Aviorikos ja moraalinen oikeus hyvitykseen
Minulle selvisi, että mieheni on viimeisen 5 vuoden aikana pettänyt minua 3 - 5 eri naisen kanssa eri pituisia jaksoja. Viimeisen kanssa aikoo ilmeisesti persutaa uuden perheen, kunhan uusi nainen saa jätettyä miehensä (ja kolme lasta). Meillä yksi lapsi. Nykyinen pettäminen selvisi minulle s-postin kautta. Loput paljasti yhteinen ystävä, joka oli tiennyt kuvioista.
Miten tälläisen 5 vuoden valheellisen elämän voi hyvittää? Kipu on helvetillinen. Minusta minulla on oikeus hyvitykseen, koska sopimus välillämme on rikottu (kunnioitus, uskollisuus, rakkaus). Mainittakoon, että seksielämämme on ollut vilkasta, eikä mies ole mitenkään kertonut olevan sa onneton tms. Minä siis luulin, että meillä oli asiat ihan ok. Minusta minulla on omaisuuden osituksessa moraalinen oikeus isompaan osuuteen jo siksikin, että pystyisin takaamaan lapselle nykyisen kodin (johon muutimme vasta 1,5 v sitten). En siis halua viedä koko omaisuutta, mutta suuremman osan (70/30) hyvityksenä pojallemme ja minulle. Jään pojan lähivanhemmiksi. Tiedän, että laki ei ole takanani.
Mitä mietä olette?
Kommentit (21)
Mieheni hoisi suhteensa pääosin työajalla. eli siksi en huomannut mitään. Oli lähinnä aina kotona. En ole mustasukkaista tyyppiä (olisi pitänyt kai olla), joten en tutkinut meileijä ym. Tietää sain siis nähtyäni vahingossa koneelle auki jääneen vistin. JOka on saman kokenut kuin minä, tietää että kokemus on verrattavissa vakavaan pahoinpitelyyn , josta sentään joutuu linnaan. Tälläiset ihmiset käyttävät ihmisiä vuosia hyväkseen ja sen jälkeen pyyhkivät niilä persettään. Lapsi joutuu kauas koulustaan ja kavereistaan, koska en pysty ostamaan asuntoa nykyiseltä alueelta.
minulla suhde varattuun työkaveriin ja työajalla suurin osa tapaamisistamme hoituu.. Jonkun muun miehestä vaan kyse..
Jos miehesi potee todella huonoa omaatuntoa, niin saattaahan hän jopa myöntyä pyyntöösi. Mitään oikeutta sinulle ei kuitenkaan tuohon 70 prosentin osuuteen ole. Moraalisesta oikeudesta voi hyvin puhua, mutta sitä on aika vaikea määritellä. Jenkeissähän omaisuutta jaetaan hyvinkin moraalisen oikeuden puitteissa, mutta Suomalainen oikeuskäytäntö ei tällaista tunne. Miehesi on toiminut todella törkeästi, mutta nykyään avioeroon ei enää syyllistä merkitä, eikä tuomita. Vaikka kuinka tunnet kokeneesi vääryyttä, mikä on varmasti ihan oikeutettua, ei sinulla ole oikeutta omaisuuden jaossa isompaan osuuteen. Tsemppiä kuitenkin jatkoon!
Olin itse samanlaisessa tilanteessa noin 10v sitten. Onneksi minulla ei ollut tarpeeksi rahaa ja suhteita hämäriin tyyppeihin aivan surutta olisin murhauttanut ex-miehen. Jälkeen päin olen kauhistellut ajatuksiani.
Mieheni hoisi suhteensa pääosin työajalla. eli siksi en huomannut mitään. Oli lähinnä aina kotona. En ole mustasukkaista tyyppiä (olisi pitänyt kai olla), joten en tutkinut meileijä ym. Tietää sain siis nähtyäni vahingossa koneelle auki jääneen vistin.
JOka on saman kokenut kuin minä, tietää että kokemus on verrattavissa vakavaan pahoinpitelyyn , josta sentään joutuu linnaan. Tälläiset ihmiset käyttävät ihmisiä vuosia hyväkseen ja sen jälkeen pyyhkivät niilä persettään. Lapsi joutuu kauas koulustaan ja kavereistaan, koska en pysty ostamaan asuntoa nykyiseltä alueelta.
lakimiehen kanssa ihan ensimmäiseksi. Ei se niin paljon maksa ettei kannata yrittää. Ties vaikka minkä juonen keksii!! Minä veisin koko omaisuuden jos voisin ja suurella ilolla:)
Olen samaa mieltä pettäjä on paska ja pettää aina. Niin tulee tekemään tälle uudellekin. Se vaan on niin naivi ettei tajua asiaa kun on nyt niin number one!
Minä sinuna en huutaisi enkä näyttäisi tunteitani. Järjestäisin vaan elämäni järkevästi niin hyvin kuin pystyisin. Jonkin ajan kuluttua kiittäisin exääni uudesta elämästäni. Sillä usko tai älä kauheinta olisi ollut jos tuota olisi jatkunut vielä 5 seuraavaa vuotta!!
Kiitos ajatuksistanne. Lisääkin saa tulla. Tiedän tosiaan, että laki ei ole puolellani ja mahdotontahan se olisi koska syyllisyyden määrittely on niin vaikeaa.
Tuntuu silti törkeältä, että tälläisistä rikoksista vapaudutaan ilman mitään ja riennetään sylistä toiseen. Minulle jätetään pysyvä "vamma" sieluun.
Tuntuu silti törkeältä, että tälläisistä rikoksista vapaudutaan ilman mitään ja riennetään sylistä toiseen. Minulle jätetään pysyvä "vamma" sieluun.
Joopa joo. Luojalle kiitos, parisuhteistaan saa jokainen päättää itse. Edelleen olen kiitollinen siitä, ettet sinä päätä rikoksen määritelmää.
Olisi pitänyt laittaa sana "rikos" lainausmerkkeihin. Totesinhan edellä, että laki ei voi tälläisiin tapauksiin puuttua. Se on selvä.
Mutta onko pettäjällä moraalia? Toisilla on, kuten tästäkin ketjusta selvisi. Avioliitto on sopimus ja "fiksu pettäjä" korjaisi mitä korjattavissa on - rahalla, koska muuta tapaa ei ole.
Ottakaa nyt joku kantaa. Onko kohtuutonta pyytää mieheltä osituksen kohtuullistamista...?
ap
Miksi kukaan luopuisi omaisuudestaan jos siihen ei ole juridista velvoitetta.
Moraaliahan tuolla miehellä ei ole niin tuskin ymmärtää moraalisen oikeudenkaan päälle mitään.
Tuo tapa voi toimia jenkkilässä muttei meillä.
vaikka ymmärränkin täysin vihasi, suuttumuksesi ja pettymyksesi. Minkäänlaista moraalista tai muunlaistakaan oikeutta isompaan osuuteen osituksessa ei synny, oli toinen puolisoista tehnyt mitä tahansa. Sitä paitsi miten raha korvaisi taio hyvittäisi miehesi tekemät teot? Ei mitenkään.
Onhan miehesi edelleen elatusvelvollinen lastaan kohtaan, vaikka sinä olisitkin lähivanhempi.
Itse eroperheen lapsena sanoisin, että koita kaikin voimin taistella katkeroitumista vastaan ja hoida asiat miehesi kanssa asiallisesti ja sivistyneesti. Puhu lapsellesi aina tämän isästä mahdollisimman positiiviseen sävyyn, vaikka itse vihaisit miestäsi sydämesi pohjasta. Se viha laantuu aikanaan, ja jos olet itse toiminut eroprosessin aikana ja sen jälkeen typerästi tai lapsellisesti, se kalvaa sinua loppuelämäsi.
Aika sokkovaimo.
Miten tälläisen 5 vuoden valheellisen elämän voi hyvittää?
mun mielestä pitäs olla laki joka korvaa tuollaisen asian. pistäs vähän miettiin jos edes rahan menetys kirpaisis jos ei ihmisistä välitä.
saahan muutkin esim. raiskatut kivusta korvausta, vaikka se rahallinen korvaus ei vie mitenkään pois traumoja.
Nykyinen pettäminen selvisi minulle s-postin kautta
Kumma perhe.....
Voisiko avioehtoon laittaa, että pettäjä lähtee avioliitosta tyhjin käsin ja kaikki yhteinen velka jäisi pettäjälle? MInusta tällainen järjestelmä pitäisi olla.
Toki pitäisi pettäjällä edes tässä vaiheessa tulla se selkäranka esiin ja lähtisi tyhjinkäsin liitosta pois jos on lähteäkseen.
Onneksi näin "fiksusti" on eräs tuttavani tehnyt..jo kaksi kertaa. Tosin tälle miehelle se ol ihan itsestään selvää, hän petti ja hän lähti. Asunnot, ja kaiken omaisuuden antoi vaimoilleen..lapsia hoitavat täysin tasapuolisesti..useimmiten mies enemmän...ainoastaan elatusmaksut on sovittu niin, ettei niitä miehen tavitse maksaa, koska lapset ovat niin tasapuolisesti kummankin puolella.
Voisiko avioehtoon laittaa, että pettäjä lähtee avioliitosta tyhjin käsin ja kaikki yhteinen velka jäisi pettäjälle? MInusta tällainen järjestelmä pitäisi olla.
mahda pankki antaa pettäjälle asuntolainaa jos sillä ei ole asuntoakaan.
Miten mieheltäsi on nuo pettämiset onnistuneet?
Minäkin luotin suhteen alussa entiseen mieheeni 100%:sesti. Luottamus kuitenkin loppui siihen kun entisen mieheni yksi yli kymmenestä muusta naisystävästä laittoi minulle viestillä heidän välisistä keskusteluistaan, tarkistin tietenkin asian mieheni kännykästä ja samat asiat löytyivät sieltäkin. Mieheni petti minua koko suhteen ajan, ennen avioeroakin hänellä oli koko ajan treffiprofiili jossa hän houjutteli uusia viattomia uhreja. Käy sääliksi niitä entisen mieheni uusia naisia, toivottavasti aviorikoslaki tulee taas joskus voimaan että petetyt saavat edes jotain korvausta loppuelämäksi aiheutetusta kärsimyksestä. Pohjalta on sentään suunta vain ylöspäin. ;) En vain tajua miten jotkut voivat olla niin sydämettömiä.
Miten niin epärealistisia? Monet miehet tajuavat homman, että ovat velvollisia hyvitykseen ihan itsekseen. Minäkin sain ratkaisun mieheni kanssa, joskaan en ihan kuten ehdotin, vaan oikeastaan paremman.