietetään silloin tällöin aikaa erään tuttavaperheen kanssa ja tän perheen isä on kova ottamaan viinaa. Juhannuksena on kännissä jo puolen päivän aikaan aattona ja jatkaa juomista kaksi päivää. Lapset ei ymmärrettävästi tästä tykkää. Kuitenkin tämä perhe on aina tiukasti yhdessä koko juhannusviikonlopun ja lapset saattavat olla humalaisen isän kanssa saunassa, pihalla jne. Ei ole mun mielestä kovin järkevää. Jos mun mies jois niin paljon, lähtisin lasten kanssa johonkin muualle, omien sukulaisten tai kaverien luo. Mutta ilmeisesti perheen äiti on ihme nössykkä joka ei osaa itse päättää mitään eikä panna yhtään vastaan ukolleen, kun lapset joutuvat kylässäkin odottamaan milloin humalainen isä suostuisi lähtemään kotiin että väsyneet lapset pääsisivät nukkumaan.
Joulu on lasten juhla
Pääsiäinen on lasten juhla
Vappu on lasten juhla
Juhannus on lasten juhla
Lisäksi tietty häät ynnä muut kissan ristiäiset.
No joo. Tultiin pari tuntia sitten Varsovasta. Oltiin siellä KAHDESTAAN miehen kanssa Wianki nad Wisla -tapahtumassa, joka on paikallinen keskikesän juhla. Paikalla oli n. 150 000 ihmistä.
Lapsi oli mummolassa. Hyi kun me ollaan ihan hirveät vanhemmat!
perheet viettäkööt miten haluavat.
Minä olin töissä koko juhannuksen.
naapurin perheessä isin juhannus taitaa jatkua edelleen jossain vaikka huomenna ois työpäivä ?
Isin juhannus alkoi jo torstaina jolloin lähti juhannusjuhlille ja nyt on su.Äiti pienten lasten kanssa.
Edellisvuosista muistan, että kireä ilmapiiri perheessä isin pitkästä juhannuksesta johtuen jatkui melkein koulujen alkuun asti.
Että semmoista rentoutumista.
näistä aloiotuksista, että joltain on nyt tainnut jäädä hauskat pitämättä. Joku on nyt jäänyt ilman kutsua kun muut lähtivät reissuun. Jollakin taitaa nyt olla "perheellisyys" ainoa asia millä nostaa itseään. Niin surullista.
Aikuisten ei mielestäni kuulu olla näin mustavalkoisia jos taustalla ei ole jotain lapsuudesta tai aiemmista kokemuksista kumpuavaa kaunaa tms.