Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekaupan myyjä päästää höyryjä!

Vierailija
22.06.2011 |

Sanon heti alkuun, ennen kuin ehditte toivottaa minulle alanvaihtoa, että piän kyllä työstäni ja asiakaspalvelusta. Joskus vain keittää yli. Toki ystävällisesti hymyilen ja palvelen asiakkaan silloinkin, mutta sisällä kihisee, kun kohdalle osuu esim. seuraavanlainen asiakas:

1. Ensin sanotaan, että katselen vaan, enkä etsi mitään erityistä. Kohta tullaan kuitenkin paljastamaan, että oikeastaan etsiikin ihan tietynlaista paitaa, ja odotetaan minun tekevän sen puolestaan, osaamatta kuitenkaan kertoa mitään johtolankoja siitä mitä etsii. Edes sitä, onko vailla lyhyt- vai pitkähihaista vaatetta. Minun pitäisi siis etsiä täydellinen paita, tuntematta ihmisen makua, tietämättä paidan käyttötarkoitusta tai mitään muitakaan ykityiskohtia. Olen myyjä, en ajatuksenlukija.

2. Asiakas sanoo jakku, mutta tarkoittaa toppi tai hame kun tarkoittaa mekkoa, ja minun pitäisi tämä automaattisesti tajuta.

3.Asiakas, jolla pn vääristynyt kehonkuva. Koon 42 nainen, joka kuvittelee mahtuvansa kokoon 36, ja se on sitten minun vikani, kun ei mahdukaan.

4.Tai sitten nämä, jotka sanovat haluavansa sen vaatteen, joka oli yhdessä näyteikkunoistamme kaksi ja puoli kuukautta sitten. Ne vaihdetaan parhaimmillaan pari kertaa viikossa, eikä niistä pidetä kirjaa. Muistini ei ole rajaton...

5. Ja asiakkaat jotka jättävät hirveän sotkun jälkeensä. Vaatteet sikin sokin sovituskopin lattialla, meikkivoiteella tahrittuna, ja sitten vielä koetetaan tinkiä...

6. Tai ne, jotka tulevat viisi minuuttia ennen sulkemisaikaa, ja kuvittelevat silti voivansa sovittaa 15 vaatetta. Myyjän kohtelias muistutus sulkemisajan lähestymisestä koetaan joko vittuiluna tai jätetään kokonaan huomiotta. Minä saan palkkaa tasan sulkemisaikaan asti, ja vapaaehtoistyö ei kuulu iltasuunnitelmiini.

PUUH! Helpotti. Minkälaisia aasiakaita sinä kammoat?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatekauppojen myyjissä kun ne aina kysyvät sitä voivatko auttaa tms. vaikka olen vasta astunut liikkeeseen ja vasta katson mitä heillä siellä on myytävänä.

Minusta kontaktiksi riittää aivan mainiosti se hei, päivää tai nyökkäys kun asiakas tulee liikkeeseen niin pitkäksi aikaa. Kyllä asias sitten pyytää myyjän apua jos tarvitsee. Ainakin minä teen niin.

Kamalinta oli kun yhdessä liikkeessä kaikki paikalla olevat 4! myyjää vuoron perään kysyivät voivatko auttaa/tarvitsenko apua. Päätin vaihtaa maisemaa neljännen kyselyn jälkeen enkä ihan lähiaikoina kurkannut siihen vaatekauppaan uudelleen.

Vierailija
2/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin sovittamassa vaatteita ja yhtäkkiä myyjä tulee jokaisen kukukopin ovelle huutelemaan "mites täällä sujuu joko sinä sait ne housut yllesi siellä ekassa kopissa jne"....argh! Kuvitteleeko myyjä että asiakas haluaa huudella kesken sovituksen väliaikatietoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatekauppojen myyjissä kun ne aina kysyvät sitä voivatko auttaa tms. vaikka olen vasta astunut liikkeeseen ja vasta katson mitä heillä siellä on myytävänä.

Minusta kontaktiksi riittää aivan mainiosti se hei, päivää tai nyökkäys kun asiakas tulee liikkeeseen niin pitkäksi aikaa. Kyllä asias sitten pyytää myyjän apua jos tarvitsee. Ainakin minä teen niin.

Kamalinta oli kun yhdessä liikkeessä kaikki paikalla olevat 4! myyjää vuoron perään kysyivät voivatko auttaa/tarvitsenko apua. Päätin vaihtaa maisemaa neljännen kyselyn jälkeen enkä ihan lähiaikoina kurkannut siihen vaatekauppaan uudelleen.

Kannattaa laittaa palautetta ko. yritykseen. Meillä ohjeistus on, että jokainen asiakas pitää huomioida, mennä kysymään, kuinka voidaan auttaa jne. Ohjeiden noudattamatta jättämisestä voi seurata varoitus.

Vierailija
4/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei myyjä tiedä tarvitsetko apua vai et, siksi juuri kysytään. Monella on mielessä jo mitä etsii ja silloin nopea kontakti myyjään on asiakkaalle mieleen. Itse kyllä teen niin, että koetan hiukan lukea asiakasta asian suhteen ja välillä vain tervehdin, varsinkin nuorempien ollessa kyseessä. Täti-ihmiset monesti pitävän siitä, että tiedustellaan voiko olla avuksi, vaikka eivät apua kaipaisikaan. Ei kais siitä kauheasti vaivaa ole, jos sanoo: "kiitos katselen vain"?

ap

Vierailija
5/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy toisinaan niin, että kun menen vaatekauppaan katselemaan, niin hoksaankin yhtäkkiä tarvitsevani jotain tiettyä. Tai sitten tulee vaan semmoinen olo, että olisi kiva ostaa uusi paita tai housut :)

Tai kun menen ostamaan housuja, muuttuukin ne kesken kaiken mekoksi tai tunikaksi =D

Ei oo myyjillä helppoa minunkaan kanssani.

Vierailija
6/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin sovittamassa vaatteita ja yhtäkkiä myyjä tulee jokaisen kukukopin ovelle huutelemaan "mites täällä sujuu joko sinä sait ne housut yllesi siellä ekassa kopissa jne"....argh! Kuvitteleeko myyjä että asiakas haluaa huudella kesken sovituksen väliaikatietoja?

mutta, pidin tosi paljon siitä, kun myyjä tuli sovituskoppien eteen ja huhuili, että tarvitseeko joku eri kokoa. Helpotti, kun ei tarvinnut taas pukea päälle ja lähteä itse etsimään.

ap

Vierailija
7/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasiakkaita kun on niin monenlaisia.

Kohta1 - siinä olen kanssasi eri mieltä. Et ole ajatustenlukija, mutta sinun tehtäväsi on asiakaspalvelijana selvittää asiakkaan tarpeet. Ne voi selvittää ainoastaan kyselemällä asiakkaalta avoimia kysymyksiä (millaista paitaa ajttelit? Kiinnostaako lyhythihainen? jne) ja kuuntelemalla hänen vastauksiaan.

Se on ihan normaalia myyjän kuin myyjän työtä niin pankeissa kuin vaateputiikeissakin.

Vierailija
8/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmaseuttina teen joskus salapoliisityötä kun lääkkeen nimeä ei muisteta eikä käyttötarkoitusta tiedetä/ymmärretä/haluta uskoa mutta se ei silti vie multa iloa siitä että voin asiakasta palvella. Aina ne eivät halua käyttää mun tietoja täydessä laajuudessaan, mutta ei se haittaa! Eikä loukkaa.

Hyvää aspaa on se että palvellaan asiakkaan tarpeita, ei sitä etä pakkomyydään jotain kivaa. Valitettavasti suomalaiset eivät tajua että hyvä palvelu on nykyisin kallista ja siksi saavat sitä ei-niin-hyvää, ja ovat kiukkuisia eivätkä halua maksaa.

Vierailija
9/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei myyjä tiedä tarvitsetko apua vai et, siksi juuri kysytään. Monella on mielessä jo mitä etsii ja silloin nopea kontakti myyjään on asiakkaalle mieleen. Itse kyllä teen niin, että koetan hiukan lukea asiakasta asian suhteen ja välillä vain tervehdin, varsinkin nuorempien ollessa kyseessä. Täti-ihmiset monesti pitävän siitä, että tiedustellaan voiko olla avuksi, vaikka eivät apua kaipaisikaan. Ei kais siitä kauheasti vaivaa ole, jos sanoo: "kiitos katselen vain"?

ap

No myyjiksi eli meidän hieman paremmissa töissä olevien piioksi jäättekin, jos ette ymmärrä, etten Minä tarvitse mitään apua.

Vierailija
10/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kauppakeskuksissa saatan käydä useissa liikkeissä ja joka kerta samat rituaalit. Ei aina jaksaisi! Katsoisin mielelläni vaan nopeasti, että onko heillä sitä mitä etsin ja poistun sitten jos ei ole.

Olen täti-ikäinen ihminen ja tiedän mitä etsin. En haahuile vaatekaupassa huvikseni, enkä yleensä tarvitse apua koska näen itse mitä siellä on myynnissä. Toistaiseksi vielä jopa näen erittäin hyvin! Sitten pyydän kyllä apua jos huomaan näkökenttäni alkaneen hämärtyä mutta luultavimmin ensin optikolta kuitenkin.

ap

Vierailija
11/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on asia, jota häpeän suunnattomasti ja säälin vaatekaupan työntekijöitä, jotka joutuvat jälkeni siivoamaan, mutta en vain suoraan sanottuna jaksa viedä jokaista vaatekappaletta omalle paikallensa, kun en edes muista, mistä olen kaikki vaatteet ottanut ja sitten veisin ne vain väärään paikkaan. Joten anteeksi.

Vierailija
12/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasiakkaita kun on niin monenlaisia.

Kohta1 - siinä olen kanssasi eri mieltä. Et ole ajatustenlukija, mutta sinun tehtäväsi on asiakaspalvelijana selvittää asiakkaan tarpeet. Ne voi selvittää ainoastaan kyselemällä asiakkaalta avoimia kysymyksiä (millaista paitaa ajttelit? Kiinnostaako lyhythihainen? jne) ja kuuntelemalla hänen vastauksiaan.

Se on ihan normaalia myyjän kuin myyjän työtä niin pankeissa kuin vaateputiikeissakin.

Tämä tapaus oli tänään, joten muistan sen hyvin. Tottakai kysyin tarkentavia kysymyksiä! Niihin ei kuitenkaan tullut oikein minkäänlaisia vastauksia ts. asiakas ei oikein itsekään tiennyt mitä halusi, mutta minun olisi silti pitänyt osata etsiä se hänelle. Ehkä tehokkaampaa olisi itse selata rekkejä ja etsiä inspiraatiota...

Vierailija
13/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on asia, jota häpeän suunnattomasti ja säälin vaatekaupan työntekijöitä, jotka joutuvat jälkeni siivoamaan, mutta en vain suoraan sanottuna jaksa viedä jokaista vaatekappaletta omalle paikallensa, kun en edes muista, mistä olen kaikki vaatteet ottanut ja sitten veisin ne vain väärään paikkaan. Joten anteeksi.

Minua ei haittaa viedä vaatteita takaisin, mieluumin niin, kuin että ne palautetaan vääriin rekkeihin nurinpäin hegarissa. Monesti tarjoudunkin palauttamaan asiakkaan kädessä olevat vaatteet paikalleen. On kuitenkin eri asia jättää vaatteet lattialle ryttyyn, joskus jopa kuraisilla kengillä päälle poljettuina.

ap

Vierailija
14/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i 1. Ensin sanotaan, että katselen vaan, enkä etsi mitään erityistä. Kohta tullaan kuitenkin paljastamaan, että oikeastaan etsiikin ihan tietynlaista paitaa, ja odotetaan minun tekevän sen puolestaan, osaamatta kuitenkaan kertoa mitään johtolankoja siitä mitä etsii. Edes sitä, onko vailla lyhyt- vai pitkähihaista vaatetta. Minun pitäisi siis etsiä täydellinen paita, tuntematta ihmisen makua, tietämättä paidan käyttötarkoitusta tai mitään muitakaan ykityiskohtia. Olen myyjä, en ajatuksenlukija.

[/quote]

Ensin todellakin haluan katsella ympärilleni, onko ko. liikeessä edes tyylisiäni tai minua kiinnostavia ylipäätään.

Kun tiedän, mitä haluan, enkä löydä, pyydän ammattilaista eli sitä myyjää auttamaan eoli tekemään työtään. Osaan kyllä sanoa suurinpiirtein, mitä haluan, mutta kaikki eivät ilmeisesti osaa. Sinun AMMATTILAISEN tehtäviin kuuluu ottaa asiakkalta selvää lisäkysymyksillä, mitä hän haluaa. Asiakkaan ei tarvitse hallita oikein muotoiltuja lauseita ja tarppaa tavoitetta esittäessään mielenkiintoa yrityksesi tuotteita kohtaan.

Nimenomaan olet myyjä, et ajatustenlukija, ja kysymällä pääset eteenpäin. Onko sinulla mitään koulutusta tehtäviisi?

Vierailija
15/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun AMMATTILAISEN tehtäviin kuuluu ottaa asiakkalta selvää lisäkysymyksillä, mitä hän haluaa. Asiakkaan ei tarvitse hallita oikein muotoiltuja lauseita ja tarppaa tavoitetta esittäessään mielenkiintoa yrityksesi tuotteita kohtaan.

Nimenomaan olet myyjä, et ajatustenlukija, ja kysymällä pääset eteenpäin. Onko sinulla mitään koulutusta tehtäviisi?

Tottakai kysyin lisäkysymyksiä. Asiakas ei kuitenkaan osannut vastata, eli todennäköisesti hänellä itselläänkään ei ollut siitä selvää käsitystä. Kuitenkin minulla olisi pitänyt olla! Ja uskokaa pois, yritin kyllä selvittää toivotun vaatteen mallia, käyttötarkoitusta, väriä... MIHINKÄÄN ei tullut vastausta. Ehkä sitten kannattaa katsella kaikessa rauhassa, eikä luulla myyjää taikuriksi.

Vierailija
16/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kauppakeskuksissa saatan käydä useissa liikkeissä ja joka kerta samat rituaalit. Ei aina jaksaisi! Katsoisin mielelläni vaan nopeasti, että onko heillä sitä mitä etsin ja poistun sitten jos ei ole.

Olen täti-ikäinen ihminen ja tiedän mitä etsin. En haahuile vaatekaupassa huvikseni, enkä yleensä tarvitse apua koska näen itse mitä siellä on myynnissä. Toistaiseksi vielä jopa näen erittäin hyvin! Sitten pyydän kyllä apua jos huomaan näkökenttäni alkaneen hämärtyä mutta luultavimmin ensin optikolta kuitenkin.

ap

Minua ei haittaa, jos kysytään, sehän on vain ystävällistä. Mutta jos siihen avusta kieltäytymisestäni huolimatta jäädään tyrkyttämään, se on ärsyttävää. Haluan katsella rauhassa.

Vierailija
17/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut eri vaateliikkeissä töissä, kaikista KAUHEINTA oli työskennellä Vilassa. Pakko oli tyrkyttää vaatteita ja käydä huutelemassa sovareilla. Myyjiä oli monta samaan aikaan töissä (usein hlökuntaa oli enemmän kuin asiakkaita) ja kaikki olivat samojen asiakkaiden kimpussa;) Mun mielestä se oli epämiellyttävää. Tarjoan kyllä asiakkaalle apua, mutta en tyrkytä/enkä painosta ostamaan. En tiedä mitään niin ärsyttävää, kuin että myyjä seuraa ja tyrkyttää kaikkea vaikka hakisit vain vyötä!

Onneksi olen nykyisin kivassa paikassa töissä. Annan asiakkaan katsella rauhassa ja saatan kysäistä tarvitseeko hän apua/kokoja. Puuhastelen ssiinä samassa muutakin (olen isossa liikkeessä tällä hetkellä, joten onneksi tekemistäkin on;)

Meni vähän aiheen ohi, mutta allekirjoitan ap:n kuvaukset erilaisista asiakkaista;). Eniten ärsyttää viime tingassa tulevat asiakkaat, jotka eivät tee elettäkään lähtiäkseen vaikka kauppa menee kiinni...(ja siitä on mainittu hienovaraisesti).

Vierailija
18/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää erittäin paljon myyjät jotka eivät älyä kohteliasta puhetta. Esim. Vero Modassa myyjä tulee kysymään tarvitsenko apua. Vastaan että en tarvitse, katselen tässä vaan (ja satun seisomaan joidenkin toppien vieressä). No myyjäpä siitä sitten rupeaa kiskomaan eri rekeistä vaatteita että "tämä hame sopisi tuon topin kanssa tosi hyvin, ja tämä jakku siihen päälle, ja tämä mekko sitten kävisi kesäjuhliin" . Myyjä tunkee nämä vaatteet syliini ja kertoo missä sovituskopit on. Minä otan vaatteet, lähden kävelemään ja tungen vaatteet ensimmäiseen rekkiin/hyllyyn mikä tulee vastaan.

Jos sanon katselevani, minä katselen. Osaan itsekin valita vaatteita sovitettavaksi, myyjä ei edes kysynyt mitä haluaisin katsella, mistä vaatteista/väreistä/tyylistä pidän jne. Siitä vaan kiirellä änki sylin täyteen vaatteita. Eipä tarvitse mennä toiste liikkeeseen.

Vierailija
19/66 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut eri vaateliikkeissä töissä, kaikista KAUHEINTA oli työskennellä Vilassa. Pakko oli tyrkyttää vaatteita ja käydä huutelemassa sovareilla. Myyjiä oli monta samaan aikaan töissä (usein hlökuntaa oli enemmän kuin asiakkaita) ja kaikki olivat samojen asiakkaiden kimpussa;) Mun mielestä se oli epämiellyttävää. Tarjoan kyllä asiakkaalle apua, mutta en tyrkytä/enkä painosta ostamaan. En tiedä mitään niin ärsyttävää, kuin että myyjä seuraa ja tyrkyttää kaikkea vaikka hakisit vain vyötä!

Onneksi olen nykyisin kivassa paikassa töissä. Annan asiakkaan katsella rauhassa ja saatan kysäistä tarvitseeko hän apua/kokoja. Puuhastelen ssiinä samassa muutakin (olen isossa liikkeessä tällä hetkellä, joten onneksi tekemistäkin on;)

Meni vähän aiheen ohi, mutta allekirjoitan ap:n kuvaukset erilaisista asiakkaista;). Eniten ärsyttää viime tingassa tulevat asiakkaat, jotka eivät tee elettäkään lähtiäkseen vaikka kauppa menee kiinni...(ja siitä on mainittu hienovaraisesti).

ja just noita kaikkia piti tarkkailla; tervehditäänkö, tarjotaanko apua ennen kuin as pyytää, huudellaanko sovituskopin verhon takana asiakkaille, lisämyydäänkö käyttöyhteystuotteita, kassamyydäänkö jne.

Olen itsekin kaupassa töissä ja meilläkin kytätään vähän samoja asioita mutta Vila tuntui menevän reilusti överiksi...

Vierailija
20/66 |
24.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tässä ketjussa useasti mainittu myyjien väkisin tyrkyttäminen on vain pahentunut Vero Modassa ja Vilassa. Olisi niin mukavaa joskus vain rentoutua ja kierrellä vaatekaupassa, mutta kun se ei vaan onnistu. Aina siihen tunkee joku tyrkyttämään apuaan, vaikka näytän varmasti siltä, että toivon myyjän painuvan h*******iin. Ärsyttää erityisesti se, kun tullaan heti jotain vaatteita katsoessani kysymään, että mitä kokoa etsit. Ei ihan oikeasti ole mahdoton tehtävä löytää sitä kokoaan siitä, ja jos sitä ei ole, niin ei sitten ole. Mielestäni myyjien kannattaisi keskittyä lähinnä siihen, että kaikista vaatteista löytyisi kaikkia kokoja, ettei tarvitsisi asiakkailta kokojen perään kysellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi