ivf sumuttelulla ja ilman ?kokemuksia, mielipiteitä
Onko muita jotka tällä menetelmällä läpikäyneet ivf:n?
Eli piikitykset alkaa kierron 3pvä ja jossain vaiheessa otetaan jarrutuspiikki joka ajaisi sumuttelun asian?
Joku jolle ois kokeiltu molempia, mitä eroa oli lopputuloksessa?
Itselläni kahdesti tehty ivf-hoito sumutteineen, viimeisestä jo 8 vuotta ja nyt tällä kertaa ei sumutteita käytettäs vaan jarrutuspiikki sen sijaan, kuulema joku uus systeemi ja pco tapauksille suositeltavampi kuin sumutteitten kans tehtävä...
Tietoa otetaan vastaan kaikenlaista=), ja kokemuksia????
Kommentit (9)
minunkin pitäis olla jo aikamoinen asiantuntija näis ivf-jutuis mut sitä en tiedä Mikä ero on Pitkän ja Lyhyen kaavan ivf:llä???
Pakko nyt kysäistä kunnäihin termiin usein tulee törmättyä ja aina mietin et miten ne eroaa...enkä ole kehdannut kysyä=/.
Mitä eroa näillä on, kun vain jotkut sanovat että julkisella tehdään vain " pitkän kaavan" mukaan? kertoisiko joku, kiitos! :)
En ole mikään asiantuntija, kun ekaa ivf:ää vasta odottelen, mutta käsittääkseni pitkään kaavaan kuuluu sumut jo edellisen kierron lopussa (n. kp 21), eli oman hormonitoiminnan alasajo. Lyhyessä kaavassa näitä sumuja ei ole, munasolujen irtoaminen estetään FSH:n rinnalla piikitettävällä toisella hormonipiikillä (Orgalutran).
Korjatkaa, jos olen väärässä. Minulle on ehdotettu tätä lyhyttä kaavaa ja olen hoidossa TAYSissa. Oma hormonitoiminta on alle 30 iästä huolimatta ilmeisesti minimaalista, ja käsittääkseni siksi suositellaan tätä lyhyttä.
ainakin Lätyn lapsettomuussivuilla kerrotaan, että lyhyttä kaavaa suositellaan nimenomaan pco:laisille. Mulla munasarjat ovat pco-tyyppiset, ei varsinainen pco.
Pitkässä kaavassa " ajetaan" potilaan luontainen hormonituotanto alas viikkoja kestävällä edeltävällä GnRH-agonistilääkityksellä (nenäsumute, pistokset tai kapselit ihon alle), tai keskimäärin viiden päivän mittainen GnRH-antagonistilääkitys (samanaikaisesti FSH:n kanssa) joilla aivolisäkehormonien (FSH ja LH) eritys vaimennetaan paremmanlaatuisten munasolujen tuottamiseksi ja hoidon ajoituksen parantamiseksi. Näin menetellen kypsyy useita munasoluja ja hedelmöittyminen on todennäköisempää. Munasolujen kerääminen juuri oikeana ajankohtana on olennaista, sillä silloin niiden hedelmöittyminen on otollisinta.
Vuosia käytössä ollut noin kuuden viikon pitkä kaava on pitkä ja raskas. Melko usein ennakoiva kahden viikon nenäsumutehoito (GnRH-agonistilla) aiheuttaa naiselle vaihdevuosioireiden kaltaisia haittavaikutuksia. Tänä päivänä lääkärit voivat valita uuden vaihtoehtoisen hoitotavan, joka lyhentää kokonaishoidon kestoa. Tässä hoitomallissa nainen aloittaa FSH-pistoshoidon 2. tai 3. päivänä kuukautisten alusta ja yleensä noin 6. FSH-pistospäivänä hoitoon lisätään GnRH-antagonisti, jonka tarkoituksena on estää munasolujen ennenaikainen kypsyminen ja irtoaminen. Tästä eteenpäin hoito etenee kuten aikaisemmassakin hoitomallissa. Uuden hoitovaihtoehdon edut ovat lääkehoidon lyhyempi kesto ja vähäisemmät haittavaikutukset, mutta samalla hoito on kuitenkin yhtä turvallista ja hoitotuloksiltaan verrattavissa pidempään hoitomalliin.
Minulla on menossa tällä hetkellä toinen IVF lyhyellä kaavalla. Ensimmäinen hoito lyhyellä kaavalla meni niin hyvin 14 munasolua/10 alkiota, että hoitopaikan vaihdosta huolimatta tämäkin hoito toteutettiin lyhyellä kaavalla. Usein julkiset hoitopaikat suosivat kuitenkin pitkää kaavaa, koska siinä punktion ajoitus on helpompi tehdä.
Pitkällä kaavalla tarkoitetaan sitä, että hoito alkaa loppukierrossa noin kp 21 jarrulla eli oman hormoonitoiminnan alasajolla. Hoidon aikana tulee kuukautiset ja pistoshormoonit alkavat seuraavan kierron alusta, noin kp 3. Nenäsumute jatkuu yleensä koko hoidon ajan ja se varmistaa etteivät munarakkulat irtoa ennen aikojaan.
Lyhyt kaava alkaa suoraan alkukierrosta eli noin kp 3 hormoonipistoksilla. Siinä omaa hormoonitoimintaa ei ajeta alas vaan oman hormoonitoiminnan lisäksi tulee pistoshormoonit ja Orgalutran-piikit, jotka estävät munarakkuloiden irtoamisen liian aikaisin.
Toivottavasti selvensi asiaa :)
lyhyt kaava on mukava siksi että hoitojakso pian ohi, eikä tule mummo-oireita.
Jaa, pitkästä en löydä mitään hyviä puolia...
Mulla kokeiltu kumpaakin, lyhyellä saatu paljon vähemmän munasoluja, joten nyt kokeillaan sitten taas (onneksi) pitkää kaavaa.
paljon auttoi nämä tiedot... tuo vähän epäilyttää jos lyhyellä kaavalla saadaan vähemmän soluja, minulla kun niitä ei muutenkaan ole paljoa ikinä saatu. Kerran ei yhtään ainoaa, kerran kaksi ja kerran neljä=/... ei huimia saaliita mutta kaksi lasta niistäkin kuitenkin lopulta tuli, eli yksikin riittäisi kun se sitten nappais, mukava tietty ois kun sais jotain pakkaseenkin niin ei kaikki ois taas yhden kortin varassa....
Mulle on tehty 2 pitkän kaavan ivf:ää, joista toinen sumuilla ja toinen jarrupiikillä. Lisäksi on tehty 2 lyhyen kaavan ivf:ää, jolloin Orgalutran-piikit estivät rakkuloiden irtoamisen.
Näistä mulle huonoin vaihtoehto oli tuo pitkän kaavan jarrupiikki, sillä alkioita tuli vähän. Sumuilla ja lyhyellä kaavalla rakkuloita tuli suunnilleen sama määrä, mutta mulla laatu oli sumuilla vähän parempi (mitattuna siten, että pakastetut alkiot selvisivät). Mulla ei ole PCO:ta, joten en tiedä miten se vaikuttaa asiaan.
Oma kokemukseni on, että eri vaihtoehtoja ja lääkkeitä kannattaa kokeilla, jos tärppi ei tule helposti, kuten meillä. Mulla lääkkeenä on ollut kaikissa hoidoissa Puregon, mutta seuraavaa yritetään Menopurilla.