Juhannusriitakin jo käyty :(
Minä halusin mennä mieheni suvun mökille päiväksi, aamusta iltaan. Mies halusi jäädä yöksi. Mies ei sitten enää halunnut mennä ollenkaan, koska en halua yöpyä, vaikka lapsille oli luvattu mennä sinne. En halua olla siellä yötä, koska sängyt ovat likaiset kymmeniä vuosia vanhat ja koko talo on tupaten täynnä vanhaa roinaa. Mökki on oikeastaan hylätty eikä sitä käytä kukaan. Harmittaa, että mies oli niin ehdoton vaikka yritin tarjota kompromissia. Kai se sille nyt käy, koska muistutin, että on luvannut lapsille, mutta mieli on nyt kurja.
Kommentit (26)
Meilläkin on yksi aivan ihana mökkipaikka kavereilla, talo on kaunis vanha hirsirakennus ja aitta myös tunnelmallinen. Siellä viihtyisin kyllä päivisin mutta yksi en enää jää!
Lepakoita pörräsi koko yön aitan ympärillä, niillä oli pesä vintillä. Hirveän suuria mustia hämähäkkejä hirsien raot täynnä ja vaikka mitä muita öttiäisiä. Vanhat olkipatjat ihan tasavarmana kirppuja täynnä koska saimme kaikki ihan kammottavan ihottuman yön jälkeen.
Mutta paikka on kaunis ja siellä riittää tekemistä lapsille ja aikuisille.
Toivoisin vaan että panostaisivat hiukan vieraiden majoitukseen koska itsellään on viimeisen päälle sängyt ja petivaatteet päätalossa.
Ehdotin miehelle että lainataan jostain asuntovaunu ja mennään sitten vaikka viikoksi kun on pyydetty.
Minä tarjosin miehelle kompromissia, sillä mieluummin pysyisin poissa koko mökiltä. Kun olemme siellä, mies tekee omia hommiaan eikä noteeraa minua. Minulla taas ei ole siellä mitään "omia hommia", koska se on miehen suvun mökki ja minä olen ulkopuolinen. Koko sen ajan, kun olemme siellä, odotan, että pääsemme lähtemään. Istun lähinnä ulkona penkillä. Siellä ei kasva mitään kitkettävää ja sisällä ei ole mitään mitä tehdä. Pitikin sillä mörskällä pilata vielä juhannus :(
ap
Et kai sä nyt siellä viihdykään, jos leimaat ittes ulkopuoliseksi etkä tee mitään.
Mies kulkee paikasta toiseen ja ronklailee jotain nurkkia, ei se varsinaisesti kai mitään tee. Muistelee ehkä lapsuuttaan, en tiedä. Ruokien laittamiseen ei koko päivää mene ja ne on tuotu kotoa mukana.
ap
tai laita vaikka ruokia?
jos lipittää sitä jonkin verran, niin ei kaikki se epäsiisteys yms. niin haittaa.
ai niin, jos sataa, niin sittenhän siell' sisälä pitää kykkiä, eikä se varmaan mitän herkkua ole. tosin kaipa se yksi yö menee vaikka päällään seisten. Toisen kerran teette sit jotain mistä itse tykkäät.
Edes mieheni ei puhu siellä minulle.
ap
Et kai sä nyt siellä viihdykään, jos leimaat ittes ulkopuoliseksi etkä tee mitään.
Niin minä aina teen, ja jo loppui riitely. Mua ei saisi kirveelläkään miehen suvun mökille.
Mutta nyt alkaa tuntua, että hän haluaa tehdä itsestään marttyyriä. Jos ensimmäinen syy olla lähtemättä mökille ei miellyttänyt kaikkia pitää keksiä seuraava...
Joillekin pariskunnille on kaikki niin vaikeaa. Yhteistä säveltä ei löydy, kun asioista ei osata asiallisesti keskustella. Siitä sitten seuraa tätä kuuluisaa riidan jälkeistä mökötystä.
t. Se epäsiistin anopin miniä, oliko nro2?
Mies on marttyyri ja mulla on paha mieli. Tulin tänne nyyhkimään, kun kotona on niin kylmä ilmapiiri. Olen kyllä mökki-ihmisiä, mutta siellä mun ei ole koskemista mihinkään.
ap
Mä en leimaa itseäni ulkopuoliseksi vaan se asema on mulle annettu.
Keskity pitämään hauskaa lapsiesi kanssa, ole tavallista enemmän heille läsnä. Niin minä saan ajan kulumaan.
Ja tilannehan on kehittynyt täällä meillä. Äsken mies ilmoitti, että hän vain kertoi, mitä hän haluaisi tehdä, vaikka tosiasiassa hän argumentoi sillä kuuluisalla "minä en tee sitten mitään" -argumentilla ja aloitti ilmoittamalla, että emme voi mennä vanhemmilleni syömään juhannuspäivänä, koska mökillä ollaan sekin päivä. Eikä mökille menon kuvioista oltu vielä sovittu yhdessä. Mun olisi pitänyt kai aloittaa minimitarjouksella, niin olisin vaikuttanut joustavalta neuvottelijalta. Vaikka olisin kuinka lapsellinen, mä en halua nukkua miehen isovanhempien ikivanhassa kylmässä nihkeässä sängyssä.
ap
Mutta nyt alkaa tuntua, että hän haluaa tehdä itsestään marttyyriä. Jos ensimmäinen syy olla lähtemättä mökille ei miellyttänyt kaikkia pitää keksiä seuraava... Joillekin pariskunnille on kaikki niin vaikeaa. Yhteistä säveltä ei löydy, kun asioista ei osata asiallisesti keskustella. Siitä sitten seuraa tätä kuuluisaa riidan jälkeistä mökötystä. t. Se epäsiistin anopin miniä, oliko nro2?
ap
Mä en leimaa itseäni ulkopuoliseksi vaan se asema on mulle annettu.
Keskity pitämään hauskaa lapsiesi kanssa, ole tavallista enemmän heille läsnä. Niin minä saan ajan kulumaan.
Mutta nyt alkaa tuntua, että hän haluaa tehdä itsestään marttyyriä. Jos ensimmäinen syy olla lähtemättä mökille ei miellyttänyt kaikkia pitää keksiä seuraava... Joillekin pariskunnille on kaikki niin vaikeaa. Yhteistä säveltä ei löydy, kun asioista ei osata asiallisesti keskustella. Siitä sitten seuraa tätä kuuluisaa riidan jälkeistä mökötystä. t. Se epäsiistin anopin miniä, oliko nro2?
Eikö ap keskustellut ihan asiallisesti, mutta miehensä veti herneet nenään
mutta ap:n keskustelun asiallisuudesta tai asiattomuudesta täällä ei kyllä ole kerrottu yhtään mitään. Rivien välistä näitä asioita luin, sen myönnän.
Täytyy todeta kuitenkin, että kyllä ap on tavallisen torven valinnut miehekseen, jos ihan asiallinen ja rakentava keskustelu on päättynyt tähän lopputulokseen...
mies jäi jumiin omaan vaatimukseensa. Harmistuin jo siitä, että mies halusi siirtää menomme vanhemmilleni ollaksemme siellä mökillä (2 päivää). Hänen vanhempansa kun eivät koskaan kutsu meitä syömään ja lapsilla pitää olla minusta suhde edes toisiin isovanhempiin. Miehen puolelta heillä on suhde kuolleiden isoisovanhempien likaiseen sänkyyn ja vanhaan mökkiin. Mies ei edes tajua, miten paljon pölyä ja likaa kertyy viikossa saati sitten kymmenissä vuosissa.
ap
Eikö ap keskustellut ihan asiallisesti, mutta miehensä veti herneet nenään
mutta ap:n keskustelun asiallisuudesta tai asiattomuudesta täällä ei kyllä ole kerrottu yhtään mitään. Rivien välistä näitä asioita luin, sen myönnän. Täytyy todeta kuitenkin, että kyllä ap on tavallisen torven valinnut miehekseen, jos ihan asiallinen ja rakentava keskustelu on päättynyt tähän lopputulokseen...
Asiallisetkin sanavalinnat voivat olla loukkaavia ja huonoa keskustelua.
Torvi se on miehesikin. (Tai siis ainakin hän.) Mutta olisiko teillä tässä keskusteluyhteydessä kuitenkin parannettavaa puolin ja toisin? Oman kokemuksen mukaan parisuhteessa toinen on harvoin se ainoa syyllinen.
Jos nyt kuitenkin perheenä haluatte onnellista elämää viettä, kannattaisi todella miettiä (yhdessä!) sitä miten asioista sovitaan. Tärkeää olisi, että molemmat ihan aidosti ja rakastavasti ottaisivat toisensa huomioon.
Mikään suhde ei ole täysin riidaton ja harmopninen. Tilanteet, joissa etsitään syyllistä, tulisi kaikkien parhaansa mukaan pyrkiä parisuhteessa ja perheessä välttämään.
Laita käsi sydämelle ja mieti asiaa miehesi kannalta. Mitä hän olisi halunnut sinun tekevän toisin asiasta keskusteltaessa? Olisiko se ollut kohtuullista toteuttaa?
Olin hölmö, kun tarjosin heti viimeisen tarjoukseni. Olisi pitänyt sanoa, että en halua lähteä, no mennään sitten vähäksi aikaa, hyvä on, ollaan aamusta iltaan -rimpsu. Minä mietin tilanteen ennalta ja halusin ottaa mieheni toiveet huomioon. Halusin olla kiltti ja joustava enkä halunnut pelata pelejä. Siksi tuli tämä riitatilanne.
ap
Asiallisetkin sanavalinnat voivat olla loukkaavia ja huonoa keskustelua. Torvi se on miehesikin. (Tai siis ainakin hän.) Mutta olisiko teillä tässä keskusteluyhteydessä kuitenkin parannettavaa puolin ja toisin? Oman kokemuksen mukaan parisuhteessa toinen on harvoin se ainoa syyllinen. Jos nyt kuitenkin perheenä haluatte onnellista elämää viettä, kannattaisi todella miettiä (yhdessä!) sitä miten asioista sovitaan. Tärkeää olisi, että molemmat ihan aidosti ja rakastavasti ottaisivat toisensa huomioon. Mikään suhde ei ole täysin riidaton ja harmopninen. Tilanteet, joissa etsitään syyllistä, tulisi kaikkien parhaansa mukaan pyrkiä parisuhteessa ja perheessä välttämään. Laita käsi sydämelle ja mieti asiaa miehesi kannalta. Mitä hän olisi halunnut sinun tekevän toisin asiasta keskusteltaessa? Olisiko se ollut kohtuullista toteuttaa?
Aluksi epäilytti siellä vierailut ja yöpymiset. Nyt olen jo tottunut. Kukaan ei ole niihin vanhoihin patjoihin vielä kuollut tai edes mitään pöpöjä niistä saanut ;)
Riita on tältä erää jo käyty, mutta mitä jos seuraavalla kerralla yrittäisit myöntyä vähän enemmän? Ota vaikka omat lakanat mukaan ja siivoile nurkkia vaivihkaa visiittinne aikana. Niin minäkin olen toiminut ja nyt mummolassa näkyy jo pätkä lattiaakin.