Saako armeijassa itse päättää/valita että haluaa suorittaa vain sen 6 kk:n asevelvollisuuden
Kommentit (32)
Armeija on aivan paskaa, miksi pitää määrätä vuodeksi jos ei halua! Mites sitten opinnot ja työ elämä? Ihan ku jollai suomen armeijalla edes ois tulevaisuuden sodissa minkään laisia mahdollisuuksia.
en vitua haluu aukkii mut en sanonu tarpeeks selkeesti et en haluu nii vaik kaikki testit meni perseelleen nii saatetaanko minut aukkiin nakittaa?
Haluttomista tehdään 12 kk mortteja.
En usko, että tänä päivänä edes yrittävät ketään pitää 6kk pidempään ellei itse niin tahdo. Mutta ennen painostusta ja pakotusta on tapahtunut. Tiedän tyypin, joka lähti sivariin "palvelemaan" loppuajan, mutta tapaus ei todellakaan ole tuore.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tänä päivänä edes yrittävät ketään pitää 6kk pidempään ellei itse niin tahdo. Mutta ennen painostusta ja pakotusta on tapahtunut. Tiedän tyypin, joka lähti sivariin "palvelemaan" loppuajan, mutta tapaus ei todellakaan ole tuore.
No mitä sä luulet, että ne tekee, jos ei päteviä halukkaita ole tarpeeksi kuskeiksi, johtajiksi jne.? Ei siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin määrätä niitä päteviä pidempään palvelukseen.
nakkiaukkeja oli pari mutten ollut niissä ahah
Käytännössä oma päätös nykyään.
Joskus aikoinaan lienee enempikin määrätty.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa itse päättää. Toiveita voi esittää, ja näille perusteluja mutta jos halukkaita ei ole tarpeeksi esim. kuljettajiksi tai johtajiksi (12kk palvelusaika), niin sitten sinne määrätään. Lisäksi esim. "laivastossa" (eli siis Merivoimien aluspalveluksessa) ei edes ole 6kk tehtäviä.
Olin opintoihini liittyvän käytännönjakson Puolustusvoimien varuskunnalla töissä muutaman kuukauden ja ihmettelin sitä tietoa että kuljettajahommiin pitää määrätä varusmiehiä.
Omana varusmiesaikana sinne kuljettajahommiin oli kova kilpailu kuka sinne pääsee. Onnekkaimmat pääsivät.
Sen myös opin että vain harva pääsee kuudella kuukaudella; riippuu varmasti joukko-osastosta missä palvelustaan suorittaa.
Puolustusvoimien tarve menee toiveiden edelle. Vuoden pesti tuli. Ihan tuore päätös, eikä voinut valittaa. Vaikka ilmoitti joka käänteessä, ettei ole kuin 6 kk. Eli ei saa itse päättää.
Uhkasin siirtyä sivariin mikäli pakotetaan rukkiin/aukkiin. Kerroin ainoaksi syyksi miksi valitsin asepalveluksen 6kk keston. Pakottivat silti. Keskeytin palveluksen ja siirryin sivariin
Saa, mutta ylioppilaat yritetään usein pakottaa AUK::n. Itse ilmoitin kylmästi, että lopetan koko armeijan jos joudun olemaan yli 6 kk niin eivät sen enempää painostaneet.
Oma päätös se on. Kyllähän ylhäältäpäin voivat yrittää vaikuttaa asiaan jos hoksaavat jossain tyypissä "olevan ainesta", mutta lopullinen päätös on miehellä itsellään.