Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

en pidä maidosta, joten syön 3 purkkia raejuustoa ja 2 purkkia rahkaa päivässä. nyt neuvolassa

Vierailija
21.06.2011 |

neuvolan täti sanoi etten saisi syödä noin.. miksi ei? liikaa proteiinia? en keksi mitään muuta.

t: rv 31

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitettiin kai, ettei ruokavaliosta voi saada liikaa kalsiumia, joka aiheuttaisi sydänoireita. Ei, ettei liikaa kalsiumia voisi saada ruokavaliosta, mikä aiheuttaa anemiaa.

Vierailija
2/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitettiin kai, ettei ruokavaliosta voi saada liikaa kalsiumia, joka aiheuttaisi sydänoireita. Ei, ettei liikaa kalsiumia voisi saada ruokavaliosta, mikä aiheuttaa anemiaa.

eli siis jos ottaa reilusti D-vitamiinia niin kylla ymmartaakseni ruuastakin voi saada niin paljon kalsiumia etta voidaan puhua hyperkalsemiasta. Meilla lapsella oli lieva hyperkalsemia, sai D-vitamiinia muttei kalkkia muuten kuin ruuasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko sinä, että se täti lukee tätä palstaa ja vastailee vain täällä?

Miksi sinä et neuvolassa sitä kysynyt? Kai proteiinin kokonaismäärään vaikuttaa sekin, mitä muuta syö. Paljonkos ne karppaajat syövät proteiinia?

Miten ihmeessä Suomen suuret ikäluokat onnistuivat syntymään niinkin terveenä, kun ei ollut neuvoloissa tarkkoja ruokaohjeistusta. Maitoakin haettiin omasta tai naapurin navetasta, tai maitokaupasta.

Vierailija
4/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuossa maito-> anemia-jutussa ole ainakin lasten kohdalla kyse siitä, että maitoa käytetään muun ruuan kustannnuksella. Kun maitoa juodaan paljon, muita ravintoaineita, mm. rautaa sisältäviä ruokia syödään liian vähän, ja se aiheuttaa anemiaa.

Ei siis maidon paljous vaan muusn ruuan vähyys on se syy.

Vierailija
5/27 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imeytymistä niin vain on. Maidon proteeinien ei varmasti pitäisi kenelläkään olla myöskään ainoa proteeinin lähde vaan proteeinia pitäisi kasvissyöjän saada ihan runsaasti myös pavuista ym. Mutta varmaankin ap:lla onkin muitakin proteiinin lähteitä ruokavaliossa.

Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että jos maitotuotteita käyttää yleisen hyvinvoinnin kannalta on ehdottomasti parempi käyttää hapatteja maitotuotteita tai juustoakin kuin maitoa.

Vierailija
6/27 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme dieettejä pitää kokeilla raskausaikana

Vierailija
7/27 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silta neuvolan terkalta etta MIKSI ?????

Vierailija
8/27 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että siitä on kuitenkaan mitään haittaa. Saa kai ihminen vaikka juoda litran maitoa päivässä raskaanaollessaan, eihän siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä? Sama määrä maitotuotetta, eikös niin? Itsekin voisin vetäistä litran piimää helposti.

Kalsium häiritsee raudan imeytymistä, joten sen vuoksi saattaa olla paikallaan vähentää maitotuotteita ainakin rautalisän yhteydessä, jos on matala hemoglobiini. Kokemuksestani kuitenkin sanon, että neuvolasta on tullut kuultua aikojen saatossa yksi jos toinenkin kummallinen kommentti, joilla ei ole välttämättä mitään tekemistä todellisuuden kanssa eikä terveydenhoitaja välttämättä tiedä itsekään perusteita ohjeelleen.

Vierailija
9/27 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärikoulutukseen ei kuulu montaakaan opintoviikkoa ravitsemusoppia. Ei ainakaan ennen!

En ikinä kuuntelisi vain lääkärin neuvoa tästä asiasta. Kysy ravitsemusterapeutilta tätä asiaa! Ja vielä sellaiselta joka päivittää tietojaan ULkomaisilla tutkimustuloksilla ettei ole vaan THL:n armoilla!!

Vierailija
10/27 |
22.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin Kiloklubin laskurilla että tuosta tulisi proteiinia 127g. Ja jos syöt mitään muuta proteiinipitoista niin määrähän kasvaa helposti.

1g/kg on ihan sopiva määrä proteiinia. eikö?

joskus jää alle 1g/kg, joskus on 1.2g/kg

ap

Vierailija
11/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rae juustoa ja rahkaa??

Vierailija
12/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain ongelmia sydämeen tai johonkin, googleta.

Vierailija
13/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin liikaa proteiinia, varsinkin jos syöt vielä lihaa tai kalaa. Rassaa munuaisia ja ruoansulatuselimistöä. Lopeta nyt hyvä ihminen! Saat purkillisesta rahkaa ihan riittävästi kalsiumia päiväksi.

Vierailija
14/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä neuvolan tädeillä on kovin erikoisia kommentteja. Mulla oli sokeria pissassa. Neuvolan täti kirjoitti äippäpolin lähetteeseen, että olin "herkutellut". Joo, olin syönyt edellisenä päivänä muutaman nektariinin. Että tuoreet hedelmätkin ovat herkuttelua neuvolan mukaan :)

Vierailija
15/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin. t.2

Vierailija
16/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä neuvolan tädeillä on kovin erikoisia kommentteja. Mulla oli sokeria pissassa. Neuvolan täti kirjoitti äippäpolin lähetteeseen, että olin "herkutellut". Joo, olin syönyt edellisenä päivänä muutaman nektariinin. Että tuoreet hedelmätkin ovat herkuttelua neuvolan mukaan :)

Pikkaisen eri asia syödä pari nektariinua kuin tuollainen määrä rahkaa ja raejuustoa. Ei oo ap::lla ihan ravitsemusasiat hallussa.

Vierailija
17/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja monella raskaanaolevalla on jo muutenkin anemia.

Vierailija
18/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Liika kalsiumin saanti aiheuttaa käsittääkseni jotain ongelmia sydämeen tai johonkin, googleta."

Tämä koskee kalkkitabletteja syövää. Jos syö vain maitotuotteita, ei ole pelkoa liiasta kalkista ellei ole jotain harvinaista aineenvaihduntaongelmaa, joka olisi kyllä jo tullut ilmi tuohon ikään mennessä.

Itse kyselin lääkäriltä tästä kalsiumin liikasaannista, kun hän määräsi minulle 1000 mg kalsiumia vuorokaudessa, vaikka käytän jonkun verran maitotuotteitakin. Lääkäri "ei ollut kuullutkaan moisesta".

Vierailija
19/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saat purkillisesta rahkaa ihan riittävästi kalsiumia päiväksi."

Et saa. Ellet nyt syö mitään litran purkkeja.

Vierailija
20/27 |
21.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalsiumia en saa liikaa vaikka söisin päivässä 600g raejuustoa ja 400g maitorahkaa.

ap