Ahdistuksen/paniikkihäiriön fyysisistä oireista
Kummastuttaa,miten ÖISIN kun kroppa on levossa,se hurisee ja tärisee kun herään välillä.Elääkö hermosto omaa elämäänsä ihmisen nukkuessa?
Kuuluuko tällainen asiaan paniikkihäiriössä /voimakkaassa ahdistuksessa? Siis keho hienoisesti vapisee (kädet).Lisäksi on lihasoiretta ja muuta,tuntuu ettei tämä VOI johtua ahdistuksesta,niin rankat fyysiset oireet.
Kommentit (10)
eikä oikein mitään löydy,kuin jännitysniska.Mutta hirvittävän ahdistunut olen näistä tutkimuksista kun tunnen itseni niin sairaaksi oireiden ollessa näin outoja.
pää on kuvattu,verikokeita otettu,sydänkin tutkattu,lihakset tutkittu jne..
mutta minulla on auttanut se että olen ymmärtänyt että tunnen oloni sairaaksi vain siksi että pelkään sairautta. Ihmisen psyyke voi saada aikaan vaikka millaisia fyysisiä oireita, kun kroppa on paniikkitilassa. Minulla myös jännistyniska sekä tutkimuksia ihan laidasta laitaan kun oireita oli. Mutta lopulta diagnoosi oli yleistynyt ahdistuneisuuhäiriö, ja sen jälkeen oman sairauden ymmärtäminen on auttanut ja fyysiset oireetkin vähentyneet lähes kokonaan.
Minulla kaikki psyykkiset oireet, ahdistus, pelot, jännitys jne vain oireilee aina ensin fyysisinä.
Varsinkin nukkumaan mennessä kun yrittää rentoutua alkaa vaistomaisesti seuraamaan sykettä ja omaa olotilaansa tarkemmin ja ainakin minua alkaa silloin ahdistaa ja tulee näitä paniiikkituntemuksia. Käyn terapiassa, tosin nyt jo harvakseltaan. Ei vars. paniikkihäiriötä, mutta reagoin stressiin tai elämänmuutoksiin tai vaikeisiin asioihin paniikkituntemuksilla. Niitä pitää oppia hallitsemaan niin niiden kanssa pystyy elämään.
oli vaikka mitä fyysistä vaivaa ja ongelmaa niin kauan, kunnes mieli antoi myöden tunnustaa, ett ahdisti ja pahasti. No, voi se kääntyä toisinpäinkin; nykysin en meinaa millään mennä lääkäriin, ku pisrtän kaiken psyykkisen oireilun piikkiin...
joiden aikana tärisin ja vapisin aina aivan kuin olisin parinkymmenen asteen pakkasessa ilman vaatteita tuntematta tietenkään mitään kylmää. Kuuluu asiaan siis.
jonkin sortin hypokondriaankin varmaan taustalla.Mutta kun nämä oireet ovat niin kummallisia ja oikeasti invalidisoivia!tärinää,vapinaa ja nykinää,jolle et voi mitään.Koittaa olla ajattelematta,mutta hankalaa on kun yölläkin vavisuttaa ja niinkuin muurahaisia kävelisi jalassa!Päivisin en niinkään tätä huomaa,kuin joskus.Neurologi puhui hyvänlaatuisesta lihasnykinästä,tiedä sitten.
Mulla lihakset niin jännittyneitä,että ekg:ssäkin se näkyi.Ja ilmeisesti jännittyneisyys taas aiheuttaa lihaskipuja?Voiko olla? mietin ihan liikaa näitä juttuja mutta vaikea olla ajattelematta kun joka päivä jotain!näin on menty monta kuukautta.
Nro 4,kertoisitko millaisia FYYSISIÄ oireita sulla on yleisessä ahd.häiriössä??Luulen kärsiväni samasta,olen pienestä tytöstä lähtien ollut huolissani sairauksista ja nyt lapsien synnyttyä huolet tietysti koskevat myös lapsia.Taannoinen sikaflunssaepidemia esimerkiksi sai minut täysin pois raiteiltani.Lisäksi olen pelänyt jokaisen lapseni kohdalla leukemiaa ja syynännyt mustelmia jne.
Olisin kiitollinen vertaistuesta!
sydämen toiminta tuntunut värisevältä ja sydämeen on pistänyt. En tiedä miten sydänkohtaus oireilee, mutta sitäkin olen mietinyt.
Tuollainen sydänoire minulla on siis ollut koko masennus/ahdistusjaksoni ajan.
Viime kuuakusina on tuntunut, että oireet ovat poistunet. Samanaikaisesti oloni on muutenkin parantunut entisestään.
Lopetin masennuslääkityksen kaksi vuotta sitten reilun vuoden käytön jälkeen, mutta siis vasta nyt tuntuu, että kroppa alkaa palautumaan kokemuksistani. Tämä vain yksi oire.
Oireita riittää.
-hengenahdistus (tunne että olisi nestettä keuhkoissa)
-nielemisvaikeudet (pala kurkussa)
-rytmihäiriöt
-vatsakipu, ripuli
-päänsärky (erilaista, joskus vanne pään ympärillä, joskus vihlontaa, joskus sykkivää kipua)
-näköhäiriöt
-kasvojen puutumista
-lihaskipuja ja kramppeja
-kipua leuassa ja hampaissa
jne jne
Kaikkea löytyi, ja tätä siis jatkui koko lapsuuteni ja nuoruuteni, kunnes sattui kohdalle lääkäri joka ymmärsi ongelman ja laittoi lähetteeln psykiatriselle polille ja pääsin terapiaan.
Lääkkeitä en koskaan syönyt vaan "parannuin" terapian ja elämäntaparemontin avulla, ruokavalio kuntoon ja tarpeeksi unta ja liikuntaa jne. Diagnoosi oli tämä ahdistuneisuushäiriö, minkä lääkäri epäili johtuvan perusturvallisuuden puutteesta.
Nykyään joitakin oireita tulee vielä silloin tällöin, mutta tiedän niiden olevan vain merkki stressistä tms.
Rakkaat ihmiset, kiitos! Heräsin viime yönä tämmöseen tärinään, ilman tätä viestiketjua olisin ajatellut varmaan vähintään aivoverenkierron häiriöitä
mutta voihan olla että masennus ja ahdistus on oire jostakin fyysisestä ongelmasta, onko sinulla millainen diagnoosi? Onko sinua tutkittu?