Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

riita miehen kanssa: mehua vai hilloa lapselle, kumpi pahempi??

Vierailija
23.06.2011 |

Yritin tiivistää asian otsikkoon, ei ehkä ihan onnistunut..

Mä oon saarnannut miehelle, ettei kolmevuotiaallemme saisi antaa mehua päivittäinkään, saati monta kertaa. VAIKKA onkin parempi antaa ruoan kanssa kuin yksikseen (happohyökkäyksen kannalta) - hammashoitajan suositus- niin eihän se tarkoita että se suositus tarkoittaisi, että mehua saisi antaa aina ruoan kanssa. Miehen mielestä hammashoitaja antoi ikään kuin luvan tähän.

Lisäksi miehen mielestä pata kattilaa soimaa, kun mun mielestä on ns. normaalia antaa murojen (ei sokeroituja) tai puuron kanssa lusikallisen tai kaksi hilloa. Hänen mielestään tämä on pahempi, eikä normaalia, ja mun mielestä taas ei voi olettaa että lapsi haluaisi syödä ns. ilman mitään puuronsa tai muronsa, vaan hillon määrä on pieni. Miehen mielestä taas muroihin ei pitäisi laittaa kuin maitoa, erityistapauksissa vaan hilloa.

Oonko mä nyt vaan omassa maailmassani, kun pidän hillon laittamista harmittomana ja "normaalina" ja mehun antamista esim ruoalla ja iltapalalla (vaikka kaksi-kolme mukia päivässä) ns. pahempana asiana? Vai onko tää hillojuttu nyt av-raadin mielestä isompi synti kuin mehu. Voin kyllä jättää molemmatkin pois, kunhan tuo mehun päivittäinen tarjoaminen loppuu, toisin sanoen voin ikäänkuin luopua siitä, mikä musta on ok :) Mies taas juo ruokajuomana mehua, joten hänestä tämä on ok, eri tavat siis törmää :)

Kumpi pahempi? Jos toinen paha tapa pitäisi jäädä, kumpi ois pienempi paha? Nyt on vielä saumaa katkasta kummatkin, kun sekä mehu että hillo on vielä vähän eritysherkun maineessa....

Ja te, jotka annatte surutta mehuja ym monta kertaa päivässä, elekee tuomitko, mä en halua niin tehdä. Itse oon saanut mitä vaan millon vaan, kai sitä on sitten omille jälkeläisilleen ankarampi jos itellä oli löysää, ja päinvastoin.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä mehua tai hilloa muuten suurena syntinä, mutta se ON haitallista jos lapsi ei sitten juo maitoa. Maito on tärkeää lapselle, sitä ei tule juotua tarpeeksi jos lapsi tottuu saamaan mehua normaalina ruokajuomana.

Itse olen kuulemma lakannut 2,5vuotiaana juomasta maitoa kokonaan, nyt aikuisenakin maidon maku yököttää. Vanhempani ovat aina juoneet mehua ruualla. Eli he vain siinä samalla opettivat minutkin mehulle niin hyvin etten enää maitoon tottunut, nyt mulla on tosi huono luusto, hampaat ainakin. (uskon siis että jos minulle olisi aina päivittäin sitä maitoa tarjottu luonnollisena ruokajuomana niin en olisi oppinut "hylkimään" sitä)

Vierailija
22/23 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuroon jos laitat itse tehtyä marjasurvosta niin sehän on vain terveellistä.

Meillä on tapan ottaa suoraan pakkasesta (kotimaisia) marjoja tai marjasurvosta, sulaa siihen puuron joukkoon ja maistuu lapsille hyvin. Eikä taatusti ole epäterveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
24.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juodaan vaan tuoremehuja, ei mitään sokerilitkuja. Lasillisen appalsiinimehua voi ajatella vastaavan yhtä hedelmää, ja jos sen nauttii esim. välipalan kanssa, eikös se ole ihan ok?

Hillojen sijasta voisi ajatella vaikka survottuja pakastemansikoita tai vadelmia makeutettuna raakasokerilla, sitä tarvii vähemmän.

Eniten olisin huolissani hillojen ja mehujen sisältämistä lisäaineista kuin puhtaasta luonnon sokerista, jos hampaiden pesusta ja ateriaväleistä pidetään huolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän