Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***Kerätäänpä kasaan hulvattomimmat suomalaisten tavat!***

Vierailija
22.06.2011 |

Mitä siis kertoisit meistä suomalaisista, jos luoksesi olisi tulossa ulkomailta vieras?

Kerätään tähän listaa, niin itse kukin voi hyödyntää tätä nyt kesällä. Ja miksei myös ulkomailla hyödynnettäväksi, kun joku kysyy "kerro jotakin hauskaa suomalaisista" :)

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva leivän syöminen. Ruoan kanssa leipää ja päivällinen niin aikaisin, että syödään iltapala (usein leipää).

Puhe on monotonista ja nopeatahtista, ainakin täällä Turussa ;)

Kesällä on vierailuilla paljain jaloin.

Jos suomalainen syö jotain, hän ei automaattisesti tarjoa muillekin.

Autoilijat eivät pysähdy vaikka jalankulkija on astumassa suojatielle.

Suomalaiset haluavat lähettää usein terveisiä. Kun saadaan terveisiä, niistä pitää kiittää.

Tavallisissa illanvietoissa ja työpaikan tilaisuuksissa halutaan usein mennä saunaan.

Vierailija
22/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, mutta suurin osa suomalaisista tavoista on kyllä hulvattomuuden vastakohtia. Tosin sauvakävelyinnostus oli jossain vaiheessa aika hulvatonta, meidänkin ikkunan takaa käveli pahimman sauvakävelyinnostuksen aikana muutaman minuutin välein tomeria setiä ja tätejä tuulipuvuissaan keppien viuhuessa vimmatusti. Saatiin monet hyvät naurut. Nykyään valitettavasti samat kahelit hölkkäävät kuulokkeet korvilla samaa reittiä - lyötiin jo tuossa vetoa siitä mikä seuraava muotiliikuntalaji mahtaa olla. Kaipa nuo laumasielut heittäisivät vaikka kärrynpyöriä pari kilometriä illassa jos joku kehittäisi Porin kärrynpyöräkoulun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon mies muutti Englannista tänne, piti todella kummallisena ja jopa törkeänä sitä, että ihmisiä saattoi tulla kylään ilmoittamatta. Meillä on ihan normaalia mennä siskon tai vanhempiemme luo, sekä muiden sukulaisten ja ystävien luo kysymättä etukäteen että voiko tulla. :)

Vierailija
24/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kääntäen, kun esim mun vanhemmat on käymässä meillä, asumme siis myös Ranskassa, niin olisivat aina menossa ravintolaan syömään johonkin ihan epätodenäköiseen aikaan, tyylin kello 4 iltapäivällä. Vuosien ja vuosienkin jälkeen!

Ranskalaiset ihmettelevät suomalaista napostelu- ja välipalakulttuuria ja yletöntä voileipien syöntiä. Siis sitä just, että perheissä ei välttämättä syödä kaksi kertaa päivässä lämmintä ateriaa (joista yleensä ainakin illallinen yhdessä), vaan kukin syö pitkin päivää mitä jääkaapista löytää.

Kiusallista on myös tuo sanaakaan sanomatta, katse lautasessa 15 minuutissa ruoan hotkiminen ja kaiken kruunaa KIITOS! kun viimeinen suupala on saatu nieltyä. Täällä olisi vähintäänkin kohteliasta edes pienimuotoisesti ilmaista aterian aikana, että ruoka on hyvää, tai kysyä vaikka mitä kokki on ruokaan laittanut. Jos ei puhu eikä pukahda, syntyy vähintäänkin vaikutelma, että vieraasta ruoka on pahaa, että tämä pakottaa itsensä syömään ja tilanne on kaikin puolin nolo.

Näitä olisi vaikka kuinka paljon, mutta en nyt ehdi kirjoittaa. Hissiin säntäämiset, tai menemättä jättämiset ettei vaan joudu naamakkain sinne naapurin kanssa, kengänkärkien tuijottelu. Töniminen, kärryillä jyrääminen ja työntäminen kaupoissa tai jonoissa kun ei osata tai uskalleta avata suuta. Eikä edes pyytääkseen anteeksi. Philippe Guicheteau on kirjoittanut tosi hauskasti näistä kohteliaisuuseroista ("politesse" vs. "kohteliaisuus") kirjassaan Sunnuntaikirjeitä Suomesta.

Asun Ranskassa ja täällä kummastellaan suomalaisia ruokailuaikoja. Lounas yhdeltätoista, päivällinen viideltä - ihan oudot ajat. Niin minunkin mielestä kyllä, eihän sitä viideksi millään saa ruokaa valmiiksi kun töistäkin monet pääsee vasta viideltä. Eikä mikään ravintolakaan ole auki ennen seitsemää.

Vierailija
25/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni aika erikoista on juuri nuo hiljaiset pikalounaat klo 10.30. Itse saatan saada juuri ja juuri kahvikupin alas tuohon aikaan, mutta työpaikan ravintolassa tuohon aikaan syö moni, eivätkä tosiaan tee mitään raskasta ruumiillista työ mikä selittäisi lounasnälän aamukymmeneltä.

Vierailija
26/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihmettelin itse, miten jengi painelee täysin päin punaisia, vaikka mitä busseja ja takseja tulisi kuin Niilin vettä. En itsekään odottele punaisissa, jos autoja ei tule, mutta en minä nyt ehdoin tahdoin kuolemaakaan halua kerjätä.

Vierailija
27/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskon mies muutti Englannista tänne, piti todella kummallisena ja jopa törkeänä sitä, että ihmisiä saattoi tulla kylään ilmoittamatta. Meillä on ihan normaalia mennä siskon tai vanhempiemme luo, sekä muiden sukulaisten ja ystävien luo kysymättä etukäteen että voiko tulla. :)

Supisuomalaisia olemme ja kyläilyt sovitaan etukäteen.

Vierailija
28/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihmettelin itse, miten jengi painelee täysin päin punaisia, vaikka mitä busseja ja takseja tulisi kuin Niilin vettä. En itsekään odottele punaisissa, jos autoja ei tule, mutta en minä nyt ehdoin tahdoin kuolemaakaan halua kerjätä.

Englannissa lisäksi valot ovat vihreät niin vähän aikaa, että on pakko juosta kadun yli jos meinaa vihreillä ehtiä.

Mutta hulvattominta on ehdottomasti liikenneruuhkista valittaminen Tampereella. BUAHAHAA. On se tosi kamalaa jos pitää ajaa koko ajan hitaasti liikkuvassa jonossa 15 minuuttia. Englannissa ruuhkasta voi alkaa valittaa jos auto on seissyt paikallaan yli puoli tuntia...

Vierailija
29/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa vuosikausia asuneena olen kyseenalaistanut suomlaisia arjen tapoja/tottumuksia:

-mattojen tamppaus, mattotelineet

-lauantaipäivä saatetaan käyttää kokonaan siivoamiseen

-ei tervehditä edes naapureita

-epämääräiset ruokailuajat eli on. ns.päiväruoka ja se saattaa olla päivän ainoa lämmin ateria myös lapsiperheessä. napostellaan kaikenlaista sen iänikuisen kahvin kanssa pitkin päivää

-puhumattomuus aterioilla, ruokailu on vatsan täyttämistä

-ruokailuhetkiä ei rauhoiteta vaan puhutaan puhelimeen, hypitään eri aikaan pois pöydästä-jos nyt ylipäätään edes istutaan yhdessä pöydän äärelle

-autoilijat eivät huomioi varomalla jalankulkijoita vaikka olisivat suojatietä ylittämässä

-alkoholi/kännääminen tärkeämpää kuin ruokailu esim. aikuisetkin saattavat kokoontua iltaa istumaan sipsipussin ääreen teinimeiningillä, ilman illallista

Vierailija
30/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti laittaa, mutta en vielä ehtinyt, että suomalaisten tapa ottaa kaikki tällainen eri maiden tapoja vertaileva keskustelu lähestulkoon poikkeuksetta itseensä ja hankilökohtaisena arvosteluna :)

T. Ranskasta kirjoittanut, joka kyllä löytää paljon (enemmänkin) arvosteltavaa ja "haukuttavaa" Ranskasta tai monesta muusta maasta, mutta entäs sitten, nyt puhuttiin Suomesta ja suomalaisten ulkomaalaisiten näkökulmasta oudoista tavoista.

Vierailija
31/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt haukkumista tässä ketjussa, vaan kyllä nämä osuvat aika oikeaan, vaikka tietty stereotypioita on mukana. Meillä ei esim. hotkita ruokaa vartissa sanaakaan sanomatta, tervehdin naapuria (mutta jos on tosi ikävä tyyppi niin voi olla etten millään ehdi hissiin yhtä aikaa.. ;D) jnejne. Olen ihan suomalainen, mutta muutakin maailmaa nähnyt ja ystävinäni on monemaalaisia ihmisiä, joten tokihan vertailtavaa löytyy.

Tuota suomalaisten ruokien pahaa hajua ihmettelin itse, sillä yleisesti kai ollaan sitä mieltä, että suomalaiset perusruuat ovat aika hajuttomia ja mauttomia monien muiden maiden pöperöihin verrattuna.

T. nro 2 muistaakseni, liikenteestä kirjoittanut

Piti laittaa, mutta en vielä ehtinyt, että suomalaisten tapa ottaa kaikki tällainen eri maiden tapoja vertaileva keskustelu lähestulkoon poikkeuksetta itseensä ja hankilökohtaisena arvosteluna :)

T. Ranskasta kirjoittanut, joka kyllä löytää paljon (enemmänkin) arvosteltavaa ja "haukuttavaa" Ranskasta tai monesta muusta maasta, mutta entäs sitten, nyt puhuttiin Suomesta ja suomalaisten ulkomaalaisiten näkökulmasta oudoista tavoista.

Vierailija
32/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä mahdollisimman isoissa mukeissa. Leivän syöti ruuan kanssa on outoa.

Vierailija
33/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. kakkua "saa" ottaa kahvin kanssa ensimmäisellä kierroksella. Niinpä.

Minustakin on kohteliasta etukäteen ilmoittaa, jos ei sovi mennä kengissä esim. koulun vanhempainiltaan tms. Minut on kasvatettu niin, että en kotonakaan ole koskaan ilman sisäkenkiä, eli minulla on aina joko tossut tai villasukat jälassa. Ja tämä tapa on piintynyt minuun niin, että koen oloni tosi kiusalliseksi, jos joudun jossain olemaan sukkasillani. Joskus on tosiaan jossain vanhempainillassa tms. pyydetty riisumaan kengät luokan ovelle... Siinä minä sitten seison ja ihmettelen, kun olisin voinut ihan hyvin ottaa ne tossut/villasukat mukaani... Eli otan kylään aina sisäkengät mukaan. Muilla en sukkasillaan oloa paheksu (paitsi juhlissa), mutta itselläni on välillä vaikeaa...

Vierailija
34/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa tupakoida sisällä. Edes ollessaan kavereilla kylässä! Tosi outoa (meikälläinen siellä sit vastaavasti yksii ja siristelee kirveleviä silmiään ja ihmettelee stumpinjälkiä lattioissa.)

Vierailija
35/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä noudatetaan viimeiseen verenpisaraan, koska onhan kaikkiin sääntöihin varmasti hyvä syy!

Vierailija
36/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia havaintojani asioista, jotka hämmentävät muualta tulleita (mieheni on ulkkis ja ystäväpiirimme suurelta osin ulkomaalaista, eri maista):

-kahvi- tai ruokapöytään ei saa mennä missään tapauksessa ennen emännän kehotusta, mielellään ensimmäinen kutsu jätetään huomiotta ja mennään vasta, kun emäntä pyytää uudelleen pöytään

-emäntää ei saa mennä omin päin auttamaan esim. keittiössä, koska se olisi viesti siitä, että emäntä ei osaa itse

-tupaantuliaislahjaksi (tms.) tuodaan esim. viinipullo, jonka pullon tuoja kuitenkin itse juo illan aikana :D (tai vähintään korkkaa jaettavaksi)

-ylipäänsä kaikki alkoholi on juhlissa "vapaata riistaa", vieraat saattavat surutta käydä isäntäväen baarikaapilla omine nokkineen

Vierailija
37/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-tupaantuliaislahjaksi (tms.) tuodaan esim. viinipullo, jonka pullon tuoja kuitenkin itse juo illan aikana :D (tai vähintään korkkaa jaettavaksi) -ylipäänsä kaikki alkoholi on juhlissa "vapaata riistaa", vieraat saattavat surutta käydä isäntäväen baarikaapilla omine nokkineen

Enpä ole ikinä tuollaisiin tapoihin törmännyt vaikka ikäni olen Suomessa asunut.

Vierailija
38/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ikinä tuollaisiin tapoihin törmännyt vaikka ikäni olen Suomessa asunut.

Voi tietysti olla tapojen puutettakin; itse en tee noin koskaan, mutta ennen omia juhlia täytyy aina muistaa piilottaa "paremmat" alkoholit (vuosikertaviinit tms.), koska muuten joku vieras käy ne aina korkkaamassa.

t. 40

Vierailija
39/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. kakkua "saa" ottaa kahvin kanssa ensimmäisellä kierroksella. Niinpä. Minustakin on kohteliasta etukäteen ilmoittaa, jos ei sovi mennä kengissä esim. koulun vanhempainiltaan tms. Minut on kasvatettu niin, että en kotonakaan ole koskaan ilman sisäkenkiä, eli minulla on aina joko tossut tai villasukat jälassa. Ja tämä tapa on piintynyt minuun niin, että koen oloni tosi kiusalliseksi, jos joudun jossain olemaan sukkasillani. Joskus on tosiaan jossain vanhempainillassa tms. pyydetty riisumaan kengät luokan ovelle... Siinä minä sitten seison ja ihmettelen, kun olisin voinut ihan hyvin ottaa ne tossut/villasukat mukaani... Eli otan kylään aina sisäkengät mukaan. Muilla en sukkasillaan oloa paheksu (paitsi juhlissa), mutta itselläni on välillä vaikeaa...

Tämä on minulle ihan uusi tieto, vaikka suurimman osan elämästäni olen Suomessa asunut. Muissa maissa olen asunut vain 5 vuotta ;)

Tuossa on tullut paljon semmoisia juttuja joita en itse suomalaisiin erikoisuuksiin laskisi.

Ylenmääräinen kahvin juominen? ..englantilaiset ja irlantilaiset juovat litrakaupalla teetä joka päivä. Ja jenkit ne valtavia määriä kahvia juovatkin, oikeista jättimukeista.

Nopeat lounaat? ..ne on kyllä hassuja. Varmaan joillekin jäänyt päälle koulun lyhyistä ruokailuista. Niissä joutui joskus syömään 5 minuutissa jos halusi ehtiä ruokansa syömään.

Omituinen liikennekulttuuri? .. monissa maissa on omat tapansa liikenteessä. Joissakin jalankulkijalle annetaan aina tietä, ja joissakin saa tiet ylittää suurinpiirtein henkensä kaupalla vaikka kävelisi vihreillä valoilla.

Joku ylempänä sanoi, että ne omituisuudet huomaa vasta kun on asunut ulkomailla.

Omalta kohdaltani voisin sanoa, että kun on kokemusta riittävän monesta maasta ei niitä omituisuuksia enää kovin helposti löydäkään.

Sehän riippuu aina vertailukohteesta :)

Vierailija
40/67 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan muistetaan, että meidän tapamme ovat aivan yhtä arvokkaita kuin kaikkien muidenkin. Se, että joku piirre kuuluu ainoastaan suomalaiseen kulttuuriin, ei tee siitä halveksuttavaa, vaan päinvastoin, se on rikkaus.

Joten puhutaan näistä hauskoista pikkueroista ylpeydellä, ei häveten! :)