riita miehen kanssa: mehua vai hilloa lapselle, kumpi pahempi??
Yritin tiivistää asian otsikkoon, ei ehkä ihan onnistunut..
Mä oon saarnannut miehelle, ettei kolmevuotiaallemme saisi antaa mehua päivittäinkään, saati monta kertaa. VAIKKA onkin parempi antaa ruoan kanssa kuin yksikseen (happohyökkäyksen kannalta) - hammashoitajan suositus- niin eihän se tarkoita että se suositus tarkoittaisi, että mehua saisi antaa aina ruoan kanssa. Miehen mielestä hammashoitaja antoi ikään kuin luvan tähän.
Lisäksi miehen mielestä pata kattilaa soimaa, kun mun mielestä on ns. normaalia antaa murojen (ei sokeroituja) tai puuron kanssa lusikallisen tai kaksi hilloa. Hänen mielestään tämä on pahempi, eikä normaalia, ja mun mielestä taas ei voi olettaa että lapsi haluaisi syödä ns. ilman mitään puuronsa tai muronsa, vaan hillon määrä on pieni. Miehen mielestä taas muroihin ei pitäisi laittaa kuin maitoa, erityistapauksissa vaan hilloa.
Oonko mä nyt vaan omassa maailmassani, kun pidän hillon laittamista harmittomana ja "normaalina" ja mehun antamista esim ruoalla ja iltapalalla (vaikka kaksi-kolme mukia päivässä) ns. pahempana asiana? Vai onko tää hillojuttu nyt av-raadin mielestä isompi synti kuin mehu. Voin kyllä jättää molemmatkin pois, kunhan tuo mehun päivittäinen tarjoaminen loppuu, toisin sanoen voin ikäänkuin luopua siitä, mikä musta on ok :) Mies taas juo ruokajuomana mehua, joten hänestä tämä on ok, eri tavat siis törmää :)
Kumpi pahempi? Jos toinen paha tapa pitäisi jäädä, kumpi ois pienempi paha? Nyt on vielä saumaa katkasta kummatkin, kun sekä mehu että hillo on vielä vähän eritysherkun maineessa....
Ja te, jotka annatte surutta mehuja ym monta kertaa päivässä, elekee tuomitko, mä en halua niin tehdä. Itse oon saanut mitä vaan millon vaan, kai sitä on sitten omille jälkeläisilleen ankarampi jos itellä oli löysää, ja päinvastoin.
Kommentit (23)
Jos huolehditte hampaiden pesusta, ei lapsenne kuole vaikka sais molempia. Joka päiväinen kinastelu asiasta sen sijaan saattaa jättää jälkensä. Relaaaaaa!
Olen samoilla linjoilla kanssasi. Minäkin jättäisin toisen pois (ja minä varmaan juuri sen mehun) mutta mun mielestä on samantekevää kumpi jätetään. Musta on turhaa keuhkoamista, että ei voi antaa mitään, missä on sokeria.
meillä laitetaan puuroon jogurttia (joo sitä sokerista) tai mehukeittoa (joo sitä sokerista). Ei sentään yhtä paljon sokeria kuin hillossa. Kaurapuuro (maustetulla)jogurtilla on muuten älyttömän hyvä yhdistelmä. Olen syönyt päivittäin jo kolme vuotta!
kysymykseen en ota kantaa, koska meillä juodaan surutta pillimehuja, pullaa jne. vain karkki on pannassa.
Pahin että riitelette noin typerästä asiasta.
Jos on tarve kränätä niin keksikää lapseen liittymätön aihe jottei hän luule olevansa nokittelun syypää.
Ja kysymykseen: Riita poikki ja voita väliin. (Eli molempien juttuja vähennetään puoleen)
mutta en mäkään antaisi lapselle mehua päivittäin. Hilloa pidän pienempänä pahana, mutta puuron sekaan laittaisin kyllä kiisseliä tai sitten jotain itse tehtyä marjasosetta, jossa vain hiukan sokeria (jos sitä kaipaa).
Mun logiikalla mehua voi mainiosti antaa ruokajuomana vaikka joka päivä, jos kalsiumin saanti on muuten turvattu. Happohyökkäys kuin happohyökkäys. Maidossakin on maitosokeria.
Nyt pikkuisen rennompi asenne elämään ja maailmaan.
kummasta tulee päivittäin enemmän sokeria.
Itse vähentäisin/jättäisin pois mehun, koska hillosta saa sentään vähän kuitua sen pahan sokerin lisäksi.
En tosin ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka tunkevat hilloa puuroon ja muroihin. Ei se ole mitenkään välttämätöntä, turhaa makealle opettelua vain.
kiisseliä tai sitten jotain itse tehtyä marjasosetta, jossa vain hiukan sokeria (jos sitä kaipaa).
Vaihda hillo vaikkapa kuningatarpilttiin tai vastaavaan.
Ei sokeria eikä säilöntäaineita. Mehu pois.
9
Jos mehut ja hillot ovat kaupan e-koodiaineilla maustettuja, en antaisi niitä ollenkaan.
Jos ovat omalta maalta ja metsästä poimituista valmistettuja, niin siinä tapauksessa kannattaisin molempia ihan periaatteesta. on hyvä oppia pienestä pitäen sekä nauttimaan terveellisiä herkkuja että arvostamaan lähiruokaa.
päivä. Hilloja on joskus lettujen kanssa, ei juuri muuten. Puuro syödään voisilmän kanssa. Muroja harvoin.
Kyllä olette tehneet elämästä vaikeaa, ap.
jättäisin molemmat pois päivittäisestä ruokavaliosta.
Puuroon voi laittaa voisilmän, tai hillon sijaan vauvan sosetta, esim. kuningatarsose tai mustikka. Vähemmän sokeria, kuin "tavis hilloissa".
Kaupan mehuja meillä juodaan harvoin, oman pensaan puna/mustaherukkamehua useammin, mutta ei päivittäin. Pillimehuja kuluu toki kesällä enemmän, niiden helppouden takia.
Jos lapsi juo kolme kertaa päivässä mehua ja kerran päivässä hilloa, niin tuo mehu on pahempi, koska sitä tulee niin monta kertaa. Mutta jos lapsi juo kerran päivässä mehua ja syö kerran päivässä hilloa, ovat ne yhtä pahoja. Sokerin määrällä kerralla ei ole niin paljon merkitystä kuin kertojen määrällä.
Joku sanoi, että ihan sama, kunhan vain pesee hampaat kunnolla. Asia ei ole näin, sillä ainakin mehuissa hampaita haittaa sokerin lisäksi mehujen happamuus. Sokeritonkin mehu on haitaksi hampaille. Tätä happamuutta ei pysty mitenkään kumoamaan hampaiden pesulla. Päinvastoin, jos pesee hampaat liian pian happaman mehun juomisen jälkeen, niin pesu vain voimistaa happaman mehu haitallista vaikutusta. (Tämä on siis ihan hammaslääkäriltä saatua tietoa eikä mitään mutua.)
Minun mielestä mehut ei kuulu lapsen ruokavalioon. On uskomatonta ja toisaalta niin loogista miten ihmisten perinteet ja opitut tavat jatkuvat vuosisatojen ajan.
Meillä kinasteltiin samasta kun lapset ovat huonoja juomaan että parempi kun juovat edes mehuja tai limsaa. Kyllä ihminen juo tai oppii juomaan vettä kun on jano, se on aivan varma. Kukaan ei kuole janoon jos juotavaa on tarjolla ja pienemmille sitä tarjotaan säännöllisesti. Sitten kun opetetaan juomaan mehuja niin tuokin luonnollinen tarve heikentyy eli ei kelpaa muu kuin se makea mehu ja sitä lipitetään sitten vähän väliä ja mehu rupeaa korvaamaan myös ruokaa eli sen määrää joka vaikuttaa hyvinvointiin ja kehitykseen kun ei saada niitä ravintoaineita tarpeeksi muutenkaan.
Ja totuus on että kyllähän lapsi kasvaa pelkällä pitsalla ja hampurilaisella ja limuilla. En lähde väittelemään mutta täydellisen ruokavalioremontin itse aikuisiällä tehneenä odottelen edelleenkin vuosien päästä sitä kausiflunssaa joka kaatoi sänkyyn moneksi päiväksi ja vähintään pari kertaa vuodessa. Olen ainoa meidän perheessä tätä nykyä joka ei sairastele eli ruokavaliolla on merkitystä.
kun puuro ei uponnut moneen kuukauteen laisinkaan. Pieni lusikallinen hilloa ei mielestäni ole kovin paha synti, kun kuitenkin puuro itsessään on terveellistä ja kuitupitoista. Hillot on itsetehtyjä - tosin meillä on myös Rainbown luomumansikkahilloa, kun kerran tuollaisen hillon kerran löysin. Meillä syödään hilloa lettujen kanssa, ja nyt toistaiseksi puuron kanssa.
Näyttää kuitenkin siltä, että alun innostuksen jälkeen ei edes hillo puurossa tee puurosta tarpeeksi houkuttelevaa, joten eiköhän tuokin pahe jää pois samalla, kun se puurokin jää.
Mehuja meillä ei juoda päivittäin. Joskus saunajuomaksi ja retkievääksi varaan pillimehut tai jos tulee vieraita, mutta isompi juo muutenkin mieluummin vain vettä, pienempi on kyllä hulluna pillimehuihin. En niinkään karsasta mehujen sokeripitoisuutta vaan sitä, että niistä tulee usein paha tapa, ja mehua juodaan sitten vain, koska sitä on jääkaapissa. Aterioilla meillä juodaan maitoa tai vettä, ei mehua, joten se mehu on meillä aina ylimääräistä.
Minustakin yksi hilloannos ja yksi mehuannos ovat vähän niin kuin vastaavia enkä molempia suosittele päivittäin (tai sitten yksi hilloannos ja yksi mehuannos). Ehkä olisi hyvä säästää toinen herkutteluun/juhliin/retkiin ja toinen sitten maltillisena arkeen.
ei ne murotkaan mitään terveellisiä ole, sokerittomia tai suolattomia.
muroihin kyllä mieluummin rehellisen lusikallisen sokeria, kuin mitään hilloja, joista tulee varmasti sokeria enemmänkin, kun ei kellekään yksi lusikallinen riitä. Lisäks kaikki ne muut aineet..
Ja eikö se lapsi juo ruoalla maitoa?
niin mehu pois.
Ruokajuomana on maito, että lapsi saa tarpeeksi kalsiumia. Janojuomana on vesi, ettei hampaat saisi enempää kuin viisi happohyökkäystä päivässä. Puuro uppoaa paremmin hillon kanssa.
Käytännössä oltiin juuri hammaslääkärissä ja lapsen hampaat ovat kunnossa, joten juodaan edelleen mehua jos huvittaa.
on murojen ravintosisältötaulukko.
http://www.kelloggs.fi/upload/pdfgen/FI/productinfo.pdf
Corn flakeseissa sokereita 8g/100g?
valio mansikka-vanilja jogurtti sokereita 6.4g/100g?
Jättäisin molemmat pois jokapäiväisestä ruuasta.